Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Pas als je echt onafhankelijk zit en zelf ook "recht" bent kun je je paard echt recht richten. Bizzybijtje schreef:Doordat ruiters scheef zitten/zijn/voorover hangen/aan de teugels hangen etc. etc. lopen die paarden inderdaad acceptabel, maar ze worden wel scheef. Let maar eens op, 90% van de paarden heeft moeite met de buiging linksom (of ja, moeite... Het is de minst goede kant). Wordt veelal veroorzaakt door rechtshandige ruitersPas als je echt onafhankelijk zit en zelf ook "recht" bent kun je je paard echt recht richten.
pien_2010 schreef:Bizzybijtje schreef:Doordat ruiters scheef zitten/zijn/voorover hangen/aan de teugels hangen etc. etc. lopen die paarden inderdaad acceptabel, maar ze worden wel scheef. Let maar eens op, 90% van de paarden heeft moeite met de buiging linksom (of ja, moeite... Het is de minst goede kant). Wordt veelal veroorzaakt door rechtshandige ruitersPas als je echt onafhankelijk zit en zelf ook "recht" bent kun je je paard echt recht richten.
90% van de paarden waar nooit op gereden is zo heb ik geleerd is rechts gebogen. 10% van de paarden is links gebogen. Dat heeft te maken met de natuurlijke scheefheid van een paard. Zelf ben ik links handig en heb hier ook twee paarden die van nature rechts gebogen zijn. Doordat ik ze rijd zijn ze aardig recht vanwege de recht gerichte oefeningen.
Nu wat betreft je vraag TS. Wat je veelal ziet door "geen gelul in de krul" en niet correct paard loswerken c.q. recht richten is dat paarden hun rug echt vast zetten, nog schever worden door het rijden en daardoor blessures oplopen. Daar waar blessure leed opgelopen wordt ligt m.i. een grens. Het zij blessure leed in de kaak (stang en trens fout gebruikt) hetzij in de rug.
Zelf ben ik middels een scoliose scheef. Dank zij het paardrijden zijn mijn spieren in mijn rug erg sterk waardoor ik redelijk normaal kan functioneren ondanks dat mijn rug volgens foto ram versleten is (artsen begrijpen niet dat ik zoveel kan doen zonder of met redelijke pijn met deze rug). Dat heb ik aan mijn paarden te danken en het vele paardrijden.
Wel ben ik altijd erg bewust dat als ik rijd ik mijn rechter heup naar voren moet draaien waardoor mijn linker been goed afhangt en ik recht zit. Dit is een verstandelijk gebeuren want door mijn scoliose (behoorlijke S in mijn rug) kan ik dit niet voelen. Dat noem ik zelf roeien met de riemen die ik heb.
Natuurlijk is dat niet goed voor mijn paarden, maar ze maken het goed (19 jaar en 11 jaar), hebben swingende ruggetjes, zijn soepel en erg zacht in de mond, dus acceptabel dat ik ze rijd.
Niet rijden is geen optie want dan verlies ik bespiering en ben ik de Sjaak.
Het is zoals Sjolvir zegt: paarden zijn niet van marsepein, neem goed les (heb ik ook gedaan en nooit spijt gehad) en geniet van het paardrijden en het contact met je paard. Zelf ben ik erg opgeknapt (en dus ook mijn paarden) van de Duits klassieke manier van rijden. Zo gaaf, zo licht, zo van achter naar voren. Daardoor is de rug van mijn paarden verandert in een soepel verende rug waar ik uren op kan doorzitten. Dus win -win.
Veel plezier met rijden!
Joolien schreef:Over het algemeen is rijden best goed wanneer je rugproblemen hebt, omdat je dan eerder geneigd bent om juist recht te gaan zitten. En die osteopaat is echt niet pijnlijk dus ga maar
Over twee weken heb ik een vrije week, dan ga ik denk ik de gok maar eens wagen! pien_2010 schreef:Af en toe vraag ik iemand een filmpje te maken van mij en mijn paard en dat mail ik dan naar mijn instructrice. Zelf beoordeel ik eerst de filmpjes en dan krijg ik opbouwende kritiek terug. De scheefheid en linker been te ver naar achteren zag ik ook, dat dit er toch weer wat ingeslopen was. Haar tip om rechter heup naar voren te doen is voor mij de gouden tip. Door filmlje een keer per jaar te doen zie je ook de vooruitgang en dat geeft altijd de burger moed.
Dus laat je zelf eens filmen en bespreek dat met iemand die verstand van zaken heeft. Wellicht heb je iets aan deze tip. Enne gewoon weer gaan opbouwen en proberen zoveel mogelijk te gaan rijden. Ik heb er ook na twee jaar niet meer rijden enorm voor moeten knokken om weer pijn vrij te kunnen lopen en weer te kunnen rijden. Enne ik weet een hele goede osteopaat in Antwerpen. Hij heeft mij enorm goed geholpen en hij blijkt hoorde ik van een andere osteopaat "the king of Europe" te zijn.
Op 5 minuten rijden zit er ook één met keurmerk, ik denk dat ik daar een intake ga aanvragen. pien_2010 schreef:Op BOKT filmpjes plaatsen daar heb ik het niet over hoor. Ik ga met mijn filmpjes naar mijn instructrice en daar heb ik zoveel aan nu ik geen les meer kan krijgen. Daar kan BOKT, met alles respect voor dit leuke forum, echt niet tegen op.
Verstandig om eens een intake te gaan doen! Succes ermee.