op het juiste moment been geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

op het juiste moment been geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 10:16

Hoi iedereen.
Vorige week had ik les en toen vertelde mn instructrice dat als ik een volte draafde ik mijn binnen been moest gebruiken op het moment dat het binnen achterbeen van mn pony van de grond af is.
Nu ging ik hiermee aan de gang en kwam tot de ontdekking dat als ik sta dat dan heb binnen achterbeen van m pony van de grond is....
Nu komt mijn probleem ik geef mn binnenbeen op het moment dat ik zit en dus het binnen achterbeen van de pony aan de grond staat.
Gisteren geoefend en geoefend maar ik blijf been geven als ik zit en krijg het niet voor elkaar om been te geven als ik sta.
Mijn instructrice was ook op stal dus heb gevraagd hoe het te doen en ze gaf aan dat als je gaat staan je je liesen moet openen en dat je dan been kunt geven op het moment dat je staat. Ik weer oefenen en oefenen maar krijg het maar niet voor elkaar.
Wie heeft er tips voor me?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: op het juiste moment been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:23

Ik ben niet van het continue been geven...

Been is reactie en dat moet gevolgd worden tot ik andere hulpen geef en dus een andere reactie van het paard verlang.

Tot die tijd moet het paard zelf het juiste tempo aan houden zonder continue ondersteuning of "nieuwe" hulpen, tot dat ik meer been geef of een ophouding maak of nog een andere hulp geef dat ik dus iets anders van het paard verlang...

Veel makkelijker ook voor ruiter én paard, het niet jezelf moeilijk gaan maken als dat absoluut niet nodig is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:31

Quir schreef:
Ik ben niet van het continue been geven...

Been is reactie en dat moet gevolgd worden tot ik andere hulpen geef en dus een andere reactie van het paard verlang.

Tot die tijd moet het paard zelf het juiste tempo aan houden zonder continue ondersteuning of "nieuwe" hulpen, tot dat ik meer been geef of een ophouding maak of nog een andere hulp geef dat ik dus iets anders van het paard verlang...

Veel makkelijker ook voor ruiter én paard, het niet jezelf moeilijk gaan maken als dat absoluut niet nodig is.

zo gaat hier ook.. 'niet aan het stuur of gas prutsen als je niet wilt sturen of gas wilt geven' om het maar even 'simpel' te zeggen.

vermoed, of beter hoop, dat het hier gaat om een combinatie die geen correcte volte rijd omdat het paard niet voldoende actief is met het achterbeen of naar binnen 'dreigt' te vallen en er dus reden is om er constant mee bezig te zijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:32

Gelukkig staat er ook nergens dat ze continue dat been moet geven hè ;) En je kunt wel willen dat ze op hetzelfde tempo blijven lopen, sommige paarden snappen dat nou eenmaal nog niet. En dan zal je in de leer-fase toch echt wat vaker been moeten geven of bijtikken.

TS; Het is echt oefenen oefenen oefenen :D Probeer anders eens verlichte zit, en vanuit daar langzaam weer terug gaan lichtrijden.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 10:36

Het is een 21 jarige pony die een tijdje stil heeft gestaan. Onlangs bij osteo geweest en nu dus opnieuw word opgepakt.
Ik ben haar en mezelf aan het leren zo min mogelijk hulpen te geven en op mn zit te rijden. Helaas voor mezelf heb ik 20 jaar alleen maar been gegeven en e.d. en dat ben ik nu dus aan het afleren. De pony heb ik nu een maand of 3. Vooral op de linkerhand loopt de pony over de buitenschouder weg omdat ze een aantal jaar vast heeft gezeten in de rug. Om onnodog hulpen geven te voorkomen wil ik dat dus leren om ze op het juiste moment te geven en dus als ik sta tijdens lichtrijden. Op dat punt vraag ik hier of iwmand daar tips voor heeft.

De bedoeling ervan is dat ze meebuigd in haar ribbenkast.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 10:38

Bailymix bedankt voor je tip. Dat ga ik zeker uitproberen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:44

Idylle wellicht dat het je helpt als je gewoon door gaat zitten. "Het been geven" is als het eenmaal bevestigd is niet meer dan "haar" contact waarmee je dan met zit en halve ophouding je paard van achter naar voor rijdt. Je voelt dan gemakkelijker wanneer je paard het betreffende achterbeen naar voren wil zetten en dan kun je door zeer lichte druk ondersteunen met kuit dat betreffende achterbeen wat verder naar voren wordt gezet. Vraagt veel ruitergevoel en subtiliteit.
Dat heeft dus niets te maken met continu been geven zoals Quir en Elena suggereren.
O ja, mijn auto heeft een stuur en een gas en een rem. Mijn paard wordt gereden met halve ophouding (been, zit en handen), worden overgangen mee gereden c.q. tempi wisselingen en/ of zetten we stil, achterwaarts etc. Mijn auto rijden is niet zoveel aan. Mijn paardje vraagt veel gevoel en subtiliteit. Zou haar dan ook absoluut niet willen vergelijken met mijn auto want daar doe ik haar enorm mee te kort.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:49

En als je op het verkeerde been gaat lichtrijden?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 10:55

Verkeerde been lichtrijden is een optie alleen dan leer ik nog niet been te geven als ik sta en dat wil nu net wel graag.
Let wel ze is nog niet heel goed aan het been al zit hierin zeker al een hele verbetering. Maar hierdoor moet ik soms wat meer been geven als een lichte aanraking

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:56

pien_2010 schreef:
Idylle wellicht dat het je helpt als je gewoon door gaat zitten. "Het been geven" is als het eenmaal bevestigd is niet meer dan "haar" contact waarmee je dan met zit en halve ophouding je paard van achter naar voor rijdt. Je voelt dan gemakkelijker wanneer je paard het betreffende achterbeen naar voren wil zetten en dan kun je door zeer lichte druk ondersteunen met kuit dat betreffende achterbeen wat verder naar voren wordt gezet. Vraagt veel ruitergevoel en subtiliteit.
Dat heeft dus niets te maken met continu been geven zoals Quir en Elena suggereren.
O ja, mijn auto heeft een stuur en een gas en een rem. Mijn paard wordt gereden met halve ophouding (been, zit en handen), worden overgangen mee gereden c.q. tempi wisselingen en/ of zetten we stil, achterwaarts etc. Mijn auto rijden is niet zoveel aan. Mijn paardje vraagt veel gevoel en subtiliteit. Zou haar dan ook absoluut niet willen vergelijken met mijn auto want daar doe ik haar enorm mee te kort.

zoals ze het beschreef klonkt het als 'bijdrijven', dat is inderdaad heel wat anders als het been eraan te houden en de lichte impuls waarmee je het been er nog wat verder onderzet (wat inderdaad een heel stuk moeilijker is dan het zo even lijkt)

ik vermoed dat Quir net als ik het gelezen heeft als een 'aansporen' in plaats van ondersteunende impuls

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:17

Het kan helpen om met je lijf mee te denken, dus je schouder wat naar het binnen achter been te brengen. En vooral voelen ook, denk er niet teveel over na.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 11:27

Ik stuur met mn lichaam dus heb mn schouder al wat naar achteren. De teugels heb ik alleen op maat en gebruik ik momenteel alleen licht bij het achterwaarts gaan om haar van voren te blokkeren. Ik rij nu een jaar of 20 en heb altijd met de teugels gereden en paard in de krul gereden voordat paard van achter actief was. Nu kom ik daarop terug en wil ik het helemaal anders doen alleen is dat moeilijk na 20 jaar een rijstijl te hebben gehad.
Ze was heel erg doof voor je been en daar ben ik eerst aan gaan werken. Beide benen aanleggen is reactie/versnellen. Verder houd ik over het algemeen al mn hoofd recht en niet naar beneden gericht zodat ik kan voelen wat er onder me gebeurd en kijk ik waar ik heen ga/wil en dan volgt ze me al waardoor ik geen teugels meer nodig heb om te sturen.
Links om is haar moeilijke kant en daar wil ze nogal over de buitenschouder weglopen omdat ze door haar rugprobleem in het verleden geleerd heeft dat op die manier te ontzien. Als ik doorzit geef ik wel op het juiste moment been waardoor zij ook in haar romp meebuigd. Dit is wat ik wil bereiken op het moment dat ik lichtrijd. Maar dan moet ik dus been geven op het moment dat ik sta en dat krijg ik niet voor elkaar.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:27

Misschien ligt het aan je rompstabiliteit en kun je, dordat je geen onafhankelijke zit hebt, je hulpen niet onafhankelijk van elkaar geven. Wat gebeurt er wanneer je ipv sta-zit-sta-zit, sta-sta-zit-zit-zit-sta-sta-zit doet? Wanneer je dat zonder probleem kunt zonder steun te zoeken bij de teugels, kun je uit gaan bouwen met been geven. Ik denk dat daar misschien je probleem ligt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 12:40

Dat ga ik proberen. Bedankt voor de tip.
Wat ik wel heb is dat ik (denk ik) soms klem met mn bovenbeen en daardoor mn benen nog wel eens optrek. Heeft dat ook met een onafhankelijke zit te maken?