Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Quir schreef:Ik ben niet van het continue been geven...
Been is reactie en dat moet gevolgd worden tot ik andere hulpen geef en dus een andere reactie van het paard verlang.
Tot die tijd moet het paard zelf het juiste tempo aan houden zonder continue ondersteuning of "nieuwe" hulpen, tot dat ik meer been geef of een ophouding maak of nog een andere hulp geef dat ik dus iets anders van het paard verlang...
Veel makkelijker ook voor ruiter én paard, het niet jezelf moeilijk gaan maken als dat absoluut niet nodig is.
En je kunt wel willen dat ze op hetzelfde tempo blijven lopen, sommige paarden snappen dat nou eenmaal nog niet. En dan zal je in de leer-fase toch echt wat vaker been moeten geven of bijtikken.
Probeer anders eens verlichte zit, en vanuit daar langzaam weer terug gaan lichtrijden. pien_2010 schreef:Idylle wellicht dat het je helpt als je gewoon door gaat zitten. "Het been geven" is als het eenmaal bevestigd is niet meer dan "haar" contact waarmee je dan met zit en halve ophouding je paard van achter naar voor rijdt. Je voelt dan gemakkelijker wanneer je paard het betreffende achterbeen naar voren wil zetten en dan kun je door zeer lichte druk ondersteunen met kuit dat betreffende achterbeen wat verder naar voren wordt gezet. Vraagt veel ruitergevoel en subtiliteit.
Dat heeft dus niets te maken met continu been geven zoals Quir en Elena suggereren.
O ja, mijn auto heeft een stuur en een gas en een rem. Mijn paard wordt gereden met halve ophouding (been, zit en handen), worden overgangen mee gereden c.q. tempi wisselingen en/ of zetten we stil, achterwaarts etc. Mijn auto rijden is niet zoveel aan. Mijn paardje vraagt veel gevoel en subtiliteit. Zou haar dan ook absoluut niet willen vergelijken met mijn auto want daar doe ik haar enorm mee te kort.