teugels op 1 maat houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

teugels op 1 maat houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 07:45

Ik vraag me vanaf gisteren iets af, en zou het graag hier willen plaatsen.

Wanneer ik rij heb ik niet de hele tijd de teugels op 1 maat. En dan uitgezonderd van instappen en uitstappen want dan heb ik ze sowieso langer.

Ik heb ze in draf bijvoorbeeld een stukje korter dan in stap.

In stap maak ik namelijk de teugels op maat, maar bij het aandraven gaat mijn merrie uit haarzelf ronder lopen, waardoor mijn op maat gemaakte teugels eigenlijk te lang worden en ik ze weer een stukje korter maak.

Bij het galopperen heb ik ze dan weer een stukje langer omdat ze dan voor mijn gevoel lekkerder loopt.

Ben ik de enige die dit doet of is dit vrij normaal?

AM01

Re: teugels op 1 maat houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:48

Doe het ook.

SandraFaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:48

Nu je het zegt, volgens mij doe ik dat ook onbewust! :P
Volgens mij doen meer mensen dat wel.
Je pony beweegt dus anders in de draf waardoor je de teugels wat korter moet nemen, klinkt wel logisch denk ik :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 10:10

Oh oke grappig.
Ik stoorde me er gisteren gewoon aan :+

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:46

Er zijn teugels te koop met gekleurde vlakken ideaal om bewust te zien of je teugels op maat blijven

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:01

Als je paard netje sgaat lopen en nageeft op jou zithulpen , dan juist niet de teugel op maat maken, als je je de teugel steeds korter maakt dan word je paard ook korter in de nek en gaan ze vaak achter de teugel lopen, zorg met je zithulp dat je paard weer contact met jou zoekt , geef het dier de ruimte om zich te geven en probeer dat niet te belemmeren omdat je dnekt dat je druk op de teugel behoort te hebben , als het dier netjes gaat dragen met langere teugel loopt het op eigen benen, als hij in ej hand gaat hangen en jij hebt druk of zoekt de druk dan gaat het dier nooit op eigen benen lopen

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:35

Ik heb juist het tegenovergestelde, mijn teugels worden tijdens het rijden steeds langer(onbewust) waardoor mijn handen ergens bij mn buik zitten als ik een ophouding moet geven als 'ie niet braaf is. Is ook erg vervelend..

prisje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:57

bij de manege waar ik les krijg hebben we inderdaad van die teugels met gekleurde blokjes.
Dan merk ik ook vaak dat ik ze de ene keer bij blauw de andere keer voorbij blauw vast heb.
Hou ze nooit op een maat. Ik krijg dan vanzelf weer te horen '' Je houd je teugels te lang!!''

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:58

Ivy_ schreef:
Ik heb juist het tegenovergestelde, mijn teugels worden tijdens het rijden steeds langer(onbewust) waardoor mijn handen ergens bij mn buik zitten als ik een ophouding moet geven als 'ie niet braaf is. Is ook erg vervelend..

Ja dat dus -O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:00

Ik zie het ook bij de bijzet aan de longe. In stap is de bijzet eigenlijk wat te kort (mt full op het laatste gaatje) terwijl hij in draf mooi zit en soms zelfs een gaatje korter zou kunnen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:08

Hoi, ik heb met warmstappen wel contact met de mond, en in draf ietsjes korter, maar wel constante druk. In galop het zelfde. Tölt ietsjes korter en telgang weer iets langer. Uitstappen nog steeds contact en laatste 2 minuutjes helemaal los :-)