Paard dat hard trekt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YalenkaInca1

Paard dat hard trekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:52

Hey,

Ik ben net begonnen om te rijden met een draver en hem zijn galop aan te leren. Er is wel een klein probleempje en dat is dat hij hard trekt in iedere gang. Ook durft hij te hangen op zijn bit om zo mijn teugels uit mijn handen te trekken. Ook is hij heel gevoelig op de beenhulpen dus vooruitrijden helpt niet want dan trekt hij nog meer en loopt hij gewoon weg met mij. Heeft iemand tips om het trekken te stoppen behalve dan benen geven en vooruitrijden want dit is zeker en vast geen optie.

Jamiejoyce

Re: Paard dat hard trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:56

Kleine ophouding geven op beide teugels druk eraf halen zeker niet tegen druk geven, Heb je ook les?

YalenkaInca1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:59

Ja ik rij enkel met hem tijdens een les en bedankt voor te tip mijn lesgever zij dat het ligt aan het bit en dat het te zacht is voor hem. Het is wel mijn paard niet.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:11

Scherper bit is nooit de oplossing. Daar maak je het waarschijnlijk zelfs nog erger mee. Hoe je het wel zou moeten oplossen weet ik zo 123 niet dus ik lees even mee.

YalenkaInca1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:13

Ja dat dacht ik ook al dus daarom vroeg ik het even of ik het wel juist had :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:13

Ik lees ook even mee. Mijn paard doet hetzelfde. Tig verschillende bitjes gehad.
Werkt niet.
Nu weer terug op z'n eerste dubbel gebroken trensje.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:14

ik lees ook even mee.

YalenkaInca1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:18

Op dit moment heeft hij een enkelgebroken D-trens maar ik heb ook nog een enkelgebroken en dubbelgebroken watertorens van mijn eigen paardje. Het paard wordt ook niet gereden met een sperriem maar dit kan nog veranderen en is 1 van mijn bitjes misschien betervoor hem of gaat dit niet helpen, gewoon ter informatie.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:22

Wat is de achtergrond van je draver? Heeft ie gekoerst? Hoe lang is ie al onder het zadel?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:23

Hier nog iemand met een erg sterk bijrijdpaard!
Heel veel (korte) overgangen gaan rijden! En in bijvoorbeeld stap steeds schakelen van bijna(!) halthouden weer voorwaarts.
Je moet hem eigenlijk van achteren gaan activeren zodat hij zijn hoofd meer gaat dragen.
En wat mij altijd goed helpt is visualiseer jouw handen als bijzet bij het longeren. Je handen blijven op een plaats en geven hem ruimte wanneer hij zijn hoofd bij zich houdt, waardoor hij in die ruimte kan ontspannen.
Alleen maar naar voren jagen en hem zichzelf langer laten maken werkt averechts, daarin is hij juist in het voordeel.
Succes! En als je hier vragen over hebt kan je me altijd PB'en! Maar ik ben ook lerende, dus ik kan je alleen vertellen wat ik op dit moment ook leer met mijn bijrijdpaard en wat voor ons heel goed werkt!

YalenkaInca1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:25

Ik denk niet dat hij gekoerst heeft maar zal het nog even navragen bij de eigenaar van het paard hij is tog wel een hele tijd onder het zadel maar heeft vooral gediend als weidemaatje voor een ander paard. Ze zijn ook samen verkocht. En ook bedank voor de tip :)

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:27

Wat bij mijn paard werkte was op het moment dat hij zich liet hangen het hele contact verbreken en de teugels praktisch losgooien ( wel zo danig dat je indien nodig weer vast kan grijpen)
Dan vallen ze als het ware een beetje naar beneden met hun hoofd en 'schrikken' ze daar van.
Succes niet verzekerd, maar bij mij werkte het in ieder geval wel :)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:00

Omscholen van een draver is een vak apart. Zo wordt een draver tijdens zijn opleiding geleerd om soort van in het bit te hangen. Druk op het bit =harder! Dus eigenlijk luistert dit paard goed naar jou, en met een scherper bit ga je echt niks bereiken. Ga eens te rade bij de jongens en meiden op het draversforum, daar zal je iig betere tips krijgen dan hier.
Succes!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 03:05

Omscholen zal idd wat werk worden Maar niets is onmogelijk Je kunt uit al deze antwoorden nuttige dingen halen zoals bv de overgangen om het paard nog meer te laten gehoorzamen op je hulpen Teugel losgooien als het paard erop gaat hangen is een goede Leer het paard op zijn eigen benen te lopen door alles maar even te doen dus overgangen stap halt stap halt desnoods bij elke letter dan rondje om de letter Doe je 10 min Ga je even rondje of 3 lange teugel stappen Pak je hem weer op ga je in draf ga je steeds paar passen heel langzaam draven bijna stap weer normaal tempo weer paar passen langzaam paar passen wat harder Luistert de pony goed weer even stappen lange teugel paar rondjes Pak je hem weer op weer wat draven figuren voltes rijden in de figuren stap draf stap draf ook gwn in gebroken lijn bv Doet die het goed weer paar rondjes stappen Pak weer op draven stukjes galop 1 rondje weer draven rustig draven weer wat harder weer heel langzaam En probeer je weer rondje galop en weer draven Dan uitstappen

Snap je wat ik bedoel veel varieren in het tempo en de gang Steeds korte stukjes werken en even belonen door te stappen Zo is het voor je paard makkelijker te leren

Duurt wel een poosje oefenen voor dat het echt goed gaat Er is helaas geen trucje voor dat deze er in 1 x mee stopt

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:30

Je draver zal pas rustiger lopen en niet meer trekken als ie ontspannen op zn eigen benen kan lopen. Als ruiter moet je zelf een goede balans en zit hebben om je paard vertrouwen te geven en te kunnen laten ontspannen. Als je paard harder gaat heeft trekken geen zin, losgooien ook niet trouwens. In stap kun je lekker voltes rijden maar in draf kun je je beter eerst focussen op het rustige tempo rijden, meeste dravers zijn niet geleerd dat ze moeten inbuigen voor een bocht en een krappe bocht in een rijbak is dan ineens best eng. Eerst zorgen dat je terug en naar voren kunt schakelen zonder teveel je teugels hoeft te gebruiken, en dan zal die ook beter zn achterkant gaan leren gebruiken. Maar iemand met kennis van dravers als instructeur is wel een must! Dravers zijn slimme paarden die graag leren maar ook gefrustreerd raken als het niet lukt, en daar moet wel begrip en geduld voor zijn. Succes

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:40

Herkenbaar. Ik rijd sinds een maandje een paard bij die dit ook doet. De eigenaresse heeft op les geleerd dat je gewoon hard terug moet trekken maar dat vind ik geen optie. Ten eerste ben jij toch niet sterker dan het paard en ten tweede vind ik dat erg dieronvriendelijk.

Ik ben net als wat hier staat veel overgangen gaan rijden en merkte dat het al heel erg hielp als ik vooral mijn handen goed ontspande. Ik had het nl niet door dat ik mijn handen best gespannen hou. Zodra ik weer gespannen ga zitten met mijn handen begint het getrek en gehang weer.

Misschien dat het bij jou ook met spanning/ontspanning te maken heeft? Succes iig!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:42

Als hij gekoerst heeft, dan heeft hij geleerd van op het bit te steunen en hoe sneller hij gaat hoe meer hij op de voorhand komt en dus harder op het bit gaat hangen.

schakelen (tempowissels) en overgangen. Eveneens zorgen dat je paard niet kan hangen (dus ophouding om te voorkomen dat hij er vandoor gaat en dan contact verbreken en eventueeel hand even liften).
Scherper bit is idd nooit een definitieve oplossing. Al zou je wel een dubbelgebroken kunnen proberen, op een beweeglijker bit kunnen ze zich minder snel vastzetten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:12

Je moet niet terug trekken en een ander bit is ook niet de oplossing. Rijd niet met te lange teugels en neem een licht contact op je teugels.
Probeer als je de teugel vast hebt, je laatste vingerkootjes niet te buigen, maar recht te houden. Je duim als een dakje bovenop de teugel. Stel je voor dat je met je handen een buggy vooruit duwt. Op het moment dat het paard aan je trekt, duw jij je duim harder op de teugel. Je verandert verder niets in je zit, je werkt vanuit een stevige core. Eerst zal je paard erger gaan trekken, omdat je altijd terug trok, maar op een gegeven moment zal het daarmee stoppen. Om het gevoel wat te krijgen, is het het makkelijkste om eerst te oefenen met overgangen van stap naar halt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:09

Loopt het paard in de manegelessen?

YalenkaInca1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 20:24

Enkel met mij op zijn rug en nog een iets oudere man maar dan enkel stap en draf. Ik galoppeer ook met hem

Marisstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:09

Hebben jullie het gebit van het paard wel eens na laten kijken?

Wat je ook doet; niet terug trekken. Je verliest het het paard is vele malen sterker en het paard zal er alleen sterker door worden.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:16

Zo te lezen is jouw paard een Puller.
Mijn eerste eigen pony deed dit ook heel erg, had de blaren op mijn handen staan.
Wat heel goed werkte was op het moment dat hij wilt pullen, hand sluiten en been geven.
Hij loopt dat tegen het bit aan en dat voelt niet fijn.
Daarbij is een bezoekje van een osteopaat misschien ook een idee.
Want het heeft vaak een achterliggende oorzaak in de rug.
Dit is toch de zwakke schakel bij dravers.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:18

Bij mijn KWPNer lag het echt aan het bit.Nu ik er een zacht bit in heb gedaan trekt ze helemaal niet meer aan de teugels.