Sneller gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baki

Sneller gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 14:16

Beginner hier! Ik had een vraagje over sneller gaan terwijl je in draf bent. Vorige les had ik was problemen dat m'n pony te langzaam ging en het gat met de voorganger te groot werd (en dus een stukje moest afsnijden). Ik probeerde het paard sneller te laten gaan door druk met je kuit geven, maar dat werkt niet echt (en resulteert ook in stuiteren xD)

iemand tips?

MousakaJarig

Re: Sneller gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:18

Hoe bedoel je dat het gat te groot werd met je voorganger?
Als kuitdrukt niet werkt probeer anders een schopje te geven.
En als dat niet werkt een tikje met de zweep.
Maar had je instructeur geen advies?

Baki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 14:43

Ik bedoel dat de afstand tot degene die voor mij reed groter was en degene achter me erg dichtbij dus ik moest een stukje in de bocht afsnijden. Het was de laatste proef les, dus ik had nog maar 2x eerder gereden.

Riannee2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:50

is het paard bij andere ruiters ook sloom?
misschien een mogelijkheid om sporen om te doen?
of een tikje met de zweep.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:52

Moeten jullie achter elkaar rijden? Ik zou gewoon lekker aan het tempo werken op de volte, zodat je niet voor iemand rijd

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:53

Riannee2000 schreef:

Wow goed advies, een pony met sporen of een zweep naar voren krijgen.

Niet doen TS

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:55

Riannee2000 schreef:

sporen dienen echt niet daarvoor hoor! waarom geef je dit slechte advies aan een beginner?
Ten eerste dienen sporen gewoon niet gebruikt te worden door ruitens zonder 100% stabiele beenligging, dit hebben beginners dus niet!
Ook hebben sporen enkele het doel hulpen te verfijenne bij zijgangen, helemaal niet om een paard vooruit te rijden

TS, dit is ene manegepaard dus waarschijnlijk vrij slom. vraag eens aan je instructeur tips, want die zal dit paard ook het beste kennen. Als het paard niet op kuitdruk reageerd even een schopje, geen reactie een tikje met een zweepje (of een harder schopje als je geen zweepje hebt).. Pony'tjelief moet gewoon luisteren

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:57

In principe is het op druk van de kuit naar voren rijden samen met je zit inderdaad de bedoeling. Aangezien het pas je tweede les was zijn dit dingen die je uiteindelijk gaat leren doordat je instructrice met je meekijkt en je verteld wat wanneer te doen. Gewoon lekker blijven lessen dus!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:59

Vooral geen sporen gebruiken! Als het je tweede les was moet je je vooral geen zorgen maken :) been geven en anders een tikje met de zweep.. Goed naar je instructeur luisteren :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:01

Met beginners is het vaaak makkelijker als ze achter elkaar blijven, omdat ze dan minder dingen tegelijkertijd hoeven te doen. Dus tip geven van voor jezelf gaan rijden is een beetje moeilijk als je situatie niet kent. (zegt niet dat ik voorstander ben om lange tijd treintje te rijden als volwassene zijnde, maar iig totdat het sturen en drijven beter onder controle komt)

ts: probeer elke keer als je gaat zitten een duw te geven met je ben, meestal gebeurd het dat mensen willen drijven op moment dat ze gaan staan. Kan je wel vertellen dat als je nog niet zo goed bent ontwikkeld als ruiter dat wel een heuuuuule kunst is :D Door dit te oefenen kan je steeds makkelijker de hulp geven. Is een gevoel van beweging die je hersenen moeten aanleren. Maar ja die zijn nog druk bezig om het lichtrijden aan te leren :)) .

Verder als het om een traag paard gaat moet je proberen heel consequent te zijn vanaf het begin. Dus zachtjes been geven 1e x, 2e x wat harder, 3e x had ie moeten luisteren dus tik/schop. En elke keer deze volgorde. Verder direct vanaf het begin jouw tempo bepalen en direct erbij wezen als paard langzamer gaat lopen (dat mag namelijk dan alleen als jij dat zegt doordat je bijna op je voorganger zit ;) ) Dus bijvoorbeeld tempo in stap: PA--NE--KOE--KEN. In draf helpt het vaak in je hoofd een liedje te zingen. Vaak gaat paard dan nog automatisch op dat ritme lopen ook :)

Baki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:15

olafgek schreef:
Riannee2000 schreef:

sporen dienen echt niet daarvoor hoor! waarom geef je dit slechte advies aan een beginner?
Ten eerste dienen sporen gewoon niet gebruikt te worden door ruitens zonder 100% stabiele beenligging, dit hebben beginners dus niet!
Ook hebben sporen enkele het doel hulpen te verfijenne bij zijgangen, helemaal niet om een paard vooruit te rijden

TS, dit is ene manegepaard dus waarschijnlijk vrij slom. vraag eens aan je instructeur tips, want die zal dit paard ook het beste kennen. Als het paard niet op kuitdruk reageerd even een schopje, geen reactie een tikje met een zweepje (of een harder schopje als je geen zweepje hebt).. Pony'tjelief moet gewoon luisteren

Thanks, ik zal eens vragen.
ladypaard schreef:
ts: probeer elke keer als je gaat zitten een duw te geven met je ben, meestal gebeurd het dat mensen willen drijven op moment dat ze gaan staan. Kan je wel vertellen dat als je nog niet zo goed bent ontwikkeld als ruiter dat wel een heuuuuule kunst is :D Door dit te oefenen kan je steeds makkelijker de hulp geven. Is een gevoel van beweging die je hersenen moeten aanleren. Maar ja die zijn nog druk bezig om het lichtrijden aan te leren :)) .

Verder als het om een traag paard gaat moet je proberen heel consequent te zijn vanaf het begin. Dus zachtjes been geven 1e x, 2e x wat harder, 3e x had ie moeten luisteren dus tik/schop. En elke keer deze volgorde. Verder direct vanaf het begin jouw tempo bepalen en direct erbij wezen als paard langzamer gaat lopen (dat mag namelijk dan alleen als jij dat zegt doordat je bijna op je voorganger zit ;) ) Dus bijvoorbeeld tempo in stap: PA--NE--KOE--KEN. In draf helpt het vaak in je hoofd een liedje te zingen. Vaak gaat paard dan nog automatisch op dat ritme lopen ook :)

Thanks, ik ga er mee aan de slag :). verklaard een hele hoop want ik probeerde (met de nadruk op probeerde :D) inderdaad willen drijven op moment van staan.

Baki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:19

JudArthos schreef:
Vooral geen sporen gebruiken! Als het je tweede les was moet je je vooral geen zorgen maken :) been geven en anders een tikje met de zweep.. Goed naar je instructeur luisteren :D

Thanks, zal ik doen (heb vaak de neiging om dingen over te analyseren :P)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:51

ladypaard schreef:
ts: probeer elke keer als je gaat zitten een duw te geven met je benen, meestal gebeurd het dat mensen willen drijven op moment dat ze gaan staan. Kan je wel vertellen dat als je nog niet zo goed bent ontwikkeld als ruiter dat wel een heuuuuule kunst is :D Door dit te oefenen kan je steeds makkelijker de hulp geven. Is een gevoel van beweging die je hersenen moeten aanleren. Maar ja die zijn nog druk bezig om het lichtrijden aan te leren :)) .

Thanks, ik ga er mee aan de slag :). verklaard een hele hoop want ik probeerde (met de nadruk op probeerde :D) inderdaad willen drijven op moment van staan.[/quote]

Ach je bent dus heel normaal :D , In het lesgeven merkte ik dat been geven (in draf) toch wel één van de moeilijkste punten was van het leren paardrijden als volwassene. Juist omdat je alles rationeel wel kan handelen, maar je lichaam maar niet in de zelfde snelheid wil mee leren :+

Over de "hardheid" van het been geven legde ik het uit aan de kinderen als deurbeldrukje.
De 1e been staat gelijk als de 1e keer bij je buurvrouw aanbellen. Dat doe je heel voorzichtig. Als er niet open word gedaan kan het zijn dat ze niet thuis is of dat ze het niet heeft gehoord. Dus je belt wat harder aan. De deur wordt nog steeds niet open gedaan. Maar nu zie je je buurvrouw/moeder lachend achter de gordijnen staan, jou uit te lachen dat je niet binnen kan komen. Ze is dus wel thuis (een paard kan niet niet thuis zijn), dus blijf je zolang op de bel jengelen totdat er een reactie komt (vaak dus schop/tik). Als dit is gelukt (dus tempoversnelling of draf) dan vergeet je dit weer. En bij de volgende keer been geven begin je weer van voren af aan.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:20

Wees niet bang om de hulp van je instructeur in te schakelen! Deze kent het paard vaak zo goed en weet precies wat wel en niet werkt. De uitleg hierboven is heel netjes en probeer het ook zeker zo te doen! Soms kan het alleen helpen als je een dingetje doet dat bij dat paard hoort, waarbij de een bij het been een beetje naar achteren reageert, of de ander op dit of op dat. Vragen dus gewoon.

En verder is het in het begin gewoon heel veel tegelijk, dus geniet er een beetje van en geloof erin dat het vanzelf wel komt!