Palomino King @ work, 5 maanden later

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Palomino King @ work, 5 maanden later

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 21:49

Hallo allemaal :wave:

Ik rij King nu ruim 5 maanden en ik vind persoonlijk dat we echt mega sprongen vooruit maken! We zijn er bij lange na nog niet, maar hij doet zo onwijs zijn best! We hebben nu eens in de 2 á 3 weken les en voor de rest rij ik hem 3 dagen in de week bij.

In de afgelopen 5 maanden is de zadelmaker geweest omdat het zadel naar voren schoof. Nu ligt die een stuk beter, hij schuift nu soms nog heel iets naar voren. Ook is hij eind mei weer naar de osteopaat geweest en die was zeer tevreden, ik ben heel benieuwd wat ze eind november gaat zeggen als die weer moet.

We zijn heel erg bezig met goed aan het been maken en ontspanning. Na aanleiding van ons vorige topic ([RT-HAW] Palomino King @ work) was ik even zonder sporen gaan rijden maar toen op aanraden van mijn instructrice toch weer met gaan rijden. King reageert hier heel goed op en hierdoor kan ik mijn been er veel makkelijker af houden. Echter is hij nog niet consequent voorwaarts waardoor ik er toch nog steeds te veel bij moet blijven vind ik. Hij loopt nog te veel op de voorhand dus ik probeer echt stukje bij beetje die achterhand er meer onder te krijgen.

We zijn er ook mee bezig om hem goed vanuit die schoft te laten zakken zodat hij zijn rug beter gaat gebruiken. King is overbouwd en heeft een vrij korte rug waardoor ik het wel echt belangrijk vind dat hij beter zijn rug gaat gebruiken.

Verder heeft hij nog steeds de conditie van een aardappel dus dat zijn we ook aan het opbouwen. Onze lessen duren gemiddeld zo'n 45 min maar dat houden we beide nog niet zo goed vol. Dus ben nu elke keer iets aan het uitbreiden om echt langer intensief bezig te zijn. Wanneer King moe wordt is hij helemaal slecht vooruit te rijden en moet ik er flink aan rijden om hem nog vooruit te krijgen. Hij is ook nog steeds wat te dik, hij staat al op dieet maar valt heel moeilijk af, maar hier wordt dus hard aan gewerkt!

Het verplichte rijtje:
King
11 jaar geloof ik
Ras onbekend maar waarschijnlijk zit er wel Andalusiër in
Niveau: B

Ik ben benieuwd wat jullie van deze filmpjes vinden en of jullie vinden dat we vooruit zijn gegaan. 19 oktober hebben wij ons eerste onderlinge wedstrijdje, ik ben benieuwd of we rond komen! Respect als je alles hebt gelezen! Nu dan de filmpjes! :)
Oh en natuurlijk hebben we ook in- en uitgestapt :)

Stukje draf en op het einde een overgang terug naar stap

Stukje draf. Het gepiep wat je soms hoort is van het bit die soms iets piept.

Stukje stap en draf linksom

Galop linksom, zijn beste gang vind ik. Op mijn bips zitten is erg moeilijk, werkpuntje!

Stukje doorzitten in draf en galop rechtsom

Poging tot een stukje middendraf, vindt die zeeeeer moeilijk. En nog een stukje galop linksom.

Nog wat foto's:

(sorry gekanteld, krijg hem echt niet gedraaid met tinypic....)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken! Ik hou van tips, daar kunnen wij alleen maar van leren! :wave:
Laatst bijgewerkt door _Linn_ op 27-09-14 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

noox

Re: Palomino King @ work, 5 maanden later

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:21

Ik zal maar beginnen met een complimentje, wat een prachtig paard!
Maar ik moet er ook wel wat bijzetten, het meeste ben je je van bewust maar niet van alles. In dat eerste filmpje vind ik dat hij in stap wel wat ruimere passen kan zetten en wat sneller, maar goed het was een klein stukje dus echt oordelen kan ik niet. Vind trouwens dat je benen mooi zitten! Hij mag inderdaad zijn achterkant er een beetje onder doen, en ja voorwaartser lopen maar daar zijn jullie hard mee bezig!
Heel veel succes'

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 09:38

ToffeeLover schreef:
Ik zal maar beginnen met een complimentje, wat een prachtig paard!
Maar ik moet er ook wel wat bijzetten, het meeste ben je je van bewust maar niet van alles. In dat eerste filmpje vind ik dat hij in stap wel wat ruimere passen kan zetten en wat sneller, maar goed het was een klein stukje dus echt oordelen kan ik niet. Vind trouwens dat je benen mooi zitten! Hij mag inderdaad zijn achterkant er een beetje onder doen, en ja voorwaartser lopen maar daar zijn jullie hard mee bezig!
Heel veel succes'

Dankje :)

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:49

Hoi, mooi paard heb je. Je zegt dat het zadel nu meestal goed blijft liggen, maar het ligt nu te ver naar voren, over de schouder, dit kan ook het op de voorhand vallen verergeren. Ik vind het ook iets aan de kleine kant voor jou. Je krijgt er een stoelzit van en bij het lichtrijden lijkt het of je je aan de teugels omhoog trekt, daardoor heb je een onrustig (zwengelend) been. Je moet proberen schouder, heup en enkel op een verticale lijn te krijgen, open je heupgewricht, rol je knie naar binnen en maak je been lang. Ook mag je je handen iets meer dragen en vanuit je elleboog te laten scharnieren, waardoor ze stiller zijn. Probeer nog vaker te schakelen en overgangen te rijden om die achterhand erbij te krijgen. Bij de middendraf zie je dat je het niet voorbereid, hij is voor je begint al loperig en dan laat je hem eigenlijk uit elkaar vallen. Zorg eerst dat het tempo van jou is en wel dat hij actief is, niet snel. Maak een halve ophouding zodat hij iets terug komt op het achterbeen en weet dat er iets moet gebeuren. Dan rijd je actief naar voren en vraagt om de verruiming, zonder hem los te gooien, na een paar passen neem je hem terug (op zit) dat kan je, want dat doe je wel heel goed in de overgang draf/stap. Galop is idd beter, probeer met je bekken de rolbeweging te volgen, hou daarbij je boven lijf zo stil mogelijk. Zo kan je met je zit het tempo in galop regelen, schakelen, groter, kleiner. Misschien doe je dit al, de filmpjes zijn natuurlijk kort, maar misschien heb je er wat aan. Succes!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 14:10

Bedankt voor je bericht!
Wat betreft het zadel kan ik er helaas niet echt meer wat aan doen. Het is niet mijn eigen paard dus ik kan niet zomaar een ander zadel aanschaffen. Plus, hij heeft een vrij korte rug dus veel langer kan het zadel niet zijn.
Zijn buik drukt het zadel ook nog iets naar voren, ik verwacht dat als hij nog wat meer is afgevallen het helemaal goed op zijn plek blijft liggen.
Wat betreft je andere puntjes: dankje! Daarmee ga ik aan de slag.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 11:39

Hmm schijnbaar zijn we toch wel echt vooruit gegaan want met mijn vorige topic kreeg ik veel (negatievere) reacties en nu bijna geen reacties...neem aan dat dat een goed punt is?

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:34

Ziet er toppie uit hoor!
Is dit bij de zilfia's hoeve ?

Puntje geef je zelf al aan over je eigen houding. En je pony is wat aan de brede kant.

Verder ga zo door!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 13:46

BokitoZ schreef:
Ziet er toppie uit hoor!
Is dit bij de zilfia's hoeve ?

Puntje geef je zelf al aan over je eigen houding. En je pony is wat aan de brede kant.

Verder ga zo door!

Ja dit is bij de Zilfia's Hoeve, hele fijne stal vind ik zelf!

Klopt dat King nog steeds wat te dik is. Echter komt die van nog dikker af dus gelukkig zijn we al de goede kant op aan het gaan! We zijn nu aan het overwegen om hem op vlas te zetten omdat die ook stro eet, maar aangezien die ook erg gevoelig is voor rotstraal is op vlas zetten ook niet een hele makkelijke keuze. Dankjewel!

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:32

Ik vind dat je erg vooruit bent gegaan! Hij is stukken actiever. Je benen zijn ook al een stuk stiller!! +:)+ Heb alleen het idee dat je af en toe vrij hard in je hand bent. (Filmpje 3 geloof ik dat je net even een moment strijd met hem hebt.) probeer hem iets rustiger te laten aan galopperen. Denk dat het een beetje in de voorbereiding zit. Ik zou zelf iets meer rust willen zien. Maaar vind dat je al super vooruit bent gegaan!! +:)+

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:35

ziet er goed uit!!

maar het zadel is zeker een belangrijk punt , misschien een andere singel proberen die het schuiven tegengaat?!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:36

Wat een gaaf paard!
Maar hij huppelt wel heel erg onder je uit. Hij loopt hard, maar niet actief.
Hij loopt graag, en dat is fijn! Probeer die looplust ook om te zetten in een minder harde looplust en meer actieve lust :).

Succes!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 15:38

VeraaaBalloo schreef:
Ik vind dat je erg vooruit bent gegaan! Hij is stukken actiever. Je benen zijn ook al een stuk stiller!! +:)+ Heb alleen het idee dat je af en toe vrij hard in je hand bent. (Filmpje 3 geloof ik dat je net even een moment strijd met hem hebt.) probeer hem iets rustiger te laten aan galopperen. Denk dat het een beetje in de voorbereiding zit. Ik zou zelf iets meer rust willen zien. Maaar vind dat je al super vooruit bent gegaan!! +:)+

Klopt dat ik mezelf soms erop betrap dat ik inderdaad net iets te grof in de hand ben om hem net iets verder te laten zakken, ga ik op letten!
Wat betreft dat aangalopperen ben ik het er niet helemaal mee eens. Ik ben alleen al heel blij als hij actief en naar voren aanspringt want ik heb ook nog wel eens geregeld dat die niet eens aan wíl springen en zijn kont erin gooit. Wanneer hij meer op het achterbeen gaat komen kan ik hem ook wat rustiger aan gaan laten springen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 15:40

Ess_Ramona schreef:
Wat een gaaf paard!
Maar hij huppelt wel heel erg onder je uit. Hij loopt hard, maar niet actief.
Hij loopt graag, en dat is fijn! Probeer die looplust ook om te zetten in een minder harde looplust en meer actieve lust :).

Succes!

Hihi hij loopt juist niet graag :P Als ik hem zijn gang laat gaan, gaan we op een sloftempo. Ik rijd hem dus expres wat meer door en ben nu heel erg bezig die activiteit erin te krijgen.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 00:26

Ik heb net je vorig topic bekeken en zat toch even met m'n handen in het haar.
Even een super grote dikke pluim naar jou, je bent énorm vooruit gegaan en King ook.
Blijf vooral werken aan zijn natuurlijke scheefheid, onbalans en gebrek aan kracht!
Misschien is het voor jou een tip om een keer zitlessen te volgen. Iemand die King longeert en jou aanwijzingen geeft. Je beenligging is enorm verbeterd, eveneens als je -nu stillere- handen.
King is actievere geworden en een stuk stabieler.

Geweldig resultaat zou ik zeggen, je weet de puntjes waar je aan moet werken.
En wees vooral even trots, King is een geweldige pony, maar omhoog kijken mag ook :D

Chapeau, mooi combinatie <3

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 06:31

Dankje! :D

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:07

Ik vind je paard niet actief. Wel loopt die over z'n tempo en maakt daardoor zijn passen niet helemaal goed af. Ik zou veel meer de achterhand aan het werk willen zien. Dat kun je doen door snelle overgangen/schijnovergangen te maken. Vanuit verzamelde draf naar middendraf etc. Dan vind je vanzelf een basistempo waarin hij actief zal zijn en zijn achterhand goed gebruikt.

Daarnaast moet je opletten dat je niet lichtrijd met je hele lichaam. Zodra je gaat staan kukel je iets naar voren waardoor je been naar achter gaat en je hem onbewust prikt. Ik heb het idee dat je lichtrijd vanuit je knie ipv uit je enkels met licht aangesloten knie.

Verder heb je een super knap paard! Leuk dier en er zit zeker verbetering in. Succes!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 22:27

Ik zal er eens op letten, dankjewel!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:50

Ik herkende de stal meteen, heb er vroeger wedstrijden gereden! Was altijd top verzorgd en geregeld! Leuke pony heb je onder je kont (heb zelf ook een palomino, dus dat kan dan haast niet anders, hahaha). Fijn dat je zo voor uit bent gegaan, ga rustig door met trainen, zolang er vooruitgang is, ben je goed bezig!

Marisstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:01

Wat een prachtig paard!

Wel heb ik het idee dat je de hand wat meer zou kunnen dragen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 10:02

Dankje :) en klopt, hij hangt soms nog iets teveel in me hand. Ik ben er dus hard mee bezig om te proberen die bips er beter onder te krijgen en wanneer dat zo is komt die ook beter van die hand af. Gebeurd met kleine stapjes haha.