Onregelmatig werken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Onregelmatig werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 13:53

Is het schadelijk voor je paard wanneer deze onregelmatig werkt?

Even een voorbeeld:

Zaterdag: 1 uur
Zondag: 1 uur
Maandag: niet
Dinsdag: niet
Woensdag: niet
Donderdag: 0.30 uur
Vrijdag: 0.45 uur
Zaterdag: 1 uur
zondag: 1 uur
maandag: 0.30 uur
dinsdag: niet
woensdag: 0.45 uur
donderdag: niet
vrijdag: niet
zaterdag: 0.45 uur
zondag: 1 uur

Kan dit schema kwaad voor het paard?

alvast bedankt

Amaris

Re: Onregelmatig werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:54

Denk dat je hard moet zoeken wil je paarden zoeken die volgens een perfect regelmatig schema werken. De meeste eigenaren werken zelf ook en hebben nog een sociaal leven.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:56

Tja moeilijke vraag, ik denk dat het ook erg paard afhankelijk is en wat het niveau en de verwachtingen van het paard zijn.

Mijn paard zou ik niet 5 dagen achter elkaar kunnen trainen, dan is hij verveeld en leeg :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:59

Mits je je arbeid aanpast aan wat hij de dag ervoor en de dag erna doet kan het naar mijn idee geen kwaad.
Maar 3 dagen niet rijden en dan vervolgens bijvoorbeeld een zware les rijden is not done.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:01

Er zijn genoeg paarden die geen vast schema hebben en daar geen last van hebben.
Alleen zegt tijd niets over de zwaarte van de training.
Zelf vind ik het belangrijk om veel stapwerk in te bouwen. Er is m.i. geen betere manier om bij een paard een goede algehele basisconditie te realiseren/onderhouden.
In alle gevallen geldt dat je vooral moet kijken naar de reactie van het paard.
En... pas de hoeveelheid krachtvoer aan aan de hoeveelheid werk die het paard krijgt.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:12

Nee echt niet, vind het een bescheiden schema, genoeg rustdagen tussendoor. Hoe is je afwisseling verder? Rijd je alleen, of longeer je tussendoor/buitenritten/ grondwerken, etc. Afwisseling is voor jullie allebei goed!

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 06:25

Moeilijke vraag.

Nee denk niet dat paarden een klokje in hun hoofd hebben dat er stipt iemand om 1 uur moet komen.

Wat doe je zowel met je paard?
Als je paard een rust dag heeft wat doet hij dan? Op stal staan?

Als hij dan op stal staat vind ik 2 dagen niets wel lang.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 20:24

Wanneer het paard een rust dag heeft staat deze overdag in de wei en 's avond op stal.
Meestal rijd ik dressuurmatig met het paard of ik rijd een buitenrit, af en toe longeer ik hem.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:31

Ik denk dat dit schema prima kan als je maar het slim in bouwt. Dus bijvoorbeeld zorgen dat je geen zware les rijdt de dag voordat hij vrij heeft (na zo'n les de volgende dag altijd even de spierpijn eruit werken door iets te gaan doen). En de vijf dagen achter elkaar kunnen wel als je dit ook maar lekker afwisselt. Dus een keer een training met balken, een keer een buitenrit, een keer longeren en nog twee keer "gewoon" dressuur dan heb je variatie waardoor jij en je paard het leuk blijven vinden. Maar een keertje drie dagen kan ook echt geen kwaad, een mens moet ook af en toe bij komen en het paard kan zo ook lekker even bijkomen. Ik merk dat paarden die ik gereden heb het heerlijk vonden om soms een paar dagen achter elkaar even niks te hoeven en daarna hadden ze weer zin (niet fris/extra energiek maar gewoon happy) om weer aan de slag te gaan. En let vooral goed op wat je paard aangeeft, stem het schema daar op af.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:33

Ik zet mijn paard gerust een week stil en ga dan een lekkere buitenrit maken van 1,5 uur op zaterdag. Nooitnadanoppes dat hij last toont als ik dan op zondag ook kom. Werkt prima voor hem :)