Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
DinaxUllie schreef:Om het paard beter aan het been te krijgen is schakelen toch wel een van de belangrijkste middelen. Door naar voren te schakelen en basistempo, maar ook terug te sluiten en dan weer basistempo leert het paard dat het moet reageren zodra jij hulpen geeft en ook dat het op jou moet wachten.
Zodra de achterhand goed meegenomen word en dit kan alleen door een paard aan het been te hebben zal het paard ook minder sterk worden en een betere aanleuning krijgen.
Alles ligt in verband met elkaar. Word het paard beter voor je been zal de achterhand beter meekomen en zal de voorkant ook beter worden. De achterkant is de motor!
sporen zou ik niet te snel naar grijpen. Probeer eerst met schakelen. Het paard moet gelijk reageren op je been en ook terug komen. Desnoods pak je er een zweepje bij. Zodra jij been geeft en het paard reageert niet geef jij een tikje bij. Sporen zijn imo pas nodig in de hogere klasses.
Met de galop moet je geduld hebben. Rijd het paard ook hierin weer naar voren en ook duidelijk terug.
Met doorzitten kan je het beste kleine stukjes doorzitten en niet altijd terug naar de stap. Paard zal dan later doorzitten associëren met stap. En dat wil je ook niet. Wissel het af. Ene keer ga je naar stap en andere keer stukje doorzitten en dan weer lichtrijden en andere keer zodra het paard rustig blijft galopeer je aan. Maar galopeer pas aan als het paard rustig is!
Heb zelf ook deze punten gehad met m'n paard. Geduld is het belangrijkste!
mikky19 schreef:Hallo bokkers,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Sinds kort rij ik een paard bij dat 8 jaar is maar verder nooit is doorgereden. Hier ben ik nu mee bezig ( ik heb hier wel ervaring in).
Alleen loop ik tegen een aantal punten aan. Het paard is of heel ligt in de hand of heel sterk in de hand. Ik probeer altijd zo veel mogelijk lang en laag te lopen maar soms gaat dit echt niet. Hoe leren jullie een paard een goede LL aan?
Verder is ze niet scherp aan het been, zouden jullie met sporen gaan rijden zodat ze iets feller wordt? Ze is wel heel actief ( over actief)
Verder vind ze de galop heel moeilijk. In het begin viel ze helemaal uit elkaar. Voor de galop ( doorzitten) wordt ze al helemaal heet. Ik probeer nu vaak stukjes door te zitten en dan te gaan stappen zodat ze hieraan went .
Schakelen vind ze ook heel lastig , hoe leren jullie je paard dit aan? Ik longeer haar veel met stemhulp dat gaat goed maar met rijden gaat dit lastig.
Ik heb iedere week les en hier leer ik veel van maar ik vind het belangrijk om verschillende meningen te hebben over dit soort onderwerpen.
Alvast bedankt
wat het zweepje betreft. Pak hem er eens bij maar houd hem alleen vast, beloon haar zodra ze ontspant. Begin eerst met ernaast staan en langzaam met het zweepje over haar lichaam wrijven en praten en desnoods met snoepjes als dat goed werkt. Ze moet vertrouwen erin krijgen.