Paard wil terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irisma

Paard wil terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:25

Hallo!

Ik rijd op een onwijs lieve ijslander merrie van een jaar of 20. Maar elke keer dat ik alleen met haar op buitenrit ga blijft ze maar hinniken naar haar vriendinnetje. Ze probeert zo nu en dan ook om te draaien. Ik kan haar wel corrigeren, en de goeie kant op sturen, maar er moet ook een meisje van 9 op rijden (nog niet buiten overigens) en ik wil graag dat ze iets relaxter alleen naar buiten gaat.
Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan aanpakken, en ik kan zelf eigenlijk maar een ding verzinnen: meer korte ritjes maken, zodat ze doorkrijgt dat ze weer terug komt. Misschien wat meer grondwerk met haar gaan doen zodat ze me nog wat beter leert kennen, ik rijd namelijk nog niet zo heel lang op haar. Denken jullie dat dit ook zal helpen? Of heeft iemand misschien andere tips die ik kan proberen?

Af en toe is ze ook gewoon eigenwijs, maar ik heb met dit het idee dat ze zich er gewoon niet zo prettig bij voelt zonder andere paarden.

Groetjes! :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:30

een meisje van 9 hoort niet alleen met een pony naar buiten te gaan. verder zelf zovaak mogelijk op buitenrit gaan en niet teveel spanning op alles zetten zodat ze zelf ook niet alleen maar meer spanning op bouwt. belonen als ze rustig is en zeker niet volgas op de terug weg naar stal gaan.

Belonen , praten en zelf rust bewaren werkt vaak het beste

Ineke2

Re: Paard wil terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:44

Is er niemand in de buurt die met je mee kan naar buiten? Dan ben je samen. Paard is wat relaxter en zo kun je haar wat beter leren kennen ook. Verder kun je ook wandelen. Wel een heel rondje doen dan en niet ergens halverwege omdraaien, dan wil ze op dat punt straks niet meer verder

Irisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 09:11

Nee dat meisje van 9 gaat ook niet alleen naar buiten hoor, maar ik wel, en wil graag dat zodra dat meisje eraan toe is om (samen) naar buiten te gaan, ze wel braaf is.

Ik wil haar juist graag leren dat het alleen ook niet erg is. Ze kan wel wat extra beweging gebruiken en ik rij een keer peer week samen met iemand anders buiten en een keer per week alleen.
Ik laat haar wel altijd merken dat het wel goed is, praat tegen haar, en beloon haar wanneer ze het goed doet, maar maak vaak wel ritten van een uur, en misschien is het dan handiger om gewoon kortere ritjes van een half uur maximaal te maken. Zodat ze er rustig aan kan wennen. Ik ga morgen weer rijden dus dan blijf ik gewoon wat dichterbij denk ik, en ga iets korter rijden, kijken of dat helpt :)

Irisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 09:11

Meisje van 9 rijd overigens nog helemaal niet buiten. Die rijd nog netjes in de bak tijdens de les en anders onder toezicht van haar moeder. :)

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:19

Paard dat ze zo mist meenemen op buitenrit om te voorkomen dat dit gedrag een permanent probleem wordt. Dan de afstand tussen beide paarden steeds groter maken, tot ze ook rustig blijft als het andere paard thuis blijft.
En de buitenrit in het begin vooral niet te lang maken, maar vaker korte rondjes.

Wat je ook kan doen is een heel ander paard meenemen op buitenrit. Dan komt haar vriendinnetje wat meer op de achtergrond.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:22

ik had eerst ook zo'n paardje.
Bij mij hielp het gewoon door te zetten belonen wanneer ze het goed deed en negeren wanneer ze vervelend deed en wanneer ze wou omdraaien gewoon weer terug draaien en verder met de buitenrit.
Op een gegeven moment is ze gewoon op gehouden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:25

Goed idee van het grondwerk, dat kan zeker werken als het vertrouwen in jou groeit! Daarnaast kun je ook naast haar gaan wandelen de eerste paar keer. Gewoon samen aan de wandel. Paarden zijn vaak wat onzekerder als je erop zit dan ernaast. En maak het idd een succes, dus zodra je paard goed met je meeloopt en zich ontspant naar huis gaan, niet direct omdraaien maar je rondje naar huis toe maken.

Als ze echt super onzeker is, dan kun je ook gewoon even buiten het erf gaan, of 1 straat verder en dan wachten tot ze ontspant en dan terug.

Of ga wat leuks doen, lees ergens grazen bijvoorbeeld. Dat ze het leuk gaat vinden om met je mee te gaan. Dat betekent niet dat je een grashappend paard krijgt, maar dat jij aangeeft wanneer ze ergens even lekker mag gaan eten. Dat kan echt een beloning zijn.

Later als ze meer zelfzeker is geworden kan je dat wel weer stoppen.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 24-09-14 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Irisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 09:28

Hmm, moet ik eerst een heel ander paard vinden, maar dat is vast niet al te moeilijk in de omgeving waar ik woon, ga ik eens proberen!

Ik heb maandag samen met haar vriendinnetje gereden, en haar elke keer stil gezet, maar zodra haar vriendin uit het zicht is begint ze te drammen. Ze sjokt er verder altijd 20 meter achteraan omdat ze niet zo snel meer loopt dus meer afstand nemen, nouja dan is ze al zo goed als weg. :)

Morgen ga ik weer alleen rijden dus dan ga ik gewoon een kort ritje maken, kijken hoe ze dan reageert. En inderdaad, gewoon weer omdraaien, ze luistert verder wel erg goed trouwens. Ze kan alleen heel traag worden als het haar niet naar t zin gaat.

Oeh, wandelen is ook een goed plan! Ga ik ook doen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:05

Tuc schreef:
Paard dat ze zo mist meenemen op buitenrit om te voorkomen dat dit gedrag een permanent probleem wordt. Dan de afstand tussen beide paarden steeds groter maken, tot ze ook rustig blijft als het andere paard thuis blijft.
En de buitenrit in het begin vooral niet te lang maken, maar vaker korte rondjes.

Wat je ook kan doen is een heel ander paard meenemen op buitenrit. Dan komt haar vriendinnetje wat meer op de achtergrond.

Dan los je het probleem dus niet op. Paard moet leren om alleen op pad te gaan. Als ze het in het begin van de rit doen is vrij normaal. Dan gaan ze bij hun vriendinnen weg. Zodra die uit het zicht zijn horen ze zich gewoon normaal te gedragen. En dat is soms best wel moeilijk bij een aantal paarden. (Heb daar zelf ook eentje van onder het zadel). Die vertoont hetzelfde gedrag als die van jou, ts. Ik ben nu zover dat ik haar gewoon kan omdraaien en de weg kan vervolgend. Maar kan je zeggen dat ik in het begin regelmatig thuis stond met het paard. En heb nu zelfs profijt van haar gedrag op buitenritten. Want als ze dit gedrag op wedstrijd vertoont, doordat ze ergens van schrikt. Heb ik haar eerder terug, dan als het voor mij nieuw gedrag zou zijn.

Irisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 10:22

Ik kan haar trouwens prima weer omdraaien, maar het is gewoon redelijk vervelend dat ze het steeds probeert. Ze hinnikt ook de hele weg door, en zodra ze door heeft dat we weer teruggaan wordt het steeds erger. Ze is gelukkig niet heel erg van het terug rennen, dus ik hou haar makkelijk bij me.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:30

Ja, het is een kwestie van vertrouwen opbouwen. Het is heel logisch als ze jullie nog niet ziet als kudde. Want dan voelt ze zich bedreigd en wil terug naar waar het veilig is. Dus moet ze vertrouwen krijgen in jou als leider en in zichzelf. Hoe meer je het doet, hoe meer geduld je hebt hoe beter het zal gaan.

Irisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 10:47

Ik denk inderdaad dat ze mij gewoon nog niet helemaal vertrouwd, ik rij nu pas een paar maanden op haar, en ze staat hier ook nog niet veel langer. Ze is zelf de leider van de kudde, en de oudste, dus ze zal ook wel graag op haar vriendinnetjes willen letten. Maar ze plakt vooral aan de andere ijslander, van de shetlander die er staat moet ze wat minder hebben.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:00

In de Ros magazine stond een goed verhaal er over. Is vast terug te vinden op de site.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:33

FriesWytske schreef:
Dan los je het probleem dus niet op. Paard moet leren om alleen op pad te gaan. Als ze het in het begin van de rit doen is vrij normaal. Dan gaan ze bij hun vriendinnen weg. Zodra die uit het zicht zijn horen ze zich gewoon normaal te gedragen. En dat is soms best wel moeilijk bij een aantal paarden. (Heb daar zelf ook eentje van onder het zadel). Die vertoont hetzelfde gedrag als die van jou, ts. Ik ben nu zover dat ik haar gewoon kan omdraaien en de weg kan vervolgend. Maar kan je zeggen dat ik in het begin regelmatig thuis stond met het paard. En heb nu zelfs profijt van haar gedrag op buitenritten. Want als ze dit gedrag op wedstrijd vertoont, doordat ze ergens van schrikt. Heb ik haar eerder terug, dan als het voor mij nieuw gedrag zou zijn.

Ik betwijfel of het gedrag hier niet mee op te lossen is. Het is vergelijkbaar gedrag als dat van een veulen en zijn moeder.
Er moet gewenning optreden dat ze uit elkaar fatsoenlijk gedrag moeten kunnen vertonen. Dat bereik je nooit als je ze plotseling uit elkaar haalt en een eind op weg gaat.
Wat ik probeer te zeggen is dat je ze steeds wat langere tijd uit elkaar moet halen, zodat die gewenning kan optreden.

Dat TS zegt dat dit moeilijk wordt geloof ik graag. Er kan zo een jaar overheen gaan, wil de IJslander zich prima alleen gedragen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:42

Hier gaan ze vanaf het begin alleen weg. Zo leren ze direct niet te leunen op een ander paard. Is gewoon een kwestie van doorzetten. Met een ander paard erbij los je het probleem niet op van alleen op pad te kunnen gaan.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:32

Volgens mij gaat het vanzelf over als ze in de gaten krijgt dat ze toch weer thuiskomt. Dit was bij mij ook zo. Ik ben vaak alleen en rijd ook vaak alleen. Zowel het paard thuis als waar ik mee rij waren in het begin erg onrustig. Gewoon stug doorgaan en op een gegeven moment snappen ze dat ze toch weer samen komen. Het heeft even tijd nodig, vooral als ze al heel lang samen staat. Hetzelfde heb ik gedaan met merrie en veulen. Rustig weggaan en ze snappen na een tijdje toch wel dat je terugkomt. Anders kun je nooit alleen weg en ben je altijd afhankelijk van anderen.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:47

mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan.
Niet het erf af willen, en als ze dan uiteindelijk ging steeds willen omdraaien.

Wat ik gedaan heb: vooral heel rustig blijven, en verder deed ik niets. als ze toch een stap voorwaarts deed beloonde ik haar heel uitgebreid (met stem). en zo ging het steeds beter.
eerste rondje niet te lang gemaakt en alleen maar gestapt, en zo langzaam uitgebouwd. nu doen we weleens ritten van 4 uur, geen probleem.

Drijven, met de zweep tikken etc. werkte bij haar totaal niet, dan ging ze alleen maar achteruit.
De eerste keer echt een half uur bezig geweest, daarna 10 minuten en nu loopt ze gewoon normaal het erf af.

ik voel bij haar aan wanneer ze wilt omdraaien dus die kans geef ik haar gewoon niet.
Afstappen heeft bij mij ook geen zin, want dan loopt ze braaf mee en zodra ik er weer op zit staat ze weer stil.

MirandadV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:47

Zelf rustig en ontspannen blijven en zoveel mogelijk alleen op buitenrit hopelijk gaat het dan vanzelf beter. :)

Irisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 09:04

Ze deed het gister wel aardig goed, ze hinnikte wel erg veel, maar omdraaien deed ze niet. (Alleen de eerste 500 meter een poging tot, maar dit lukte haar niet) Veel belonen en tegen haar praten lijkt ook erg goed te werken. Ik ben ook minder lang weggeweest dan normaal.
Ik rij overigens nooit met zweep, vind ik niet echt nodig.
Maargoed, we zetten gewoon door. :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:12

goed zo!

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:38

miss kan je met meerdere gaan of is het dan ook

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:39

of pak er een zweepje bij en geef iedere keer als hij zich wil omdraaien een tikje