Ik zit te ver achterover

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poek

Ik zit te ver achterover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 16:10

Tijdens het rijden zit ik te ver achterover, waardoor mijn hakken, heupen, schouders en oren (?) niet meer in 1 lijn zijn en ik de pony in de weg zit. Heeft iemand tips hoe ik juist wat meer naar voren kan gaan zitten?

xVerax

Re: Ik zit te ver achterover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:14

Vaak is het zo dat als je te ver achterover hangt dat je je benen te ver naar voren steekt om je balans te houden, is dit bij jou ook het geval?

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 16:21

xVerax schreef:
Vaak is het zo dat als je te ver achterover hangt dat je je benen te ver naar voren steekt om je balans te houden, is dit bij jou ook het geval?

Nee, niet dat ik weet. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, kan zijn dat ik dat onbewust wel doe

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:28

Hmm oke, dat zou ik eerst even laten bekijken, laat desnoods een filmpje van jezelf maken als je rijdt! ;)
Als je je benen naar voren steekt zul je daar eerst aan moeten werken, je zal dan automatisch rechterop gaan zitten, anders blijf je niet in evenwicht.

Als het echt alleen in je rug zit zul je je daarop moeten focussen, dan moet je voor jouw gevoel iets naar voren gaan zitten, als het goed is zit je dan rechtop! :)

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:33

Ik zou inderdaad eerst op je benen letten of je die te ver naar voren steekt.
Probeer anders om eerst meer naar voren te gaan zitten ookal is je houding niet perfect.
Let daar eerst niet op en ga proberen recht op te blijven zitten

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:38

Het kan ook voor een deel je zadel zijn die niet de juiste maat en vorm voor jou heeft. Ik heb dat ook gehad. Door de pasvorm van het zadel ging ik ineens heel erg achterover hangen. Het zwaartepunt lag te ver naar achteren. Nu ik een ander zadel heb en meer in de juiste houding wordt gedrukt, is dat probleem bij mij opgelost.

Dus ik zou als tips meegeven: kijk naar je zadel en neem een paar zitlessen aan de longe, desnoods zonder beugels.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:40

past je zadel wel bij jou en wat voor zadel heb je? mijn ervaring is dat 9 van de 10 keer dit komt door een te groot zadel of door een vz-zadel waarvan de zadelhaken te ver naar voren staan. mja dat is voor het springen dan wel weer fijn.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:41

Heb je hier een foto of filmpje van? Zonder is nogal moeilijk beoordelen. Het zal waarschijnlijk uit je benen en/of bekken komen, dat je die nog niet hebt zoals het hoort en daardoor moet compenseren met achterover hangen, oftewel je balans is niet goed doordat je nog niet in de goede houding zit. Probeer eens in stilstand in verlichte zit te gaan zitten, dus onderbenen wat naar achter, hakken iets uitdrukken, dan weer gaan zitten en je benen op die plek houden. Wel echt gaan zitten op je zitbeenknobbels, bekken kantelen waardoor je rug niet hol is. Dit is wel nogal beknopt opgeschreven, echt goede tips geven zonder iets te zien is lastig ;)
Heb je les? Een goede instructeur zou je hiermee moeten kunnen helpen, aangezien je houding en zit de basis van het paardrijden zijn :)

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 16:55

xVerax schreef:
Hmm oke, dat zou ik eerst even laten bekijken, laat desnoods een filmpje van jezelf maken als je rijdt! ;)
Als je je benen naar voren steekt zul je daar eerst aan moeten werken, je zal dan automatisch rechterop gaan zitten, anders blijf je niet in evenwicht.

Als het echt alleen in je rug zit zul je je daarop moeten focussen, dan moet je voor jouw gevoel iets naar voren gaan zitten, als het goed is zit je dan rechtop! :)

Filmpje is een goede! Het is lang geleden dat ik mezelf eens heb zien rijden :+

kaatje888 schreef:
Ik zou inderdaad eerst op je benen letten of je die te ver naar voren steekt.
Probeer anders om eerst meer naar voren te gaan zitten ookal is je houding niet perfect.
Let daar eerst niet op en ga proberen recht op te blijven zitten

Meer naar voren zitten probeer ik nu ook echt zoveel mogelijk en is ook echt mijn focus punt nu. Maar omdat dit nog lang niet altijd lukt, dacht ik dat het misschien ergens anders aan kon liggen

frutsels schreef:
Het kan ook voor een deel je zadel zijn die niet de juiste maat en vorm voor jou heeft. Ik heb dat ook gehad. Door de pasvorm van het zadel ging ik ineens heel erg achterover hangen. Het zwaartepunt lag te ver naar achteren. Nu ik een ander zadel heb en meer in de juiste houding wordt gedrukt, is dat probleem bij mij opgelost.

Dus ik zou als tips meegeven: kijk naar je zadel en neem een paar zitlessen aan de longe, desnoods zonder beugels.

Zadel kan ik helaas niet veel aan doen, ik rij enkel op verzorgpony's. Ik rij nu wel met een springzadel, wat mij dus meer 'dwingt' naar voren te gaan zitten. Maar eigenwijs als ik ben, ga ik toch iedere keer weer naar achteren hangen
Nu komt het rare, zonder beugels zit ik wel netjes recht op.

Persevero schreef:
past je zadel wel bij jou en wat voor zadel heb je? mijn ervaring is dat 9 van de 10 keer dit komt door een te groot zadel of door een vz-zadel waarvan de zadelhaken te ver naar voren staan. mja dat is voor het springen dan wel weer fijn.

Ik rij nu op een springzadel, zodat ik wat meer word 'gedwongen' naar voren te zitten. Ik ben begonnen op deze pony met een dressuurzadel, maar daarmee zat ik de pony echt veel te veel in de weg.

xDreamerx schreef:
Heb je hier een foto of filmpje van? Zonder is nogal moeilijk beoordelen. Het zal waarschijnlijk uit je benen en/of bekken komen, dat je die nog niet hebt zoals het hoort en daardoor moet compenseren met achterover hangen, oftewel je balans is niet goed doordat je nog niet in de goede houding zit. Probeer eens in stilstand in verlichte zit te gaan zitten, dus onderbenen wat naar achter, hakken iets uitdrukken, dan weer gaan zitten en je benen op die plek houden. Wel echt gaan zitten op je zitbeenknobbels, bekken kantelen waardoor je rug niet hol is. Dit is wel nogal beknopt opgeschreven, echt goede tips geven zonder iets te zien is lastig ;)
Heb je les? Een goede instructeur zou je hiermee moeten kunnen helpen, aangezien je houding en zit de basis van het paardrijden zijn :)

Nee, ik heb geen filmpje of foto.. Ik kan voorlopig ook niet rijden (gekneusde enkel), dus ik kan ook niet even snel een filmpje maken.
Ik heb les, eens in de 2 weken. Mijn instructrice heeft ook zeker tips meegegeven, maar dat wil nog niet erg werken.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:01

Dat je zonder beugels rechtop zit is niet raar hoor! :)

Als je zonder beugels rijdt ga je automatisch functioneler en meer in balans zitten zodat je goed mee kan gaan met de beweging, anders stuiter je eraf :+

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 06:49

Misschien eens zit les nemen? Voor mij was het echt een eye opener.

Het probleem komt dus niet uit je benen? Probeer eens zonder beugels licht te rijden. Dan moet je wel rechtop.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 06:52

Als je zonder beugels wel rechtop zit, denk ik ook dat het probleem waarschijnlijk bij je benen en beugels begint. Zijn je beugels goed op lengte? Als je met te korte beugels rijdt, duw je jezelf vaak achterin je zadel, waardoor je voeten naar voren gaan en je bovenlijf vaak naar achteren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 06:55

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken en niets doen, wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.
Ontspanning en voelen.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:45

ik zat te ver naar voren en ik deed bij iedere letter controleren of ik nog wel goed zat