Da Vinci (Van Gogh x Kigali) aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sofie

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 20:23

Hallo Allemaal.

Vandaag tijdens het rijden heeft mijn vader foto’s gemaakt.
De laatste dressuurfoto’s die ik heb van mij en Vic zijn van vorig jaar juli, dus het werd wel eens tijd voor nieuwe foto’s :+

Ik zal ons even kort voorstellen. Da Vinci (Vic) is een 6 jarige ruin, afstamming van Gogh x Kigali. Hij is van mij en Sanned@Bokt. We hebben Vic nu anderhalf jaar, toen we hem kochten was hij net een maand of 4 onder het zadel. In December 2012 hebben we Vic gekocht en in april 2013 ben ik voor het eerst met hem gestart. Ik reed wel winstpunten, maar het was steeds net aan. Vanaf oktober 2013 tot juni 2014 heb ik geen wedstrijden meer gestart. We hebben flink veel gelest en een hele hoop geleerd. Vic kon erg sterk zijn, vooral op rechts. Soms viel er geen land mee te bezeilen. Ook de activiteit was een puntje om aan te werken. Hier hebben we hard aan gewerkt en dit heeft zijn vruchten afgeworpen. We zijn nu weer twee keer gestart, met mooie resultaten. Ik moet nog 2 punten om over te gaan naar de L1, deze hoop ik in oktober te halen.
Tijdens de training werken we nog veel aan de aanleuning, deze is al veel stiller, maar het kan nog beter. Ook de activiteit is een punt waar we nog aan werken. Ons grootste struikelblok is de stap. Zodra ik zelf iets van spanning opbouw, gaat Vic heel kort en kramperig stappen. Dus als iemand nog tips heeft voor de stap, dan hoor ik ze graag! Verder loopt Vic linksom soms wat verbogen, ik moet dus meer mijn buitenteugel er bij nemen. O ja, wat ik ook echt moet doen is voor me kijken in plaats van naar Vic O:)

1. Afbeelding
Knappe kop van Vic!

2. Afbeelding

3. Afbeelding
Ons probleem in de stap. Vic mag veel meer dalen in z’n hals en de stap kan veel ruimer.

4. Afbeelding
Vic mag iets lager ingesteld worden, iets beter over de rug

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding
Z’n neusje mag er iets meer uit

10. Afbeelding

11. Afbeelding

12. Afbeelding

13. https://lh6.googleusercontent.com/-FRdY ... G_1593.JPG

14. Afbeelding
Technisch niet het beste plaatje, maar hij kijkt zo vrolijk :P

15. https://lh5.googleusercontent.com/-06h5 ... G_1612.JPG

16. Afbeelding

17. https://lh4.googleusercontent.com/-ewX2 ... G_1633.JPG

18. Afbeelding

Al met al zijn er nog een hoop verbeterpunten, maar als ik zie waar we vandaan komen ben ik ook best tevreden! Zo reden we er anderhalf jaar geleden bij, Vic was een schrale en onbespierde puppy: https://lh3.googleusercontent.com/-INcS ... G_1147.JPG
Laten jullie een berichtje achter? Tips en opbouwende kritiek zijn absoluut welkom!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:39

Prachtig paard, wel iets aan de dikke kant of lijkt dat op de foto's zo?

Gebruik je de sporen net als de zweep om hem voorwaarts te krijgen?

Een voorwaarts denkend paard is eigenlijk de basis, dus ik zou persoonlijk de sporen eraf doen.
Want daar stomp je hem alleen maar meer op af.

Teugels "losgooien" en eerst werken aan dat hij voorwaarts is, op het moment dat jij een beetje been geeft, moet er gelijk een reactie komen (en die reactie moet hij ook volhouden).

Als je dat eenmaal hebt, verdwijnen de andere problemen ook namelijk.

Mooie foto's prima zit, alleen de basis (afgaande wat je hebt geschreven) klopt nog niet.
En als er iets mis is aan de basis dan worden heel veel dingen moeilijk.
Thanx voor het delen met ons, altijd leuk om foto's te kijken van mooie paarden.

_Sofie

Re: Da Vinci (Van Gogh x Kigali) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 20:52

Bedankt!

Hij is op dit moment inderdaad een beetje dik, het gras doet hem erg goed :P
Ik gebruik m'n sporen niet voor de activiteit. Het probleem is niet dat Vic niet voorwaarts is, dat is hij wel, alleen hij is niet (altijd) actief. Eerst ging hij voornamelijk harder als je been gaf, nu wordt hij actiever. Dit is ook hetgeen waar we de afgelopen tijd keihard aan gewerkt hebben :)

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:56

Ok ik kreeg een beetje de indruk alsof hij niet voorwaarts is, omdat je met zowel zweep als sporen rijd.
Want het voorwaartse kan je omzetten in bewegen.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 21:48

Oké, kan me inderdaad voorstellen dat je dat dan denkt!
Dat ik m'n zweepje er bij heb is meer gewoonte, gebruik 'm nauwelijks, maar vind het fijn om hem bij de hand te hebben.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:06

Ik mis de algehele aanspanning in de bovenlijn.
Dit zie je ook terug in zijn iets weke rug en de welving van zijn hals.
Alleen op foto 12 zie je dat hij dat doet.
Meer activiteit trainen door veel te schakelen in draf en galop zodat er meer verbinding komt.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:45

Ik mis eigenlijk vooral de aanspanning in de onderlijn.

Foto 3 zie je bijvoorbeeld dat hij de hals aanspant en dat hij inderdaad ruimer mag stappen. Dat komt met name door het niet ondertreden van de achterhand. Zijn benen moeten eigenlijk net zover onder het lichaam treden als dat ze uittreden. (alsof je een balletje aan een touwtje laat slingeren en net zover naar links slingert als naar rechts)

Foto 14 vind ik technische gezien deels wel een heel mooi plaatje.
Hier treedt hij écht onder. Wel mag hij daar dus zijn buikspieren meer aanspannen zodat je ook daadwerkelijk een bolletje krijgt. (de rug bol maken) Op foto 12 is dat al beter, al lijkt hij daar wat te hangen en niet zichzelf te dragen.

Eigenlijk is je werkpunt dus vooral het laten ondertreden van de achterhand, dus inderdaad niet actief genoeg.
Veel overgangen en zijgangen rijden!

Verder vind ik jullie echt een hele leuke combinatie :D Je zit er netjes op! Klein werkpuntje zijn misschien je tenen die wat meer naar binnen mogen (hakken wat naar buiten draaien)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:11

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 17:08

Bedankt!
Het schakelen en de zijgangen zijn we veel mee aan het werk.
Ja, die tenen zijn inderdaad nog even een puntje :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:08

Leuk paard. Ik hou wel van dat compacte. Je zit netjes en het oogt vriendelijk. Wel mis ik activiteit en losgelatenheid. Hij lijkt nu een beetje in een houdinkje te lopen ipv echt door zijn lijf. Verder is de galop overal 4-takt ipv 3-takt wat ook duidt op een niet losgelaten lijf. Werk aan losgelatenheid in alle gangen voor je verder gaat! Heel veel succes!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:42

Jessica24 schreef:
Ik mis de algehele aanspanning in de bovenlijn.
Dit zie je ook terug in zijn iets weke rug en de welving van zijn hals.
Alleen op foto 12 zie je dat hij dat doet.
Meer activiteit trainen door veel te schakelen in draf en galop zodat er meer verbinding komt.

Wat je graag wilt is aanspanning van de onderlijn :) Dat krijg je door hem ronder over de bovenlijn te rijden; neus/hals lager, buikspieren aanspannen en actief achterbeen.

TS, naast het gebruik van de onderlijn; denk om het rechtrichten. Ik zie dat je veel met stelling rijdt, probeer meer verbinding te krijgen in de lengtebuiging. Verder heb je een leuk dier en rij jij vriendelijk :)

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:18

Mooi paard.

Heb op de foto's soms de indruk dat hij net een tikje achter de loodlijn dreigt te gaan lopen.

En inderdaad wat al gezegt is;
Paard oogt lui omdat er zowel met sporen als met zweep word gereden. Misschien dat het helpt als je het paard met je stem en zit wat probeerd voorwaartser te rijden.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 19:23

Dank jullie wel. Jammer dat gelijk wordt aangenomen dat Vic niet voorwaarts is omdat ik met zweep én sporen rijd. Beiden hebben een ander doel, dus waarom zou het niet samen kunnen? Zweep gebruik ik om hem af en toe achter bij te tikken, spoortje om hem een pasje op zij te zetten ed.

@Rindin: Rechtrichten werken we zeker aan!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:41

Hey een stalgenootje :)
Dapper dat je een rijptopic hebt geopend hier :) Wat betreft het commentaar, daar kan ik me niet zo in vinden. Als ik jullie zie rijden op stal heb ik helemaal niet de indruk dat hij niet voorwaarts is. Volgens mij zijn jullie gewoon op de goede weg bezig zo!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:46

Hinke schreef:
Hey een stalgenootje :)
Dapper dat je een rijptopic hebt geopend hier :) Wat betreft het commentaar, daar kan ik me niet zo in vinden. Als ik jullie zie rijden op stal heb ik helemaal niet de indruk dat hij niet voorwaarts is. Volgens mij zijn jullie gewoon op de goede weg bezig zo!

Foto's zijn soms misleidend, misschien een filmpje erbij plaatsen? :D
Ben dol op flimpjes namelijk.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 21:44

Dankjewel Hinke!
Ik zal eens kijken of ik de volgende keer een topic met filmpjes kan openen :)