Tips voor benen stil houden tijden het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geena01

Tips voor benen stil houden tijden het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 18:22

Hey!
Ik wou graag tips om mijn benen stiller te houden tijdens het tijden. In stap kan ik mijn benen vrij goed stil houden. En mijn tenen naar binnen houden gaat dan ook goed. In galop gaat het ook allemaal goed. Maar als ik ga draven kan ik mijn benen niet goed stil houden en kan ik mijn tenen niet naar bin en houden. Hebben jullie tips hoe ik kan zorgen dat ik mijn benen stiller kan houde ? Alvast bedankt! :D

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:25

mischien beugels gaatje langer ?
ik had dat ook heel erg toen beugels een gaatje langer gedaan en ik heb het nu minder.
:D

Springs

Re: Tips voor benen stil houden tijden het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:29

Probeer eens in plaats van je tenen naar binnen te draaien je hakken naar buiten te draaien. Dat gaat makkelijker en je voet is dan ook ''recht''.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:33

Knieën klemmen heb ik geleerd (alleen je knieën dus niet je onderbenen natuurlijk). Was in het begin even moeilijk en heel veel spierpijn, maar mijn benen zijn nu wel stil :D
Knieën klemmen kan je thuis ook doen, als je even zit te bokken bijvoorbeeld, boek tussen je knieën en hij mag niet vallen. Doe je dat een paar keer, kun je binnen no-time knieën klemmen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:39

Klemmen moet je niet doen, daar geef je verkeerde signalen mee af naar je paard. Jen hebt je been en knie losjes naar beneden hangen met licht contact aan je zadel. Meeveren in je enkelen en veel oefenen. Zitlessen kunnen daar bij helpen. Ook hoe je paard loopt en of jij verder goed in balans kan zitten zijn factoren die van invloed zijn op het stil kunnen houden van je been.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:48

Benen lang maken. :)

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:15

_Sim_ schreef:
Klemmen moet je niet doen, daar geef je verkeerde signalen mee af naar je paard. Jen hebt je been en knie losjes naar beneden hangen met licht contact aan je zadel. Meeveren in je enkelen en veel oefenen. Zitlessen kunnen daar bij helpen. Ook hoe je paard loopt en of jij verder goed in balans kan zitten zijn factoren die van invloed zijn op het stil kunnen houden van je been.

Vraag me dan toch af waarom ik nu dan toch mijn benen stil hou en beide pony's die ik rij beter reageren op de hulpen die ik geef.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:18

schokdempende beugels kopen!! Ik zit nu helemaal stil

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:19

Er is wel een verschil tussen constant druk tegen het zadel houden met je knieën en gewoon je knieën aansluiten aan het zadel.
Wellicht dat het je heeft geholpen je benen stiller te houden en dat je dat nu ook kan zonder te knijpen. Bij bijvoorbeeld jonge paarden kun je beter niet met je knieën knijpen, die kunnen dat nog wel eens verkeerd begrijpen. Dan kun je beter wat wiebelbenen hebben dan knijpen.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:21

Springs schreef:
Er is wel een verschil tussen constant druk tegen het zadel houden met je knieën en gewoon je knieën aansluiten aan het zadel.
Wellicht dat het je heeft geholpen je benen stiller te houden en dat je dat nu ook kan zonder te knijpen. Bij bijvoorbeeld jonge paarden kun je beter niet met je knieën knijpen, die kunnen dat nog wel eens verkeerd begrijpen. Dan kun je beter wat wiebelbenen hebben dan knijpen.

Ah weer wat geleerd, dank je! :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:24

Knieën niet klemmen maar laag houden, gevoelsmatig naar beneden richten. Voeten naar achter plaatsen voor meer balans op je voeten, wat vaak resulteerd in de beugels een gat korter dan langer wat hier gezegd wordt. Goede oefening is verlichte zit, en tijdens het lichtrijden 2x staan en 1x zitten.

Zo leer je ook beter om niet te klemmen met je benen maar je zwaartepunt op de lijn schouder/heup/hak te hebben. Omhels je paard met je benen en belemmer hem niet met jouw balansprobleem ;)

Geena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 05:58

Bedankt voor jullie tips! Ik ga zeker kijken wat het beste bij mij helpt :D

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:51

Ik heb er ook last van gehad.
Bij mij kwam het omdat mijn paard niet goed aan m'n been was, dus was onbewust steeds aan het drijven, vooral in draf.....
Nu ze beter aan het been is zijn mijn benen ook een stuk stiller.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:39

Het belangrijkste is dat je in balans zit. Als je namelijk niet in balans zit (recht boven je paard, hakken en heupen en schouders in een rechte verticale lijn van elkaar) dan bewegen je benen ook om je in balans te houden.

Als je bijvoorbeeld in stoelzit zit dan is het moeilijker om je benen stil te houden. Wanneer je dan in het zadel zit is er wellicht weinig aan de hand, maar als je gaat staan in de beugels moet je ineens je benen onder je brengen om te voorkomen dat je achterover kukelt als het ware, en daar gaan je benen ook van bewegen.

Dus verbeter je zit, en dan zijn je benen al een veel minder groot probleem :)

Lens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:54

Bij mij werkte het ook door de beugels een gaatje langer te maken...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:34

De oorzaak hiervan is meestal het aanspannen van de verkeerde spieren in de benen. Wanneer je niet lekker ontspannen kan zitten, ga je spieren aanspannen om zo met kracht op je paard te kunnen blijven zitten. Idealiter zit je echter met balans en gebruik je de spieren alleen om je gewrichten stabiel te houden. De spieren die knijpen werken precies tegenover gesteld van de spieren die voor stabiliteit zorgen. Dit maakt het doorbreken van de gewoonte vaak extra moeilijk.

De oplossing is het vergroten van de stabiliteit en het leren aanspannen van de juiste spieren. Wanneer je meer in balans op je paard zit, ben je veiliger. Hierdoor ga je je zekerder voelen en ook zekerder rijden.

Stabiliteit begint bij het bekken. De bewegingen van je paard vang je op met je bekken en je heupgewrichten. Een juiste stand van deze gewrichten is dus erg belangrijk! Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren.

Een goede manier om je beenligging te verbeteren is het gaan staan in de beugels. Zo leer je de druk op je beugel te bewaren en hoe je moet meeveren in je knieën om de beweging op te vangen. Wanneer je de verkeerde spieren aanspant, kun je niet blijven staan. Er moet een evenwicht zijn tussen ontspanning en aanspanning om deze oefening correct uit te voeren.

Begin tijdens het halthouden. In het begin is het verstandig om een halstertouw om de hals van je paard te doen. Je kunt je dan hieraan optrekken en je balans houden zonder dat je je paard in de mond zit.

Ga staan in de beugels met je bovenlijf zo rechtop mogelijk. Het is dus geen verlichte zit. Wanneer je zonder hulp van je handen kunt blijven staan, kun je het in stap proberen, dan in draf, enzovoort. Er is eigenlijk maar een manier waarop je in evenwicht en stabiel kunt blijven staan. Een aantal aandachtspunten hierbij zijn:

• Druk je hakken goed uit, zover je kan.
• Houd je knieën ligt gebogen, dus niet helemaal strekken.
• Duw je bekken naar voren en kantel het iets achterover; je staartbeen tussen je benen. Je bekken bevindt zich boven de pommel van je zadel.
• Gebruik het halstertouw in het begin om de juiste houding te vinden.
• Het fijnste is om met een zweepje te rijden als je paard dit toelaat, zodat je je volledig kunt concentreren op je beenligging. Wanneer je vaak en veel moet drijven, is dit veel moeilijker.

Je kunt al je oefeningen rijden terwijl je staat in het zadel, dus tijdens de gewone training kun je dit goed oefenen. Uiteindelijk moet je echter weer gaan zitten. Probeer dit te doen zonder dat de positie van de onderbenen verandert. De druk op de beugel blijft hetzelfde, of je nu staat of zit of dit afwisselt. Door je knie als scharnierpunt te zien, leer je om je onderbeen stil te houden; in je enkel zit namelijk zeer weinig beweging bij het rijden.

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.

Geena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 06:11

Alicia2u schreef:
De oorzaak hiervan is meestal het aanspannen van de verkeerde spieren in de benen. Wanneer je niet lekker ontspannen kan zitten, ga je spieren aanspannen om zo met kracht op je paard te kunnen blijven zitten. Idealiter zit je echter met balans en gebruik je de spieren alleen om je gewrichten stabiel te houden. De spieren die knijpen werken precies tegenover gesteld van de spieren die voor stabiliteit zorgen. Dit maakt het doorbreken van de gewoonte vaak extra moeilijk.

De oplossing is het vergroten van de stabiliteit en het leren aanspannen van de juiste spieren. Wanneer je meer in balans op je paard zit, ben je veiliger. Hierdoor ga je je zekerder voelen en ook zekerder rijden.

Stabiliteit begint bij het bekken. De bewegingen van je paard vang je op met je bekken en je heupgewrichten. Een juiste stand van deze gewrichten is dus erg belangrijk! Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren.

Een goede manier om je beenligging te verbeteren is het gaan staan in de beugels. Zo leer je de druk op je beugel te bewaren en hoe je moet meeveren in je knieën om de beweging op te vangen. Wanneer je de verkeerde spieren aanspant, kun je niet blijven staan. Er moet een evenwicht zijn tussen ontspanning en aanspanning om deze oefening correct uit te voeren.

Begin tijdens het halthouden. In het begin is het verstandig om een halstertouw om de hals van je paard te doen. Je kunt je dan hieraan optrekken en je balans houden zonder dat je je paard in de mond zit.

Ga staan in de beugels met je bovenlijf zo rechtop mogelijk. Het is dus geen verlichte zit. Wanneer je zonder hulp van je handen kunt blijven staan, kun je het in stap proberen, dan in draf, enzovoort. Er is eigenlijk maar een manier waarop je in evenwicht en stabiel kunt blijven staan. Een aantal aandachtspunten hierbij zijn:

• Druk je hakken goed uit, zover je kan.
• Houd je knieën ligt gebogen, dus niet helemaal strekken.
• Duw je bekken naar voren en kantel het iets achterover; je staartbeen tussen je benen. Je bekken bevindt zich boven de pommel van je zadel.
• Gebruik het halstertouw in het begin om de juiste houding te vinden.
• Het fijnste is om met een zweepje te rijden als je paard dit toelaat, zodat je je volledig kunt concentreren op je beenligging. Wanneer je vaak en veel moet drijven, is dit veel moeilijker.

Je kunt al je oefeningen rijden terwijl je staat in het zadel, dus tijdens de gewone training kun je dit goed oefenen. Uiteindelijk moet je echter weer gaan zitten. Probeer dit te doen zonder dat de positie van de onderbenen verandert. De druk op de beugel blijft hetzelfde, of je nu staat of zit of dit afwisselt. Door je knie als scharnierpunt te zien, leer je om je onderbeen stil te houden; in je enkel zit namelijk zeer weinig beweging bij het rijden.

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.

Super bedankt! Hier heb ik echt heel veel aan! :j ik ga dit zeker elke keer herhalen net zo lang tot dat het lukt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:49

hakken naar buiten knieen de grond in

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:53

Goed verhaal Alicia. Ik raadt ruiters/amazones aan om core-training en yoga te doen naast het rijden. Je leert dan de juiste spieren aan en onspannen.

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:58

Ik lees even mij; ben net weer begonnen met rijden en m'n wiebelbenen zijn weer terug :')

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:35

Ik heb ook wiebelbenen gehad, ik ben gaan rijden zonder beugels. Je gaat eerst stil staan en je plaats je benen zoals het hoort, dus rechte lijn, oor-schouder-heup-enkel. En dan stap je weg en probeer je uiteraard mee te bewegen maar je benen stil te houden. En zo doe je het ook in draf en galop. Laat iemand vanaf de zijkant meekijken en je corrigeren als je weer slingert. Ik heb slappe enkels, dus mijn enkels wiebelden ook heel erg. Nu heb ik sterkere maar ook soepelere spieren in me enkels door deze oefeningen en me benen liggen een stuk stiller! Ik zou het maar eens proberen.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:30

Leuk hoor, zo'n copy-paste stukje uit... site/boekje/whatever... maar met overdreven uitgedrukte hakken ga je juist meer wiebelen met je benen! Hak naar beneden triggert een "schop"beweging naar voren, en dat wil je juist niet toch? Hou je voeten maar gewoon netjes horizontaal, en laat je intructeur meekijken naar de juiste beugellengte. Kapstokvoetjes kan je heeeel simpel voorkomen door in de beugel net wat meer gewicht op je kleine teentje te zetten. Let maar op, je voeten blijven daarmee netjes vooruit wijzen! Ik ben hierop gewezen door een bokker, en dat is een hele goede tip gebleken, mijn benen zijn nog nooit zo netjes stil geweest... succes!!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:00

Ik ben helemaal fan geworden van Mary Wanless. Het filmpje in de link geeft je een aantal visualisaties die kunt gebruiken tijdens het rijden in draf. Het heeft mij heel goed geholpen.
http://youtu.be/oAzOfyl-oos

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:22

Gauwgauw eventjes mee lezen ! :o