Sporen, hoe en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij sporen en waarom.

Ja, altijd.
2 (8%)
Nee, vindt ik zielig.
Geen stemmen
Ja, om de hulpen te verfijnen!
9 (37%)
Nee, ik kan er niet mee overweg.
6 (25%)
Ja, want...
Geen stemmen
Nee, want...
7 (29%)

Totaal aantal stemmen: 24

ThijmFlick

Sporen, hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 13:01

Hoi iedereen, ;)

ik vraag me wel 's af waarom er zoveel mensen met sporen rijden, dus daarom de vraag: gebruik jij sporen bij het rijden en hoe en waarom gebruik je ze?

Graag normale reactie's. :)

Magrathea

Re: Sporen, hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:02

Normale reactie: hier zijn al 10000 topics over :j

ThijmFlick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 13:06

Maar toch. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:18

janlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:43

Hier zijn inderdaad al vele topics over.
Maar toch zal ik even antwoorden, ik rijd zelf niet met sporen. Ik ben absoluut niet tegen sporen, en dus ook niet tegen de mensen die met sporen zouden rijden of er mee rijden. Maar waarom ik niet met sporen rijd? Omdat hij zo prima reageert op mijn been. Dus waar zou ik ze voor nodig hebben? Ik bedoel elk paard moet zonder sporen gereden kunnen worden. En vooral, als je niet met sporen om kan gaan. Bijvoorbeeld, je beweegt veel met je benen en zit elke pas er tegen aan dan gaat je paard er op een gegeven moment echt niet meer op reageren. Mijn instructrice zegt ook dat ik zolang ik zonder sporen kan rijden, ik dat gewoon moet doen! Vandaar dat ik zonder rijd :) Even een aanvulling, mensen gebruiken ze vaak om hun hulpen te verfijnen.
Laatst bijgewerkt door janlover op 21-09-14 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:44

Ik rijd niet met sporen omdat punt dat niet nodig heeft :) Ik ben al veels te wiebelig met mijn benen :P

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:47

Ik rij op mijn nieuwe (jonge) paard niet met sporen omdat we nog niet aan zijgangen bezig zijn :)
We rijden nu nog alleen de basis en zijn hem nog aan het door rijden en waarom sporen om als het niet nodig is :)

Anoniem

Nee, ik rijd niet met sporen. En als je het wil weten: sporen zijn niet onvriendelijk mist je ze goed gebruikt, sporen zijn voor de verfijning van de hulpen, zoals bijv. bij wijken.

Simpelman

Wanneer er allen nog maar nieuwe onderwerpen geopend mogen worden dan kan Bokt nu sluiten.
Er zijn steeds nieuwe mensen die dezelfde terugkerende vragen en problemen hebben en daar op hun manier een antwoord op proberen te vinden.
Er zijn ook mensen die zich al ontwikkelend in de tijd de antwoorden op een andere manier interpreteren.

Sporen zijn een verfijning van de kuithulpen, een spoorhulp kan met een kleinere beweging, minder kracht en dus spanning en intensiteit beter een boodschap overbrengen.
Sporen zijn voor het paard alleen onaangenaam wanneer ze door de ruiter respectloos en gevoelloos als dwangmiddel gebruikt worden.
Probeer zelf met een spoor je schuine buikspier aan te raken, het signaal is veel duidelijker dan met bijvoorbeeld je volle onderarm.
Je kunt met een spoor dus volstaan met minder.

Sporen kunnen alleen korrekt gebruiikt worden door een ruiter met een juiste, onafhankelijke, rustige zit.

Er is een mooi oud gezegde luidt:
Een ruiter mag sporen dragen wanneer hij ze niet meer nodig heeft.