Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
yarkayunda schreef:rij rustig aan de teugel
janlover schreef:Geef je hem of haar wel genoeg ruimte tijdens het springen? Heb je les? misschien kun je les nemen van iemand. Ik denk dat dit het handigst is aangezien wij ook niet kunnen zien wat jou pony doet. En zoals ik hier een beetje uit kan halen, doet die het alleen tijdens het springen?
midgie schreef:Hoe rij je aan de teugel?
Denk dat het een balans probleem is, ga meer werken dressuurmatig aan gebruik van achterhand ,
yarkayunda schreef:miss als hij mett zijn hoofd omlaag gaat kan hij bokken
Askja schreef:Vindt je pony springen wel leuk? Hoe springt ie als je hem laat vrijspringen, dus los zonder ruiter?
Als dat beter gaat qua motivatie en springtechniek, dan is de kans aanwezig dat je je pony een beetje in de weg zit met springen.
Ga werken aan je eigen balans in verlichte zit, bijv. in draf af te wisselen tussen lichtrijden, doorzitten en verlichte zit. Over balkjes of cavalletti. Wissel dit af met hele lage simpele sprongetjes ( in een vlotte draf, niet in galop) waarbij je steeds hetzelfde vloeiende tempo aanhoudt en let daarbij goed op je zit en balans en op ontspannen, meegevende armen en handen. Geen strakke teugel maar een licht contactteugeltje.
Ik zou dus juist niet te veel tempowisselingen maken maar lekker in een voorwaartse flow doorrijden. Uiteraard tussendoor wel stukjes stapen aan een lange teugel ter ontspanning en beloning.
Oefen dit zo vaak tot het allemaal vloeiend en gemakkelijk gaat op een fijn licht teugelcontact. Pas dan weer vanuit galop gasn springen en pas als ook dat goed gaat, kun je eens wat hogere sprongetjes pakken.
Blijf ook opletten of je pony positief blijft en het leuk blijft vinden. Misschien niet zo spannend allemaal, maar oefening baart kunst en je zult merken dat je pony dan gemakkelijker op eigen benen blijft lopen!
midgie schreef:Het is dus gewoon een heel braaf dier, maar denk dat in jou techniek als paarden trainer nog het nodige geleerd moet worden, dus neem eens les en ga eens echt je verdiepen in de theorie waarom een paard b.v gaat hangen en wat aan de teugel rijden is .Is niet naar bedoelt maar gewoon als tip,