paard leunt op teugels in galop!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Enjoyit

paard leunt op teugels in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 11:48

Hallo
ik heb een pony.
en ik heb een probleempje want
Ze kan aan de teugel in galop mar als ik ga springen doe ik dat niet en dan gaat ze heel erg leunen op de teugels en trekt ze aan mij dst ik niet goed blijf zitten der hogfd zit in galop lager dan haar rug en met springen net zo bij het neer komen leunt ze meteen op mij
waardoor ik uit het zadel getrokken word.
boven de sprong doet ze meteen haar hoofd omlaag en gaat op mij hangen.
iemand die tips heeft!
mijn pony en ik houden heel erg van spring alleen springt ze dan heel ver en trekt aan mijn hand.
hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Anoniem

Re: paard leunt op teugels in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:34

Een pony heeft boven de hindernis ook ruimte nodig, dus wellicht geef je je hand niet genoeg mee. Of doet ze het ook tussen de hindernissen door want dat kan ik er niet helemaal uit opmaken.

janlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:11

Geef je hem of haar wel genoeg ruimte tijdens het springen? Heb je les? misschien kun je les nemen van iemand. Ik denk dat dit het handigst is aangezien wij ook niet kunnen zien wat jou pony doet. En zoals ik hier een beetje uit kan halen, doet die het alleen tijdens het springen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:27

Hoe rij je aan de teugel?
Denk dat het een balans probleem is, ga meer werken dressuurmatig aan gebruik van achterhand ,

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:50

Je pony heeft kenelijk geen vertrouwen in de manier waarop jij zijn balans verstoort met de teugels.
Om zelf het heft in handen te houden pakt hij het bit vast.

Leer eerst jezelf zonder aan het hoofd van je pony te komen over lage hindernissen te springen.
Probeer je pony zo min mogelijk te hinderen, volg hem in alles.
Houdt alleen maar kontakt met je teugel, verder niets.
Laat hem zélf zijn balans zoeken.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:48

rij rustig aan de teugel

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:49

miss als hij mett zijn hoofd omlaag gaat kan hij bokken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:27

yarkayunda schreef:
rij rustig aan de teugel

Wat is aan de teugel rijden , dat zul je eerst moeten leren en de meeste 12 jarige weten dat niet, dus ik zou idd ook eraf blijven en zelf leren balans krijgen samen met het paard, ga eens zonder zadel rijden, bitloos, zonder zadel springen, zonder wat te vragen, leer eerst op een paard zitten zonder handvatten .
Jou balans is net zo belangrijk als de balans van het paard, jij valt eraf als je geen balans hebt en het paard gaat harder, of op de teugels hangen of stoppen, dus ga samen leren ,

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 02:05

janlover schreef:
Geef je hem of haar wel genoeg ruimte tijdens het springen? Heb je les? misschien kun je les nemen van iemand. Ik denk dat dit het handigst is aangezien wij ook niet kunnen zien wat jou pony doet. En zoals ik hier een beetje uit kan halen, doet die het alleen tijdens het springen?

Ja als ik haar aan de teugel vraag loopt ze heel netjes en fijn en als ik haar dan even rijd met springen of een dagje rustig dan Hangt ze aan mij en
Leunt ze erg en maakt ze geen sprong.
En na de sprong als ik neer kom doet ze altijd haar hoofd omlaag en gaat ze lekker leunen op mij.
Want dan blijft ze niet actief,
Dan hoor ik vaak; veel verschil maken in tempo maar dat lukt niet dan ben ik alleen maar bezig met; stap draf stap draf halt draf stap draf galop draf stap galop draf halt en dan weer voorwaarts en wat rustiger maar ze word niet actief. Wel beter aan het been, maar niet meer sprong of haar hoofd omhoog.
Ze wil ook gewoon doorlopen maar haar hoofd houd ze heel erg hangerig vooral in galop.
Ik heb 1x in de week les soms een keer met mijn eigen pony van een hoog niveau rijdende ruiter. ook wel is springles.
Op de manege heeft ze het wel minder want dan vind ze alle andere paardjes wel interessant ;)
Ze krijgt ook veel afwisseling soms longeren, dubbele longe, losgooien, zonder zadel, springen bos, bitloos, ik spring ook best wel vaak zonder zadel etc ik ben erdoor ook nooit gevallen of echt uit balans geraakt.
Alleen vind het erg vervelend als m'n pony na de sprong haar hoofd naar beneden doet en met galop.
Bedankt voor de reacties!

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 02:07

midgie schreef:
Hoe rij je aan de teugel?
Denk dat het een balans probleem is, ga meer werken dressuurmatig aan gebruik van achterhand ,

Ehm ik rij niet diep ik doe het ook niet elke keer dat ik rijd maar ong 2x of 3x in de week voor derest allemaal leuke dingen. Losgooien, alleen met neckrope, zonder zadel springen, en busritten zonder zadel van alles.

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 02:14

yarkayunda schreef:
miss als hij mett zijn hoofd omlaag gaat kan hij bokken

Hij zou nooit bokken denk ik :+
Het is echt een bomproof pony.
Ze zou nooit iets kwaad doen ik kan op haar billen galopperen
en staan op haar en onder haar door kruipen en van haar billen af glijden etc
Ze heeft ook nooit streken,
Ja wel is een zij gangetje in gaan met rijden naar de wei toe. :x
Maar bedankt voor het mee denken :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:44

Het is dus gewoon een heel braaf dier, maar denk dat in jou techniek als paarden trainer nog het nodige geleerd moet worden, dus neem eens les en ga eens echt je verdiepen in de theorie waarom een paard b.v gaat hangen en wat aan de teugel rijden is .Is niet naar bedoelt maar gewoon als tip,

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:57

Vindt je pony springen wel leuk? Hoe springt ie als je hem laat vrijspringen, dus los zonder ruiter?
Als dat beter gaat qua motivatie en springtechniek, dan is de kans aanwezig dat je je pony een beetje in de weg zit met springen.
Ga werken aan je eigen balans in verlichte zit, bijv. in draf af te wisselen tussen lichtrijden, doorzitten en verlichte zit. Over balkjes of cavalletti. Wissel dit af met hele lage simpele sprongetjes ( in een vlotte draf, niet in galop) waarbij je steeds hetzelfde vloeiende tempo aanhoudt en let daarbij goed op je zit en balans en op ontspannen, meegevende armen en handen. Geen strakke teugel maar een licht contactteugeltje.
Ik zou dus juist niet te veel tempowisselingen maken maar lekker in een voorwaartse flow doorrijden. Uiteraard tussendoor wel stukjes stapen aan een lange teugel ter ontspanning en beloning.
Oefen dit zo vaak tot het allemaal vloeiend en gemakkelijk gaat op een fijn licht teugelcontact. Pas dan weer vanuit galop gasn springen en pas als ook dat goed gaat, kun je eens wat hogere sprongetjes pakken.
Blijf ook opletten of je pony positief blijft en het leuk blijft vinden. Misschien niet zo spannend allemaal, maar oefening baart kunst en je zult merken dat je pony dan gemakkelijker op eigen benen blijft lopen!

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 00:33

Askja schreef:
Vindt je pony springen wel leuk? Hoe springt ie als je hem laat vrijspringen, dus los zonder ruiter?
Als dat beter gaat qua motivatie en springtechniek, dan is de kans aanwezig dat je je pony een beetje in de weg zit met springen.
Ga werken aan je eigen balans in verlichte zit, bijv. in draf af te wisselen tussen lichtrijden, doorzitten en verlichte zit. Over balkjes of cavalletti. Wissel dit af met hele lage simpele sprongetjes ( in een vlotte draf, niet in galop) waarbij je steeds hetzelfde vloeiende tempo aanhoudt en let daarbij goed op je zit en balans en op ontspannen, meegevende armen en handen. Geen strakke teugel maar een licht contactteugeltje.
Ik zou dus juist niet te veel tempowisselingen maken maar lekker in een voorwaartse flow doorrijden. Uiteraard tussendoor wel stukjes stapen aan een lange teugel ter ontspanning en beloning.
Oefen dit zo vaak tot het allemaal vloeiend en gemakkelijk gaat op een fijn licht teugelcontact. Pas dan weer vanuit galop gasn springen en pas als ook dat goed gaat, kun je eens wat hogere sprongetjes pakken.
Blijf ook opletten of je pony positief blijft en het leuk blijft vinden. Misschien niet zo spannend allemaal, maar oefening baart kunst en je zult merken dat je pony dan gemakkelijker op eigen benen blijft lopen!

Hij vind het heel leuk met vrijspringen springt ook hetzelfde.
En springt ook heel graag!
Alleen omdat als ik aan de teugel rijd is ze wat actiever en wat meer bij mij.
En als ik gewoon mijn teugels op maat houd dan maakt ze weinig sprong.
Vandaag van een vriendin soort van springles gekregen.
Ging super! Ze sprong goed en wilde voor het eerst goed boven de hindernissen een galopswissel maken!
En bleef ook actiever mee doen.
En van stap naar galop lukte ook goed!
Zij ziet het beter dan ik van boven dus dat is altijd fijn :D
Ze sprong ook niet meer zo lomp wiebelig en ver eroverheen!
Ik denk dat als het zo doorgaat wel goed gaat komen ;)
Bedankt ik dacht eerst altijd; hoe hoger hoe beter maar nu train ik ook gewoon op 50 cm met oxertjes en galopswissels
Want volgende maand mijn eerste springwedstrijd op de manege waar ik rijd.
Voor de 50 cm ga ik goed met mijn vriendin trainen tot de 50 perfect gaat!
En dan voor de 60 gaan! Bedankt!! Groetjes Cheyenne x

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 00:36

midgie schreef:
Het is dus gewoon een heel braaf dier, maar denk dat in jou techniek als paarden trainer nog het nodige geleerd moet worden, dus neem eens les en ga eens echt je verdiepen in de theorie waarom een paard b.v gaat hangen en wat aan de teugel rijden is .Is niet naar bedoelt maar gewoon als tip,

Ik ga wel meer opzoeken.
Ik weet wel al waardoor een paard gaat hangen (hangend paard vandaag nog meegemaakt tijdens poetsen 4 jarige pony)
Over aan de teugel kan ik nog wel meer opzoeken
Dankjewel!
Ps. zeker een braaf dier :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:54

Hangend tijdens het poetsen is wat anders dan hangen bij het rijden of longeren,

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 02:24

midgie schreef:
Hangend tijdens het poetsen is wat anders dan hangen bij het rijden of longeren,

Ja dat begrijp ik maar ik wist niet over welke "hangen" ze het had ;)