Sinds kort heb ik een Welsh Sectie C als verzorgpony,
Deze pony steekt het neusje constant de lucht in dit is vervelend want zo kun je niet fijn rijden. Ik heb al les maar alsnog wou ik het nog even vragen aan Bokt, hrt zadel ligt goed, pony heeft geen rugproblemen en hrt bit ligt ook fijn in de mond,
Hoe moeilijk t ook is.. leren om richting ontspanning te rijden. Dat ie gaat snappen dat ie zn hoofd ook kan laten zakken. Evt met les? Of met de lange lijn oefenen? Wel vervelend als die echt onbestuurbaar word.
keona
Geplaatst: 20-09-14 09:21
Zijn de wolfstandjes verwijderd,zo ja martengaal om doen kan die niet zijn hoofd helemaal omhoog gooien
Vliegendeken
Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-14 09:23
Hij pakt zijn bit vast en gaat aan de loop, af en toe wil die wel eens nageven aan een lichte comtactteugel, mssr daarna komt hij direct omhoog. Lange lijnen doen we ook met hem, toch blijft hij het doen.
Mvg Vlegendeken
bowilover
Geplaatst: 20-09-14 09:24
Martingaal werkt goed bij dit soort pony's. Als hij het hoofd constant omlaag houdt kan je hem weer eraf doen.
Vliegendeken
Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-14 09:25
Ik wil eerst proberen zonder msrtengaal etc, of is dat toch beter?
Ik zou martingaal erom doen. Anders wordt het misschien gevaarlijk. Je kan bijvoorbeeld ook eerst met rijden en dan na een tijdje rijden hem eraf doen
FriesWytske
Geplaatst: 20-09-14 09:26
In welke gang doet hij het?
Kan heel goed zijn dat hij dit doet, omdat hij het werk erg moeilijk vind. Een martingaal voorkomt dat hij zijn hoofd hoog kan doen. En werkt verder helemaal niet in. Dus dat zou in dit geval een heel goed hulpmiddel zijn.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 20-09-14 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt
ik heb ook wel een eens een hele pittige welsh gereden, en toen aanwijzingen gehad van de eigenaresse van mij verzorgpony. Want die welsh gooide ook elke keer zijn neus in de lucht, ze zei dat het sterrenkijken was, een soort verzet wat inderdaad erg irritant rijdt! maar nu longeer ik hem eerst en dan rijden, dat scheelt wel een beetje en na een tijdje gaat het weg, als ik zo'n halfuurtje heb gereden. weet niet of dat bij jou ook zo is?
Vliegendeken
Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-14 09:29
Weet ik niet zeker, hij is dertien jaar.
FriesWytske
Geplaatst: 20-09-14 09:29
Vliegendeken schreef:
All gangen behalve stap.
Dan zou ik vanuit de stap verder gaan werken. Klinkt mij echt alsof hij het gewoon allemaal nog wat moeilijk vind. Dus steeds weer overgangen maken richting de stap. En dan de galop voorlopig even vergeten.
MarlindeRooz
Geplaatst: 20-09-14 09:29
Is de tandarts wel eens langsgeweest? Ander bit misschien? probeer eens een kneveltrensje. Hulpteugels bestrijden de symptomen maar lossen niks op.
Vliegendeken
Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-14 09:30
Klopt inderdaad als ik al een tijdje rijd gaat hij nageven etc.
Een martingaal werkt verder niet in. Deze voorkomt alleen dat het hoofd niet richting de hemel gaat. Je moet dat gedrag even doorbreken. En dat kan prima met een martingaal.
Op zich loopt het voor een paard niet echt lekker met het hoofd in de lucht, en het komt ontzettend vaak voor dat mensen denken dat er niks scheelt aan rug / tanden / zadel / bit.... maar heel erg vaak blijkt dan achteraf dit dus wel het geval was
Ik zou het dus zeker niet al te makkelijk uitsluiten dat het toch gewoon een kwestie is van een beestje dat ergens last van heeft en probeert dat ongemak te ontwijken door met het kopje in de lucht te lopen.
Dit paard kan zich niet ontspannen. Aan de teugels frunniken zal niet helpen om je paard te laten of leren ontspannen. Dit moet uit het lijf komen.
angelastolk
Geplaatst: 20-09-14 22:01
Vliegendeken schreef:
Klopt inderdaad als ik al een tijdje rijd gaat hij nageven etc.
ja klopt. is de pony erg pittig? dan kan je hem eerst beter longeren, doe ik ook en dan gaat het wel beter. ben er vandaag achter gekomen dat hij springen erg leuk vind en daardoor ontspande hij zich wel meer.,misschien iets opzoeken wat jullie beide leuk vinden en kunnen ontspannen?