Ruggebruik longeren zonder bijzet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Ruggebruik longeren zonder bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 11:57

In het verleden riep ik altijd dat longeren zonder bijzet weinig trainingswaarde had omdat het paard niet in de dressuurhouding gevraagd wordt en zo niet de gewenste spieren aanspant.

Nu longeer ik zelf regelmatig met pessoa zodat ik hem horizontaal of wat hoger in kan stellen, maar eens in de week longeer ik gewoon aan het halster zonder bijzet omdat hij dan even uit mag bokken en "vrij" is. Dan loopt mijn paard eigenlijk uit zichzelf met zijn neus over de grond. Hij is hierbij actief voorwaarts, overloopt zich niet en treedt met zijn achterhoeven in, maar meestal ruimschoots over de afdruk van de voorvoet.

Naar aanleiding van het "longeerhulp" topic heb vroeg ik mij af of je ervan uit kunt gaan dat je paard zijn rug goed gebruikt wanneer hij uit zichzelf "stofzuigt" tijdens het longeren zonder bijzet (Hij wisselt stofzuigen dan af met meer vwnw houding). Hij kan dit ook in galop trouwens maar dat vraag ik dan niet omdat ik dat gevaarlijk vindt.

Wat zegt dit precies?

Paard2014

Re: Ruggebruik longeren zonder bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:11

Volgens mij als het paard op die manier loopt valt het eerder op de voorhand.

Zelf longeer ik nooit met hulpmiddelen en alleen een touwhalster. Ik zorg dat hij ze hoofd altijd wat hoger houd en niet gaat "stofzuigen" nou moet ik er wel bij vertellen dat hij dit amper doet en ik denk dat het ook wel scheelt op welke manier je hem traint onder de man.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:18

Wanneer je paard de hals laat vallen tijdens het longeren gaat het vanzelf met korrekt ruggebruik lopen.
Het paard laat zich hier los en zal zijn lijf nu op een natuurlijke manier gebruiken, maar wordt "gedwongen" dat ongelijkmatig op binnen en buitenkant te doen waarmee je dus één kant intensiever kunt ontwikkelen.
Het doel van de dressuur is toch "de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard."

Over het algemeen is het gebruik van bijzetteugels negatief omdat het precies dat ruggebruik blokkeert, de meeste paarden worden namelijk te vroeg, te kort en te hoog ingesteld.

Probeer zelf eens energiek een minuut of 10 op één hand op een cirkel van 6 meter rond te draven en voel dan wat dat doet met je lichaam....

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:23

Dank je wel Simpelman voor je input. We zijn het heel vaak niet eens, maar nu ben ik het toch 100% met je eens :)
Sowieso, longeren op een cirkel van 6 mtr doet meer kwaad dan goed. Neem de cirkel zo ruim mogelijk, dat is minder belastend voor het paard.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:23

Ik ben het eens met Simpelman: Ik heb nooit goed begrepen waarom -vooral hier op bokt- hulpteugels bij het rijden finaal de grond in worden gestampt maar aan de longeerlijn is het opeens nodig en goed.

Imo blokkeer je met hulpteugels je paard alleen maar meer, alleen pessoa zie ik nog iets heil in. Mijn verzorgpaardje longeerde ik ook zonder iets, dan ging juist die rug lekker ontspannen, je zag de spieren los 'flubberen' op de kont (en nee dat was geen vet :D )

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:25

Paard2014 schreef:
Volgens mij als het paard op die manier loopt valt het eerder op de voorhand.

Zelf longeer ik nooit met hulpmiddelen en alleen een touwhalster. Ik zorg dat hij ze hoofd altijd wat hoger houd en niet gaat "stofzuigen" nou moet ik er wel bij vertellen dat hij dit amper doet en ik denk dat het ook wel scheelt op welke manier je hem traint onder de man.

Wanneer je wat mechanika hebt gehad op school dan kun je berekenen hoeveel méér belasting het laag dragen van het hoofd op de voorbenen geeft t.o.v. hoog.
Anderen hebben dat overigens al voor je gedaan, het antwoord is omstreeks 15/20 kilo.
Dit voornamelijk doordat het de hals/nek iets verder naar voren brengt, precies wat men weinig, maar ook graag ziet bij een hoog gedragen hoofd.

Bij het actief lang en laag gaan heeft het paard de vrije beschikking over zijn hele lijf en zeker ook rug, het draagt zich zo op een natuurlijke en ontspannen manier en zal zich (merkwaardig genoeg....) nu meer vanuit de achterhand gaan oprichten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:29

Abacab schreef:
Dank je wel Simpelman voor je input. We zijn het heel vaak niet eens, maar nu ben ik het toch 100% met je eens :)
Sowieso, longeren op een cirkel van 6 mtr doet meer kwaad dan goed. Neem de cirkel zo ruim mogelijk, dat is minder belastend voor het paard.

Je bedoelt dat ik falikant tegen de AR ben en jij niet?
Bij de AR wordt het hierboven genoemde ruggebruik gehinderd door het gebrek aan voorwaarts en te hoog instellen met de hand.

De cirkel van 6 m was bedoeld voor het experiment van de ruiter met zijn eigen lijf.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:32

Nee, AR is een farce.

Ik ben groot fan en voorstander van de 'Hollandse school'. Voor jou een gruwel :)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:34

Ik longeer eigenlijk haast nooit, pony leeft in de wei, dus kan veel lopen zoals ie wil. Soms wil ik eens zien wat hij nu precies doet of hij beweegt, dan kan ik dat eens doen. Naar mijn idee zegt hoofd laten zakken een ontspanning in het hele lijf, een heen en weer deinende rug en kont.

Even offtopic. Simpelman, (ondanks de soms wat lastig geformuleerde zinnen voor mij) wat kan jij onwijs goede en duidelijke antwoorden geven zeg, respect!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 12:47

Bedankt voor jullie input :)

@Simpelman, ik heb er nooit zo over nagedacht maar mijn paard is onder de man absoluut recht, los en door het lijf :) zeker na zo'n los longeersessie. Daar zie ik ook zijn hele lijf lekker los bewegen en zijn rug en kont "blubbert" dan ja. Onder de man hou ik hem wel wat horizontaler en daarna wat hoger ingesteld.

Dus het laag houden van het hoofd noem je "het laten vallen van de hals"?

Ik was alleen bang dat mijn paard op de voorhand zou zijn wanneer hij stofzuigt (zoals paard2014 ook aangeeft), alleen kan ik me dat ook moeilijk voorstellen wanneer hij zo ontspannen en actief loopt en goed ondertreedt met zijn achterbenen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:49

Abacab schreef:
Nee, AR is een farce.
Ik ben groot fan en voorstander van de 'Hollandse school'. Voor jou een gruwel :)

In de Hollandse school is men niet bezig met de harmonieuse ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard maar met het forceren daarvan, vandaar voor mij een gruwel.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:52

san4nie schreef:
Ik longeer eigenlijk haast nooit, pony leeft in de wei, dus kan veel lopen zoals ie wil. Soms wil ik eens zien wat hij nu precies doet of hij beweegt, dan kan ik dat eens doen. Naar mijn idee zegt hoofd laten zakken een ontspanning in het hele lijf, een heen en weer deinende rug en kont.

Onzin. Longeren is beweging door inspanning, in de wei lopen is ontspanning zonder inzet. Een paard wat je regelmatig longeert bouwt conditie op, het exemplaar op de wei niet.

Ik ben wel een voorstander van een pessoa omdat het kleine beetje aanspanning juist zorgt voor ontspanning in je paard, zonder dat alles begint te flodderen en wapperen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 12:52

BaileyMix schreef:
Ik ben het eens met Simpelman: Ik heb nooit goed begrepen waarom -vooral hier op bokt- hulpteugels bij het rijden finaal de grond in worden gestampt maar aan de longeerlijn is het opeens nodig en goed.

Imo blokkeer je met hulpteugels je paard alleen maar meer, alleen pessoa zie ik nog iets heil in. Mijn verzorgpaardje longeerde ik ook zonder iets, dan ging juist die rug lekker ontspannen, je zag de spieren los 'flubberen' op de kont (en nee dat was geen vet :D )

Ik ben tegen hulpteugels waar het paard niet op los kan laten, dat werkt zo averechts!
Knoop ze dan zo dat ze doorhangen op het moment dat je paard goed loopt (iets met druk en beloning?). Ik zie zelf ook zo vaak dat paarden echt vast gezet worden en dan hebben ze onder de man een stugge bok... rara. En de reactie die daarop volgt is weer vastknopen en longeren... Ik snap dat niet.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 19-09-14 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:54

Starbreeze schreef:

@Simpelman, ik heb er nooit zo over nagedacht maar mijn paard is onder de man absoluut recht, los en door het lijf :) zeker na zo'n los longeersessie. Daar zie ik ook zijn hele lijf lekker los bewegen en zijn rug en kont "blubbert" dan ja. Onder de man hou ik hem wel wat horizontaler en daarna wat hoger ingesteld.

Ik was alleen bang dat mijn paard op de voorhand zou zijn wanneer hij stofzuigt (zoals paard2014 ook aangeeft), alleen kan ik me dat ook moeilijk voorstellen wanneer hij zo ontspannen en actief loopt en goed ondertreedt met zijn achterbenen.

Wanneer je paard energiek draaft, met een goed zweefmoment, dus niet snel, en met een "vallende hals" zal hij zich vanuit de achterhand opwaarts MOETEN stuwen.
Dat is precies wat we zoeken.
Een hals kan vallend zijn op ieder niveau, hoog of laag, het wil zeggen dat het paard zich los laat onder het zadel en de schoft uitwaaiert naar voren.
Losgelatenheid is essentiel.
Zo een paard gaat voor de loodlijn.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 19-09-14 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 12:58

Simpelman schreef:
Starbreeze schreef:

Wanneer je paard energiek draaft, met een goed zweefmoment, dus niet snel en met een "vallende hals" zal hij zich vanuit de achterhand opwaarts MOETEN stuwen.
Dat is precies wat we zoeken.
Een hals kan vallend zijn op ieder niveau, hoog of laag, het wil zeggen dat het paard zich los laat onder het zadel en de schoft uitwaaiert naar voren.
Losgelatenheid is essentiel.

Volgens mij is dat precies wat hij doet, ik zal proberen een keer een filmpje te maken. "Energiek" is zijn middle name :)

Is dat dan ook goed in galop? dat vind ik er dan weer zo eng uit zien..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:02

Misschien niet het antwoord op je vraag maar denk dat het er bijdraagt in de training. Al is het maar in het koppie omdat hij meer vrijheid heeft. Alle ingrediënten samen vormen de lekkerste appeltaart, niet alleen de perfecte bloem of eieren. Je kunt dus we strak schema aanhouden met de beste hulpteugels en duurste instructeurs, maar met een levend wezen zou je ook rekening moeten houden met zijn behoefte naast dressuurmatige training

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 13:10

Je hebt helemaal gelijk Lailapri. Het is er één die altijd wil werken en gaan en je moet dan uitkijken dat je niet teveel vraagt. Zet ik hem terug in de box zónder rijden of longeren, dan is hij het daar niet mee eens en zo waren we vorig jaar best wel flink aan het werk en dat werkte tegen (minder vooruitgang).

Nu hebben we dus de gulden middenweg, paard mag 2x in de week uitstuiteren aan de lijn zonder hulpteugel (en maakt daar dankbaar gebruik van :))) met wat vrijheidsdressuur (jaja dat kan ie ook) en verder rijden we dressuurmatig. De ene keer simpel (herstel), de andere keer echt training. De longeerdagen zijn de rustdagen.

Rust- en hersteldagen doen goed ben ik achter gekomen, je hoeft niet iedere dag kei hard te trainen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:31

Even inhaken op galop. Maak je geen zorgen dat kan prima. :j
Ik heb een quarterhorse die heeft dan wel van zichzelf een lage halsinplant (noem je dat zo) en die draaft en galoppeert ook net zo makkelijk met haar hoofd laag (neus bijna aan de grond) Ik ben juist blij als ze dat doet.
Zoals simpelman al zo mooi omschrijft +:)+

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 19:38

Oh okee :) mijne heeft de hals ook wat verticaler aangezet idd.

Ben blij dat het gewoon goed is dat stofzuigen, is nog minder werk ook dan wanneer je die pessoa eraan moet knopen haha. Plus dat mn paard geen ruk in zijn mond krijgt als hij even uit zijn dak wil gaan.