Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) Paard2014 schreef:Volgens mij als het paard op die manier loopt valt het eerder op de voorhand.
Zelf longeer ik nooit met hulpmiddelen en alleen een touwhalster. Ik zorg dat hij ze hoofd altijd wat hoger houd en niet gaat "stofzuigen" nou moet ik er wel bij vertellen dat hij dit amper doet en ik denk dat het ook wel scheelt op welke manier je hem traint onder de man.
Abacab schreef:Dank je wel Simpelman voor je input. We zijn het heel vaak niet eens, maar nu ben ik het toch 100% met je eens
Sowieso, longeren op een cirkel van 6 mtr doet meer kwaad dan goed. Neem de cirkel zo ruim mogelijk, dat is minder belastend voor het paard.

zeker na zo'n los longeersessie. Daar zie ik ook zijn hele lijf lekker los bewegen en zijn rug en kont "blubbert" dan ja. Onder de man hou ik hem wel wat horizontaler en daarna wat hoger ingesteld.san4nie schreef:Ik longeer eigenlijk haast nooit, pony leeft in de wei, dus kan veel lopen zoals ie wil. Soms wil ik eens zien wat hij nu precies doet of hij beweegt, dan kan ik dat eens doen. Naar mijn idee zegt hoofd laten zakken een ontspanning in het hele lijf, een heen en weer deinende rug en kont.
BaileyMix schreef:Ik ben het eens met Simpelman: Ik heb nooit goed begrepen waarom -vooral hier op bokt- hulpteugels bij het rijden finaal de grond in worden gestampt maar aan de longeerlijn is het opeens nodig en goed.
Imo blokkeer je met hulpteugels je paard alleen maar meer, alleen pessoa zie ik nog iets heil in. Mijn verzorgpaardje longeerde ik ook zonder iets, dan ging juist die rug lekker ontspannen, je zag de spieren los 'flubberen' op de kont (en nee dat was geen vet)
Starbreeze schreef:Bedankt voor jullie input
@Simpelman, ik heb er nooit zo over nagedacht maar mijn paard is onder de man absoluut recht, los en door het lijfzeker na zo'n los longeersessie. Daar zie ik ook zijn hele lijf lekker los bewegen en zijn rug en kont "blubbert" dan ja. Onder de man hou ik hem wel wat horizontaler en daarna wat hoger ingesteld.
Dus het laag houden van het hoofd noem je "het laten vallen van de hals"?
Ik was alleen bang dat mijn paard op de voorhand zou zijn wanneer hij stofzuigt (zoals paard2014 ook aangeeft), alleen kan ik me dat ook moeilijk voorstellen wanneer hij zo ontspannen en actief loopt en goed ondertreedt met zijn achterbenen.
Simpelman schreef:Starbreeze schreef:Bedankt voor jullie input
@Simpelman, ik heb er nooit zo over nagedacht maar mijn paard is onder de man absoluut recht, los en door het lijfzeker na zo'n los longeersessie. Daar zie ik ook zijn hele lijf lekker los bewegen en zijn rug en kont "blubbert" dan ja. Onder de man hou ik hem wel wat horizontaler en daarna wat hoger ingesteld.
Dus het laag houden van het hoofd noem je "het laten vallen van de hals"?
Ik was alleen bang dat mijn paard op de voorhand zou zijn wanneer hij stofzuigt (zoals paard2014 ook aangeeft), alleen kan ik me dat ook moeilijk voorstellen wanneer hij zo ontspannen en actief loopt en goed ondertreedt met zijn achterbenen.
Wanneer je paard energiek draaft, met een goed zweefmoment, dus niet snel en met een "vallende hals" zal hij zich vanuit de achterhand opwaarts MOETEN stuwen.
Dat is precies wat we zoeken.
Een hals kan vallend zijn op ieder niveau, hoog of laag, het wil zeggen dat het paard zich los laat onder het zadel en de schoft uitwaaiert naar voren.
Losgelatenheid is essentiel.

) met wat vrijheidsdressuur (jaja dat kan ie ook) en verder rijden we dressuurmatig. De ene keer simpel (herstel), de andere keer echt training. De longeerdagen zijn de rustdagen.