Paard selectief boos naar bakgenoten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Paard selectief boos naar bakgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 11:08

Ik sta met mijn pony op een pensionstal met ongeveer 30 andere rijdende ruiters. Gelukkig is het niet vaak druk en kan ik lekker trainen. Echter zijn er een paar pony's en paarden waar mijn lieve schatje het niet zo op heeft :')

Situatie 1

Het begon met het paard van een goede vriendin. Ik heb m'n pony nu 4 maanden en vanaf het begin vindt zij hem niet leuk. Oren in de nek, beetje dribbelen als hij langsloopt, maar rijden kon ik wel gewoon. Bij het begin bij meerdere paarden, af en toe een schijnbeweging in de vorm van een slap bokje als ze echt te dicht langs kwamen maar goed, rijden ging prima zolang ze dat niet deden. Ik wilde met mijn vriendin samen op pad met de trailer, dus de twee paarden het los in de bak uit laten zoeken. Resultaat: verliefd. Onze uitstapjes gaan prima en als ik nu ga rijden met hem in de bak vertoont ze hengstig gedrag. Beetje pissen, traag, raar op been reageren :+ Ook niet praktisch, maar minder vervelend dan dat boze.

Situatie 2

Haar weidegenoot. Die heeft het ook een week moeten verduren en werd telkens weggejaagd. Ze hebben elkaar echter nooit geraakt/gebeten/getrapt. Alleen (heel) boos dreigen. Ook in de bak konden wij niet samen, al op 30 meter afstand werd mijn pony contactgestoord ten opzichte van mij en had ze alleen oog voor de ander. Boos doen, oren in de nek en niet op mij reageren. Totdat ik paard uit situatie 1 erbij heb gezet. Sindsdien zijn deze twee vriendinnen en is het probleem opgelost.

Situatie 3

Nu worden mijn bakgenoten over het algemeen niet meer boos aangekeken, praktisch iedereen kan me voorbij, op twee na. Mijn pony heeft deze twee pony's nog nooit gezien (tenminste, van dichtbij) en dat durf ik ook niet aan omdat ze ze écht aanvliegt. Ik kan nu dus niet rijden als zij in de bak rijden. Als ik been geef wordt ze al boos en bokkerig. Als ze in de buurt komen krult ze zich op en verlies ik alle contact. Heel soms durft ze stil te staan en haar kont richting de ander te draaien als die haar buitenom inhaalt maar ik durf dan ook niet met zweep aan te komen omdat ze dan bokt. Die pony's zijn van twee jonge meisjes (10 en 15) en ben als de dood dat mijn pony een van die meiden raakt als ik boos word.

Nou verwacht ik een oplossing te vinden door ze te laten neuzen of contact te laten hebben zonder ruiter of amazone erop. Of dat het in ieder geval minder erg word. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt en ben benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost of zouden oplossen.
Laatst bijgewerkt door Mandarijn12 op 19-09-14 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Re: Paard selectief boos naar bakgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:13

Je kunt dit oplossen voor elk paard apart maar dan blijf je bezig zodra een nieuw paard op stal komt waar ze de pik op heeft. Je kan ook proberen de oplossing tussen jullie tweeën te zoeken. Als jij op haar rijdt heeft ze namelijk maar bezig te zijn met jou en niet met de buitenwereld. Als staat de grootste etter naast haar ze moet op jou letten. Een manier om dat te bereiken is haar flink aan het werk te zetten zodra ze zich focussed op een ander paard, zet maar kleine voltes in, vraag flink stelling, stukje wijken. Het moet moeilijk genoeg zijn om haar aandacht op te eisen. Zodra ze op jou let ga je rust geven, stilstaan of makkelijk voorwaarts stappen. Dat is de beloning. Zodra ze weer afgeleid raakt opnieuw wat moeilijks gaan doen. Dit betekend in het begin dat de rustperiodes 5 seconden zullen zijn en je flink aan het werk bent maar als je consequent blijft gaat dat vanzelf draaien, ze gaat rap inzien dat als ze zich gedraagt ze daar veel meer voordeel van heeft, zijnde veel minder 'gezeur aan haar kop', dan als ze zich druk loopt te maken over dingen die onbelangrijk zijn. Neem de leiding anders doet zij dat!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:40

Jouw paard heeft blijkbaar maling aan jou als er een ander (nieuw) paard bij komt. Je zult dus duidelijk moeten maken dat jij de baas bent en ze haar aandacht op jouw moet vestigen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:34

Ik heb ook zo'n figuur die dat dus letterlijk naar elk vreemd paard doet (bokken en gillen). Laten neuzen is niet afdoende, het gaat pas werken als ze hebben kunnen beslissen wie de baas is. Alleen is dat geen doen om dat bij alle paarden te doen. Op concours heb je die mogelijkheid bijvoorbeeld al niet. Het is zaak dat je haar aandacht bij jou kunt houden. Die van mij reageert iig niet meer vervelend zolang ze geconcentreerd aan het werk is. Met stappen moet ik bijvoorbeeld vaker haar aandacht terug vragen en soms reageerde ik niet snel genoeg waardoor er toch een bok volgde. Het ging beter toen ze veel tussen vreemde paarden moest rijden. Helaas is het er nooit helemaal uitgegaan waardoor ik nooit echt heel ontspannen met andere paarden erbij kon rijden. Ze wil ook altijd voorop lopen tijdens een buitenrit en als ze ingehaald wordt kan ze echt heel zuur doen, terwijl ze naar mensen toe een hele sociale pony is.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:30

Sammie schreef:
Jouw paard heeft blijkbaar maling aan jou als er een ander (nieuw) paard bij komt. Je zult dus duidelijk moeten maken dat jij de baas bent en ze haar aandacht op jouw moet vestigen.

+ 1 alleen vervang dan baas door leider ;)

Werk aan de relatie die je met je paard hebt, anderzijds: ik doe ook wel eens selectief boos naar mensen.

:P

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:07

hallo wat een vervelde situatie! ik heb me altijd laten vertellen dat paarden nooit mogen neuzen omdat ze dan ruzie kunnen krijgen... Meschien is het een idee om ze samen in een bak te gooien zodat je even kunnen uitmaken wie de baas is?? veel succes!