Situatie 1
Het begon met het paard van een goede vriendin. Ik heb m'n pony nu 4 maanden en vanaf het begin vindt zij hem niet leuk. Oren in de nek, beetje dribbelen als hij langsloopt, maar rijden kon ik wel gewoon. Bij het begin bij meerdere paarden, af en toe een schijnbeweging in de vorm van een slap bokje als ze echt te dicht langs kwamen maar goed, rijden ging prima zolang ze dat niet deden. Ik wilde met mijn vriendin samen op pad met de trailer, dus de twee paarden het los in de bak uit laten zoeken. Resultaat: verliefd. Onze uitstapjes gaan prima en als ik nu ga rijden met hem in de bak vertoont ze hengstig gedrag. Beetje pissen, traag, raar op been reageren
Ook niet praktisch, maar minder vervelend dan dat boze.Situatie 2
Haar weidegenoot. Die heeft het ook een week moeten verduren en werd telkens weggejaagd. Ze hebben elkaar echter nooit geraakt/gebeten/getrapt. Alleen (heel) boos dreigen. Ook in de bak konden wij niet samen, al op 30 meter afstand werd mijn pony contactgestoord ten opzichte van mij en had ze alleen oog voor de ander. Boos doen, oren in de nek en niet op mij reageren. Totdat ik paard uit situatie 1 erbij heb gezet. Sindsdien zijn deze twee vriendinnen en is het probleem opgelost.
Situatie 3
Nu worden mijn bakgenoten over het algemeen niet meer boos aangekeken, praktisch iedereen kan me voorbij, op twee na. Mijn pony heeft deze twee pony's nog nooit gezien (tenminste, van dichtbij) en dat durf ik ook niet aan omdat ze ze écht aanvliegt. Ik kan nu dus niet rijden als zij in de bak rijden. Als ik been geef wordt ze al boos en bokkerig. Als ze in de buurt komen krult ze zich op en verlies ik alle contact. Heel soms durft ze stil te staan en haar kont richting de ander te draaien als die haar buitenom inhaalt maar ik durf dan ook niet met zweep aan te komen omdat ze dan bokt. Die pony's zijn van twee jonge meisjes (10 en 15) en ben als de dood dat mijn pony een van die meiden raakt als ik boos word.
Nou verwacht ik een oplossing te vinden door ze te laten neuzen of contact te laten hebben zonder ruiter of amazone erop. Of dat het in ieder geval minder erg word. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt en ben benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost of zouden oplossen.