Paard dat heel lang stil heeft gestaan weer berijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaXBoy

Paard dat heel lang stil heeft gestaan weer berijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 22:52

Hoooi!

Ik rij sinds kort een paardje bij dat eigenlijk altijd op het land heeft gestaan. Ik denk dat ze al rond de 14 is en we zijn net begonnen met rijden. Ze is nog erg stijf en stug maar je kan zien dat het wle effect heeft en dat ze meer kan. Iemand tips hoe ik dit het beste met haar kan opbouwen? Ze is wel wat gevoelig in de mond dus te veel aan de teugel gaat nu nog niet. Maar voor de rest rijd ze al heel makkelijk.

Groetjes

dresjoepie

Re: Paard dat heel lang stil heeft gestaan weer berijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 23:22

Waarom heeft het paard afgelopen tijd stil gestaan blessure tijdgebrek ??

Tijdgebrek zou ik gwn beginnen met half uurtje eerst tien min losstappen (zou je altijd moeten doen) En dan wat draf werk weer even stappen Wat galop afdraven en weer goed uitstappen Eerst maar eens wat conditie opbouwen Voor je er spieren op gaat bouwen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 23:33

Wij kochten onze oude merrie terug van toen 20. Zij was erg mager en had tijden niks gedaan.

We wilden het voer opbouwen, dus ook gelijk wat beweging. Ik had geen verwachtingen meer zoals zij eruit zag en wetend dat ze al 20 was.

Eerst heel kort aan de longe gedaan, waarbij zij zichzelf wel dood wilde lopen. Maar ben na 10min gestopt. Eerst 2 dagen rust waarbij ze wel 24/7 buiten stond en we wel gingen wandelen bijv.

Steeds iets langer aan de longe en ook met 1 dag ertussen. Dat ging allemaal super.

gelongeerd met zadel erop en alleen uitgestapt. daarna steeds korter aan de longe en langer rijden.

Andere dagen ook wat spelen met onze andere 2 pony's erbij bijv en buiten wandelen.

Ze ging zo goed dat we haar wat meer zijn gaan rijden en zijn haar mee gaan nemen op buitenritjes.

Ze was enorm stijf. Met losstappen rijden we veel achtjes. Dus niet aan de voorkant zitten, maar steeds linksom/rechtsom omzetten. daarna zelfde in draf.
Je merkt dat ze echt goed moet opwarmen, dus als we voelen dat ze loskomt, gaan we wat met rechtstellen werken.
In het begin is een reactie op wat je vraagt al geweldig en genoeg. dan breid je uit tot wat meer.
Als ze goed los is, kun je haar vrij makkelijk rond rijden en loopt ze fijn.
Het is niet zo dat ze slecht loopt in het begin, dan is ze vlot en maar wat stijver. We merken daarom verschil met als ze goed opgewarmd is. Elk paard heeft dat nodig, maar bij een jong of erg soepel paard merken mensen het soms minder.

Ik had heel erg in mn hoofd dat ze inmiddels als 21 is en wil haar steeds als porselein behandelen, amar ze blijft aangeven dat ze het kan en ook wil doen allemaal.

Ze krijgt wel goed voer met voldoende vitamine E, magnesium krijgt ze bij en Glucosamine met msm.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 07:00

Bedankt voor jullie reacties.

Ze stond altijd op het land, er werd gewoon niks met haar gedaan en sinds kort is ze naar een stal verhuisd waar ik rij. Geen blessures dus ofzo.

Ze is al aan de longeerlijn geweest om te beginnen zeg maar. En nu zijn we begonnen met rijden. Ik zelf nu net en het gaat erg goed. Alleen dus erg stijf. Ik neem jullie tips graag over!

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:46

nooit te snel gaan

Marisstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:17

Niet te snel gaan. Laat ze eerst wennen.

Hoelang heeft je paard precies stil gestaan? Maanden, jaren?

Gewoon bij de basis beginnen. Goed naar je paard kijken wat het paard aan geeft. Heeft het paard tijd nodig? Geef het tijd!

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 06:49

Ze gaat al erg goed vooruit. In de omgang ook steeds liever. Ik weet niet precies hoe lang ze stil heeft gestaan maar zeker wel jaren.