Sterk paard loopt onder me uit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Sterk paard loopt onder me uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 15:15

Lieve allemaal,

Als nieuw project begin ik aan een nieuw bijrijdpaard. Een stoere grote merrie met ontzettend veel body en beweging. Dit weet ze alleen zelf ook heel goed geloof ik en is tijdens het rijden ontzettend voorwaarts en sterk. Toen ik er de eerste keer erop ging zitten reed ik nogal afwachtend en zaten we binnen no time in galop :') nu heb ik haar wat beter door (2 x gereden) en ben ik haar voor. Wel probeert ze telkens weer vanuit draf in galop aan te springen en vanuit stap naar draf.
Op een of andere manier voelt het niet alsof ze er van door gaat en is het ook echt niet eng, alleen wil ze gewoon continu hard. Pas wanneer je met een los teugeltje stapt van 'we zijn klaar' blijft ze rustig stappen. Bokken, wegschieten of dat soort dingen doet ze ook absoluut niet, het gaat gewoon op een kalme manier. Ik moet zeggen wanneer ze eenmaal luistert ze geweldig voelt, heerlijke bewegingen en zacht te rijden. Heeft iemand van jullie tips om zo'n vlot paard met grote beweging op een goede manier te rijden?

Oh, en ik ga uiteraard veel met haar lessen, dus die tip hoef ik niet meer te krijgen :)

groetjes

capopjekop

Re: Sterk paard loopt onder me uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:21

Reageert ze wel gewoon goed op je hulpen of loopt ze daar doorheen?

Mijn pony was ook altijd heel erg voorwaarts, ik was eigenlijk continu aan het inhouden. Bij haar hielp het heel erg om haar echt actief te rijden en heel, heel veel afwisseling in de oefeningen te houden. Als ik meer dan 2x een oefening reed dan wist ze het wel en ging ze versnellen. Daarnaast moest ik ook altijd consequent zijn, als ze niet reageerde op een ophouding liet ik haar even stappen. Uiteindelijk ging het zo goed dat we rustig konden gallopen aan een losse teugel (we reden western), terwijl ik vroeger continu ophoudingen moest maken om haar bij me te houden.

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:31

ik heb het zelfde probleem. ik ben 14 (1.75 ong) en ik rij op een paard van 1.74 die ook erg voorwaarts is. ik kan hem niet alleen terug krijgen, als mijn instructrice er bij is lukt het wel beter maar blijft hij erg snel en sterk....

ik volg even om de tips te lezen :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 15:46

capopjekop schreef:
Reageert ze wel gewoon goed op je hulpen of loopt ze daar doorheen?

Mijn pony was ook altijd heel erg voorwaarts, ik was eigenlijk continu aan het inhouden. Bij haar hielp het heel erg om haar echt actief te rijden en heel, heel veel afwisseling in de oefeningen te houden. Als ik meer dan 2x een oefening reed dan wist ze het wel en ging ze versnellen. Daarnaast moest ik ook altijd consequent zijn, als ze niet reageerde op een ophouding liet ik haar even stappen. Uiteindelijk ging het zo goed dat we rustig konden gallopen aan een losse teugel (we reden western), terwijl ik vroeger continu ophoudingen moest maken om haar bij me te houden.

Dat is ook precies hoe de eigenaresse het uitlegt, zij is zelf ver in de dressuur en ze gaat me ook goed begeleiden. Even werken, maar wanneer ze weer te sterk en voorwaarts wordt weer even laag en rond stappen. Ze is goed aan m'n been, luistert ook goed qua lengtebuiging, goed aan het been etc etc. Echt puur en alleen het hard gaan

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:37

Je zou kunnen proberen om echt op gevoel te rijden. Dus jezelf goed zwaar maken misschien wat stemgebruik. Heeft je paard hier ook last van bij Freestylen of niet? Ik zou proberen veel langzame overgangen te rijden, stukjes halthouden. Paardje dat ik veel rijd heeft er ook last van, maar bij haar is het meer het probleem dat ze te sterk op de voorhand leunt..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:34

Ik reed een voorwaartse friese merrie die gedrilt was om altijd vooruit te knallen. Die liep echt als een raket met kop omhoog, gigantisch onder me uit, viel weinig mee te beginnen.
Ik ben gewoon gaan zitten, dus doorzitten in draf, en slangevoltes rijden en terugpakken, terug naar stap, en vanuit stap rustige hulp richting draf, meteen doorzitten, contact houden, ophoudingen maken en slangenvoltes dus.
Mijn mening is, eerst een fatsoenlijk tempo, dan de rest.

Uiteindelijk had ze een prima tempo maar zodra ik ging lichtrijden ging ze er weer van tussen. toen ging ik een beetje tegen haar ritme in lichtrijden, zag er vast heel vreemd uit, beetje zoals lichtrijden in galop.. Maar daardoor probeerde zij weer het ritme te vinden en ging ze een aangenamer tempo lopen..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:43

Wachten wachten wachten !!!! ga wacht oefeningen rijden in de vorm van overgangen Maar ipv de overgangen zo te rijden dat je paard sneller wordt doe jij juist tegenovergestelde

Bv stap loopt onder je uit halthouden niet even soms gwn 10 min ( hier in afwisselen natuurlijk ene x kort dan lang ) Draf loopt onder je uit heel langzaam draven bijn een jog (sloffen is in dit geval gewenst ) En daarvanuit weer langzaam naar arbeidstempo Loopt weer onder je uit herhaal weer terug naar de jog LET OP MOET OP JE BLIJVEN WACHTEN Niet harder gaan omdat je minder druk op de teugels hebt maar harder vanuit kuitdruk/been geven In galop is het misschien makkelijker even op een volte te blijven voorlopig wil ze onder je uit maak je de volte kleiner Hoe kleiner hoe meer ze moet terug komen weer groter enz Dit dan uitbouwen met stukjes rechtuit Draf galop overgangen worden ze vaak heter van dus die zou ik voorlopig even zo min mogelijk doen (natuurlijk wel om in galop te komen enz )

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 21:11

ja jongens dankjewel, ga ik zeker wat mee doen. Niet al te veel willen is inderdaad een goeie.
Rechte stukken raadde de eigenaresse mij ook af. Ik heb er wel zin in om deze uitdaging aan te gaan.
Vind dit minder erg dan een sloom paard eigenlijk :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 05:50

Dat wat jullie "voorwaarts" noemen is niet dat wat we in de rijkunst voorwaarts noemen.
Rijkunstig voorwaarts wil zeggen dat het rustige, kalme, gehoorzame paard op aandrijvende hulpen de pas verlengd.
Het maakt grotere passen dat dat het van zichzelf zou doen.

Dat wat jullie beschrijven is een paard dat om de één of andere reden probeert om met snellere bewegingen weg te komen van iets dat hem hindert.
Dat is een instinctieve reactie bij het vluchtdier paard.
Als paarden het even niet meer zien zitten dan gaan ze weg.

De kunst is het, aan jullie met je verstand en intuitie uit te vinden op wat voor manier je je paard kalm en een beetje lui kunt maken, dat is voor iedere combinatie een beetje anders. Eén ding kan ik je garanderen met dwang kom je niet verder.
Pas daar van uit kun je écht beginnen met paardrijden.

Kijk eens naar het FEI artikel 401, het doel van de dressuur:
Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:16

Simpelman, bedankt voor je verhaal. Ik begrijp wat er in theorie eigenlijk wel en niet moet. en misschien is voorwaarts inderdaad niet de goede benaming. maar hoe je dit alles nou werkelijk in de praktijk moet gaan doen is een tweede. Ik begrijp dat daar geen truucje voor is en het een kwestie van wennen, lessen en feeling is. Maar misschien dat er mensen met ervaring met zulke paarden ideeën hebben :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:20

Het "trucje" is: stilte in jezelf, voelen, geloven in je eigen waarneming, voorzichtig uitproberen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:23

wat daar dan misschien dicht bij in de buurt komt is :
rustige stap, ontspanning, aandraven, voelen dat het paard na 5 meter onder je uit loopt, ophouding maken, loslaten, als het paard dan nog steeds onder je uit loopt nog een keer ophouding en elke keer weer loslaten totdat je paard ook loslaat en ontspannen loopt?
Hierbij probeer ik diep in het zadel te zitten en geen spanning in mijn lichaam vast te houden

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:24

Ik denk dat het beste is om je paard lucht aan de voorkant te geven, lengte in de hals en alleen waar nodig een ophouding. De rest met je zit oplossen, terug rijden op je zit, sturen met je lichaam. Is heel makkelijk gezegd en het gaat de eerste tijd misschien wel heel hard. Maar hou m bezig, veel wendingen en figuren, met lucht aan de voorkant.

Op deze manier duurt het misschien wel langer om het paard normaal door de baan te krijgen, maar je krijgt er wel een paard voor terug die op de minste hulpen reageert. Vechten tegen de voorkant werkt bij deze paarden niet.

succes!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:26

Kim14 schreef:
Ik denk dat het beste is om je paard lucht aan de voorkant te geven, lengte in de hals en alleen waar nodig een ophouding. De rest met je zit oplossen, terug rijden op je zit, sturen met je lichaam. Is heel makkelijk gezegd en het gaat de eerste tijd misschien wel heel hard. Maar hou m bezig, veel wendingen en figuren, met lucht aan de voorkant.

Op deze manier duurt het misschien wel langer om het paard normaal door de baan te krijgen, maar je krijgt er wel een paard voor terug die op de minste hulpen reageert. Vechten tegen de voorkant werkt bij deze paarden niet.

succes!

bedankt!
ja ik vind dit erg moeilijk omdat het paard inderdaad vrij hard gaat en ook nog grote bewegingen heeft. Voelt dan vrij explosief en mijn eerste reactie is dan terugnemen en 'remmen' ..
Omdat het paardje dan ook nog eens de nijging heeft om kort te gaan lopen in z'n passen is dat natuurlijk helemaal verkeerd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:27

Je gaat in de goede richting maar je denkt nog veel te veel.
Voel.

Je paard heeft jou nodig om te ontdekken hoe het ook kan.
Werk veel met je stem en weinig met je lichaam, maak het je paard gemakkelijk.
Dus niet "zwaar gaan zitten en zo voorts".
Heel veel belonen voor het minste, je paard moet zich veilig voelen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 18-09-14 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:29

Is ook heel erg lastig, en inderdaad tegen natuurlijk. Ga te paard regelmatig eens na hoe je zit, hou je ergens vast, ontspan dan en ga weer verder. Je moet het ook jezelf aanleren en dat is misschien nog wel het moeilijkst :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:39

Simpelman schreef:
Je gaat in de goede richting maar je denkt nog veel te veel.
Voel.

Je paard heeft jou nodig om te ontdekken hoe het ook kan.
Werk veel met je stem en weinig met je lichaam, maak het je paard gemakkelijk.
Dus niet "zwaar gaan zitten en zo voorts".
Heel veel belonen voor het minste, je paard moet zich veilig voelen.

Dit ga ik zeker eens proberen, niet te moeilijk denken is wel een goede.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:42

Ik geef vaak de tip om een liedje te neuriën of zachtjes te zingen: dan stoppen ze met teveel denken en doen, en gaan ze meer voelen zoals simpelman zegt. Helpt ook meer in ritme te blijven. Zelf ontspannen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:00

Hey TS. Deze merrie is van het stuwen en heeft het wellicht nog moeilijk om bedeesd te draven door een gebrek aan kracht en balans. Ik herken exact mijn ruin in jouw beschrijving.
Vermijd lange lijnen en rijd continu figuren. Achtjes, voltes, gebroken lijnen, diagonalen.
Ieder keer ze wilt aanspringen of aanspringt even ophouding of overgang rijden en overgangen op een volte rijden zodat ze niet meteen volop op de vooruit gaat.
Probeer nog geen verzameling te vragen, maar dit enkel korte stukjes op een kleine volte te verkrijgen.
Leer haar op eigen benen te lopen dus het teugelcontact zo los mogelijk. In het begin zal ze nog veel gaan hangen en versnellen waardoor je nog veel zult moeten terugnemen loslaten, terugnemen, loslaten, .... Als je genoeg rijdt: 3-4x per week zal dit snel verbeteren en zul je snel meer kunnen gaan loslaten zonder dat ze aanspringt.
Mijn ruin kan ik ondertussen met een normaal contact gaan rijden zonder dat ik hem steeds moet terugnemen en loslaten, maar het heeft ook wel het nodige zweet gekost om hier te geraken. Je zult merken dat je na dit process van "op eigen benen leren lopen" een heel fijn voorwaarts paard zult overhouden. Laat die voorwaartse drang nu net zijn wat heel veel paarden niet meer hebben eens ze goed doorgereden zijn.
Moet zeggen dat als ik mijn ruin een tijdje niet rijdt dat het daarna weer moeilijker is. Stuwers moeten echt gereden staan om met een licht contact gereden te kunnen worden.
Ben benieuwd naar jullie vorderingen :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 09:13

dankjewel voor je uitleg betadine :)

Ik heb altijd paarden gereden die ontzettend actief gemaakt moesten worden, dus vond dit echt een verademing. Ja ze ziet er krachtig en soepel uit maar waarschijnlijk is het inderdaad een gebrek aan balans en kracht. Ze heeft veel jachten gelopen dus het ' gaan ' zit helemaal in haar hoofd. Maar omdat er zulke mooie stukken tussen zitten wanneer ze wel loslaat vind ik het echt de moeite waard om hier energie in te steken (: Ik heb sowieso wel een zachte hand dus ik hoop dat het een goede combinatie is.

Ik zal je op de hoogte houden van de voortgangen als je leuk vindt !

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 22:58

Afbeelding

Hier een voorbeeld . Vind dat ze zich lang maakt.
Wat vinden jullie

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:23

Teugels letterlijk loslaten, en in stap al aan je tempo werken.

Telkens als ze harder gaat, zet je haar op een hele korte volte (1 teugel) .
Zodra ze terug komt in tempo dan weer rechtuit gaan.

Pas als je dat kan, teugels weer op maat en zal je geen problemen er meer mee hebben.
Dit kan soms vrij lang duren, sommige parden moet je wel 50x hetzelfde vertellen.
Maar als ze het eenmaal doorhebben dan komt het helemaal goed.

Mijn paard was ook "enorm sterk paard", zeer vlug en voorwaarts ook erg stuwen.
En zo heb ik het opgelost, totaal geen problemen meer ermee en kan ik haar op "pinkjes" rijden.

Geef je paard leiding, en een kans om na te denken.
En leer haar volgzaam te zijn.
Zoek er ook goede hulp bij, liefst iemand uit de western of dresuur wereld die hier specifiek ervaring mee heeft. :)

Zoek ook eens op youtube naar warwick schiller

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:38

wat je ook zou kunnen proberen is
longeren.

tempo laag houden aan de longeerlijn. wil ze er dan doorheen.. zweep naar achteren brengen ipv bij de achterhand.. nog steeds te hard.. draai dan iets tegen haar in met de schouder en de zweep meer naar voren.. dus echt remmende lichaamstaal een zweep die richting het blokeren van haar looprichting gaat..

loopt ze rustiger dan de zweep weer ietsjes naar achteren brengen en je schouder weer mee naar haar looprichting (neutraal)..

ze moet leren dat er dus meerdere versnellingen zijn en dat jij bepaald in welk ritme er gelopen wordt.

naast er op de grond mee werken zijn ook veel tips onder het zadel zoals hierboven genoemd worden erg nuttig..

voordeel aan de longe is dat jijzelf haar niet per ongeluk kunt 'aansporen' of klemmen, of te licht zitten. en je meer kunt concentreren op het op laag tempo houden aan de longe.

een voorwaards paard is natuurlijk hartstikke mooi, maar het moet wel leren dat jij bepaald hoe hard er gereden wordt en in welke gang.