Filmpje; Wat gaat goed en wat kan beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Filmpje; Wat gaat goed en wat kan beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 20:51

Hoi hoi,

Van iemand op stal kreeg ik de vraag of ik dit filmpje op Bokt wilde zetten met de volgende informatie. Het gaat om een 14 jarige ruin die lastig nageeflijk te rijden is. De rug van het paard is nagekeken, de osteopaat, masseur en tandarts zijn geweest en ze heeft les van een goede instructrice. Wellicht dat er mensen op Bokt zijn die goede tips hebben of weten waar het aan ligt, graag opbouwende kritiek :)

Laatst bijgewerkt door Jets op 15-09-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:00

Ik vind hem een beetje slapjes ogen in zijn bewegingen, heb ook het idee dat ie niet goed genoeg aan het been is. Als ik het zo zie zou ik zeggen veel stap-draf overgangen en hem vlug maken aan het been en als ie goed voorwaarts wil denken veel linksom-rechtsom wendingen meenemen. Deze niet harder/over zijn tempo laten lopen, maar vlugger in het achterbeen maken door veel kleine overgangen. Wanneer een paard vlot voorwaarts naar voren wil en je dan wendingen gaat vragen (zonder terugwerken aan het hoofd!!!) laten ze 9 van de 10 keer het hoofd wel "vallen" en dan kan je richting voorwaarts neerwaarts. Je ziet hem hier wel de hals laten vallen maar dan oogt ie niet meer voorwaarts imo.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:15

Wat fijn dat je dit films plaats en open staat voor tips.
Het is moeilijk te zien met een donker paard en op deze resolutie.

Het paard loopt in het begin mooi ontspannen, swingend en voorwaarts. Ik vind het er erg goed uitzien, iets om al tevreden mee te zijn!
Wanneer de ruiter het hoofd vraagt ( op een hele nette manier) wordt het wat minder vloeiend. Het paard weet niet goed wat het met de hulp moet, zet zijn rug wat vaster en duikt achter de loodlijn en lijkt af te remmen. Allemaal minimaal maar hij zoekt blijkbaar wel naar wat de bedoeling is van de druk.

Ik vind het moeilijk om een tip te geven die de oplossing voor aan de teugel rijden biedt. Dat is namelijk niet 1 ding en er gaat hier niet heel veel mis. Het is allemaal wel okay.
Misschien ligt daar juist de oplossing. Meer buiten de grenzen gaan, vraag eens veel met voorwaarts zonder de teugeldruk meer of minder te laten worden. En rij dan terug naar minder energie in dezelfde gang ook zonder de teugeldruk te veranderen. Lukt dat?
Ook zou ik heel veel lateralen gaan rijden. Wijken lijkt mij een fijne voor dit paard. Onder zadel, maar ook vanaf de grond.

Kortom, gebruik de teugels om contract te houden en te peilen wat er in hem omgaat mentaal en fysiek. En werk aan de lengte buiging zodat het paard de spieren in het lijf meer gaat gebruiken om in de hals na te geven.

De hals houding an sich is prima als uitgangspositie voor verder trainingen. Ga zo door.

P.s filmpje nog eens bekeken.. Hij snapt niet wat hij op teugeldruk moet doen, hij spert en probeert het bit te ontwijken. Doet hij dit ook als je bitloos rijdt? Een lesje wijken voor druk op en kaptoom kan uitkomst bieden denk ik. Kijk eens naar klassieke of academische instructie in de omgeving....
Laatst bijgewerkt door Signe op 15-09-14 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:16

Rijdt de ruiter zo altijd of zijn dit puur een paar rondjes draf voor het filmpje? Als iets niet lukt, moet een andere manier gezocht worden en op het filmpje zie ik alleen hetzelfde rondje in hetzelfde tempo met dezelfde hulpen. Eerst moet de motor aan, ik zou veel schijnovergangen rijden en wat bijtikken (zachtjes, puur om achterhand te stimuleren) met zweep. Paard ziet er gezond uit, alleen wat traag/slap. Hoe wordt ermee gelongeerd en hoe gaat dat?

_Marinke_

Re: Filmpje; Wat gaat goed en wat kan beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:24

Ik vind dat er al hele goede tips gegeven zijn en daar ga ik ook in mee. :)

Daarnaast wil ik je ook mee geven om te werken aan de houding van de ruiter. Ik zie dat er snel een los vast verbinding ontstaat en de onderbenen van de ruiter liggen ook niet mooi stil. Daarnaast zorgt deze handhouding ervoor dat ie best snel 'dwingend' in werkt, de ruiter wil graag dat het paard zijn hoofd laat zakken, maar dat gebeurt niet door alleen aan de voorkant in te werken. Daarvoor zijn er hier al hele goede tips gegeven (figuren, overgangen, voorwaarts denken, wijken..). Maar deze hand houding zorgt er ook voor dat de ruiter snel de neiging krijgt wat naar voren te vallen, waardoor de ruiter ook wat uit balans raakt. Probeer dus ook echt aan de houding van de ruiter te werken.

Handen mooi dragen met een fijne contact teugel. Ga netjes rechtop zitten, benen mooi stil af laten hangen en pas in actie komen met been zodra je iets vraagt van het paard (voorwaarts, buiging..) maar wees daar dan ook echt consequent in, been (actie) is reactie. ;)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 21:29

Bedankt voor de tips, ze is er blij mee! Volgens mij wilde ze zelf nog reageren op jullie vragen ;)

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:43

Op het moment dat hij onrustig gaat doen met zijn hoofd, krijgt hij "ruimte" en zo leer je hem feitelijk dus dat hij onrustig moet doen met zijn hoofd.

Hou de handen stil, desnoods leg ze tegen de schoft.
Zodra hij onrustig gaat doet, hou je lichtjes en evenredig druk op de teugels, en zodra hij rustig is met zijn hoofd, dan laat je los, zo leer je dat af dus eigenlijk een beetje het tegenovergestelde van wat je nu doet.

Verder als je je paard dat geleerd hebt, dan zou ik hem iets aktiever gaan rijden.
Dan word het voor hem ook makkelijker om jou te gaan dragen.

Verder helemaal prima bezig, en absoluut dapper om een filmpje op bokt te zetten!
_/-\o_

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:23

ik heb alleen de OP gelezen en het filmpje bekeken: het valt me op dat de amazone naar voren leunt. Het paard loopt ook op de voorhand.
Als de achterhand niet onder treed zal het paard nooit de hals kunnen laten vallen. Werken aan een actievere achterhand dus, de motor achter aanzetten.
Veel schakelen in tempo om het paard alert te krijgen en sterker en actiever te maken in de achterhand.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:46

Ik heb het filmpje gezien, en de reacties ben ik het mee eens.

Wat ik nog zie is een paard die zich verveeld. Kan dat een hoop het net niet is omdat het paard het gewoon saai vind, en zo iets heeft van als het zo moet dan moet het maar.

Probeer eens afwisseling / uitdagingen voor het paard te geven, zodat die zijn hersens ook moet gebruiken.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:49

Wat een fijn topic is dit! En wat een goede tips!

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 12:25

Bedankt voor jullie tips! Bruikbaar, opbouwend en leerzaam. Wat zien jullie ook veel in zo'n kort filmpje
Met zo'n filmpje stel je je kwetsbaar op. Ik vind het erg leuk dat hier opbouwende kritiek wordt gegeven waar ik wat mee kan en mss helpt het anderen ook een beetje.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:50

Het paard is erg strak in zijn lijf, zo strak zelfs dat hij licht kreupel gaat in de wendingen.
Ik zou dit paard veel actiever rijden, maar niet te lang achter elkaar. Rij meer figuren en wissel links-rechts meer af. Geef heel veel stappauzes tussendoor. Dit paard mag zijn hals niet te laag dragen omdat het dan nog meer op de voorhand gaat. Eerst actief rijden, daarna aanleuning nemen en dan kun je werken aan nageeflijheid en het laten vallen van de hals.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:53

Rug op de foto, maar de voorbenen/voeten?? Zijn die ook op de foto gezet?

Het komt op mijn over dat het niet iets rijtechnisch is, maar meer een geval van niet kunnen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:08

Goed topic! Ik volg ook. Toen ik mijn merrie kocht was ze heel erg tegen de hand, nog wel erger als hier te zien is. Veel de rug weg drukken, hangen in het bit, sterren kijken. Dus daarna even de focus van het aan de teugel lopen er af, vooral werken aan voorwaards neerwaards, nagevelijkheid. Veel grondwerk (rechtrichten), en alles met lange teugels (dit kon ook niet anders). Wat we nu voor elkaar hebben is dat ze durft te ontspannen, ze wordt met losse teugel gereden (wel redelijk op maat, maar vooral veel naar voren geven) en laat dan haar lijf lekker los. Op de goede momenten zet ze ook echt de achterhand eronder en maakt ze haar rug bol. Helaas heeft ze ook vaak de neiging wel heel lekker te ontspannen maar dat op de voorhand, dat is ook weer niet het gewenste effect. Ze wilt nog steeds niet aan de teugel. Wil je haar namelijk meer opppaken dan zij klaar voor is drukt ze direct haar rug weer weg. Ik ben dus soms wel eens bang dat we het er niet meer in kunnen krijgen. Ze heeft zeker iets weg van dit filmpje! Ik wil ook al heel lang een filmpje plaatsen, maar was eigenlijk altijd een beetje bang voor de reacties :+ dit topic heeft me wel van mening laten veranderen :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:25

Probeer het paard niet na te laten geven door aan de teugel te trekken, maar leer het paard zijn achterhand te gebruiken zodat hij na kan geven, je ziet ook dat als het paard nageeft zoals jij vind dat het goed moet zijn, hij gelijk in 2 stukken loopt, ga je eens verdiepen in het rechtrichten/gymnastiseren

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:03

midgie schreef:
Probeer het paard niet na te laten geven door aan de teugel te trekken, maar leer het paard zijn achterhand te gebruiken zodat hij na kan geven, je ziet ook dat als het paard nageeft zoals jij vind dat het goed moet zijn, hij gelijk in 2 stukken loopt, ga je eens verdiepen in het rechtrichten/gymnastiseren

Hier ben ik het mee eens, zodra het paard ook op de achterhand loopt en ontspant komt het al naar je hand toe.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:29

Even een vraagje tussendoor, het is wat lastig te zien, is het paard misschien een beetje overbouwd? Dat het daardoor voor hem al moeilijker is?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:15

Mag ik je ook tip meegeven, naast alle al gegeven en goede tips zoals het voorwaartser en actiever gaan rijden met meer afwisseling en vooral overgangen.

in het leerproces naar het mooi laten vallen van de hals en je hand gaan opzoeken mag je ruim belonen met je stem, elke richting die je vraagt en je paard uit zijn eigen comfortzone haalt mag je belonen.

Is je paard in de actieve stap wel nageeflijk , loslatend en makkelijk lang en laag ?
Ga vanuit die loslatende stap positie de volte op en vraag daarin het actief aandraven, en zodra paard weer omhoog komt terug naar stap en probeer je het weer opnieuw.
Zit er mooie overgang tussen waarin hals mooi blijft, ook al duurt ie maar twee stappen?, belonen met stem, prijs em de hemel in;-)

Niet te vaak achter elkaar doen, maar regelmatig terug laten komen in trainingssessie.
Langzaam aan kun je die mooie stukjes aan elkaar gaan knopen.
Waarom met stem en niet met kriebel zal je duidelijk zijn als je fractie ervoor net een fragiel contact voelt aan je teugel.

Succes met alle tips.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:53

Hij lijkt achter niet goed te lopen. Soms lijkt t links, soms meer rechtsachter. Goede tips verder

RoosvdWeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:10

Ze zou misschien kunnen proberen haar handen wat hoger te houden. Is niet iets waar je snel aan denkt maar doordat ze haar handen laag naar haar benen brengt is het paard geneigd met zijn onderhals druk terug te geven. Als je je handen wat hoger houdt en niet meer naar achteren druk geeft maar iets omhoog gaat hij meer in zijn nek buigen. Ze kan dan ook met haar bovenlichaam wat meer naar achteren komen en haar ellebogen buigen. De hele hand-, arm-, bovenlichaamhouding van haar kan dan losser worden met als gevolg dat de mond-, kaak-, nek- halshouding van het paard 'losser' gast worden. Vooral in de stap moeten de handen in het ritme mee bewegen zodat er contact blijft. De aanleuning 'valt' dan vanzelf in je hand.
En haar bovenlichaam kan dan meer naar achteren komen. Het paard zal hierdoor zijn gewicht meer op de achterhand kunnen plaatsen en meer balans gaan krijgen. Verder zou ik aanraden niet teveel buiging te rijden met dit paard, maar eerder recht of zelfs wat contra rijden totdat hij sterker is en zichzelf beter kan dragen.
Succes!

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:16

Fijn, die reacties, ieder heeft zo z'n eigen kijk op rijden en van elkaar kan je leren.
Bedankt hoor!