Voorwaarts..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spielbergje

Voorwaarts..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 15:45

Hallo, ik rijd een 5 jarige Spielberg merrie die nu een half jaar onder het zadel is, goede bewegingen waar verder niks mis mee is als ze maar op dreef is haha, en dat is dus het probleem.

In het begin was ze heel loperig en schrikkerig en ook veel te voorwaarts.
Alleen nu is het omgedraaid, ze is verschrikkelijk lui aan het been en ik mag dr ook niet te hard aanpakken want dan lig ik er in no time naast haha.. in het losrijden rijden we dr zo voorwaarts mogelijk en doen we niks met de voorhand dat pakken we later op, ze moet ook altijd even galopperen dan is ze ook meer voorwaats. Maar het probleem is als we dr gaan oppakken kakt ze helemaal in en ik krijg dr wel voorwaarts maar na een half uur ben ik dan ook echt helemaal kapot en dat moet natuurlijk niet.

Iemand tips hiervoor? de 123 regel heb ik ook al geprobeerd en verder veel overgangen en activeren maar niks lijkt te helpen

En dan krijgen we de galop, daar is ze heeel voorwaarts maar de balans is nog ver te zoeken in de galop, zowel voor paard als voor mij. dit is mijn eerste paard waar ik op rijd, eerder altijd op pony's gereden.
Ze galoppeert heel groot en hoog dus dat is lastig uitzitten voor mij, met doorzitten in de draf heb ik verder geen problemen.

Pff nou dit was het wel haha nu ga ik rijden en kijken hoe ze het vandaag doet /3 :D

Simpelman

Re: Voorwaarts..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:08

Zo te lezen ga je veel te hard.
Geduld met je jonge paard, geef hem tijd om zich te ontwikkelen anders kun je hem op 7 jaar wegbrengen.

spielbergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 17:12

Dankje voor je reactie, jaa dat begrijp ik maar je moet ze toch wel direct van af het begin goed voorwaarts en aan het been hebben?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:12

Ik ga mee met Simpelman.
Eerst balans en kracht laten ontwikkelen en dan pas gaan schakelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:13

spielbergje schreef:
Dankje voor je reactie, jaa dat begrijp ik maar je moet ze toch wel direct van af het begin goed voorwaarts en aan het been hebben?

Rustig aan.
Denk aan een kleutertje dat begint te sporten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:15

Ja, maar je moet een paard ook de tijd geven om aan dingen te wennen en te leren.

Ook een paard moet dingen verwerken, ze is 5, dus nog niet helemaal volwassen, net puber af.
Je wilt te snel met haar, ze geeft zo aan dat ze het nog niet aankan.

Zo te lezen heeft ze haar balans nog niet. Jullie gaan haar oppakken en dan snapt ze nog niet wat je bedoelt.
Lekker op eigen pootjes laten lopen, rest komt wel.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:30

Heb je het paard zelf beleerd ? of laten doen ? Heb je les ? wat zegt de trainer ervan ? En wat doet ze als de trainer haar rijdt

Het klinkt bij mij ook een beetje alsof het paard inmiddels weet dat je haar niet op der donder geeft Zoals je zelf al aangeeft dan vlieg ik eraf Als dit het geval is zou ik hem door een pro bij laten rijden een mnd of 2 Dat je er gwn wat meer duidelijkheid in hebt zitten Ik denk persoonlijk dat je nog niet genoeg ervaring hebt om een jong paard op te leiden

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:32

Ik heb mijn paarden nog nooit! op hun donder gegeven....

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:37

Heb verkeerd gequote te hard aanpakken had ze geschreven

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:33

Ik ben het eens met de anderen hier. Ik denk dat je bij mag zijn dat je het 'loperige en schrikkerige eruit hebt'
In de leerfase is het goed om van het ene uiterste naar het andere te gaan. Alles daar tussenin is wat je werkt. Dat tussenin zal uiteindelijk kleiner worden en verfijnder en specifieker tot je hebt wat je wilt.
Dat kan jaren duren, dus een half jaar met een jong paard is niets!

Zorg dat je blij bent, energiek, ontspannen en geduldig als je gaat rijden. Laat je steeds verrassen door wat je paard aanbiedt. Beloon heel duidelijk ( met rust, stem, enz) wat je paard goed doet. Dat maakt het voor haar ook kerk om haar best te doen en te zoeken naar het juiste antwoord.

spielbergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 19:10

dresjoepie schreef:
Heb je het paard zelf beleerd ? of laten doen ? Heb je les ? wat zegt de trainer ervan ? En wat doet ze als de trainer haar rijdt

Het klinkt bij mij ook een beetje alsof het paard inmiddels weet dat je haar niet op der donder geeft Zoals je zelf al aangeeft dan vlieg ik eraf Als dit het geval is zou ik hem door een pro bij laten rijden een mnd of 2 Dat je er gwn wat meer duidelijkheid in hebt zitten Ik denk persoonlijk dat je nog niet genoeg ervaring hebt om een jong paard op te leiden

Ze is zadelmak gemaakt door een ander maar heb dr verder zelf ingereden. Heb eerder ook altijd ponys ingereden en heb zelf M2 gereden. Maarja paarden zijn een heel ander verhaal dan pony's.
Ik pak dr niet hard aan omdat mijn trainer wil dat ik alles met rust oplos en ze heeft gelijk want dat werkt perfect voor dit paard.

spielbergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 19:13

Dankjewel voor de reacties!
Mensen zeiden tegen mij dat ik het zo rustig aan deed dus vandaar dat ik te snel wil denk ik. Met mijn vorige pony was ik binnen 2 maand op concours en dat ging achteraf ook veels te snel.
Ik neem er gewoon de tijd voor en zie wel hoe ze dingen oppakt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:20

Wat betreft die galop.. ga eens verlicht zitten en laat je paard gewoon op eigen benen onder je door galopperen in een normaal basistempo.

Doordat jij niet direct inwerkt op dr rug, kan ze daar gaan ontspannen en haar balans gaan zoeken.. ;)
Doet ze dat goed en gaat ze ontspannen en in balans, kan jij beetje bij beetje weer gaan zitten.

spielbergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 19:26

Casarell schreef:
Wat betreft die galop.. ga eens verlicht zitten en laat je paard gewoon op eigen benen onder je door galopperen in een normaal basistempo.

Doordat jij niet direct inwerkt op dr rug, kan ze daar gaan ontspannen en haar balans gaan zoeken.. ;)
Doet ze dat goed en gaat ze ontspannen en in balans, kan jij beetje bij beetje weer gaan zitten.

Jaa heb ik ook een tijd gedaan alleen ze wil nog wel schrikken in de galop en in de verlichte zit heb ik niet veel controle. Maar als ik ga zitten heb ik het idee dat ik dr heel erg stoor in dr mond.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:34

Pfff als je haar stoort in de galop, probeer dan eens met een wat lossere teugel te gaan rijden. Als je dit in een keer met veel druk doet dan willen ze ook wel eens afzwakken.
Iig veel succes met je nieuwe paard en vergeet niet te genieten. Elk paard is anders en heeft een andere weg nodig nu alleen nog weten welke ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:48

Verlichte zit is geen staan hè?
Verlicht zitten is alleen je kont ietsje uit het zadel lichten, maar wel bij je zadel in de buurt blijven.. ;)
Verder nog niet teveel willen controleren in galop, paard kan dat duidelijk nog niet verwerken in dr lijf..

spielbergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 21:17

vandaag weer gereden en ik denk dat ik consequenter moet zijn in mijn hulpen, en dr gewoon lekker lang en laag moet gaan rijden, wat vandaag heel goed ging.