Clinic bij Sander Marijnissen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duijfje

Clinic bij Sander Marijnissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 22:40

Hi boksers!

Vorige week hadden mijn instructrice/ vriendin en ik een clinic bij Sander Marijnissen.

Het was voor mij en mijn paard de 2e keer op vreemd terrein. Ik moet wel zeggen dat het denk ik enorm heeft geholpen dat er een paard bij was die hij kende. (Haar paard is enorm makkelijk op vreemd terrein) Dus die bracht de rust een beetje over.

De vorige keer op vreemd terrein ging niet al te best dus bij mij in het begin ook spanning. Een paar keer diep inademen en gaan met die banaan! Hij was onder het zadel in het begin wel gespannen. Continu aandraven en zijn trukkendoos open gooien. Gelukkig kennen we die nu wel. Na een kleine 15 minuten kwam de rust. Enorm briesen, schudden met het hoofd flapperen met de oren. Hij was erg voorwaard dat wel.
In de draf nam hij een beetje het tempo over. Hier hebben we dan ook aan gewerkt.

Over het algemeen vond ik de clinic zo zo. Sander is wel ontzettend aardig. Meldde van te voren dat hij dit soort paarden niet vaak had. Vond het alleen jammer dat ik het gevoel had dat hij er dan ook niks mee kon...
Maar ben ontzettend trots op mijn mannetje dat hij ondanks de spanning, de mensen en de rennende paarden naast de bak toch zo ontzettend zijn best deed.

Zelf moest ik wel even schrikken van de witte broek... snel naar de sportschool :Y)
Ik had zijn staart wel 10 keer gewassen. Helaas was de rit toch best spannend en had hij zijn staart vervolgens onder gepoept..

Mijn paardje is een pre ruin van 7 jaar en 1.61

De ene kant op valt hij enorm naar binnen. Soms met aandraven gooit hij eerst zijn kont naar binnen voordat hij aan draaft. Dit gebeurd met name als hij moe wordt. Dit doet hij ook als je wilt aangaloperen. We hebben wel is gehad dat hij dan eerst met zijn kont de bocht door komt. Erg knap, maar niet de bedoeling.
De andere kant op probeert hij waar het kan je buitenhand te pakken om dan vervolgens heel hard naar links te rennen. Dit doet hij zo goed als niet meer.

Hierbij de foto's die gemaakt zijn door Renee fotografie.

Tips zijn meer dan welkom, maar houd het vriendelijk :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Trots op mijn boefje :o
Afbeelding

Signe

Re: Clinic bij Sander Marijnissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:06

Wat een mooi stel zijn jullie! Het is echt een match. Mooie foto`s om naar te kijken. Ik vond meteen je paardje erg leuk, maar ik heb dan ook iets met dit type paard :D
Sportschool zeker doen als je dat fijn vind. Ik vind je een goed figuur hebben! Het is de broek, niet je figuur. Sportschool is niets mis mee, maar ga dan voor kracht souplesse en balans.

Mijn tips voor je zijn om te gaan werken aan losheid over de rug en ruimte aan de voorkant. Op de foto`s zie ik dat je paard prachtig ondertreed en ruime passen maakt! Dat zie je niet standaard bij PRE`s. Maar zijn hoofd ziet er krap, opgesloten en zwaar uit. Ik zou hem graag wat langer in de hals zien, dieper mag ook, maar waak er wel voor dat hij dan niet te veel, te lang, te vaak, gaat hangen op je handen of op zijn voorhand.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:09

Leuk paard en mooie foto's! Jammer dat Sander je niet echt verder kon helpen..

De problemen die je beschrijft zijn typisch symptomen van scheefheid. Misschien zinvol om instructie te zoeken die je daarbij kan helpen?

nouca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:25

Wat een prachtig paardje heb je zeg!
ook zit je echt super, leuke combi zijn jullie! _/-\o_

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:34

Leuk paard! Jammer dat de clinic een beetje tegenviel.
Het kan door de spanning komen maar ik vindt hem erg achter de teugel weggedoken lopen. Ik zou graag wat meer lengt willen zien in het frame maar kan mij goed voorstellen dat als je paard zijn trukendoos opentrekt dat niet je eerste zorg is. Probeer wat meer richting hals strekken te denken/rijden zodat hij ook wat meer over de rug komt.
ooh dit gaat misschien heel raar klinken, sorry daarvoor alvast, maar op de foto's zien je kaken er erg gespannen uit, en hoe maf het ook klinkt maar dat werkt ook door naar je houding en spanning bij je paard.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 19:02

Dapperdier:
Bedankt voor je reactie :o
Lengte in de hals is inderdaad een struikel blok. Niet omdat hij de hals niet kan strekken. Dat doet hij uiteindelijk al te graag. Maar hij kan zijn balans daar nog niet in houden. Waardoor hij enorm tempo neemt of begint te struikelen. Thuis gaat het heel goed, maar merkte dat hij daar op dit terrein nog niet klaar voor was. Heb het wel een heel klein stukje gedaan. Maar toen ging hij meteen versnellen. Wat ik juist niet wil.
Hij is in ieder geval niet zwaar in de mond kwa hangen (of überhaupt zwaar) heel fijntjes. (Was voor mij flink wennen)
Er zijn meer foto's gemaakt. Maar deze heb ik als het ware uitgekozen, kan dus niet meer plaatsen van foto's waar hij wel meer lengte/dieper loopt.
Zal kijken of ik die van de week eens kan maken.

FSCA
Bedankt voor je reactie :)
Ik heb een instructrice die mij daarin helpt. Ze rijd hen zelf ook 2 keer ik de week. Doordat ik de oefeningen dan nog niet goed door kan geven met de hulpen. Doet zij dit.
Hij is al enorm verbeterd sinds ik hem heb (vanaf april aan het rijden met hem)
Hij zwaait al veel minder uit, kan normaal aangalopperen zonder er als een kip zonder kop vandoor te gaan, kan zijn hals strekken en niet instorten en sinds kort zakt hij ook vele mate beter aan de longe, zelfs in galop! Dus we zijn de goede kant op :)

Nouca
Dankjewel!!

Mala26
Ja hij ziet er idem erg gespannen uit op sommige foto's. Dat was hij ook. Hij reageerde al als ik in ademde om aan te draven. Dus we hadden het beide even moeilijk haha. Zoals ik al zei neemt hij helaas erg veel tempo als met hals strekken. Thuis gaat het wel maar op vreemd terrein ging het niet. Was te spannend. Uiteindelijk wel met lange hals kunnen uitstappen en hem daarin even wat meer gevraagd. Deed hem goed! Zijn helaas geen foto's van :(

Nee klinkt niet raar hoor! Moest wel lachen om mijn gezicht. Ik dacht telkens, probeer te lachen want meestal trek je van die rare gezichten... Er voila.. Weer niet gelukt. Denk toch nog te veel erbij na.
Beetje meer linkerbeen, rechts tegenhouden dan steekt hij weer uit, hem aan 2 teugels houden, niet vast laten houden.. Je kent het wel. Voelde zelf geen spanning kwa kaak.. Maar kan zijn dat dit toch wel zo was hoor :)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:11

Mooi zeg, dan klopt wat jij voelde met wat wij zien! Lekker thuis verder blijven trainen. Je leert altijd van rijden op een andere locatie. Bijvoorbeeld wat er thuis goed gaat.;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:59

Duijfje schreef:
FSCA
Bedankt voor je reactie :)
Ik heb een instructrice die mij daarin helpt. Ze rijd hen zelf ook 2 keer ik de week. Doordat ik de oefeningen dan nog niet goed door kan geven met de hulpen. Doet zij dit.
Hij is al enorm verbeterd sinds ik hem heb (vanaf april aan het rijden met hem)
Hij zwaait al veel minder uit, kan normaal aangalopperen zonder er als een kip zonder kop vandoor te gaan, kan zijn hals strekken en niet instorten en sinds kort zakt hij ook vele mate beter aan de longe, zelfs in galop! Dus we zijn de goede kant op :)

+:)+

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:02

Ik heb ook een pre en alles wat je verteld over spanning enz komt me erg bekend voor! Maar wat heb jij een mooie zit en houding. Bij mijn paard helpt het enorm om heel duidelijk te zijn in het tempo en lang en laag rijden maar daar werk je thuis al aan las ik. Maarja niet elke pre is hetzelfde natuurlijk en jij zult zelf wel aan kunnen voelen wat het beste is. Ga zo door want je paard is echt prachtig!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:53

De kunst op een PRE is als ruiter te leren stil te zitten en niets te doen ;-)
Ze voelen vaak alles, en hulpen zijn veelal te veel en te groot!
En dan op vreemd terrein voor de eerste keer een clinic ben je veelal alleen maar bezig je paard in een goed tempo te krijgen. (en ontspannen)
Dubbel lastig
Op de foto's zie je die spanning bij beide een beetje terug.
Ontspanning is altijd de basis bij rijden, vandaaruit kun je pas werken.
Ik kan me nog goed, heel lang geleden, mijn eerste clinic herinneren met Goloso....de laatste 10 minuten had ik pas die ontspanning en konden we pas wat serieuzer werk gaan doen.

Neusje iets meer op de ll, zal hem helpen meer ontspanning te krijgen

Leuk paard!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 16:36

Spanning beide klopt ook. Ik krijg spanning van hem haha. Het gaat al wel beter :)

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:22

Daar is jouw knappe Spanjaard! Ziet er goed uit.
Heb het idee dat de spanning al 100x minder is dan toen tijdens de instructieweek. Hij kropt inderdaad wat op, maar dat weet je. Ga zo door zou ik zeggen :)

En nee hoor je hoeft niet naar de sportschool.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 19:02

Dankjewel :o

Ja het is zeker 100 keer beter dan tijdens de instructieweken! Dan is zeker! De instructieweek was iets te vroeg voor ons... We waren nog zo kort samen en dan ken je elkaar ook niet goed. Nu gaat dat al stukken beter. Na 15 minuten kwam een enorm grote zucht, je voelde de spanning weg zakken :D

Ben echt heel trots op hem :) We gaan zeker zo door! Gaan volgende instructieweek gewoon weer proberen. Toch wel weer een uitdaging die krakende binnenbak.

(Nou,... wel een beetje :o )

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:34

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.