Staart dragen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KoudbloedX

Staart dragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 11:10

Hoihoi iedereen!

Ik had een vraagje over het dragen van de staart van mn verzorg haf. Veel paarden dragen hun staart mooi en ik heb het een en ander opgezocht en er stonden dingen zoals: als een paard zn staart draagt straalt het veel zelfvertrouwen uit, en als ze de staart tussen de billen klemt is ze angstig. Het rijden van mijn haf gaat steeds beter (ze is in mei 4 geworden) en ze leert meer en meer. Ze klemt haar staart niet tussen dr billen maar ze draagt hem ook niet. Hij hangt er (wat mij betreft) gewoon lekker ontspannen bij. Maar kan je je paard leren om zijn/haar staart te dragen? en hoe doe je dat dan? We zijn heel erg bezig met op hetzelfde tempo rijden en rechtrichten en dat gaat steeds beter, heeft dat er ook wat mee te maken?
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
groetjess, Nena! /3

Nies_

Re: Staart dragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:25

Waarom zou je dat willen?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:32

Je haf hoeft echt niet als een volbloed z'n staart in de lucht te houden hoor, een relaxte staart is een relaxed paard. Sommige paarden (koudbloeden in dit geval) zijn niet zo wanhopig met stoer lijken als bijvoorbeeld sommige volbloeden, en daar is niets mis mee ;)

KoudbloedX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:50

Haha oke, nee ik dacht omdat ze vertelde over dat "zelfverzekerd" zijn, dat mijn haf dat dan ook zou gaan doen, maar dat ze zich nu nog niet zo zelfverzekerd zou voelen. Ik dacht dat je er wel voor kon zorgen dat ze zich zelfverzekerder zou voelen. Maar bedankt voor de uitleg ! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:52

Volgensmij doen Haflingers dat niet zoals Arabieren. Niks aan de hand dus. Heb overigens nog nooit gezien dat een haflinger zijn staart draagt zoals een arabier.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:55

Mijn hafje draagt haar staart wel eens als een arabier, maar daar zit niks van zelfverzekerheid achter dan, pure opfokking.
Haflingers doen het indd niet of nauwelijks, het is ook vaak een rastypisch kenmerk.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:01

Mijn haf doet het wel altijd als ze heel nodig moet, wie weet voelt ze zich dan wel heel zelfverzekerd? :+
Van wie heb je dit gehoord? Is vooral opgefoktheid inderdaad, maak je maar geen zorgen over een niet-zelfverzekerd paard :)

KoudbloedX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 21:03

ik ben dan blij om te horen dat ze niet "angstig" is, zoals dat dus werd uitgelegd. Ik heb dit gelezen op een bepaalde site (kan hem nu ff niet vinden) En indd zijn haflingers wat relaxere types dus ik verwachtte ook niet dat ze haar staart hoog in de lucht zou steken, maar dat ze hem wel iets wat hoger zou dragen dan dat ze nu doet. Het is ook niet dat ik perse wil dat ze met dr staart in de lucht loopt, want dan had ik niet aan een haf moeten beginnen ;) maar bedankt voor de reacties ! :)

KoudbloedX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 21:08

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:09

Als ze haar staart ontspant is het juist goed hoor!

MarshaAldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:12

mijn haflinger ruin draagt zijn staart altijd. hij is niet opgefokt ofzo. het hoort bij m!

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:14

En als mijn merrie haar staart schuin draagt, is ze óf hengstig, of scheten aan het laten...

KoudbloedX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 21:16

Goudlokje1 schreef:
En als mijn merrie haar staart schuin draagt, is ze óf hengstig, of scheten aan het laten...

Kijk, dat komt me nou bekend voor ... ;)

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:16

MarshaAldo schreef:
mijn haflinger ruin draagt zijn staart altijd. hij is niet opgefokt ofzo. het hoort bij m!

Maar er is een verschil tussen "dragen": dus losjes van de kont af, en "dragen": als in staart de lucht in en als een arabier een vlaggenstaart hebben... Mijn pony's dragen hun staart allemaal zoals mijn eerste voorbeeld, en dat is inderdaad een ontspannen houding..

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:17

Tussen de billen knijpen en strak houden (kan je ook voelen, de staartspieren zijn dan helemaal gespannen) is iets heel anders dan gewoon een relaxte staart hebben, niet hoog gedragen maar ook niet tussen de benen geklemd.
De site gaat ook over honden, en daar is een hoog gedragen staart geloof ik wel zelfvertrouwen (verbeter me als ik fout zit). Misschien haalden ze dat wat door elkaar?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:18

Zou het ermee te maken hebben dat haflingers een zware staart heeft en volbloeden en arabieren een dunnere en lichtere staart hebben?

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:20

piezze schreef:
Zou het ermee te maken hebben dat haflingers een zware staart heeft en volbloeden en arabieren een dunnere en lichtere staart hebben?

Ik betwijfel het, ik ken meerdere hafjes met een dunnere staart dan de gemiddelde Arabier en zij dragen hem toch "Haflingerstyle"..

KoudbloedX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 21:22

Mariett schreef:
Tussen de billen knijpen en strak houden (kan je ook voelen, de staartspieren zijn dan helemaal gespannen) is iets heel anders dan gewoon een relaxte staart hebben, niet hoog gedragen maar ook niet tussen de benen geklemd.
De site gaat ook over honden, en daar is een hoog gedragen staart geloof ik wel zelfvertrouwen (verbeter me als ik fout zit). Misschien haalden ze dat wat door elkaar?

Dat dacht ik indd ook omdat het over honden gaat, dat was ook de grootste rede waarom ik het hier ook nog wilde vragen. Mijn haf klemt dr staart absoluut niet, zoals ik al zei; wat mij betreft hangt 'ie er lekker ontspanne bij. Hij hangt zegmaar net een klein stukje boven dr kontgat, net te weinig dat je het eigelijk niet kan zien. Verder vind ze het ook prima als ik er aan zit, ze legt haar staart schuin als ik bij dr staartwortel ga kriebelen en dan gaat ze flemen.. (Dat is dan weer een vage eigenschap omdat ze het zo lekker vind ;) )

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:25

Meeste hafs hebben ook een lagere staartinplant dan een Arabier, waardoor die meer gaat hangen. Sommige arabs hebben zo'n hoge staartinplant dat ze die altijd dragen, ook als ze gewoon ontspannen stappen (heb hier ook zo eentje, terwijl van de andere 3 die staarthouding afhangt van hun humeur)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:03

Goudlokje1 schreef:
piezze schreef:

Ik betwijfel het, ik ken meerdere hafjes met een dunnere staart dan de gemiddelde Arabier en zij dragen hem toch "Haflingerstyle"..

Kan er wel mee te maken hebben hoor, ik dunde bij mijn fries de staart altijd wat uit omdat deze zó zwaar was dat ze hem niet eens kón dragen. Ik maakte er dan een soort lagen in en zorgde dat de lengte niet te lang werd. Zo zag de staart er meer gedragen uit.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:16

Citaat:
Kan er wel mee te maken hebben hoor, ik dunde bij mijn fries de staart altijd wat uit omdat deze zó zwaar was dat ze hem niet eens kón dragen. Ik maakte er dan een soort lagen in en zorgde dat de lengte niet te lang werd. Zo zag de staart er meer gedragen uit.

Ik denk toch echt dat het er niet zoveel mee te maken heeft, het zal best dat de staart dan iets makkelijker te dragen is, maar dat betekent niet dat ze hem ook veel hoger gaan dragen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 15:36

Wou even inhaken op het scheef dragen. Als ie geen scheten aan het laten is en de staart wordt scheef gedragen tijdens het rijden kan dat duiden op rugproblemen of ongelijke bespiering.
Wees blij met hoe die nu hangt. Ik vind zo'n gedragen staart ook niet mooi of ontspannen ogen, tenzij ze opgefokt zijn zodat ie als een vlaggetje staat, maar dat is een ander verhaal!:)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 15:40

volgens mij is 'vlaggen' ook niet zo zeer een teken van ontspannen paard, maar meer van opgewonden.
opwinding kan in postieve en negatieve omstandighedne natuurlijk zijn.
maar het woord dragen zegt het eigenlijk al, hang dus niet ontspannen af, maar wordt gedragen (is een vorm van inspanning)..

ik zou dus juist zeer tevreden zijn dat bij je hafje de staart lekker ontspannen hangt.. vlaggen voor een haf dan zou ik mij toch afvragen waarom een paardje van een tamelijk koel ras zich zo opwind.