doorzetters pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselovee30

doorzetters pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 15:55

hallo bokkers!
ik hoop dat het goed staat en jullie het verhaal kunnen volgen!

hier mijn verhaal :
ik heb mijn pony nu 3 maanden en het gaat al steeds iets beter.. maar het aan de teugel rijden is ze zo moeilijk in.. absoluut niet stug maar gewoon een doorzetter ! er hebben al 3 goede ruiters op gereden om te kijken of het aan mijn ligt of aan de pony of wat dan ook. ook hun kregen de pony niet correct rond ze blijft doorzetten om weer hoog te mogen lopen! het zadel is nagekeken en ik heb 2x per week goed les!
we kunnen nergens iets aan vinden.. het gaat wel telkens beter en ze gaat steeds wat meer ontspannen. het gaat wel op en af .. ene dag loopt ze fijn en andere dag zit ik met mijn handen in het haar. ook had ik de vraag om te starten in de B.. ze loopt goed en B proef gaat goed maar ze loopt niet aan de teugel wel naar beneden maar geen buigen wel stelling! wat vinden jullie ?

alvast bedankt voor het lezen :)

Eske_B

Re: doorzetters pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:58

Een paard loopt aan de teugel door ontspanning. Een kadootje voor jou. Wat doe je om haar omlaag te krijgen?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:58

Hoe oud is de pony ?
Veel overgangen rijden, afwisselen. En opzoek naar ontspanning.
Wat je nog kan doen is tandarts laten kijken.
Dwingen tot nagefelijk rijden is na mijn idee not done. Moet echt van achter naar voor komen.

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 15:59

ze pakt erg de linker teugel vast, die ontspan ik en de rechter teugel hou ik erbij. tempowisselingen en veel draaien figuren rijden enz... als ik aan haar hoofd ga trekken of wat dan ook gaat ze harder en terug trekken en hoofd omhoog. ookal zet ik dan door dat helpt niet dus dat is geen optie..

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 16:00

13 jaar! een D pony.
dierenarts kan ik inderdaad laten komen.. al denk ik niet dat dat het probleem is.. maar dankje wel voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:05

Tanden al gecontroleerd?

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:06

Als ze 1 kant vastpakt is ze scheef... goede les nemen?

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 16:07

ik heb 2x in de week goede les. dat kan in ieder geval niet beter..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:24

Geduld, niet gaan zitten prutsen.

Het eerste dat je moet hebben is aanleuning.

Aanleuning neemt een paard wanneer het zich ontspant, daarvoor zijn nodig rust en kalmte én vertrouwen in de ruiter.
Wanneer de ruiter gaat zitten prutselen om het "aan de teugel gaan" af te dwingen verliest het paard zijn vertrouwen.

Aanleuning moet je dus als ruiter verdienen, met zelfbeheersing en geduld.
Biedt je paard rust en bescherming en het gaat zich heel voorzichtig, af en toe een klein beetje ontspannen....

Al het gedoe met "rond" rijden dat je om je heen ziet gebeuren is geknoei dat uiteindelijk nergens toe leidt.
Het is heel moeilijk om sterk genoeg te zijn om je daar van af te wenden.
Een paard is een angstig, onzeker dier dat bescherming en begeleiding nodig heeft.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:33

Hoe is de pony gereden voordat hij van jou was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:37

Ik had toestraks een heel verhaal getypt maar die was ineens weg :')

Sommige pony's zijn nooit nageeflijk gereden, dus die hebben hun hele lijf en bespiering hierop aangepast. Dan is het voor een pony ook moeilijker om ontspanning te zoeken. IKk denk dat het het slimst is om hier rustig mee aan de gang te gaan samen met je instructrice.
Wat je er bij kunt doen is longeren met een bijzet, zo kun je de pony uitnodigen de ontspanning te zoeken zonder ruiter erop, dat is vaak toch even makkelijker.
Wat ook nooit verkeerd is, is een osteopaat te laten komen om je pony een keer helemaal na te laten kijken. Dan wordt er gekeken of je pony vast zit etc, maar zo leer je ook hoe het lijf van je pony in elkaar zit en dit is altijd handig om dit in de training mee te nemen.
succes!

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:21

horselovee30 schreef:
ik heb 2x in de week goede les. dat kan in ieder geval niet beter..

Dan had je instructice/instructeur moeten zien dat ze scheef is, in de ontspanning rijden heeft toch geen nut als je pony scheef is, ontspannen is dan alleen maar moeilijker. ;)

Ik ben het trouwens wel eens met Joolien en Simpelman :)

Ik deed hetzelfde als wat jij nu doet.
De pony weigerde en vocht tegen het bit.
Toen ben ik mijn eigen pony gaan rechtrichten.
Dit werkte zo goed dat ik dit ook ben gaan toepassen op mijn bijrijdpony.
Ben ik nu mee bezig, het gaat steeds beter en beter en ze kan eindelijk onstpannen en normaal nageeflijk lopen.

Bokkers die hier fel op in willen gaan, dit is wat ik weet, betekent niet dat ik het goed heb maar betekent ook niet dat jullie het goed hebben. Ik probeer hier gewoon net zo hard de ruiter als de pony te helpen als jullie.

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 11:38

Recht richten doen we al maanden

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:47

Ik snap je frustratie van verdorie waarom lukt het me nu niet Maar probeer hier echt geduld mee te hebben Het is een gevoel wat jullie samen moeten gaan aan voelen

Hoe is de bouw van je pony heeft deze misschien een wat lagere rug en de hals heel erg naar boven gericht ?? Of juist de hals naar de benen gericht ?? De bouw van je pony kan het namelijk ook heel lastig maken

En verder idd zoals boven beschreven overgangen voltes slangevoltes 8 tjes om je pony los door het lijf te krijgen Zeker als je pony de bouw heeft zoals eerste beschreven zou je er goed aan doen een bijzetje met longeren aan te doen is net wat makkelijker Voor de pony

En zat idd ook wel aan tanden te denken

Succes met je pony en lekker blijven lessen