Paard met een hemelse schrik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MinaV

Paard met een hemelse schrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 22:32

Hey iedereen! :)

Ik heb sinds kort een verzorgpaardje, het is een echt lieverd die koel in het hoofd is, maar hij heeft een klein 'probleempje'.
Hij heeft namelijk een hemelse schrik van vrachtwagens en tractors.
Ik heb het over echt wegcrossen als er één voorbijkomt.
Ik rijd voorlopig op de weide waar het paardje staat en af en toe rijdt er eens een tractor of camion voorbij.
Als ik hem bv aan het poetsen ben (daarna opzadelen), is dat aan zijn schuilstal die meer aan de kant is van het straat (dit is de enige plaats op de weide waar ik hem kan vastleggen) en als ik een camion of tractor zie aankomen, moet ik zo snel moegelijk zijn touw losmaken omdat hij dan meteen wegcrost naar de volledige andere kant van de weide.
Moest ik hem niet losmaken, zou hij gek worden denk ik.

Hebben jullie tips om hem hier minder bang van te maken? Want het zou de bedoeling zijn om later met hem lessen te nemen in een manege nabij en dan zou het wel kunnen dat ik een tractor/camion tegenkom en ik wil niet dat hij dan weg is met mij erop.

Alvast bedankt ^^

Wwijk23

Re: Paard met een hemelse schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:40

heel naar dit! ik ben een keer met een paard in de slot beland omdat die niet meer op of om keek door een tractor ook over de rooie. weet niet hoe oud het paard is? vaak aan de hand mee naar buiten geweest? misschien een idee om eens langs tractoren te lopen aan de hand met een hoofdstelletje in zodat die goed te houden is. is er geen plek in de buurt waar ze gewoon geparkeerd staan? of ergens bij een boer op t erf waar je er langs mag lopen en mag oefenen? ik denk dat rustig opbouwen meer oplevert dan dwangmatig tegenhouden in zijn stress. losmaken is misschien niet handig want je geeft aan dat hij er voor weg mag rennen dus dat het idd eng is want jij maakt hem al los zodra je het aan ziet komen. dus geef jij het eerste teken. maar als hij aan een schuilstalletje staat en hij flipt wel is het idd ook niet handig dus ik snap je.

succes met je probleem! hoop dat je het op kan lossen

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 22:55

Wwijk23 schreef:
heel naar dit! ik ben een keer met een paard in de slot beland omdat die niet meer op of om keek door een tractor ook over de rooie. weet niet hoe oud het paard is? vaak aan de hand mee naar buiten geweest? misschien een idee om eens langs tractoren te lopen aan de hand met een hoofdstelletje in zodat die goed te houden is. is er geen plek in de buurt waar ze gewoon geparkeerd staan? of ergens bij een boer op t erf waar je er langs mag lopen en mag oefenen? ik denk dat rustig opbouwen meer oplevert dan dwangmatig tegenhouden in zijn stress. losmaken is misschien niet handig want je geeft aan dat hij er voor weg mag rennen dus dat het idd eng is want jij maakt hem al los zodra je het aan ziet komen. dus geef jij het eerste teken. maar als hij aan een schuilstalletje staat en hij flipt wel is het idd ook niet handig dus ik snap je.

Het paardje is 10j oud en de eigenaars zeggen dat hij er vroeger geen schrik van had, maar dat het pas vrij recent is dat hij er zo op reageert (een klein jaartje ;) )
Het losmaken was puur om er zeker van te zijn dat hij zichzelf niet zou bezeren, daarvoor had de eigenaar het paardje zelf vastgehouden toen er een vrachtwagen aankwam en hij probeerde nog steeds te vluchten :/
Zou het misschien een slim idee zijn om steeds snoepjes op zak te hebben en telkens als ik een tractor/camion hoor aankomen, hem begin af te leiden daarmee en als hij is blijven staan het snoepje volledig geef?
Zeker en vast al bedankt om te reageren! :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:58

Waarom 2x hetzelfde topic? Ik tem even want het is niet toegestaan om 2 dezelfde topics te plaatsen ookal is het in een ander subforum.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:00

Zoek een wei lamgs eem drulke weg en laat hem een tijdje daar.. Dan lost het probleem zich vanzelf snel op..

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 23:01

fohadie schreef:
Waarom 2x hetzelfde topic? Ik tem even want het is niet toegestaan om 2 dezelfde topics te plaatsen ookal is het in een ander subforum.

Wou het verwijderen, maar weet niet hoe dit moet.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:04

MinaV schreef:
fohadie schreef:

Dat kan een modje voor je doen, die nu dus al gewaarschuwd is. :+ welkom op bokt, trouwens.

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 23:05

nine1987 schreef:
Zoek een wei lamgs eem drulke weg en laat hem een tijdje daar.. Dan lost het probleem zich vanzelf snel op..

Denk dat dit juist het probleem verergerd heeft. Sinds dat het paardje op de nieuwe (huidige) wei staat is het wegcrossen erger geworden. De eigenaars zeggen dat hij het wel altijd spannend heeft gevonden, maar dat het nooit zo erg was vroeger.

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 23:07

MinaV schreef:
fohadie schreef:

Dat kan een modje voor je doen, die nu dus al gewaarschuwd is. :+ welkom op bokt, trouwens.[/quote]

Oh, oke :) Welke wordt verwijdert? Hopelijk niet dit topic want hier krijg ik precies wel meer reactie op ;)
En bedankt :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:22

er zijn zelfs 3 dezelfde topics, een moderator zal beslissen welke verwijderd wordt :j

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:22

MinaV schreef:
Wwijk23 schreef:

Het paardje is 10j oud en de eigenaars zeggen dat hij er vroeger geen schrik van had, maar dat het pas vrij recent is dat hij er zo op reageert (een klein jaartje ;) )
Het losmaken was puur om er zeker van te zijn dat hij zichzelf niet zou bezeren, daarvoor had de eigenaar het paardje zelf vastgehouden toen er een vrachtwagen aankwam en hij probeerde nog steeds te vluchten :/
Zou het misschien een slim idee zijn om steeds snoepjes op zak te hebben en telkens als ik een tractor/camion hoor aankomen, hem begin af te leiden daarmee en als hij is blijven staan het snoepje volledig geef?
Zeker en vast al bedankt om te reageren! :)

Nee geen snoep geven of gebruiken. Zodra het paard je snoepje ruikt wil hij dat hebben hij legt zen focus ergens anders en vecht dus niet tegen zijn angst met als gevolg dat als je er op zit en geen snoep hebt hij er gewoon vandoor zal gaan. Enige wat je van belonen met snoepjes krijgt zijn paarden die gunnen/schooieren. Probeer een boer met die voertuigen te zoeken waar hij bang voor is en neem je paard mee naar een erf waar ze staan (stil met motor uit) loop er langs laat hem wennen. Maak hem niet meer los als er iets aan komt. Wat je kan doen als hij vast staat is de knoop uit t touw halen en hem in eigen hand houden zonder hier een heel ding van te maken.. Gewoon door gaan met borstelen en zorgen dat je hem vast houd mocht hij weg willen rennen en bestraffen als hij weg wil rennen (dus jou omver loopt) maar niet met harde hand. Probeer dus de situatie zo veel mogelijk te negeren. Geef hem geen aanleiding om raar te doen. Gewoon door borstelen zolang mogelijk is en zelf doen alsof er niks is. Negeer zijn vreemde gedrag. Ook als je de mogelijkheid hebt langs voertuigen te lopen zoals ik hier boven zei dan moet je ook hem mee nemen alsof het dood normaal is. Laat hem kijken en ruiken aan de voertuigen. Eerst een grote bocht er om heen en zo steeds dichterbij. Zo creëer je een normale situatie. Hoe minder spektakel en paniek je er zelf van maakt hoe minder je paard zal reageren. Ben je zelf niet sterk genoeg neem dan iemand mee.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:23

Ik zeg ook oefenen als je de kans krijgt. Niet op de weg, maar op een veilige plek. Wellicht kan iemand in de buurt je wel helpen met eerst een stilstaande tractor, dan aan, dan rijdend, etc.

En dit klinkt misschien een beetje backwards - maar zorg dat je echt een flinke hand kleine brokjes of stukjes wortel bij je hebt en begin een voor een te voeren als je de tractor aan hoort/ziet komen. Door blijven gaan tot hij helemaal voorbij is. Hierdoor krijgt je paard een soort endorfine-rush van beloning, beloning, beloning! en als je dat vaak genoeg doet gaat hij het geluid/zicht van tractor daarmee associëren. Het werkt sowieso heel goed om stress omlaag te krijgen.
MAAR, probeer hem dan wel eerst af en toe iets te geven om er zeker van te zijn dat hij beleefd blijft. Paar keer oefenen met pas geven als hij van je hand afblijft of zelfs wegkijkt.

Wwijk23 schreef:
Nee geen snoep geven of gebruiken. Zodra het paard je snoepje ruikt wil hij dat hebben hij legt zen focus ergens anders en vecht dus niet tegen zijn angst met als gevolg dat als je er op zit en geen snoep hebt hij er gewoon vandoor zal gaan. Enige wat je van belonen met snoepjes krijgt zijn paarden die gunnen/schooieren.

Dit is simpelweg niet waar. Een paard vergeet heus niet dat hij bang is omdat hij een snoepje krijgt. Was het maar zo makkelijk. Een paard wat met positieve bekrachtiging getraind wordt zal juist dapperder worden omdat hij gemotiveerd is zijn angst te overwinnen (dan krijgt hij nl. wat). Wat ik hierboven beschrijf is meer een 'nood oplossing' als het te laat is de enge situatie te vermijden.
Een paard wat al zo over de grens is dat hij alleen maar wil wegrennen zal niets meer leren, behalve uiteindelijk niet meer laten zien dat hij bang is (want dan krijgt ie op z'n kop). Dat kan heel gevaarlijk zijn omdat hij dan op een gegeven moment explodeert.
Laatst bijgewerkt door Awarance op 11-09-14 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 23:57

Jierda schreef:
Ik zeg ook oefenen als je de kans krijgt. Niet op de weg, maar op een veilige plek. Wellicht kan iemand in de buurt je wel helpen met eerst een stilstaande tractor, dan aan, dan rijdend, etc.

En dit klinkt misschien een beetje backwards - maar zorg dat je echt een flinke hand kleine brokjes of stukjes wortel bij je hebt en begin een voor een te voeren als je de tractor aan hoort/ziet komen. Door blijven gaan tot hij helemaal voorbij is. Hierdoor krijgt je paard een soort endorfine-rush van beloning, beloning, beloning! en als je dat vaak genoeg doet gaat hij het geluid/zicht van tractor daarmee associëren. Het werkt sowieso heel goed om stress omlaag te krijgen.
MAAR, probeer hem dan wel eerst af en toe iets te geven om er zeker van te zijn dat hij beleefd blijft. Paar keer oefenen met pas geven als hij van je hand afblijft of zelfs wegkijkt.

Wwijk23 schreef:
Nee geen snoep geven of gebruiken. Zodra het paard je snoepje ruikt wil hij dat hebben hij legt zen focus ergens anders en vecht dus niet tegen zijn angst met als gevolg dat als je er op zit en geen snoep hebt hij er gewoon vandoor zal gaan. Enige wat je van belonen met snoepjes krijgt zijn paarden die gunnen/schooieren.

Dit is simpelweg niet waar. Een paard vergeet heus niet dat hij bang is omdat hij een snoepje krijgt. Was het maar zo makkelijk. Een paard wat met positieve bekrachtiging getraind wordt zal juist dapperder worden omdat hij gemotiveerd is zijn angst te overwinnen (dan krijgt hij nl. wat). Wat ik hierboven beschrijf is meer een 'nood oplossing' als het te laat is de enge situatie te vermijden.
Een paard wat al zo over de grens is dat hij alleen maar wil wegrennen zal niets meer leren, behalve uiteindelijk niet meer laten zien dat hij bang is (want dan krijgt ie op z'n kop). Dat kan heel gevaarlijk zijn omdat hij dan op een gegeven moment explodeert.

Dacht zelf ook net dat een snoepje zou helpen, mits lang genoeg getraind te worden natuurlijk.
Het is hetzelfde als de klassieke conditionering, men gaat de gewenste respons uitlokken door een hulpmiddel aan te reiken. In dit geval is de gewenste respons dus dat hij rustig blijft als er een tractor in de buurt is, en het hulpmiddel is het snoepje. dit zal (in theorie) ervoor zorgen dat hij een tractor niet linkt met het schrikkerige gevoel, maar met een beloning.
Klopt dit een beetje? :p

VErder zal ik ook proberen om iemand te zoeken die me kan helpen met een tractor in de buurt :)

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 02:50

Yup precies. Als je dan nog even doorgaat en op een goed moment beloont wordt het operante conditionering ;) Maar dit speed-voeren is niet echt een trainingsmethode/manier van leren, gewoon iets waarmee je snel positieve gevoelens bij je paard uitlokt. Mijn paard staat bijv. veel rustiger in de trailer als ik hem direct nadat de stang achter hem dicht is een minuut ofzo snel veel kleine beetjes voer. Het kan echt een boel stress schelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:06

Ik zet hier een slotje :-) Je hebt meerdere topics over hetzelfde onderwerp lopen.