Paard haalt uit bij travers en keertwending

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Paard haalt uit bij travers en keertwending

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 17:56

Nu ik wat meer van mijn paard vraag, begint hij af en toe wat tegen te stribbelen :=
Nu is dat zo bij de travers en keertwending, alleen op zijn goede kant nota bene.
Bij de keertwending is het zelfs zo erg dat hij letterlijk de kont tegen de krib gooit en dus zijn achterhand tegen mijn been waar hij voor 'om ' moet gaan, draait.
Met wijken en sb heeft hij hier geen last van (of heb ik hier geen last van beter gezegd :+ )
Het is niet zo dat hij naar mijn been slaat omdat ik hem een rotschop geef, ik leg gewoon mijn been naar achter en dan bokt hij al..

Iemand een idee hoe ik dit oplos? :D
Het gaat natuurlijk hard met de punten als hij dit straks in de proeven gaat doen..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:57

Misschien even een paar passen terug gaan naar de basis. Kan goed zijn dat hij op die kant nog niet sterk genoeg is en daarom zo doet. Of jij zet de travers te schuin in. En zet misschien de keertwending te klein in.

Zou handig zijn als we wat beeldmateriaal hebben.
En wat zegt je instructeur/instructrice.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 18:01

Het is juist op zijn goede kant dat hij het doet, op zijn moeilijkere kant doet hij erg zijn best. Daarom vind ik het tegenstrijdig.
Mijn instructrice laat ons meestal even oefenen, vaak ook minder schuin idd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:02

Doet hij het ook als je em op een volte zet, en daar wisselt in sbw en travers?
En hoe reageert hij als je vanaf een kleine volte een appuyement inzet?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:05

Blokkeer je m zelf niet onbewust met je zit?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 18:38

Casarell schreef:
Doet hij het ook als je em op een volte zet, en daar wisselt in sbw en travers?
En hoe reageert hij als je vanaf een kleine volte een appuyement inzet?

Beide nooit geprobeerd, appuyementen zijn we nog niet mee bezig eigenlijk. Zal het morgen eens proberen :)
Gaucho: als ik dat onbewust doe heb ik dat ook niet door toch :)) maar dat heb ik ook nog nooit gehoord van mijn instructrice :)

Liselot

Re: Paard haalt uit bij travers en keertwending

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:41

Weet niet zeker of ik het bij het goede eind heb, maar komt het niet bij het buitenachterbeennweg? Bij wijken en sb moet het binnenachterbeen verder onder gebracht worden, maar geloof dat dat bij travers juist het andere achterbeen is. Dit kan ook verklaren waarom hij op zijn slechte kant beter wil

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:32

Dan nog kan hij er niet sterk genoeg voor zijn. Bij travers moet dan dus het buitenbeen (slechte kant) meer ondertreden. En zo ook met de keertwending. Zou voorlopig even een stapje terug gaan. En vandaar uit weer verder trainen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:40

Snapt het paard de oefening, of snap jij zelf de oefening, miss bouw je teveel druk op in je hand, dan kan het paard achter niet doen wat jij vraagt , luister naar je paard en controleer jezelf, vaak ben je zo bezig met de achter hand dat er een veel te grote druk op de onderkaak komt dan kan hij nooit technisch goed zijn oefening doen, en waar doe je de oefening voor, voor de wedstrijd of voor je paard???

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:56

Heb je goed voorbereidend werk gedaan of vraag je ineens de hele oefening van je paard?

Voordat ik mocht kw draaien, heb ik van mijn instructrice een half jaar appuyementjes
in stap moeten doen :o todat ik dat in mijn tempo (schakelen hierin) en met correcte buiging kon.
Vervolgens stukje appuyement in stap, gevolgd door een volte 10 meter en dan de laatse 2 passen wat meenemen (2 maanden verder).
Vervolgens dezelfde lijn en kwart keertwendingen en weer voorwaarts eruit, weer kwart kw, voorwaarts eruit enz. (weer een maand verder)
Pas toen kon ik ze perfect draaien :) ook de travers ging toen goed, ik denk door het vele appyementjes stappen.

Tevens moest ik op een rechte lijn (hoefslag) flink naar binnen buiging vragen, waarbij het paard in zijn lijf dan kaarsrecht blijft lopen.
Dit werkt ook fijn voor het aanleren van de lengtebuiging en het wachten voor je binnenbeen, maar het paard toch voorwaarts blijft denken.
Dit is de voorbereiding voor het appuyement in draf/galop. En aangezien appuyement en travers fysiek hetzelfde is...

Het correct aanleren kost tijd en veel voorbereidend werk, ik weet niet of je dit ook toepast?
Als een paard het voorwerk snapt is de oefening nl appeltje eitje en komt er geen verzet.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 08:30

Ik ben begonnen met travers/achterhand naar binnen te vragen op een kleine volte. Dit gaat eigenlijk wel goed, maar als hij eenmaal zo'n 'trap bui' heeft, gaat hij ook bij die oefening slaan dus dan ga ik vaak even wat anders met hem doen om het vervolgens weer te proberen.

Keertwendingen oefen ik meestal door heel diep de hoek in te rijden en m daar te draaien.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:37

Die van mij heeft dit ook eens tijdje gedaan. Steeds op dezelfde hand en alleen bij travers en kw. Ik ben er toen mee naar Rodinde geweest, hij zat vast in z'n rug... Daarna die symptomen niet meer gehad.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:21

Aranel schreef:
Ik ben begonnen met travers/achterhand naar binnen te vragen op een kleine volte. Dit gaat eigenlijk wel goed, maar als hij eenmaal zo'n 'trap bui' heeft, gaat hij ook bij die oefening slaan dus dan ga ik vaak even wat anders met hem doen om het vervolgens weer te proberen.

Keertwendingen oefen ik meestal door heel diep de hoek in te rijden en m daar te draaien.

Hoe schuin zet je de travers in. Misschien zet je hem net te schuin in voor je paard. Ook zo met de keertwendingen. Ik leer de keertwendingen aan door het in een normale hoek te doen. En dan eerst een paar passen. Dus eigenlijk een kwartkeertwending. De travers zet ik in het begin bij het aanleren ook niet te schuin in.
Bovendien doe ik het niet omdat het straks vanaf de M2 moet, maar om mijn wedstrijdpaard losser door het lijf te maken.