Gladde ondergrond (water/modder)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Gladde ondergrond (water/modder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 15:18

Hoi!

Ik weet niet zeker of dit topic hier goed staat, maar,

ik ben vorig jaar maart met mijn pony flink onderuit gegaan waardoor ik mijn sleutelbeen had gebroken (lag overigens niet aan gladheid, maar evenwichtverlies omdat ze in kruisgalop ging en snel afdraaide na een sprong) en sindsdien heb ik een hele hoop discussies gehad over ondergronden. De een zegt dat een gladde ondergrond goed is voor de balans, en dat het paard best wat mag glijden, en van de ander (en wat ik zelf ook denk) hoor ik dat het heel onverantwoordelijk is om te "ruig" over een gladde ondergrond te rijden.

Wat denken jullie?

rakmonanko1

Re: Gladde ondergrond (water/modder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:41

Niet op gladde ondergrond rijden. Als je paard uitglijdt kan je dus ook vallen met je paard. Modder is al helemaal niet goed daar kan die natuurlijk in weg zakken. Niet te droog maar niet te gald en te hard.
Dus vochtig zand is wel goed maar geen echt nat zand of aarde

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:48

Soms over het ijs gereden als het een dun laagje op de weg was of in de rijbak. Glad, spekglad, maar een rustig drafje kan dan best goed zijn voor de balans vind ik zelf. Even wat gespannen lopen kan geen kwaad. Maar ruig rijden op een gladde ondergrond ben ik geen fan van. Doe ik alleen op mijn huppel-paardjes, niet op de schuif-paardjes (de jonkies, sloffen, benen vooruit op de grond gooien om af te remmen).

rakmonanko1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:53

SFC schreef:
Soms over het ijs gereden als het een dun laagje op de weg was of in de rijbak. Glad, spekglad, maar een rustig drafje kan dan best goed zijn voor de balans vind ik zelf. Even wat gespannen lopen kan geen kwaad. Maar ruig rijden op een gladde ondergrond ben ik geen fan van. Doe ik alleen op mijn huppel-paardjes, niet op de schuif-paardjes (de jonkies, sloffen, benen vooruit op de grond gooien om af te remmen).

Ik vind dat je wel snel kan stappen en heel af en toe 2/3/4 stapjes draf voor de balans maar langer lijkt me best riskant

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:54

Ligt aan de bodem. Onze bak wordt snel nat en modderig maar niet glad.
Door het stroeve zand durf ik er zelfs gerust in te galloperen als het nat is door de plassen.

Bij gladheid bv. op buitenrit ben ik wel voorzichtig buiten is het wel vaak echt glad en glijd mijn paard snel weg. Dus ligt echt aan de bodem..

SFC

Re: Gladde ondergrond (water/modder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:57

Als het paard direct in ritme komt is dat goed te doen, heb het wel maar met één geprobeerd maar daarmee kun je ook prima een cross afleggen als het bakken met water regent, bij wijze van.

Ligt overigens ook aan wat er naast ligt, een glad stukje tussen gras durf ik wel aan maar een weg bijvoorbeeld niet.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:14

Ik heb ook zo n probleem... de bak waar ik mijn paardje rijd is ontzettend slecht...

het is super mul zand. Je ziet geen hoef meer wanneer de paardjes in de bak staan.. daardoor vind ik galopperen erg eng aanvoelen... hij struikelt erg veel en heeft ontzettend veel moeite met voorwaarts blijven....