Voor het eerst gaan galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Voor het eerst gaan galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 09:20

Heyhey!
Aangezien ik het rijden met mijn pony weer aan het oppakken ben, wil ik ook gaan galopperen. (ik heb een eigen pony, stap en draf gaat heel goed, heb een keer gegalopeerd op een andere pony aan de longeerlijn, ik viel toen aangezien de pony dit nog niet goed kon aan de longeerlijn.. :( )
Ik wil dus graag leren galopperen, maar aan de longeerlijn is helaas geen optie... Ze verveeld zich heel erg snel aan de longeerlijn
longeerlijn.. Laatst tijdens de buitenrit zat ik al perongeluk in galop, maar heb haar toen direct terug genomen,
dit ging dus gwn goed :) mijn vraag dus: hoe kan ik met mijn pony leren galopperen? Alvasu t bedankt! Ik zie net dat ik het niet goed heb staan... Ik heb denkik verkeerd geklikt, zit nml op mn mobiel ;)

Cheese

Re: Voor het eerst gaan galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:23

Op lange rechte stukken ;)
Pas als hij te snel gaat een volte inzetten.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:41

Ik zou wel zorgen dat je er iemand bij hebt die je kan helpen. Want je wil zelf gaan galloperen op een pony die dit nog nooit gedaan heeft. En je kan zelf ook nog niet galloperen begrijp ik? Neem er alsjeblieft dan een instructrice bij die je kan helpen.
En verder, ontspan! Als jij spant en je benen gaat knijpen gaat je paard rennen en dat wil je natuurlijk niet

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 15:55

Bedankt :) jawel, mijn pony kan wel galopperen, is al 21. Sorry voor de onduidelijkheid..

Odinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:18

Mij hebben ze altijd gezegd de pony zelf in galop te laten vallen. Als je met hem aan het draven bent, hem aansporen sneller te gaan tot hij vanzelf in galop valt... :) Ik weet niet of dit echt de manier is, maar zo hebben ze het mij gezegd :)

Odinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:19

Mij hebben ze altijd gezegd de pony zelf in galop te laten vallen. Als je met hem aan het draven bent, hem aansporen sneller te gaan tot hij vanzelf in galop valt... :) Ik weet niet of dit echt de manier is, maar zo hebben ze het mij gezegd :) Inderdaad Renee_S heeft gelijk je ontspannen is zeer belangrijk ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:21

Samen met een instructrice doen en niet zelf gaan aanmodderen.

Trouwens wel bijzonder dat je al een eigen pony hebt terwijl je nog niet alle drie de gangen kunt rijden ...

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 14:08

Dankjewel! Ik zou het binnenkort even laten weten hoe het is gegaan :)
@simodi, wij hebben de pony niet gekocht voor het rijden, ik heb veel geborsteld, trucjes geleerd, halt houden etc. Ik kon de stap en draf toen we haar kregen. Ik vind ook dat je prima kan rijden alleen in stap en draf, aangezien het toch al een oudere pony is. Nu wil ik graag toch meer gaan rijden, aangezien mn pony zich nu helemaal goed voelt, vandaar dat ik galop nu ook goed wil kunnen :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:15

Ontspannen, jezelf lang maken en gewoon aanspringen, als rechte stukken nog niet zo goed gaan gewoon op de grote volte. Vooral niet te druk maken en teveel eraan zitten :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 14:57

JudArthos schreef:
Ontspannen, jezelf lang maken en gewoon aanspringen, als rechte stukken nog niet zo goed gaan gewoon op de grote volte. Vooral niet te druk maken en teveel eraan zitten :)

Oké, dankjewel!! Iedereen bedankt trouwens! Ontspannen, en gwn maar doen dus ;) En als het niet gaat op de volte zetten :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:03

Mirjam1202 schreef:
Oké, dankjewel!! Iedereen bedankt trouwens! Ontspannen, en gwn maar doen dus ;) En als het niet gaat op de volte zetten :)

Jep, het is makkelijker dan het lijkt :)
Veel succes :D

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:06

weet je welke hulpen je moet geven ?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 15:16

Marie_v schreef:
weet je welke hulpen je moet geven ?

jaa.. Ik heb al wel vaker in galop gezeten aan de longeerlijn op de pony van een vriendin.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:25

je hebt een eigen pony maar kunt niet eens om het zo maar te zeggen `goed`rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:34

Je pony aansporen om hem in galop te laten gaan, en dan zelf gewoon mee gaan.
Je zegt dus dat je al eerder hebt gegaloppeerd, dus waar kijk je nu tegen op? Niks engs aan.

Maar ik adviseer je wel om les te nemen, als je serieus wilt gaan rijden.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 15:39

romyYMCMB schreef:
je hebt een eigen pony maar kunt niet eens om het zo maar te zeggen `goed`rijden?

Nee idd ;) Ik heb mijn pony ook niet om alleen maar om mee te rijden, het gaat mij om de hele verzorging :) Ik vind het rijden nu heel erg leuk, omdat ik mijn pony nu veel beter ken, en dus beter vertrouw.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:05

Wat je zou kunnen doen is de bak voor de helft afzetten en iemand toch een longeerlijn vast laten houden, iemand die weet waar je staat met longeren en hoe je een pony op lichaamstaal kan terug zetten in draf zonder te veel aan het hoofd te vragen, laat de longeur de lijn aan het halster vast houden zodat jullie niet samen verschillende dingen aan het bit vragen , het beste zou zijn het hele bit eruit en b.v een kaptoom of werk/freestyle halster aandoen, als de pony gewoon normaal weet wat hij moet doen en kan aangaloperen aan de longe zou het geen probleem moeten zijn en anders eens les nemen op een meer ervaren paard zodat jij leert te zitten in galop, je moet als je gaat galoperen je in elk geval ontspannen dus niet ge benen optrekken dat stoort het paard in zijn beweging en zal hij of sneller gaan of juist terug komen in tempo of zelfs helemaal stoppen, wat dan weer heel braaf is, neem de tijd en heb geduld zou ik zeggen en zoek een instructrice die dat ook heeft,

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 17:32

midgie schreef:
Wat je zou kunnen doen is de bak voor de helft afzetten en iemand toch een longeerlijn vast laten houden, iemand die weet waar je staat met longeren en hoe je een pony op lichaamstaal kan terug zetten in draf zonder te veel aan het hoofd te vragen, laat de longeur de lijn aan het halster vast houden zodat jullie niet samen verschillende dingen aan het bit vragen , het beste zou zijn het hele bit eruit en b.v een kaptoom of werk/freestyle halster aandoen, als de pony gewoon normaal weet wat hij moet doen en kan aangaloperen aan de longe zou het geen probleem moeten zijn en anders eens les nemen op een meer ervaren paard zodat jij leert te zitten in galop, je moet als je gaat galoperen je in elk geval ontspannen dus niet ge benen optrekken dat stoort het paard in zijn beweging en zal hij of sneller gaan of juist terug komen in tempo of zelfs helemaal stoppen, wat dan weer heel braaf is, neem de tijd en heb geduld zou ik zeggen en zoek een instructrice die dat ook heeft,

Oké, bedankt! Ik ga denkik het halster onder het hoofdstel houden, en hieraan de longeerlijn doen :)
Mijn pony is ervaren genoeg hoor (21), aan de longeerlijn kan opzich prima, maar verveeld zich snel, dus ga het toch maar proberen, en als ze zich te snel verveeld probeer ik het anders :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:45

Mirjam1202 schreef:
Dankjewel! Ik zou het binnenkort even laten weten hoe het is gegaan :)
@simodi, wij hebben de pony niet gekocht voor het rijden, ik heb veel geborsteld, trucjes geleerd, halt houden etc. Ik kon de stap en draf toen we haar kregen. Ik vind ook dat je prima kan rijden alleen in stap en draf, aangezien het toch al een oudere pony is. Nu wil ik graag toch meer gaan rijden, aangezien mn pony zich nu helemaal goed voelt, vandaar dat ik galop nu ook goed wil kunnen :)

Dat is mooi. Zeker omdat ze natuurlijk ook zelf eens in galop kan wegrennen, dan moet je weten hoe dat voelt en kunnen blijven zitten!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:04

Klinkt misschien raar, maar droog oefenen. Loop zelf in draf ( dus helemaal zonder paard, zelf op de grond op je eigen twee benen haha) en dan spring je aan in galop. Herhalen herhalen..

Galop is niets meer dan en ander ritme en andere beenzetting. Hou dat in je hoofd als je gaat rijden. Oefenen lukt het beste op een lang recht stuk.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 17:49

dapperdier schreef:
Klinkt misschien raar, maar droog oefenen. Loop zelf in draf ( dus helemaal zonder paard, zelf op de grond op je eigen twee benen haha) en dan spring je aan in galop. Herhalen herhalen..

Galop is niets meer dan en ander ritme en andere beenzetting. Hou dat in je hoofd als je gaat rijden. Oefenen lukt het beste op een lang recht stuk.

Hihi oké bedankt, ga er morgen mee aan de slag denkik, vandaag lange dag op school gehad, dus vandaag nog maar ff niet gedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:54

Mijn paard kreeg ik met inrijden met geen mogelijk in de bak in galop plus ik vind het doodeng. Onze eerste galop was dan ook op het strand. En toen heb ik hem erin laten vallen. Heel lang heb ik alleen maar buiten gegaloppeerd pas sinds een paar maanden ben ik aan het oefenen in de bak :j

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 17:57

Blingh schreef:
Mijn paard kreeg ik met inrijden met geen mogelijk in de bak in galop plus ik vind het doodeng. Onze eerste galop was dan ook op het strand. En toen heb ik hem erin laten vallen. Heel lang heb ik alleen maar buiten gegaloppeerd pas sinds een paar maanden ben ik aan het oefenen in de bak :j

Oké, klinkt mooi :) Mijn pony kan het wel (is op buitenrit wel een stuk actiever dan in de bak), maar ikzelf ben behoorlijk onzeker, maar ik wil het graag, dus ik ga er gwn voor!