Uit galop vallen bij rechter stellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Uit galop vallen bij rechter stellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 22:44

Mijn paard (6 jaar, sinds een half jaar in serieuzere training) heeft moeite met de galop.
Ze galoppeert eigenlijk heel goed en kan mooi compact worden op kleine cirkels, maar ze behoudt op de rechte zijden teveel binnenstelling.
Wanneer ik probeer om haar rechter te stellen, vindt ze dat heel moeilijk en valt in draf.
Ik probeer nu goed te blijven drijven en haar asap terug in galop te zetten als ze uit galop valt.
Maar heeft er iemand nog tips/oefeningen waarmee ik kan werken?

Signe

Re: Uit galop vallen bij rechter stellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:05

Balans probleem. Ze verliest balans en valt daardoor uit de galop. En mooie oefening is om te gaan wijken of sbw te eigen, maak daarvoor eerst een overgang naar draf. Het mooiste is als je in de overgang wijken of sbw gaat vragen. Belangrijk is dat je en zachte lichte overgang beheerst. Let in het begin niet op stelling of nagevelijkheid, maar of ze haar gewicht verplaatst en daarin 'balanceert'.
Dit kan je ook in draf naar stap oefenen en zelfs stap naar stilstand. Het is in alle handen en fijne oefening!

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:49

Je zou ook stukjes contra-galop kunnen proberen waardoor je paard de buiging moet draaien naar de andere kant. Succes!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:14

Bij contra hoeft het paard geen andere buiging aan te nemen. Paard zal zeker op jongere leeftijd en minder recht gericht en bevestigd daarin niet automatisch de juiste stelling aannemen in galop. Wel de makkelijkste voor zijn natuurlijke houding.
Nog een reden waarom ik bovenstaande tip minder gunstig vind ( sorry Maartss) is dat wanneer een paard aangeeft dat de galop moeilijk is, ga ik dat niet oplossen in die gang door het nog ingewikkelder te maken!

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 21:54

@Dapperdier, ik begrijp je niet goed? Wat bedoel je met wijken in de overgang? Maar om te wijken of SBW vraag je toch weer stelling?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:51

Ik licht het graag toe Noiske.

De vraag is niet stelling, de vraag is gewichtverplaatsen
Bij wijken vraag je opzij voor de druk van je been bij Sbw vraag de schouder naar binnen met je zit, been en teugel begrenzen je paard. Het is dus wel handig als je paard deze hulpen kent. En dat je licht en beheerst een overgang kan rijden.

Presenteer je de oefening in perfectie of gymnastiseert de oefening je paard?
Met wijken of SBW kan je het hebben over de presentatie van de oefening voor een jury op een wedstrijd. Dan wil je stelling, ontspanning, aanleuning nagevelijkheid tact enz enz laten zien binnen de oefening.
Voor mij is in de training de oefening een middel om je paard soepel te maken en recht te richten, en ook om de gehoorzaamheid op de hulpen te testen. Dan let ik even niet op stelling, ontspannen enz enz enz. Ik let dan eerst vooral op gewichtsverplaatsing. In dit specifieke geval! Omdat je de balans van je paard wilt verbeteren werk je alleen aan balans. De rest even niet. Je paard (en jij) leert sneller als je de focus legt op 1 ding. Het verschil wordt duidelijker waardoor duidelijker wordt welk gedrag (gewichtsverplaatsing in dit geval) je beloont.

En hoe dan verder?
Wanneer je op elk moment licht en makkelijk wijken of sbw of heup naar binnen oid kan vragen, dan beheersen jullie dit stukje. Daarna kan je andere ingredienten toevoegen aan de oefening als ontspanning of nagevelijkheid of stelling of.. nou dat ingredient wat je soepje op dat moment nodig heeft. Maar dan hebben we het over het verfijnen van de oefening en niet meer over het werken aan de oplossing van je specifieke balans probleem. Dat is niet erg, je kan aan beide dingen werken zolang je het doel goed in je hoofd hebt. Ben je aan het trainen of aan het presenteren?

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 17:31

Dat zegt al meer, bedankt!
We zitten nog in trainingsfase en wie weet gaan we ooit op wedstrijd.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:17

Dat is mooi, je blijft namelijk altijd trainen, wedstrijden zijn momentopnames. :D