Pony crosst het parcours rond!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ambibambi1

Pony crosst het parcours rond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:10

Heey,

Mijn pony is nogal druk als we een springparcours gaan doen, zelfs thuis.
Ik heb hem gewoon niet meer onder controle, kunnen jullie me helpen?

Hem voor die tijd veel beweging geven maakt het nog erger.
trekken aan de teugels reageert hij niet op.

Binnenkort heb ik weer een parcours en ik hoop op een beetje een goed resultaat.

Ik heb nu 4 keer een parcours op hem gereden
1e keer: hij ging heel hard, maar sprong alles wel goed.
2e keer: Nog harder, maar sprong alles wel goed.
3e keer: Heel hard, ik kon nog maar net de bochten halen.
4e keer: heel hard, 3 weigeringen (ik was dus gediskwalifiseerd). Hij bokte met zijn rug bol.
Hij ging opeens een andere kant op, dat was dus weigering 1. Ik kon bij een hindernis telkens net niet de bocht halen en daardoor kreeg ik nog 2 weigeringen en toen ging de bel.

Kunnen jullie me helpen???? _/-\o_

nijland

Re: Pony crosst het parcours rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:12

Springles nemen??

Ambibambi1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:15

Helaas, heb ik al gedaan.
Hij doet precies hetzelfde, ze zeggen telkens dat ik hem in moet houden, maar hoe???

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:16

Gewoon eens niet willen winnen maar gewoon 1 hindernis springen STOP 1 hindernis springen STOP.
Op een hindernis aanrijden, en wegdraaien, op een hindernis aanrijden en halt laten houden.
Je hele pacourtje zal verpest zijn maar het zorgd ervoor dat het wel in de toekomst beter zal gaan.

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:17

rustig in draf een klein sprongetje nemen, als hij gaat drammen => volte rijden tot je weer controle hebt
vervolgens opnieuw aanrijden in draf, weer drammen => opnieuw volte rijden tot je controle hebt.

of misschien (denk in jouw geval moeilijker) stil zetten voor de sprong en/of na als hij dramt,
als hij niet dramt=springen en vervolgens weer stil zetten

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:21

Ik zou eigenlijk niet doen wat romylover zegt. Zo leer je je pony weigeren dus dan zal die misschien niet zo hard meer gaan, maar hij weigert wel veel (zo is dit mij dan geleerd door mijn instructeur)

Ik zou voor de hindernis voltes gaan rijden, langs hindernissen stappen zonder te springen, en vooral gewoon in stap erheen rijden en dan een paar metertjes ervoor in draf gaan en springen. En zorgen dat hij helemaal rustig is voordat je gaat springen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:22

Ambibambi1 schreef:
Helaas, heb ik al gedaan.
Hij doet precies hetzelfde, ze zeggen telkens dat ik hem in moet houden, maar hoe???

Zorgen dat de dressuurbasis er goed in zit, vooral bij jou. Tijdens de training, als hij gaat scheuren rustig op de volte zetten en deze steeds iets verkleinen totdat hij weer in het gewenste tempo loopt. Van daar uit weer doorrijden, duurt even maar het kwartje zal echt wel vallen. Zeker niet roppen, trekken, plukken en al helemaal niet op wedstrijd gaan zolang jij geen controle over het tempo hebt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:23

Nee, je leert je pony echt niet weigeren hierdoor, je leert hem wel dat jij de baas bent en dat het niet is:
HINDERNIS! vroeeeeeeeeem.

Knolledol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:25

Als hij te snel gaat of onder je weg loopt voor de hindernis, gewoon wegdraaien. Kleine volte (of kleine voltes door de hele bak) en dan opnieuw proberen. Na 1 hindernis die hij goed gesprongen heeft eerst terug naar de ontspanning en dan weer een keer. En begin met lage hindernissen! Succes! +:)+
Laatst bijgewerkt door Knolledol op 10-09-14 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:25

Je zou thuis in de trainingen het volgende kunnen proberen. Op een lange zijde aan het begin balkjes neerleggen en aan het eind van de lange zijde. trekt hij te veel aan als hij over de eerste balkjes gaat, ga je daarna stappen en neem je in stap de volgende balkjes. Reageert hij niet op de rem dan kun je eventueel een volte rijden en dan weer op de lijn tussen de 2 groepen balken uitkomen. Gaat dit goed, ga dan tussen de balken stappen maar zorg dat je als je bij de 2de set balken komt weer aan draaft.
mochten de balkjes goed gaan dan kun je de achterste balkjes veranderen in een klein sprongetje. Gaat hij steeds beter reageren op de rem dan, er tussen in wel in tempo terug nemen maar net niet gaan stappen en weer je tempo verhogen voordat je over het sprongetje gaat. (ik hoop dat dit een beetje duidelijk is)

Ik weet niet of je paard al sneller gaat zo snel er springmateriaal in de bak ligt? dan zou je eventueel materiaal in de bak kunnen zetten en niet gaan springen maar dressuur gaan rijden. Of een laag kruisje in de bak zetten, lekker dressuur gaan rijden en dan als de tempo controle goed is een keer over het kruisje en weer verder dressuur rijden.

Verder is het belangrijk dat je tempo controle goed is voor dat je ook maar aan springen denkt. Dus reageert hij met dressuur al op de lichtste teugel hulpen of moet je dan ook al aan de teugels gaan 'hangen'. Als je al moet gaan hangen met dressuur zou ik eerst hier aan gaan werken door veel overgangen te gaan rijden.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 05:45

romyloverrr schreef:
Gewoon eens niet willen winnen maar gewoon 1 hindernis springen STOP 1 hindernis springen STOP.
Op een hindernis aanrijden, en wegdraaien, op een hindernis aanrijden en halt laten houden.
Je hele pacourtje zal verpest zijn maar het zorgd ervoor dat het wel in de toekomst beter zal gaan.

Je zou dit ook tijdens een oefenparcour kunnen doen ipv op een wedstrijd

en ik zou andere instructie zoeken als de huidige je niet kan helpen

Ambibambi1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 09:14

Oke, allemaal heel erg bedankt!
ik ga het is proberen.
binnenkort word er nog een springles georganiseerd, daar kan ik ook mooi aan mee doen!

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:22

Doet ze dit ook als je gewoon een enkele hindernis springt. Zo ja zet dan eens een kruisje neer en dan naar de hindernis rijden. Paar meter voor de hindernis halthouden en dan rustig aan galoperen of draven en dan de hindernis springen. Blijft ze rustig gaat ze niet te hard dan kun je gewoon door springen. Maar gaat ze boven jou tempo ga je weer halthouden of het beter gaat alleen een paar passen stappen en dan weer aan galoperen in jou tempo. Ik hoop dat je dit een beetje snapt zo. Maar je pony moet leren om in jou tempo te lopen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:56

Ambibambi1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 18:22

EllisV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:33

Thuis vanuit draf springen, en als je hem niet houd halthouden en daarna verder draven en springen. En als je oefenparcours doet kun je volte rijden als hij te snel gaat en dan weer verder gaan met het parcours

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:00

Waar komt de spanning vandaan? Vind jij het spannend en breng jij dat op
Je paard over?

Maak eens een sprongetje en rij daarna gewoon een stukje normaal veder. Rij hem eerst naar de ontspanning voordat je weer gaay springen.

Rij ook eens om de hindernis heen, dat een hindernis niet meteen springen betekend.