Venna, paar maand verder.. na een paar stappen terug..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Venna, paar maand verder.. na een paar stappen terug..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 17:07

Sinds het voorjaar ben ik bezig met Venna. Venna is een 4 jarige friese merrie die al ruime tijd op stal staat om beleerd te worden. Vorig jaar vond ik haar nog niet klaar om bereden te gaan worden maar dit voorjaar ben ik steeds meer aandacht aan haar gaan besteden naast mijn andere verzorgpaard.
Ze pakte het rijden heel goed op en al snel reed ik los in de bak. Helaas door domme fout van eigenaar die twee penny meiden er op lieten rijden, en er af vielen kon ik toen opnieuw beginnen.
Na grondwerk herpakten we ons weer en gingen we weer rijden. Tot aan de zomervakantie ging het eigenlijk steeds beter en reden we ongeveer 2x per week 20 min. (begon zelfs te overwegen haar te kopen.. maar na veel gesprekken met mijn vriend toch besloten niet te doen studie, tijd, geld... ) Toen ging ik op vakantie en na mij de gene die mij altijd helpt en zodoende had ik 5 weken niet gereden. In die tussen periode ging het longeren 1x totaal mis, ze schrok, draaide om en ik kon het touw niet meer vast houden en heeft ze toen paar rondes met een touw achter zich aan gegaloppeerd. Toen ik na onze vakantie er weer op stapte schoot ze er constant van door. Ze had echt paniek. Na nog paar x geprobeerd te hebben merkte dat ik ook steeds meer angst kreeg en ik bijna op het punt stond om te zeggen dat ik wou stoppen met haar. Ik ging filmpjes terug kijken en dacht echt, waaaaarom? het ging zo goed. Ik ben weer grondwerk met haar gaan doen en dit was weer zo fijn. Ze werd weer ontspannen in de bak en ze luisterde zo goed naar mij. Ik besloot er weer op te willen en ik ben nu super blij met dat besluit. Het gaat steeds beter en ze vertoond steeds minder vlucht gedrag. Ik rij nog wel aan de longe voor mijn eigen (psychische) veiligheid.
Gister reed ik lekker voorwaarts en ik klakte met mijn stem en toen rolden we zo in de linker galop voor het eerst. Dit ging verbazingwekkend goed en rustig en hebben het toen ook op de rechterhand geprobeerd. Die begon ''iets' sneller maar al gauw werd die ook rustiger.

Hierbij aantal foto's en een filmpje en ja er moet nog hoop gebeuren.. maar ik ben echt blij dat het vertrouwen weer terug is van beide kanten.
- mijn linker been moet stiller. Ik heb een lichamelijke beperking en ik train sinds kort weer bij de fysio om mijn linker been weer stabieler te krijgen.
- mijn armen meer gebogen, handen recht op en contact houden
- in galop meer zitten en mijn buitenhand laag houden!
- soms wat minder ver uit het zadel komen in draf.

Graag hoor ik reacties van jullie. Ik sta open voor commentaar, mits onderbouwt zodat ik er echt wat aan heb!

Filmpje:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Brand los :)

moorcats

Re: Venna, paar maand verder.. na een paar stappen terug..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:07

Ziet er goed uit. Je krijgt hele goede begeleiding en je weet je leerpuntjes. Als je zelfvertrouwen hebt, toon je leiderschap en zal het paard op jou vertrouwen en minder schrikken. Als er zoiets gebeurt als met het longeren, zelf rustig blijven, niet gaan rennen, kalmerend met lage stem toespreken en met je lichaamstaal uitnodigen om bij je te komen. Grondwerk met aspecten uit Clinton Anderson, Parelli en Klaus Hempfling kan ik je aanraden. Ga met haar wandelen, laat haar wennen aan allerlei dingen (soort schriktraining) dan wordt zij ook zekerder. Niet te voorzichtig met haar zijn, gewoon doen of je neus bloedt als er iets onverwachts gebeurt. Niet twijfelen, maar zeker handelen. Een paard spiegelt je, dwz gaat zich gedragen zoals jij (onbewust) voordoet. Straks als je weer los gaat rijden, probeer niet te gaan denken wat er allemaal kan gebeuren. Niet zitten afwachten, maar aan het werk met die hap! Probeer continu haar aandacht te hebben, hou haar bezig. Volgens mij gaat het helemaal goed komen, veel succes!

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:10

Ik vind je erg dapper! knap hoor dat je doorgezet hebt! Wederzijdse angst is nooit makkelijk te overwinnen.
Ik denk dat dit gewoon tijd nodig heeft, al rijd je nog een jaar aan de longe, als jou dat een veilig gevoel geeft moet je dat doen.
Nu kilometers maken en echt vertrouwen in elkaar krijgen, maar daar ben je al enorm goed mee op weg.
Probeer wel nieuwe dingen te doen zodat je voorzichtig kan aftasten hoe ze reageert.
succes!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 08:18

Bedankt voor jullie fijne reacties :) Gister heb ik er weer op gereden, ze is niet een keer onder mij vandaan gerent ! :) Hebben er nog mensen tips op mijn rijden?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:26

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:48

Ziet er netjes uit! Probeer wel je tenen iets naar binnen te draaien

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 21:17

Ik wil graag reacties ontvangen die mijn rijden kunnen verbeteren want ik doe echt niet alles goed. Aan alleen ziet er netjes uit heb ik niet zo veel.. Zijn er mensen die tips hebben?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:25

Ziet er netjes en vriendelijk uit.

Misschien kun je proberen in draf wat meer te schakelen. Dus wat meer naar voren en terug rijden. Hiermee ga je haar achterhand wat meer activeren. Let hierbij vooral op dat je haar voor de ruimte geeft om ook wat te verruimen en door middel met je zit haar weer terug te rijden.
Friezen hebben snel de neiging om achter de teugel te kruipen. Maar je hebt een vriendelijke hand en goede begeleiding dus dat moet goed komen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:38

Het valt me op dat je wat inzakt tussen je schouderbladen. Probeer mooi rechtop te zitten, wees trots op dit leuke paardje en jezelf! Wanneer je meer rechtop gaat zitten zou je ook wel eens wat consequenter en zekerder over kunnen komen op het paard.
Je beenligging vind ik heel netjes, daar zie ik niets aan. :) Je krijgt volgens mij prima begeleiding en goed dat je zo rustig aan doet. Vind het een fijn beeld geven, lekker het neusje er uit en op eigen benen, maar wel met contact :j
Probeer in galop je benen lang te maken en te ontspannen, je bonkt nu behoorlijk op haar rug.
De rest van het commentaar geef je zelf al. Goed dat je er zelf ook kritisch naar kijkt :)
De tip hierboven ga ik ook in mee, probeer wat meer te schakelen en op je zit te rijden.

nouca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:18

ik kan niet anders zeggen dan dat ik je zit echt heel netjes vind je hebt je handen netjes stil op zen lek waardoor je paard je hand kan vertrouwen!
ga zo door!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:25

Heb je de mogelijkheid om je zadel aan te passen? Het ligt te ver naar voren en achterover. Hierdoor kom jij te ver naar achter (op de lepel) te zitten en wordt het voor het paard heel moeilijk om de rug te ontspannen, bol te maken en 'onder je door te lopen'. Het lijkt ook wat op de schouder te liggen.

Ze is al wat met een holle rug gebouwd, dus ik denk dat het wel belangrijk is om hier even goed naar te kijken :)

Het ziet er wel lekker ontspannen uit!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 16:08

Bedankt voor jullie fijne reacties! Ik ben erg bezig met dat contact omdat ik op de andere Fries dat gevoel en contact best wel kwijt was geraakt. Ik heb afgelopen keer ook poosje met mijn ogen dicht gereden zodat ik nog meer het contact kan voelen.
De tips ga ik zeker meenemen als ik morgen weer opstap :)

Het zadel is niet van mij. Ik had hem liggen op de andere fries die ik voor dezelfde man rij en we hadden het idee dat hij eerst wel redelijk lag, maar ze begint nu ook wat dikker te worden en meer spier en had zelf ook al opgemerkt dat hij niet helemaal lekker ligt. Morgen misschien maar eerst bondje/pad eronder (ik weet niet ideale oplossing,, maar beter iets dan niets.)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:34

Bontje/pad lijkt me hier helemaaaal niet handig. Hij wordt dan kwa boommaat nóg smaller, zal dus van voren nog hoger komen te liggen en van achter nog lager.

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:40

Allereerst mijn complimenten voor het overwinnen van je angst! Is niet gemakkelijk.
Ik zie in het filmpje nog veel spanning, met name door je strakke hand. Hoe lastig het ook is, probeer te werken aan meer ontspanning door wat meer vrijheid te geven in je hand. Waarschijnlijk zit hier juist de moeilijkheid omdat je bang bent dat je paard vooruit schiet. Maar doordat je op het moment je hand wat vast zet (zo ziet het er althans uit), creëer je naar mijn idee nog meer spanning. Werk aan het voorwaarts neerwaarts. Je paard zal dan ook zijn rug beter gaan gebruiken.
Succes ermee!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:44

Frummels schreef:
Het valt me op dat je wat inzakt tussen je schouderbladen. Probeer mooi rechtop te zitten, wees trots op dit leuke paardje en jezelf! Wanneer je meer rechtop gaat zitten zou je ook wel eens wat consequenter en zekerder over kunnen komen op het paard.
Je beenligging vind ik heel netjes, daar zie ik niets aan. :) Je krijgt volgens mij prima begeleiding en goed dat je zo rustig aan doet. Vind het een fijn beeld geven, lekker het neusje er uit en op eigen benen, maar wel met contact :j
Probeer in galop je benen lang te maken en te ontspannen, je bonkt nu behoorlijk op haar rug.
De rest van het commentaar geef je zelf al. Goed dat je er zelf ook kritisch naar kijkt :)
De tip hierboven ga ik ook in mee, probeer wat meer te schakelen en op je zit te rijden.

Ik denk dat TS het het paard ook wat makkelijker kan maken door te doen wat veel gedaan wordt bij jonge paarden die de galop nog moeten 'leren': namelijk gaan staan in de beugels. Hierdoor komt de rug vrij en kan die gemakkelijker bewegen. Dat bevorderd de ontspanning. Daarna steeds een paar passen gaan zitten en weer gaan staan en dat uitbouwen.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 07:18

porcelain schreef:
Allereerst mijn complimenten voor het overwinnen van je angst! Is niet gemakkelijk.
Ik zie in het filmpje nog veel spanning, met name door je strakke hand. Hoe lastig het ook is, probeer te werken aan meer ontspanning door wat meer vrijheid te geven in je hand. Waarschijnlijk zit hier juist de moeilijkheid omdat je bang bent dat je paard vooruit schiet. Maar doordat je op het moment je hand wat vast zet (zo ziet het er althans uit), creëer je naar mijn idee nog meer spanning. Werk aan het voorwaarts neerwaarts. Je paard zal dan ook zijn rug beter gaan gebruiken.
Succes ermee!

Je hebt volledig gelijkt.. We zijn daar dan afgelopen keer ook weer meer mee bezig geweest. Het stomme is dat ik mijn buiten hand steeds om hoog doe en mijn binnenhand vast zet en dan dus contact verlies. We weten niet goed hoe ik dit kan afleren behalve dat Petra het me constant zegt. Jullie nog tips?