tempo versus evenwicht bij jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kistaah

tempo versus evenwicht bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 13:43

Hoi allemaal,

Sinds december rij en verzorg ik een nprs. Ze is nu 4 jaar en sinds maart onder zadel. Ze was ontzettend mager, harig en slap voordat ik met haar aan de slag ging omdat er eigenlijk nooit wat met haar gedaan was.
Inmiddels is ze enorm aangesterkt, opgeknapt en weer vol energie. Met rijden gaat het opzich goed; ze heeft nog steeds geen stap verkeerd gedaan sinds de eerste x dat ik erop ben gaan rijden.
Punt waar ik nu een beetje tegen aan loop nu is het.volgende; in stap is ze erg ontspannen, heeft ze een mooi voorwaarts tempo en loopt ze daardoor ookal wat nagevelijk. In draf is dit echter ver te zoeken; ze loopt dan 'te' voorwaarts en met hoofd in de lucht. Ik denk zelf dat dit nog een kwestie van balans is, maar hoe kijken jullie hier tegen aan? Help ik haar het meeste door veel rechtuit te gaan of toch wat meer beginnen met overgangen/ figuren? Ik probeerde laatst om, zodra ze weer gespannen begon te draven haar terug te nemen naar de stap, ontspanning weer op te zoeken en dan weer rustig paar pasjes draven. Maar ze is natuurlijk nog erg jong en ik wil rustig met haar aan doen. Ik rij haar nu ongeveer 3x in de week een half uur, rest van de tijd staat ze in de weide.
Ik heb overigens les, maar mijn instructrice kon een tijdje niet eniik ben ook wel benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken!
Alvast bedankt!
Ps; naar buiten gaan om lange stukken te gaan stappen en draven kan helaas niet; de ongeving is er niet echt naar en ik heb daarnaast niemand die de eerste keren met me mee kan te paard :(

kistaah

Re: tempo versus evenwicht bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 09:59

Niemand....?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:08

Je krijgt hier waarschijnlijk veel verschillende antwoorden op omdat er veel verschillende manieren zijn om dit op te lossen. Dit is mijn manier:

Een jong paard heeft veel meer aan voorwaarts zijn dan aan balans. De balans moet ze namelijk zelf vinden: jij kan alleen maar helpen door voorwaarts te rijden. Daarbij heeft je paard dan niet de tijd om aan andere dingen te denken.

Het is niet erg dat je paard niet nagevelijk loopt. Overgangen kan je ook maken op je zit, dus eigenlijk zijn je teugels er alleen om contact te houden met de mond van je paard. Het maken van overgangen kan wel, daarmee bepaal je meer het tempo, al denk ik dat dit niet de oplossing is.
Ik zou haar juist extra naar voren rijden. Dan maar middendraf of zelfs galop. Je moet het tempo weer bepalen en dat wil je in een voorwaartse beweging. Je paard gaat dan vanzelf ruimer lopen en zal daardoor meer ontspannen aanvoelen.

Persoonlijk begin ik meestal pas aan figuren rijden en overgangen als de draf lekker en ontspannen voelt. Tot die tijd rij ik lekker rechtuit en voorwaarts.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:29

Ik rijd jonge paarden altijd voorwaarts, maar niet over hun tempo. De verzameling heeft bij een jong paard nog helemaal geen nut. Dat komt wel als ze een jaar of 5/6 of ouder zijn.
Balans moeten ze zelf vinden. En dat gaat in de meeste gevallen makkelijker als ze voorwaarts lopen.
Aan de teugel hoeven ze bij mij in het begin nog helemaal niet te lopen. Als ze zelf al lager gaan lopen met hun hoofd is alleen maar een goed teken. Want dan hebben ze in de meeste gevallen al een stukje balans om zo te kunnen lopen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:59

Het paard overloopt zichzelf nu lijkt me en dat komt de balans niet ten goede.
Probeer het tempo onder controle te krijgen door idd terug naar stap en weer opnieuw aan te draven en prijs je paard de hemel in als ze het goed doet. Je mag best haar hoofd wat naar beneden vragen, en wanneer je merkt dat ze niet meer zo rennerig doet wat grote voltes gaan rijden, afwenden etc.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:07

Miischien kun je hem door het trainen met dubbele lijnen sterker maken? Dan kan hij zonder gewicht op zijn rug zijn balans vinden en spieren opbouwen. Dan zal het onder het zadel ook makkelijker worden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:08

kamille schreef:
Miischien kun je hem door het trainen met dubbele lijnen sterker maken? Dan kan hij zonder gewicht op zijn rug zijn balans vinden en spieren opbouwen. Dan zal het onder het zadel ook makkelijker worden.

Balans moet een paard vinden met een ruiter/amazone in het zadel. Kun je hem of haar nog zo vaak longeren. Maar dat helpt niks bij het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:00

Hoe longeer je haar? En met welke optoming en stemhulpen?
Ik heb het idee dat ze haar rug wegdrukt (wat ik opmaak uit je verhaal haha) maar ik zou juist voltes gaan rijden, en er een goed stuur op zetten. Door voltes te openen en sluiten moet ze zich erg gaan concentreren op jou en ik zou dat voorwaartse niet zien als iets slechts, maar hoe los jij dit op? Door echt elke keer te gaan stappen of rijd je door in draf en houd je je teugels op maat?

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 11:28

Van mij hoeft ze ook niet aan de teugel, maar ontspannen vind ik wel belangrijk. Jullie zijn het aardig met elkaar eens dus dan ga ik idd meer letten op t voorwaarste. Zodra ze voorwaarts gaat loopt ze linksom meteen ook minder scheef.
Bedankt voor de tips!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:43

Aan de teugel komt vanzelf wel, als ze in evenwicht en ontspannen loopt. Lekker bezig houden met de voorwaartse drang. (waar is de like knop)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:15

Houdt het met een jong paard simpel, dat is het allerbelangrijkste. Zo kun je de hulpen duidelijk houden. Voorwaarts = voorwaarts en nageeflijk is dan nog niet belangrijk, je wilt eerst dat de belangrijkste dingen bevestigd zijn. Qua figuren een grote volte, van hand veranderen (niet te scherp de hoeken in rijden, dat maakt het allemaal moeilijk) en een keertje afwenden, zodat je het sturen met twee teugels goed bevestigd hebt. Je zegt dat je haar in stap al nageeflijk hebt en je als je haar ook goed aan de hulpen hebt, komt dat in draf en daarna in galop ook wel. Als dat voor haar nog moeilijk blijft, terwijl je haar goed voorwaarts hebt en op 2 teugels en je hebt een goede verbinding, kun je een keer een ophouding maken, maar alleen als er aan die andere voorwaarden voldaan is. Je bent al goed op weg hoor, maar vergeet de basisvoorwaarden niet om een paard correct nageeflijk te rijden.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:38

Bij mijn vorige paard heeft het juist wel heel erg geholpen met dubbele lijnen te longeren. Toen ze aan de longe eenmaal ontspannen voorwaarts-neerwaarts kon lopen, lukte het kort daarna ook onder het zadel, was echt alsof het kwartje ineens gevallen was. Ik had de eerste maanden bijna alleen met haar buiten gereden maar dat deed echt niks om de draf rustiger te krijgen, het longeren wel. En in de bak figuren en voltes groter en kleiner maken enzo, al deed ik dat vooral in stap toen ze nog niet rustig kon draven.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:58

Vier is jong nog. Balans is wil de sleutel, dat heb je goed. Ik ben groot voorstander om het paard eerst vanaf de grond de balans te beheersen zonder ruiter dus. En dan haar het mij om gewichtsverplaatsing. Van voor naar achter, maar ook verplaatsen van schouders en heupen.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 10:21

Oke heldere tips allemaal! Galop doe ik alleen aan de longe met haar, onder zadel wil ik eerst de draf wat meer in balans hebben voor we daar aan beginnen.
Longeren met dubbele lijnen doe ik wel, en ook balkjes lopen aan de lijn. Voor de rest ben ik nietzo'n voorstander om haar nu al bij te zetten of andere hulpteugels te gebruiken, maar wellicht heb ik het mis?

Ik zal binnenkort even foto's posten, dan hhebben jullie nog meer een beeld!

Toevoeging; sturen gaat eigenlijk wel goed! Ze heeft maar weinig hulpen nodig om naar links of rechts te gaan. Linksom is wel beduidend minder dan rechtsom overigens, maar ach daar komen we wel uit!
Laatst bijgewerkt door kistaah op 15-09-14 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 10:22

@ dapperdier; hoe verbeter je de balans vanaf de grond? Ik zag net dat iemand zei dat je dit alleen vanuit het zadel kan down, maar jij hebt daar een ander idee bij?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:31

Hi Kistaah,

Ik volg Karen Rohlf (dressage, naturally) al een tijdje. Zij is dresuurruiter en heeft parelli gedaan omdat je het `geruk en gepluk`zat was.
Zij laat heel mooi zien hoe je met grondwerk balans verbeterd. Mooier dan ik het typend kan uitleggen :D Haar classroom is besloten, maar zo nu en dan geeft ze filmpjes vrij.

De kern van balans verbeteren vanaf de grond (of in het zadel) is gewichtsverplaatsing. Wanneer je het lijf van je paard kan besturen levert je dat de meeste winst op. Het lijf is immers veel meer massa dan het hoofd en de hals. Het lijf stuur je door onderdelen (schouders, ribben, heupen) te laten `wijken voor druk` naar je toe of van je af. Het mooie is dat je uiteindelijk het hele lijf kan besturen door hele kleine bewegingen van het hoofd. En dan is het cirkeltje rond.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:32

Ter illustratie:

Mijn paard heeft dat ook. In stap gaat het steeds makkelijker, in draf heeft ze een prachtige giraffennek :')
Ik doe ook niets meer dan voorwaarts laten lopen. Dan gaat ze veel meer zweven en hoe meer ze zweeft hoe makkelijker ze zelf zakt. Ik trek niet, vraag niet, doe niks met mijn handen behalve zo een zacht mogelijke verbinding te houden.

Dan krijg je dus dit soort beelden:
Afbeelding
Ik lijk net een beginnende ruiter :o

Zelf ben ik (zoals je ziet aan de foto) dus een voorstander van voorwaarts. Alleen maar voorwaarts gaan, balans komt dan vanzelf. En als ze haar balans heeft gevonden komt de nagevelijkheid vanzelf :j

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:38

Je lijkt geen beginnende ruiter hoor! Niet zo negatief over jezelf. Ik zie dat je balans hebt, je handen zijn gevend en niet nemend of steunzoekend, je kijkt keurig mee op de volte. goed voorbeeld. Mooi plaatje!

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 12:23

Thanks, ga haar even googlen!

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:52

oooohhhh Paulina niet zo slecht over jezelf praten he! Je doet het hardstikke goed! En voorwaarts is goed, voorwaarts en lekker leren op haar eigen benen lopen en evenwicht te vinden. Jij moet gewoon lekker doorgaan zoals je al doet!!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:00

Mijn mening is: eerst een fatsoenlijk tempo waar ik wat mee kan, dan de rest.
Als het tempo niet goed is, kun je als ruiter weinig vind ik.
Als het paard te sloom is of niet actief reageert op been, kun je nooit een paard nagefelijk en bergopwaarts rijden.
Als het paard te hard loopt, loopt ie onder je uit en krijg je vaak idd een sterrenkijker.
Dus, eerst een normaal tempo. Ga maar gewoon doorzitten, neem paard wat terug, wel actief houden, laat je dragen.
Als dat lukt, ga je vormen rijden en tempo afwisselen.
zo vraag je stelling en rijd je een paard nagevelijk.
Paard moet op eigen pootjes lopen en jou aanvoelen, dat heeft wat tijd nodig.
Evenwicht is ook een kwestie van oefenen.
Persoonlijk vind ik het zelf fijn om door te zitten op een paard dat erg zoekt naar evenwicht. zo kun je paard goed aanvoelen en moet hij dragen. Ook kun je makkelijker tempo vasthouden of bijstellen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 06:05

Ik zou juist niet doorzittend bij een jong groen paard. Een paar passen kan wel maar als het tempo nog niet lekker is kan je behoorlijk gaan klappen op de nog niet getrainde rug. Kan behoorlijk averechts werken.

Verder ben ik het wel met je reactie eens

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 14:01

Same here, zolang is ze nog niet onder zadel dus dat doorzitten laat ik nog even zitten :)