Middenstap verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Middenstap verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 10:04

Hallo,

Sinds een tijdje rijd ik wedstrijden met mijn bijrijdpony Donna.
Donna is een hele leuke New Forest merrie van 155 en helaas is ze iets overbouwd.
Ik heb eigenlijk bijna altijd een 5 of 6 voor voor mijn middenstap omdat zij niet genoeg overstapt met haar achterbenen. Ik denk dat dit komt doordat ze wat overbouwd is en daardoor moeilijker haar achterhand eronder kan zetten.

Nu rijd ik in stap veel tempowisselingen om haar stap te verbeteren maar ik merk eigenlijk weinig verschil. Daarnaast zijn de tempowisselingen in stap vrij klein en krijg ik deze niet groter. Of dit normaal is in stap of dat dat aan donna/mij ligt weet ik eigenlijk niet.

Is er iemand die tips heeft en mij kan helpen?

Groetjes

Gruis

Re: Middenstap verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:13

Wat ik als jury echt ontzettend vaak zie misgaan bij de middenstap is dat het paard te kort wordt gehouden en daardoor gaat dribbelen. In zo'n geval krijg je inderdaad slechts een 5, en heel zelden nog een 6. Denk erom dat je, als je je lijn oprijdt, je paard eerst voor voldoende lengte geeft en dan pas lichtjes voorwaarts zet. De hals mag hierbij echt een heel stuk verlengen - tot ongeveer horizontale hoogte. Pas dan heeft je paard echt de ruimte om goed door het lijf te stappen.
Om de stap tijdens je training te verbeteren heb je vrijwel altijd de draf nodig. De stap is namelijk een gang zonder zweefmoment en daarom erg lastig om qua impuls en schwung te verbeteren. Houd je paard vlot aan het been en zorg ervoor dat je snel kunt schakelen tussen stap en draf (met behoud van je ontspanning en aanleuning). Oefen daarnaast ook het uitleggen en inkorten van de hals en daarnee de paslengte in stap.
Succes!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 13:31

Bedankt voor de reactie!

Ik denk dat ik haar niet te kort houd, ik heb het 1x op mijn protocol gehad maar ik heb ook wel eens de opmerking gehad dat ik haar juist te lang laat. Ik denk dat het dus echt aan de achterhand ligt.

Ik rijd al erg veel tempo wisselingen en overgangen dus ik zal hier dan ook maar mee door gaan!

Donna loopt ook vaak tegen de hand als ik mijn tegels weer op maat maak (zowel met middenstap als halsstrekken), dus oefenen met uitleggen en inkorten ga ik zeker doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:40

Je zou balkjes kunnen gebruiken om de ruimte in stap te vergroten, ik heb wel eens gelezen dat Anky dat ook wel gebruikte ;-) Natuurlijk beginnen met normale afstanden en van lieverlee de balkjes iets ruimer gaan leggen, balkjes zijn zowiezo ook goed voor sterker en soepeler en ruimer maken van paard.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 13:44

Dat is een goed plan, dat ik daar zelf niet op gekomen ben!
Ik heb alleen heel weinig verstand van welke afstand er tussen de balken moet liggen, weet jij dat toevallig?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:48

Remark schreef:
Dat is een goed plan, dat ik daar zelf niet op gekomen ben!
Ik heb alleen heel weinig verstand van welke afstand er tussen de balken moet liggen, weet jij dat toevallig?

Voor een paard is het denk ik tussen 80 a 90 cm en 110 cm. Gewoon rustig aan beginnen, kijken hoe hij uitkomt als het op bijvoorbeeld 80 cm ligt of dat al veel te krap is of juist prima etc etc

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 13:55

Oke, bedankt!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:57

Remark schreef:
Hallo,

Sinds een tijdje rijd ik wedstrijden met mijn bijrijdpony Donna.
Donna is een hele leuke New Forest merrie van 155 en helaas is ze iets overbouwd.
Ik heb eigenlijk bijna altijd een 5 of 6 voor voor mijn middenstap omdat zij niet genoeg overstapt met haar achterbenen. Ik denk dat dit komt doordat ze wat overbouwd is en daardoor moeilijker haar achterhand eronder kan zetten.

Nu rijd ik in stap veel tempowisselingen om haar stap te verbeteren maar ik merk eigenlijk weinig verschil. Daarnaast zijn de tempowisselingen in stap vrij klein en krijg ik deze niet groter. Of dit normaal is in stap of dat dat aan donna/mij ligt weet ik eigenlijk niet.

Is er iemand die tips heeft en mij kan helpen?

Groetjes

Loopt ze niet te gespannen. Dan gaan ze namelijk ook niet verruimen in de stap of welk ander gang dan ook. En het ene paard/pony heeft nu eenmaal meer aanleg om te verruimen dan het ander.
Ook lees ik dat ze nu nog overbouwd is. Dus weer aan het groeien. Dan hebben ze hier meestal ook weer moeite mee, weet ik uit eigen ervaring. Eerst weer even lekker uit laten groeien. En je daarna weer bezig houden met de verruimingen.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 10-09-14 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:59

Stap is een van de moeilijkste gangen om wat aan te verbeteren, vooral vanaf Internet :D
Maar wat altijd heel belangrijk is voor en vloeiende ruime middenstap: ruimte geven, contact houden, actief houden en zelf balans houden (ga niet zitten 'douwen')

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 14:02

Nee ze loopt gelukkig niet gespannen. Nu moet ik bekennen dat ik soms de neiging heb ene beetje te knijpen met mijn benen de eerste proef vanwege spanning en dat heeft natuurlijk ook invloed, maar ook als ik dat niet heb, is de middenstap (en gewone stap eigenlijk ook) niet al te best...

Groeien doet ze al enige tijd niet meer, ze is 12.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:02

Oké, dacht dat ze nog jong was.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 14:04

c_alsemgeest schreef:
Stap is een van de moeilijkste gangen om wat aan te verbeteren, vooral vanaf Internet :D
Maar wat altijd heel belangrijk is voor en vloeiende ruime middenstap: ruimte geven, contact houden, actief houden en zelf balans houden (ga niet zitten 'douwen')

Ik moet eerlijk toegeven dat ik vaak onbewust zat te 'douwen' maaaar, ik ben op de goede weg en ben erg bezig met het afleren van onnodig aandrijven en dit gaat al stukken beter :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:06

Ja ik ken het... die van mij ging zelfs telgangen van mijn gedouw en onrustig zitten :') dan hoefde ik niet eens kort te pakken of aan te drijven haha

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 14:11

Hahahahah dus ik ben niet de enige met een paard dat telgang kan terwijl zij dat helemaal niet hoort te kunnen? Zodra ze het moeilijk krijgt in zijgangen gooit ze er een leuk telgangetje tegenaan. :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:13

stap staat erom bekend van de moeilijkste gang te zijn om aan te werken, want dat je hem makkelijker verstoort dan verbetert.

balkjes stappen vind ik een goeie
verder vnl in draf werken aan een beter ondertredend achterbeen, losse rug

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:19

Naast alle goede tips hierboven wil ik je meegeven om voorzichtig te zijn met het zelf oefenen van de stap. Je verprutst deze gang snel naar een telgang. Persoonlijk vind ik dat een verschrikkelijk grove dressuurfout... We gaan een paard trainen om hem onder het zadel te verbeteren, een gang verpesten is echt het ergste wat je kan doen. Helaas zijn er erg veel paarden te vinden die lateraal stappen en, nog erger, gewoon voldoendes krijgen voor de stap op een coupon. Ik zou fijn met mijn instructeur aan de slag gaan, zodat je meteen wordt gecorrigeerd als iets niet goed gaat. Succes!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:29

Ik heb er (gelukkig) nooit een voldoende voor gehad. (Hij deed het enkel in de B, daarna had ik het bij mezelf eruit) Jury's hier in de buurt zien het en durven je er terecht een 1 voor te geven.