beter zonder zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chivanah

beter zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 09:26

Sorry als het hier niet goed staat

Wat je mensen vaak hoort zeggen als ze bijv.Een klein welshje hebben waar ze eigenlijk al te groot voor zijn van ja ik rijd er niet op alleen soms even zonder zadel maar is het dan niet juist beter als je met zadel rijd? Aangezien als je zonder zadel rijd je echt de ruggengraat opzit en bij zadel niet?

of kraam ik nou totale onzin uit :+

steefvicky

Re: beter zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:30

Een zadel is niet voor niets uitgevonden. Dus het is beter om met een goed passend zadel te rijden.

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:22

Het lijkt mij juist verstandiger om met een zadel te gaan rijden. Of je nou te groot bent of niet.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:27

Als je te groot bent is het probleem dat je vaak gewoon niet meer in het zadel past. Een groter zadel kan niet op de pony omdat het dan te ver naar achter komt, en de ruiter is te groot voor het zadel waardoor hij achter op de lepel zit en dat is inderdaad erg slecht. Dan kan je misschien inderdaad beter zonder zadel rijden, maar ik zou gewoon helemaal niet meer rijden. Te groot met zadel of zonder zadel, het is ongeveer hetzelfde...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:29

Het heeft beide voor- en nadelen.

Het voordeel van met zadel rijden is dat de druk beter verdeeld zou moeten worden. Het nadeel is dat je vaak niet meer in het zadel past, of het zadel te ver naar achteren komt. Hierdoor wordt de druk op het achterste gedeelte van de rug het grootst, en juist dat gedeelte is het minst sterk.

Door zonder zadel te rijden is het volledige oppervlakte waar de druk over verdeeld wordt vaak wel wat kleiner, wat zeker een nadeel is. Maar deze druk is vaak wel wat gelijkmatiger verdeeld en dichter bij de schoft, waardoor het dan toch minder belastend is voor het paard.

Ik zou eerder kiezen voor zonder zadel om deze reden. Maar eigenlijk helemaal niet meer rijden.

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 13:39

Oke bedankt wilde ik even weten ;)
Het is trouwens niet zo dat ik in z'on situatie zit hoor! Vroeg het me gewoon af

Inge_imone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:16

dan zou ik toch wel met zadel gaan rijden.. is beter voor de rug van je pony tot zover ik weet.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:19

of je gaat gewoon met barebackpad ;)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:26

Dacht juist dat zonder zadel veel problemen oplevert ;). En een barebackpad helpt daar niet veel tegen. Een zadel is zo gemaakt dat het gewicht niet op de zenuwen, bloedvaten enzo duwt. Zonder zadel zit je wel met je kont op zenuwen, bloedvaten, spieren en pezen. Met een barebackpad wordt het wat gedempt maar zit je er nog wel op ;).

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:38

Maar als je niet in het zadel past kan dit ontzettend veel kwaad...

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:40

Bij een niet passend zadel snap je zelf toch wel dat het niet oke is ;)?. Zonder zadel is beter dan een niet passend zadel ja maar dat betekent niet dat het goed is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:49

Maar een passend zadel is voor jou te klein, en dus niet passend (te veel druk achterop het zadel en daardoor achterop de rug) en een te lang zadel is voor jou wel goed, maar voor het paard niet passend (want het ligt te ver op de rug).

Een goede barebackpad is inderdaad denk ik de beste optie. Een verhoogde drukverdeling i.c.m. de belasting op het gedeelte waar de ruiter hoort te zitten (zo dicht mogelijk bij de schoft). Indien de ruiter dan nog steeds tegen de laatste rib aan komt of er zelfs overheen, is er nog maar één alternatief, en dat is er echt niet meer op klimmen als je het paard heel wilt houden (ook niet voor een keertje).

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:46

Doet een barebackpad niet het gewicht verdelen netzoals een zadel? Ik lees even mee :)!

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:47

Maartss schreef:
Doet een barebackpad niet het gewicht verdelen netzoals een zadel? Ik lees even mee :)!

:n Helaas niet. Zag ooit een plaatje waarbij je de druk verdeling in cm2 zag. Zal kijken of ik m kan vinden.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:48

Een barebackpad verdeeld het gewicht een beetje (en dan moet je al een goede hebben), maar het is geen zadel he...

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:48

Ohjee.. gaan we weer!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:50

Als je te groot bent voor je pony dan vaak ook voor het zadel wat de drukverdeling niet ten goede komt. Barebackpad lijkt mij dan het beste. Of nog beter boomloos.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:34

Vlg mij is er nog recentelijk onderzoek naar gedaan. De beste bescherming voor de paardenrug is een goed passend zadel.

Barebacks zouden niet goed zijn voor je paard omdat ze de druk niet voldoende verdelen.

MirandadV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:52

Het lijkt me inderdaad beter als je er een goed passend zadel oplegt van plaats zonder zadel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:54

Maar hoe wil je een goed passend zadel creëren voor paard en ruiter als de ruiter te groot is voor het paard? Ik krijg dat niet voor elkaar (of de ruiter heeft te weinig ruimte of het zadel is te lang)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:58

Mizora schreef:
Maar hoe wil je een goed passend zadel creëren voor paard en ruiter als de ruiter te groot is voor het paard? Ik krijg dat niet voor elkaar (of de ruiter heeft te weinig ruimte of het zadel is te lang)

Met een boomloos zadel. Die mag vaak langer zijn. Het hoeft niet altijd te betekenen dat de ruiter te groot is voor het paard als die niet in het zadel past, paard kan ook gewoon een hele korte rug hebben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:01

Het gaat over een te grote ruiter, dus dat is geen issue. Bij een boomloos zit je vaak toch verder naar achteren dan zonder zadel. Ik zie boomloos ook wel gevallen langs komen waar ik denk dat de ruiter eigenlijk niet op de (zeer korte) rug zou moeten gaan zitten omdat ze toch achter de laatste rib zitten, en dan hebben we het dus nog niet over de drukverdeling die dan nog verder naar achteren doorgaat. Maar boomloos komt inderdaad het dichtste in de buurt.