verkeersmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Youry

verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 01:04

Hallo bokkers,

Ik heb een vraag voor tips betreft mijn paard en verkeer we komen zo vaak mogelijk buiten in bijzijn van een ander paard dit gaat prima maar als ik alleen met m ga blijft hij toch heel onzeker en angstig. Heeft iemand tips voor een eventuele oplossing zodat ik niet altijd afhankelijk ben van een ander die mee moet

Alvast bedankt

Dien97

Re: verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 02:30

Bouw het op! Ga eerst klein stukje aan de hand lopen, daarna bijv. fietsen. Al is het een kwartiertje maar. Heeft bij mij goed geholpen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 06:59

KIlometers maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:31

Ben jij ook onzeker en angstig als je naar buiten gaat?

Youry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 21:56

Niet als ik er naast loop maar durf er idd niet op alleen dus daar loop ik op vast

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:29

je hoeft er toch niet op? Gewoon oefenen met lopen aan de hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:30

Grondwerk thuis is de basis. En als je dan tegen een enge situaties aanloopt en het grondwerk thuis bevestigd is, kun je - afhankelijk van de situatie - afstappen het het ter plekke vanaf de grond oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:06

Als jij al niet durft, voelt je paard dat aan en zal hij ook gaan twijfelen. Ga dus eerst voorlopig lekker met anderen naar buiten, estukjes aan de hand wandelen, misschien kleine stukjes alleen uitstappen na het rijden in de bak, niet te ver, gewoon opbouwen. Dan komt het vanzelf wel.

Youry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 13:13

Thnx

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:18

oefenen aan de hand en kijken waar hij bang voor is is die bang voor auto's motors en vrachtwagens zet hem keer in de bak en zet die voortuigen in de buurt en laat ze gassen ze zullen binnen no time door hebben dat er niks engs is.

InMu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:09

Je kunt ook erop gaan en iemand anders er naast laten lopen. Ik lees uit je verhaal dat jij eigenlijk degene bent die het vertrouwen moet krijgen... En dan inderdaad lekker veel km maken.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:38

Vaak doen, veel herhalen, en sommige paarden zijn van zichzelf veel onzekerder dan andere paarden.
Zelf de leiding nemen helpt wel (been geven voordat het gebeurt, afleiden etc.).

Eigenlijk de beste manier die ik tot nu toe heb meegemaakt is zoveel mogelijk draven als een paard nerveus is. In draf hebben ze minder tijd om over iets na te denken, te kijken, kun je ze makkelijker voorwaarts houden etc.
En na een tijdje draven worden ze moe, en is een stap weer een moment om te ontspannen voor een paard.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:42

Of in het begin een vaste route (die je al aan de hand, en/of in gezelschap met een ander paard verkend hebt) aanhouden, en die dan pas later gaan uitbreiden, als het paard al wat vreemde voorwerpen/voertuigen heeft leren kennen op die vertrouwde route/omgeving.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:51

Zelfs hele nerveuse paarden kun je nog vrij stabiel krijgen alleen buiten, kwestie van heel vaak herhalen en zelf durven rijden. En prefereerbaar niet galoperen bij al te nerveuse paarden de eerste keren, helemaal niet op de terugweg.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:37

ik ben wel heel snel nerveus buiten zeker omdat meneer als veulen nooit normaal mee wilde ... en ik vraag me af hoe ik dit ga aanpakken meneer is nu 5 en een grote tinker maak me stiekem wel zorgen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 12:31

Veel blijven wandelen. en als je wilt weten hoe hij het doet als hij voorop loopt, kun je ipv erop hem ook aan de lange lijnen laten lopen. Dat zijn soort hele lange teugels (of allebei de uiteinden van de longeerlijn aan het bit) door een longeersingel, en dan loop jij er op een veilige afstand schuin achter. :) moet je wel wat handigheid in hebben maar dat kun je oefenen in de bak.

janlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:59

Ik wilde toch even een reactie geven. Mijn tip is blijven oefenen, ook een schriktraining kan wel goed van pas komen. Ik oefen met mijn paarden vaak 1x in de maand of 1x in de 2 maanden een schriktraining. Vaak ook nog een leuke afleiding, ik zet zelf alles op. Het is natuurlijk niet zo uitgebreid als alle professionele schriktrainingen maar het is toch altijd leuk! Ook merk ik dat ze een heel stuk minder bang zijn nu. Kijk eens op www.vrijheidsdressuur.nl dan onder artikelen en daar staat dan schrik & opstakel training. Kom vaak vlaggetjes en al tegen op de weg en ze lopen er zo langs op is heel leuk om te zien! Ik weet niet of je er wat aan hebt & of je zin hebt om alles op te gaan zetten natuurlijk. Maar het kan ook een leuke afleiding zijn. Succes verder & blijven oefenen! :)

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:55

als er nu een heel rustig paard voorop rijd als dat kan of een hond paarden zijn op buitenrit altijd rustiger als er een hond bij is

Youry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 16:58

Hartstikke bedankt allemaal