Tips voor handhouding/ armen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Tips voor handhouding/ armen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 21:58

Steeds vaker merk ik dat ik een probleempje heb met de handen/ armen als ik aan t rijden ben.

Hoe een "normale" ruiter of amazone de armen/ handen heeft, is jullie bekend. Maar ik heb dus als ik aan t rijden ben, het gevoel dat ik mijn handen een beetje "vastzet". Bijna geen of helemaal geen knikje in de elleboog, handen neigen richting pianohanden. Hierdoor komt er een soort spanning op de handen, en dat is dus niet fijn voor t paard...

Ik wil dit volgende week eens voorleggen aan mijn instructrice of zij me hier een beetje mee kan helpen, maar tot die tijd: hebben jullie tips die mij helpen mij handhouding/ armhouding te verbeteren of losser te maken (te ontspannen)???

Tabaluga12

Re: Tips voor handhouding/ armen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:10

Lijkt me niet echt een tip voor, bewust blijven controleren en goed aanleren denk ik.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:14

Heb jij een foto van je armen/hand houding ??

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:14

Je moet zelf erg bewust zijn van jou (foute) houding en hier opletten.
Met een rijbaanspiegel in de buurt is dit makkelijk om te doen.
Ook af en toe even ontspannen en je schouders laten ''rollen'' kan helpen

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:18

Ken je het boek Centered Riding van Sally Swift? Daar staan goede tips/visualisaties in over armen en handhouding.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:37

Mootje1980 schreef:
Ken je het boek Centered Riding van Sally Swift? Daar staan goede tips/visualisaties in over armen en handhouding.

In het boek 5-minute fixes to improve your riding van Wendy Murdoch ook.
Dit boek is afgeleid van Centered Riding
Daar staan per lichaamsdeel tips in vermeld. (8 voor de armen, 11 voor je handen/polsen)

Centered Riding is trouwens een hele mooie manier om aan de houding en het bewustzijn van de ruiter te werken. Maarja, ik ben bevooroordeeld als Centered Riding instructeur :)

Vanaf de pc is het altijd lastig tips te geven, zoiets moet je eigenlijk zien.
Problemen met armen en handen kunnen nl ook komen vanuit een niet stabiele zit waardoor je met je armen/handen probeert te compenseren.
Dus je instructrice vragen lijkt me heel zinnig. Ze zou je hier zeker mee moeten kunnen helpen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:41

Mijn instructrice zegt altijd: geen harde pasta, maar zachte, gekookte ...zo moeten je handen en armen voelen. :D

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 12:38

Dank voor jullie tips mensen! Denk dat ik hier al wel weer wat mee kan. Maar meer tips zijn altijd nog welkom hoor!

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:42

jetm schreef:
Daar staan per lichaamsdeel tips in vermeld. (8 voor de armen, 11 voor je handen/polsen).

Is dat een Nederlands geschreven boek? Dan ga ik die ook een keer lezen. Thanks voor de tip!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:29

Mootje1980 schreef:
jetm schreef:
Daar staan per lichaamsdeel tips in vermeld. (8 voor de armen, 11 voor je handen/polsen).

Is dat een Nederlands geschreven boek? Dan ga ik die ook een keer lezen. Thanks voor de tip!

Nee, is in het Engels, maar wel echt de moeite waard.
Geeft ook veel informatie over anatomie van mens en paard.
Daar wordt, ook bij Centered Riding, veel aandacht aan besteed.
Kennis van anatomie kan je ook heel erg helpen bij de juiste houding.

Als je moeite hebt met Engels lezen zijn de Centered Riding boeken (1 & 2) wel in het Nederlands en ook interessant.
Of een Centered Riding les boeken :)

Hier kun je instructeurs in Nederland vinden
Laatst bijgewerkt door jetm op 07-09-14 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:38

Ik zou zeggen ga eens lekker op je gemakje op een bb zitten en ga dan relaxt rijden op je zit en laat die handen en armen nou eens achterwege die heb je helemaal niet nodig.
Ik denk dat het bij jou begint met het loslaten.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 15:15

Dat centered riding lijkt erg interessant. Misschien kan ik daar wat mee.

@ mnkortleve: Een bb? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Ik denk gelijk aan zo'n grote bal die ze bij de sportschool hebben of bij een chiropractor, maar dat zal t wel niet zijn vermoed ik??

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:45

Ik denk dat een Bb een bareback pad is.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 22:37

Bareback pad zal ik niet veel aan hebben... ben qua rijden namelijk aangewezen op manegepaarden... Foto van de handhouding kan ik wel aan helpen.

Afbeelding

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:51

Ik denk dat je je teveel focust op je handen en armen. Die zijn slechts een hulpmiddel. Ga je concentreren op je zit en je balans, die zijn het belangrijkste. Ontspan vanuit je schouders tot aan je handen. Of vraag of iemand je eens voor een zitles aan de longe wil nemen. Is er misschien een relatie met je PDD-NOS? (geen idee of dat kan, ik keek even in je profiel).

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:10

Misschien kan je speciaal bij je instructrice vragen hoe je jou handen goed houd?
Ik had er vroegah (3 jaartjes geleden :') ) veel van geleers toen ik een les nam waar ik eers mijn arm spieren moest losmaken etc. Dmv rondjes draaien met de armen, strekken etc

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 12:53

@ Stefje, zou best kunnen dat daar enig verband in zit, al heb ik zelf geen idee hoe...

Bedankt weer voor de tips, ga ze zeker weer meenemen voor zover dat mogelijk is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 15:56

Het fascinerend interessante van goed paardrijden is dat hoe minder je doet, hoe mooier en hoe beter het wordt.

Het enige dat je actief moet "doen" is:
jezelf volledig ontspannen én in evenwicht blijven en je overgeven aan je paard
je paard zo min mogelijk aanwijzingen geven en als je ze geeft geef je ze zo licht mogelijk om hem zo min mogelijk te hinderen in zijn balans
het is een volkomen ontspannen en natuurlijk zijn waarin je zoekt naar optimalisatie van zachtheid en lichtheid

De algemeen bekende gewenste houding van elk afzonderlijk lichaamsdeel in de rijkunst is zo geworden omdat het die optimalisatie het dichtst benaderd.
Het bewust en alert aannemen en handhaven van die houding is doen en dat verstoord merkwaardig genoeg het optimum.

Probeer om vanuit totale ontspanning én evenwicht, met zo min mogelijk doen, zonder spanning in de gewenste houding te vloeien.
Dat is de levenstaak van iedere ruiter.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 19:16

Fascinerende uitleg Simpelman! Hier kan ik zeker weer wat mee!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 21:23

@Simpelman: Je hebt het in je antwoord over ontspannen en ik denk dat m daar inderdaad een beetje de kneep zit, dat vind ik erg lastig. Denk dat het goed is om daar ook wat meer mee te gaan werken. Heb je daar ook nog tips voor, hoe ik me een beetje meer kan ontspannen op een paard?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:58

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken en niets doen, wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.
Ontspanning en voelen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:14

Bij ontspanning kan het principe van Centered Riding je ook helpen.

Het je laten leiden om gevoel te ontwikkelen wordt in Centered Riding de volgende zit genoemd. Hierbij kan je ook je ogen sluiten waarbij je je nog meer kunt concenteren op alleen maar voelen.

Hierbij past de uitleg van Simpelman ook goed, maar dan beginnend vanuit je centrum.

Als je zitbeen/bekken, de basis van je zit (!) goed geplaatst is in het zadel met een platte rug kun je 'bouwstenen stapelen'
Het is (zoals Simpelman ook zegt) de bedoeling dat je een rechte lijn kunt trekken tussen je oren, schouders, heupen en enkels.
Op deze manier kun je rijden met zo min mogelijk spierspanning

Als je je schouders af laat hangen kunnen je door het buigen van de elleboog de hoogte van je handhouding bepalen. Bij pianohanden zijn de botten in je onderarm (spaakbeen en ellepijp) gedraaid en staat hier onnodige spanning op.

De lijn van ellebogen naar bit/paardenhoofd zou één rechte lijn moeten zijn. Alsof je hele langen onderarmen hebt die rechtstreeks het bit/hoofdstel vashouden (ipv teugels ertussen)

En heel belangrijk bij ontspanning: blijven ademen vanuit je buik !