KWPN'er trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veerloos

KWPN'er trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 21:11

Hoi Bokkers,

Ik ben relatief nieuw hier op het forum omdat ik onlangs een kwpn merrie heb overgenomen van eigenaren bij ons op stal. Ze is altijd eigen paard geweest en voor 2 jaar manege paard (niet veel mensen reden er op, 2/3 per week waaronder ik). Onze manege stopt nu en word weer fok stal en ik neem haar over. Nu is het zo dat ze in de zomer 6 weken heeft stil gestaan (2 hoefzweertjes en waarschijnlijk last gehad van druk op haar schouder door een nieuw zadel, inmiddels weer terug gegaan naar oud zadel, hielp enorm) en ze hierdoor erg vast zit. Ik ben al wat begonnen met los werken (veel overgangen rijden, eerste weken alleen maar aan de lange teugel, veel tempo wisselingen etc) Nou is ze van zichzelf niet erg actief (merk wel dat ze samen rijden veel leuker vind dan in les verband met andere paarden) maar toch merk ik dat ik haar nog steeds niet erg aan het been heb. Omdat ze niet erg aan het been is duurt haar nageeflijk krijgen erg lang en ben ik hier nog steeds mee bezig. Dit terwijl ze hier vroeger erg makkelijk in was.

Om een lang verhaal kort te houden, vroeg ik mij eigenlijk af of jullie tips voor me hebben, of bijvoorbeeld een idee voor een training's schema (voor ten minste 3 dagen rijden + 1 dag logeren).

Ik hoop dat jullie wat advies voor me hebben! Alvast bedankt!

amillia

Re: KWPN'er trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:22

Les en gevoel, verder niet te veel over nadenken. Geen schema's maken, maar van dag tot dag kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:39

Hoe oud is je paard? Kan ook zijn dat ze last krijgt van ouderdomskwaaltjes. Ik zou hier met een instructeur lekker mee aan de gang gaan.
Wat je altijd kunt doen is een keer een osteopaat laten komen. Die behandeld het hele lijf en maakt deze los. Hierbij leer je ook meer over je eigen paard, wat haar sterke en zwakke punten zijn bijvoorbeeld. Succes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:17

Ik zou dat nagevelijk rijden voorlopig even vergeten. Dat komt wel weer als ze goed is aan het been.

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 18:58

En longeren, is dat een goed idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:08

Longeren heeft alleen zin als je handig hierin bent en weet hoe je een paard moet trainen. Simpel wat rondjes laten lopen heeft niet het gewenste effect vaak.

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 18:01

Joolien schreef:
Longeren heeft alleen zin als je handig hierin bent en weet hoe je een paard moet trainen. Simpel wat rondjes laten lopen heeft niet het gewenste effect vaak.

Ik heb hierover een boek gekocht wat ik nu aan het lezen ben en krijg dan hulp van een professioneel iemand.. Misschien dan wel een goed idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:11

Ja dat is zeker slim!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:44

Probeer hier heel consequent in te zijn je drijft aan geen reactie harder been nog geen reactie heel duidelijk been Zodat het paard weg gallopeert Mooi mee zitten dus vooral niet in zijn mond zitten desnoods handen naar voren brengen richting oren En heel belangrijk belonen met je stem 1 of 2 rondjes laten galoperen mooie overgang terug maken naar draf rondje laten draven weer naar de stap paar rondjes stappen soms 1 of maar stukje hier in wisselen En je herhaalt de oefening nog een aantal x Na 15 minuten stoppen lange teugel afdraven en uitstappen

Doe dit een week consequent en daarna ga je dit 2 tot 3 x per week herhalen totdat je paard beter aan het been loopt En dan hoef je het alleen nog maar eens te doen als je geen reactie krijgt Op die dagen ook niet langer rijden dan een half uur Gaat puur om gehoorzaamheid en reactie vermogen

Als je dit consequent blijft doen zal je na 2 weken al duidelijk verschil merken je paardje is waarschijnlijk gwn een beetje afgestompt door de manege lessen Gaat helemaal goed komen
Succes met je paardje

P.s. Na goed losstappen eerst je paardje warm draven uiteraard

( van longeren wordt je paard niet beter op je been dus heeft weinig zin op het moment )

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 00:50

Ik kon de tekst niet meer wijzigen dus dan maar zo probeer deze oefening de 2 de week om de dag te doen andere dagen gwn lekker rijden maar nog steeds aan het been !!!!

Dan ga je een mnd lang 2 x per week extreem veel overgangen rijden het ene rondje elke letter overgang/tempowissiling paar rondjes normaal tempo En om de letter overgang/tempowisseling weer rondje gwn en eens een rondje zelfs de hoeken door middendraf Dat je hier goed in blijft varieren Rijd op deze dagen niet te lang want is best pittig (als je het goed doet)Blijf deze oefening zeker een half jaar 1 x per week doen Zodat je het ook steeds beter/ moeilijker voor jezelf kunt maken met bv mooie stap galop overgangen straks en vice versa

En ook nu geldt nog steeds geen reactie op het been weg galloperen en belonen bij reactie

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 11:36

dresjoepie schreef:
Ik kon de tekst niet meer wijzigen dus dan maar zo probeer deze oefening de 2 de week om de dag te doen andere dagen gwn lekker rijden maar nog steeds aan het been !!!!

Dan ga je een mnd lang 2 x per week extreem veel overgangen rijden het ene rondje elke letter overgang/tempowissiling paar rondjes normaal tempo En om de letter overgang/tempowisseling weer rondje gwn en eens een rondje zelfs de hoeken door middendraf Dat je hier goed in blijft varieren Rijd op deze dagen niet te lang want is best pittig (als je het goed doet)Blijf deze oefening zeker een half jaar 1 x per week doen Zodat je het ook steeds beter/ moeilijker voor jezelf kunt maken met bv mooie stap galop overgangen straks en vice versa

En ook nu geldt nog steeds geen reactie op het been weg galloperen en belonen bij reactie

Dankje voor je reactie! Ze is echt enorm afgestompt door de lessen! Hoe een paard binnen een jaar wel niet 'verpest' kan worden... Vind het zelf erg jammer! Denk jij dat met sporen rijden ook een optie kan zijn?

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 11:37

dresjoepie schreef:
Probeer hier heel consequent in te zijn je drijft aan geen reactie harder been nog geen reactie heel duidelijk been Zodat het paard weg gallopeert Mooi mee zitten dus vooral niet in zijn mond zitten desnoods handen naar voren brengen richting oren En heel belangrijk belonen met je stem 1 of 2 rondjes laten galoperen mooie overgang terug maken naar draf rondje laten draven weer naar de stap paar rondjes stappen soms 1 of maar stukje hier in wisselen En je herhaalt de oefening nog een aantal x Na 15 minuten stoppen lange teugel afdraven en uitstappen

Doe dit een week consequent en daarna ga je dit 2 tot 3 x per week herhalen totdat je paard beter aan het been loopt En dan hoef je het alleen nog maar eens te doen als je geen reactie krijgt Op die dagen ook niet langer rijden dan een half uur Gaat puur om gehoorzaamheid en reactie vermogen

Als je dit consequent blijft doen zal je na 2 weken al duidelijk verschil merken je paardje is waarschijnlijk gwn een beetje afgestompt door de manege lessen Gaat helemaal goed komen
Succes met je paardje

P.s. Na goed losstappen eerst je paardje warm draven uiteraard

( van longeren wordt je paard niet beter op je been dus heeft weinig zin op het moment )

Het longeren zou ik dan doen om haar losser te krijgen, ze heeft in de zomer 6 weken stil gestaan door een blessure

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:45

Ik zou geen sporen gaan gebruiken om haar voorwaarts/vlotter te krijgen.. daar zijn die dingen niet voor bedoeld. Gewoon consequent zijn met je hulpen. Altijd eerst kleine hulp geven en als ze daar niet op reageert iets groter maken en als dat nog geen reactie geeft even tikje met de zweep.
Consequent en rustig blijven (en voorlopig als ze nog niet aan het been is niet teveel aan het hoofd zitten) steeds eerst kleine hulp. Belonen met stem en druk wegnemen als ze voorwaarts reageert (ook als het een keer teveel voorwaarts is)
Geef het even tijd maar blijf wel consequent... en als het dan even goed gaat... belonen en rust.

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 13:06

Dankjewel voor je reactie! Ik ga er binnenkort maar eens mee bezig! Zal de vorderingen wel opschrijven in dit topic

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:52

Kilometers maken, liefs lange rechte lijnen buiten en consequent zijn in het geven van je hulpen.
Keep it simple, been = reactie bij geen reactie dwingender been en nog geen reactie is been en tik. Als je dit consequent volhoud wordt ze een stuk beter aan je been.

Begin met korte stukken training en stop op het moment dat het goed gaat.

Zorg er wel voor dat al het tuig past en dat er geen medische issues zijn die eerst opgelost moeten worden (tanden, rug, spieren). Vooral omdat je aangeeft dat ze wat stijf is, laat even een osteopaat komen om dr los te laten maken en start vanaf dat punt met opbouwen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:00

Als je het vermoeden hebt dat ze wat vast zit in haar lijf zou ik er eerst een osteopaat of fysio bij halen. Dan sluit je dat in ieder geval ook gelijk uit.
Daarna idd doen wat hier boven al meerdere malen beschreven wordt. Spoor om doen zou ik niet zo snel doen, daar stompt ze waarschijnlijk nog meer van af.

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:04

Ik geloof niet dat ik nog iets heb om aan te vullen :) Ben heel benieuwd naar de vooruitgang en hoe het straks gaat, dus ik blijf volgen! Kan ik vast ook nog wat van leren.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:50

Ik zou idd ook nog even wachten met sporen totdat ze echt aan het been is idd eerder een zweepje erbij pakken

Om los te maken is longeren heel nuttig het fijnste nog met zo een wit touw speciaal ervoor gemaakt kom even niet meer op de naam Maar gaan ze mooi over de rug lopen los door het lijf Maar ik zou hier even eens mee wachten Eerst zorgen dat ze lekker voorwaarts is

Even niet aan het nageven denken deze maand gwn op de andere dagen wanneer je rijdt aan een vrije (niet helemaal los) teugel en voorwaarts rijden liefst in draf en galop aan de midden gangen denken Wat voltes slangevoltes figuren om los te maken in het lijf Maar altijd voorwaarts !!!!!

dan na die mnd 2 dagen longe 2 dgn rijden 2 dgn longe Volgende mnd 1 x per week longe Dan heb je over 3 mnd een heel ander paard

Wat nog belangrijk is met die overgangen tempo wisselingen Straf het paard niet af wanneer deze bv in de middendraf aangallopeert of wanneer je wil draven aan gallopeert ga dan gwn even half rondje mee En dan maak je weer rustig een overgang naar draf Je wilt juist dat die op het been gaat reageren Liever te veel dan te weinig Dan kun je volgende x een minder grote hulp geven

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:26

Gezien je verhaal van het zadel zou ik het paard ook eens los laten maken in de rug. Als de rug zeer doet gaan paarden ook makkelijk terughoudend en tegen de hand lopen

nouca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:56

heee,
heb je al eens nagedacht over Osteopathie
dat hebben ze bij mijn paard ook gedaan aangezien je ook verteld dat je paard erg vast zit.
ik merkte na die tijd erg veel verschil alleen is het wel wat prijzig.

ik hoop dat je hier wat aan hebt. (:

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 17:50

Urielle schreef:
Gezien je verhaal van het zadel zou ik het paard ook eens los laten maken in de rug. Als de rug zeer doet gaan paarden ook makkelijk terughoudend en tegen de hand lopen
En hoe zou jij dit aanpakken als ik het mag vragen?

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:10

Zoals ik lees heeft ze 1 jaar lang op een manege gewerkt. Dit kan betekenen dat ze een jaar lang elke keer weer het (bijna)zelfde rondje in de bak gelopen heeft waardoor ze minder plezier in het rijden heeft gekregen. Je zou kunnen kijken hoe je het voor haar zo afwisselend mogelijk kunt maken, binnen de mogelijkheden die jij hebt. Kun je bijvoorbeeld buitenritten maken of in plaats van rijden haar een keer aan de hand mee nemen, een keer op het land rijden in plaats van in de bak, een keer wat balken in de bak leggen, iets doen met schriktraining/onbekende objecten.

Haar dus heel veel afwisseling in het rijden en de activiteiten die je met haar doet, waardoor het paard er weer plezier in krijgt. En natuurlijk is het goed om ook veel aandacht te blijven geven aan been is reactie.

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 10:25

Joolien schreef:
Hoe oud is je paard? Kan ook zijn dat ze last krijgt van ouderdomskwaaltjes. Ik zou hier met een instructeur lekker mee aan de gang gaan.
Wat je altijd kunt doen is een keer een osteopaat laten komen. Die behandeld het hele lijf en maakt deze los. Hierbij leer je ook meer over je eigen paard, wat haar sterke en zwakke punten zijn bijvoorbeeld. Succes!

Ze is 16 jaar. Een goede vriendin heeft gisteren even naar haar rugspieren gevoeld, die voelen volgens haar gewoon lekker soepel aan (ze is instructrice en heeft een cursus massage voor paarden gedaan geloof ik)

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 10:26

Primeur11 schreef:
Zoals ik lees heeft ze 1 jaar lang op een manege gewerkt. Dit kan betekenen dat ze een jaar lang elke keer weer het (bijna)zelfde rondje in de bak gelopen heeft waardoor ze minder plezier in het rijden heeft gekregen. Je zou kunnen kijken hoe je het voor haar zo afwisselend mogelijk kunt maken, binnen de mogelijkheden die jij hebt. Kun je bijvoorbeeld buitenritten maken of in plaats van rijden haar een keer aan de hand mee nemen, een keer op het land rijden in plaats van in de bak, een keer wat balken in de bak leggen, iets doen met schriktraining/onbekende objecten.

Haar dus heel veel afwisseling in het rijden en de activiteiten die je met haar doet, waardoor het paard er weer plezier in krijgt. En natuurlijk is het goed om ook veel aandacht te blijven geven aan been is reactie.
Wij rijden op stal niet veel dezelfde rondjes of doen veel dezelfde dingen, dus dat zal wel meevallen. Ook rijd er niemand achter elkaar aan en springen we regelmatig. We lopen balkjes, zonder zadel, carrousel rijden etc etc. Dus wat saaiheid betreft valt het nog wel mee denk ik, zolang je haar tijdens de les maar aan het werk houd!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:44

Hoe gaat het met oefenen merk je al wat verschil in de reactie op de beenhulp