Grrr, stomme benen, aanspoorprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Luna

Grrr, stomme benen, aanspoorprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 13:25

Ik wordt er niet goed van zeg. Heb gister voor het eerst een filmpje gezien van mezelf tijdens de les. Wat mij enorm opvalt is dat ik constant aanspoor. Niet hard, maar toch! Mijn paard is nou niet bepaald de snelste. Ze is echt een sloompje eerste klas. Het tempo is al veel beter geworden, maar ik blijf maar steeds aansporen. Doe ik dit niet dan valt ze helemaal stil. Nu snap ik dat dit mijn probleem is en mijn eigen schuld is dat het zo loopt... Hoe los ik dit in hemelsnaam op?? Maak veel overgangen en rijd veel figuren, zorg wel dat we bezig blijven, maar steeds dat tempo... Ze is recent volledig gecheckt, maandag komt iemand haar nogmaals nakijken en als het nodig is loswerken. Ze is verder kerngezond, lief, niet gemeen, maar man man, dat tempo... Haar stelling is nu goed, neemt de hoeken en wendingen mooi mee, er is veel ontspanning ook aan de voorkant. Vaak als ik na een half uurtje haar hals wil laten strekken en pak haar weer op, dan kan ik weer helemaal bij punt 0 beginnen, geen tempo, niet nageven enz. Wat doe ik dan zo gruwelijk fout???

mokzalf

Re: Grrr, stomme benen, aanspoorprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:54

Ik ken dit probleem wel. Het hoeft niet aan jezelf te liggen, met een actief paard kan maar zo blijken dat je je benen wel stilhoud omdat dat dier beter over de rug loopt en je automatisch beter gaat zitten en zo ook je benen stiller hebt.

Probeer eerst je paard actiever te maken, natuurlijk blijf op je hulpen letten, maar been is been en als hij daar niet op reageert mag je best duidelijk zijn en een scherpere hulp geven. Probeer ook veel af te wisselen, longeren met passoa kan al erg helpen waardoor je hem leert lopen op eigen benen, lang en laag rijd, waardoor hij zijn rug beter gebruikt en daarbij stemhulpen beter leert te accepteren.

Wat zegt je lesgever er van?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:56

Met beter aan het been maken kun je proberen om niet de hele tijd aan te sporen maar gewoon behoorlijk scherp en dan alleen wanneer het nodig is. Is heel erg wennen en goed opletten in het begin maar het werkt wel :)

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:09

Klopt idd. Reed voorheen op een draver, compleet het tegenovergestelde. Op haar heb ik geleerd mijn benen heel erg stil te houden. Daarbij hoefde ik absoluut geen been te geven, deed ik dat wel dan ging het direct een aantal versnellingen hoger.
Ze is ook liever lui dan moe, dat zowieso, maar juist daardoor begin ik constant been aan bij te geven dat het gewoon een gewenning geworden en vind het vreselijk moeilijk dit weer af te leren.
Toen ik Luna kocht heeft ze een flinke tijd stil gestaan ivm ziekte. Voor die tijd was ze ook al niet de snelste, maar wel een stukje actiever dan dat ze nu is. Probeer juist zoveel mogelijk overgangen stap - draf en terug naar stap te maken omdat ze soms daarmee wel te triggeren is en dan juist flink doorloopt, maar ook dit truukje heeft ze door nu.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:00

Als je haar iedere x aanspoort word ze contactloos voor het been,
Als je aanspoort en ze valt terug doe je het nog een x en als ze dan weer terug valt geef je haar anders een zacht tikje.
Probeer veel tempo wisselingen te doen, verzamelde draf, uitgestrekte draf etcetera

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:18

Beter één keer goed dan 10 keer half!
Zo wordt je paardje over een tijdje (nog) dover voor het been. Als iemand continu 'hup hup' of 'rennen' tegen je zegt, ga je er uiteindelijk ook niet meer naar luisteren. Probeer je benen stil te houden, en als ze weer langzamer gaat/stil gaat staan moet je een paar dingen doen:
- Jezelf groot maken
- Open gaan zitten
- Actief zitten

En het vierde punt is pas aansporen, en dat hoeft alleen gebruikt te worden als de andere drie het niet doen. Ga dan ook niet knijpen maar laat ze gewoon even 'vallen'. Uiteindelijk zal je paardje al gaan lopen als je jezelf groot maakt :)

Weet niet waar je woont, maar als je in het noorden woont: Equixantos is een hele fijne plek om dit soort dingen te leren!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:26

Bedoel je dat je echt constant drijft of meer dat je wiebelbenen hebt? Het 'op gang houden' kun je voorkomen door kleine hulpen te geven, indien ze niet reageert gelijk duidelijker zijn (dus duidelijke beenhulp of evt. een tik). Zodra ze iets doet in de richting van voorwaarts gaan gelijk belonen met je stem. Komt ze terug in tempo voordat jij daar een hulp voor hebt gegeven? Gelijk weer een duidelijke hulp voorwaarts en opnieuw belonen als ze gaat :) ! Belonen is hierin echt belangrijk, dit houdt je paard gemotiveerd en dan snapt hij ook wat de bedoeling is. Uiteraard op het moment van voorwaarts gaan ook onmiddellijk stoppen met been geven.
Voor wiebelbenen geldt: werk aan je houding en zit. De ideale houding zit tussen zitten en staan in, een actieve houding waarbij je je buikspieren goed gebruikt. Als je te weinig druk op je beugels houdt krijg je automatisch wiebelbenen ;) . Succes!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:43

Streng zijn voor jezelf! Een aantal keren rijden met alleen je aandacht op je benen gericht. Daarnaast moet je paard meteen reageren op jouw been, been = gas! Vliegen moet ze voor je.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 22:16

dank je voor de reacties. Hier ga ik zeker mee aan de slag. Ben nu ook harder geworden en moet zeggen, het werkt wel. Ze is een stuk voorwaartser en ik kan mijn benen weer lekker stil houden. Zo vreemdom jezelf dan te zien op de film en schaamde me kapot voor het constant aansporen. Maar het strenger zijn werpt zijn vruchten af. Thnxx allemaal!!!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:15

:j Wat super dat je al verschil merkt! En het lijkt (vooral aan het begin) heeel hard dat je dan zo streng bent, maar dat is uiteindelijk een heel stuk prettiger voor je pony dan dat continue aansporen! Als ze dit straks een beetje doorheeft zul je zien dat je steeds minder vaak streng hoeft te zijn. Zet hem op en ga zo door +:)+

Odinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:57

Ik ken dit probleem zeker! Had het ook voor, mijn lesgever maakte de beugels vast aan de singel. Zodat ik mijn benen stil hield. Om je paard wat actiever te maken, zou ik mij een les richten op het vooruit rijden van je paard, dus je niets aantrekken over het in de hand lopen. Zorg gewoon dat het contact er blijft. En het volgende wat je moet doen is je paard vooruit sturen zodat hij actief wordt aan je been... Eens dit beter gaat, kan je werken aan het in de hand lopen :)

nouca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:07

ik heb dit probleem ook heel erg gehad.
wat ik heb gedaan was heel erg op mijn houding gaan letten en zorgen dat ik mijn been stil hield.
zodra ik merkte dat mijn paard langzamer werd gaf ik weer druk (bij geen reactie een duidelijke por)
dit heeft een tijdje geduurd maar nu gaat het super goed en heb mijn benen stil.
ik hoop dat je er wat aan hebt succes (:

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:20

Je bent niet consistent. Begin eens van voor af aan, gelijk vanaf het opstappen.
Geef been, geen reactie? Geef nog een keer duidelijker been. Geen reactie? Tik zweepje. Bij reactie belonen! Tussendoor dus niet je aanspoorhulp nog een keer geven of blijven geven.

Als je steeds hulp blijft geven, zonder dat er reactie komt en er zit geen consequentie aan.. Dan ben je eigenlijk je paard aan het leren om niets te doen op je beenhulp.

Weet je zeker dat je handen niet te veel tegenhouden terwijl je been geeft?

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 22:30

Ik weet zeker dat ik haar in de hand niet tegenhoud. Heb goed contact via bit. Ik heb hard gewerkt met jullie tios. Geen reactie is duidelinker zijn en het werpt zijn vruchten af. Ik ksn plots mijn benen weer stil houden ipv constant aansporen. Dank je wel allemaal. Het tempo is flink veranderd in positieve zin. Ik was altijd bang dat ik te hard voor haar zou zijn, maar besef dat het juist alleen maar averechts werkt en dat ze dan juist niets op beenhulpen doet.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:00

Fijn zo! Ik zit momenteel met hetzelfde probleem. Ik neem de tips die hier gegeven werden ook even mee...