shetlander gaat totaal niet in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paarden1pony

shetlander gaat totaal niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 15:45

Heb haar vroeger gereden en toen ging ze ook al niet in galop. Ze ging steeds sneller in draf. Sindsdien ik haar voor de kar heb staan gaat de draf ook steeds harder terwijl ze mijn stem wel begrijpt en toch gaat ze niet in galop. Wie heeft tips?

fleurjansen

Re: shetlander gaat totaal niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:58

en aan de longeerlijn, aan de hand, in de wei?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:06

Mijn shetlander had het in het begin er ook heel erg moeilijk mee. Ik heb zelf zo iets gehad van ik wil gewoon plezier in het rijden houden en als er geen galop in zit momenteel ga ik het niet overhaasten. Momenteel kunnen we wel een flink stuk galopperen ( aan de hand ). Ik heb het haar 'geleerd' met behulp van mijn vader en mijn andere pony. Ik ben gaan rijden op mijn IJslander en mijn vader is met de shetlander gaan fietsen en na veel aanmoedigen en het voorbeeld van het andere paard en de tempo die we er al in hadden sprong ze vanzelf aan in galop. Later op een ander zandpad ging mijn vader voor met de shetlander, aanmoedigen en ik ging alvast achter haar in een galop en toen sprong mijn shetlander ook aan. Het koste me uiteindelijk nog moeite om haar bij te houden ook nog!

Dus, je kan het eens proberen met een ander paard als voorbeeld en er mee te gaan fietsen.

Inge_imone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:31

Aan de hand.. Werk meestal wel.
Succes!

paarden1pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:41

Alleen in de wei rent ze maar dan gaat ze ook met de rest mee.aan de hand heb ik al meerdere keren gebeurtmaar dan gaat ze op de noodrem zelfs. Ik ga eens proberen met een andere paard van mij

Juultje_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:34

gewoon veel aansporen en ze gaat vanzelf in de galop en dan telkens afbouwen met hoelang dat duurt

paarden1pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 17:37

Gewoon veel aansporen helpt bij haar niet. Want dan stopt ze gewoon met lopen..

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:48

Aanmoedigen dan? Actief vrolijk praten en met wat druk in je stem alsof je haar kont wil aan duwen met je stem :P Stopt ze kan je eens een zweepje er bij proberen. Stoppen is niet de bedoeling. Stopt het paard dan een tikje.

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:56

Bij onze shet hielp het om balkjes neer te leggen vaak galloperen ze dan vanzelf al over de balkjes heen.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:01

Een balkje wil wel eens helpen idd.. Het is naar mijn mening vaak een gebrek aan spierkracht. Veel oefenen aan de longe maar ga niet jagen. Als hij/zij bij aansporen alleen snel gaat draven weer terug nemen naar normaal tempo en opnieuw proberen. Kan even duren maar zo heb ik het mijn shetlander toendertijd geleerd. :)