Paard krult op.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NYC

Paard krult op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:51

Mijn 7-jarige PRE ruin heeft nogal de neiging als hij wat spanning krijgt zich op te krullen. Je zou het met de 'rollkur' kunnen vergelijken. Zijn hele hals word ook echt keihard van de spieren die hij aanspant. Hij is dan nogal gehoorzaam en gaat ook beetje de bocht om en stopt als je het vraagt.

Hij is voor een PRE ruin vrij temperament vol, maar wel heel lief. Hij is dominant naar andere paarden, voornamelijk naar hengsten / ruinen met een dominante houding. Het is wel een paard die je soms echt even moet laten merken wie er de baas is, soms wil hij gewoon even proberen de grens op te zoeken van wie er de baas is.
Naar mijn idee kropt hij de spanning in zijn nek op, in zijn gehoorzame buien. Als hij aan het proberen is de baas te wezen dan krult hij niet, hij uit het dan, hij word opgefokt en begint te rennen.
In een ongehoorzame bui is er makkelijker met zijn spanning om te gaan, hij krijgt een time-out en we gaan stappen. Na een paar minuten is de spanning weg.

Maar als hij zich opkrult, kom je er bijna niet vanaf. Als ik dan met hem ga stappen blijft hij in dezelfde houding, als ik hem
Lange teugels geef blijft hij in dezelfde houding, als we met iets anders bezig gaan blijft hij in dezelfde houding, als je hem probeert uit te laten razen dan blijft hij in dezelfde houding.
Kortom om hem uit die houding te krijgen is een hele opgave. Meestal blijft hij na het rijden ook in de houding, zelfs met halster. Ook kan hij tijdens het wandelen/ loslaten die houding aannemen. Ook gaat hij vaak na een schrikmoment er niet vandoor maar krult hij zich op.

Angela

Re: Paard krult op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 00:20

Is hij in Spanje ingereden?

Bij een paard dat zich opkrult wil je in ieder geval goed voorwaarts met een teugel die echt los is.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:30

Ik heb zo geen directe oplossing voor je, maar ik zou eens gaan kijken naar wat er gebeurt in de aanloop naar het opkrullen. Vrijwel alle dingen die een paard doet worden van tevoren aangekondigd. dus kijk heel goed naar zijn lichaamshouding, en voel met rijden wat er gebeurt. Misschien kun je achterhalen wat de aanleiding is. Probeer dus in het voortraject al op de een of andere manier de spanning af te laten vloeien door hem bv af te leiden. Ook een bv verkorte pas of stijvere beweging of aanspannen van de rug kan een teken van spanning zijn.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:40

Als je de mogelijkheid hebt zou ik er door iemand een paar filmpjes van laten maken. Dan kun je zelf misschien iets beter analyseren. Als hij het alleen in zijn "gehoorzame" bui doet is mijn eerste gedachte actief naar voren blijven rijden. Maar dat is heel makkelijk gezegd. Ik heb er nog niet echt een beeld bij..

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:41

Filmpje is een heel goed idee inderdaad. Het zal je verbazen hoeveel details je kunt zien als je goed naar een filmpje kijkt en af en toe terugspoelt.

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 15:50

Goede tip! Ik zal het laten filmen.

@Angela.
Nee hij is in Nederland ingereden.

Heb hem wel in Spanje gekocht, als 2 1/2 jarige. Hij had daar al wat training aan de hand gehad, vanaf een jaar. Naar mijn mening hebben ze hem toen te snel te zware oefeningen geleerd op een vrij hard handige manier. ( we zijn hier later achter gekomen.)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:01

Eigenlijk is dat heel simpel, handen naar voren en been eraan. Dus geen contact meer en als het moet in middengalop de baan door.

Belangrijker is de reden te weten waarom hij zich zo opkrult. Is het op bepaalde momenten? En neemt hij voor de rest wel je hand goed aan?

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:18

Heb ook het idee van geryon in mijn hoofd. Het verschild natuurlijk per paard en je moet proberen de spanning er niet nog meer mee opbouwen..

Maat inderdaad teugels lang (niet helemaal losgooien, wel op kunnen vangen als hij dan weer strekt) maar alleen maar been en net zolang, hoe hard dan ook, voor uit tot zijn neusje ook weer vooruit komt... ik weet niet hoe hij reageerd op de zweep, maat misschien kan een klein tikje op zijn flank wat helpen. Puur ter afleiding en het naar voor te gaan forceren.

en dat is alleen dan nu aan het begin natuurlijk. Mocht hij daar goed op reageren is het natuurlijk de bedoeling dat je dat gaat terug werken. Dat als hij opkropt je enkel nog hem wat ruimte geeft van voor en van achter aandrijft en op die manier hem uit die bocht kan rijden.

Het is maar een idee natuurlijk. Elk paard is anders!!
Hoop dat je er wat aan hebt. Maar alles kalm en vooral niet boos worden :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:22

probeer hem uit de krul te rijden door hem te gaan slingeren van links naar rechts. Mijn arabische hengst doet het ook alleen bij hem komt het uit spanning in het lichaam en die wil hij ontlopen door te krullen en z'n lichaam vast te zetten. Als ik hem dan slinger moet hij z'n spieren wel ontspannen en de krul eruit halen.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:01

Sorry voor het omhoog halen. Maar dit is het meest recente topic hierover.

Ik zou graag willen weten of je het al op heb kunnen lossen en hoe je het gedaan heb.

Zelf heb ik ook een Pre, het is een ongelofelijke binnenvetter. Dus kropt alle spanning op totdat we gaan rijden. Dan gaat hij als een kanon en krult hij zich heel erg op / en zet zich dan vast. Ik heb geprobeerd (meerdere malen, zit er al een tijdje mee. Ook op wedstrijd) hem op dat moment meer teugel te geven. Zijn reactie is dat hij tempo neemt en dus echt bijna gaat galopperen. Maar teugels korter houden is geen optie. Hij gaat dusdanig tegenwerken, dat hij niet te rijden is.

Wat ik wel merk is als ik eenmaal gegaloppeerd heb. Achterwegende latend hoe dat gaat. (erg snel/onbalans/vastpakken versnellen) Is hij daarna een stuk rustiger en zakt hij wel makkelijker.

(plus dat hij rechts ontzettend vast houd. Maar dat hoort niet in dit topic)

Overigens zoals woogy zegt. Dat doe ik, steeds van hand veranderen door kleine s'jes. Maar dat helpt niet.

Appelstroop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:15

Ik zou ook zeggen: Veel wendingen rijden. Slangenvoltes, gebroken lijnen, volte kleiner en groter rijden. Wees creatief, blijf hem bezig houden. Rijd een keer wendingen BXA, ik zeg maar wat. Door de wendingen moet hij wel soepeler lopen in zijn lijf en hals. Blijven volhouden en geduld hebben. Ook voor je gaat galopperen moet hij ontspannen kunnen lopen. Kan je voor het rijden al zien dat hij spanning heeft en die er al wat uit krijgen door longeren of loswerken? Ik hoop dat je er wat aan hebt!

jorreknorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:23

Ik heb dit probleem recent ook ervaren met een trainingspaard.
Mijn instructice adviseerde veel tempowisselingen in draf te rijden.
Dat hielp in dit geval goed. Maar duurde alsnog wel een poosje voor het definitief verbeterd was.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:43

Jorreknorrr
Hij wilt eigenlijk alleen maar hard. Dus ik probeer hem in een langzamer tempo te laten lopen maar dan stort hij totaal in. (in stap)

Appelstroop ik rijd ook zeker wendingen maar het enige wat hij wilt is hard en rechts vasthouden. Ik ben van plan morgen ook te gaan rijden. Ik zal het nog eens proberen en kijken of ik meer wendingen kan rijden!

Zal laten weten hoe het gegaan is.

ashley1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:59

Veel vooruit rijden en veel overgangen