fries paard loopt maar niet voorwaards

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Estherxxxx

fries paard loopt maar niet voorwaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 20:29

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje ik heb een fries paard van 4 jaar nu ongeveer een half jaar onder het zadel. Maar nu is die onwijs sloom met aansporen geeft hij geen kik en met zweep ook niet. Als hij eenmaal een ronde loopt gaat hij stil staan en loopt ook echt niet meer naar voren Hoe hard je ook schopt en tikt. Het zadel, hoofdstel, gebit alles is goedd. Met longeren is het precies hetzelfde hij kijkt je aan zo van ' ik ga echt niet lopen !' Zelf de logeerzweep geeft hij niks om. Ik weet echt niet meer wat ik kan doen, heeft iemand tips??

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:55

Kijk eerst even of je paard bij het plaatsen van zijn voet op het allerlaatste moment het eerst met de verzenen de grond raakt.
Dus de toon een klein ietsje optrekt, het is een kwestie van 1 cm of zo.
Zo niet dan kan er sprake van overhoef zijn (=arthrose) dat komt namelijk veel voor bij Friezen en dat beneemt de looplust.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 03-09-14 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Estherxxxx

Re: fries paard loopt maar niet voorwaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:05

Ohh... dat is niet best. Maar super bedankt! Ik ga morgen gelijk kijken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:07

Estherxxxx schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje ik heb een fries paard van 4 jaar nu ongeveer een half jaar onder het zadel. Maar nu is die onwijs sloom met aansporen geeft hij geen kik en met zweep ook niet. Als hij eenmaal een ronde loopt gaat hij stil staan en loopt ook echt niet meer naar voren Hoe hard je ook schopt en tikt. Het zadel, hoofdstel, gebit alles is goedd. Met longeren is het precies hetzelfde hij kijkt je aan zo van ' ik ga echt niet lopen !' Zelf de logeerzweep geeft hij niks om. Ik weet echt niet meer wat ik kan doen, heeft iemand tips??

Ten eerste een paard wat niet voorwaarts genoeg is heeft niet altijd artrose. Vind ik dan wel weer erg gemakkelijk geroepen van Simpelman.

Ik denk dat jij niet consequent genoeg bent. En je paard in het begin teveel terug hebt gereden.
Een jong paard wat nog niet zo lang onder het zadel is. Moet je juist erg voorwaarts rijden. Liever te hard dan te zacht.
Ga hulp zoeken van iemand die verstand heeft van jonge paarden. En laat die je in het begin gewoon 3 keer in de week helpen. De andere dagen laat je je paard met rust. Hij/zij moet ook de tijd krijgen om de dingen te kunnen verwerken.

zoni65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:07

mijn paard heeft precies het zelfde ben er ook nog niet achter wat helpt ze is 75%fries en 25%fjord

Estherxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:11

FriesWytske schreef:
Estherxxxx schreef:
Hallo allemaal,

Ten eerste een paard wat niet voorwaarts genoeg is heeft niet altijd artrose. Vind ik dan wel weer erg gemakkelijk geroepen van Simpelman.

Ik denk dat jij niet consequent genoeg bent. En je paard in het begin teveel terug hebt gereden.
Een jong paard wat nog niet zo lang onder het zadel is. Moet je juist erg voorwaarts rijden. Liever te hard dan te zacht.
Ga hulp zoeken van iemand die verstand heeft van jonge paarden. En laat die je in het begin gewoon 3 keer in de week helpen. De andere dagen laat je je paard met rust. Hij/zij moet ook de tijd krijgen om de dingen te kunnen verwerken.

Ik ben juist op het begin alleen maar voorwaarts met hem gaan rijden alleen dit probleem heeft hij altijd al gehad. Gewoon eigenlijk te lui om te lopen lijkt het wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 00:15

Je hebt zadel etc. laten nakijken maar is er ook al eens bloed getrokken?
Klinkt misschien drastisch, maar mijn pony (wel stuk ouder) wilde ook niet lopen, is nooit echt voorwaarts geweest maar het werd alleen maar erger. In eerste instantie stak ik op het vanalles (ook DA etc. bij geweest), maar uiteindelijk wel bloed laten trekken en daar kwam het uit .. vitamine E tekort en daardoor spierproblemen. Nu krijgt hij een supplement bij en verschilt hij dag & nacht van karakter en gedrag. Hij zal nooit super voorwaarts zijn, maar dat zit gewoon niet in hem, maar nu wil hij tenminste wel weer lopen ;) Heeft steeds bij het eerste aandraven nog een kleine blokkade (denk dat hij bang heeft dat het weer pijn gaat doen?) maar éénmaal daardoor loopt hij best lekker.

Zeg niet dat het zoiets is, maar het kan altijd natuurlijk ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 00:35

Hoe reageert het paard als hij op de weide loopt? Is hij dan wel actief en alert?
Uiteraard moet je lichamelijke klachten eerst uitsluiten.
Het kan ook te maken hebben dat het paard niet goed begrijpt wat er van hem wordt verwacht of wordt overvraagd.
Nogal wat jonge Friezen reageren dan door 'te staken'. Het paard begrijpt en/óf accepteert de druk niet. Met meer druk raakt hij 'op slot'. (freeze) En inderdaad helpt een zweep dan ook niet. (de befaamde Friese koppigheid }> )
Het kan helpen om dan te wachten totdat het paard vanuit zichzelf gaat bewegen. Dit vervolgens belonen. Dit zul je een tijdje moeten volhouden.
Het lijkt een beetje raar en vergt geduld(zeker in de ogen van mensen die gewend zijn het met een zweep op te lossen), maar het werkt meestal wel.

Estherxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 08:04

in het land loopt die ook lekker te rennen, ik zal het is proberen bedankt!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:10

Wissel je wel eens af of doe je altijd hetzelfde? Rijd je bijvoorbeeld wel eens buiten?
Lange, rechte stukken vooruit kunnen erg fijn zijn voor een (jong) paard.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:11

Klinkt meer als niet/slecht aan de hulp als sloom.
Vaak als je hier eenmaal 'doorheen' bent blijft dit ook wel beter. Een kwestie van consequent zijn, been geen reactie -> harder been, weer geen reactie -> spoor, geen reactie -> zweep.
En zo doorgaan tot je reactie krijgt. Geen enkele keer accepteren dat hij niet reageert !

Als je maar blijft schoppen zonder reactie went je paard hier snel aan en zal been niet meer als voorwaartse hulp zien.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:14

FriesWytske schreef:

De vraag is dan ook om er eens naar te kijken. Het ZOU een reden KUNNEN zijn...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:17

renee16 schreef:
Vaak als je hier eenmaal 'doorheen' bent blijft dit ook wel beter. Een kwestie van consequent zijn, been geen reactie -> harder been, weer geen reactie -> spoor, geen reactie -> zweep.
En zo doorgaan tot je reactie krijgt. Geen enkele keer accepteren dat hij niet reageert !

Als je maar blijft schoppen zonder reactie went je paard hier snel aan en zal been niet meer als voorwaartse hulp zien.

Moet het paard wel snappen dat been voorwaarts is. En ik heb een vermoeden dat dat stukje bij het beleren is overgeslagen.

Terug naar stemhulp gaan en haar daar voorwaarts op leren lopen. Dan stemhulp langzaam gaan vervangen door beenhulp. Dus eerst stem, dan stem en beenhulp. En als ze dat snapt pas weer beenhulp gaan toepassen.

@ kala. Er wordt altijd heel gemakkelijk geroepen, dat er dan maar een dierenarts, ostheopaat en noem maar op wat voor peut bij moet komen. Kan je zeggen dat die er hier niet komen, omdat een jong paard niet voorwaarts is.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:21

Idd medische oorzaken uitsluiten, en dan ...

Is je paard alleen sloom in de bak ?
Rij je ook buiten met andere paarden en hoe is hij dan ?
En hoe is het met je eigen zit ? Veel ruiters rijden hun paard, onbewust, terug met zit en hulpen.

Ik zou in ieder geval veel afwisseling inbouwen, kort in de bak rijden met veel overgangen en figuren, samen met andere paarden buiten rijden, wandelen, grondwerken, rustdagen.

Het leuk proberen te houden voor je paard.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:23

FriesWytske schreef:
@ kala. Er wordt altijd heel gemakkelijk geroepen, dat er dan maar een dierenarts, ostheopaat en noem maar op wat voor peut bij moet komen. Kan je zeggen dat die er hier niet komen, omdat een jong paard niet voorwaarts is.

Lees dan eens wat er staat: Je zou eens kunnen kijken naar... Kun je dus zelf zien. Vervolgens kun je altijd bellen met je verhaal en je vermoedens. Bovendien: Als IK wil dat een DA komt kijken, dan komt hij/zij. Mijn dier, mijn centen, mijn gevoel.
Juist bij jonge dieren is het belangrijk om problemen tijdig te ontdekken. Voorkomen is beter dan genezen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:34

Hoe is je paard dan ingereden?
Heb je dat zelf gedaan of heb je haar gekocht toen ze al was ingereden (hoe was ze dan toen met proefrijden?).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:39

renee16 schreef:

Zou niet op een paard dat de beenhulp al niet snapt sporen dragen en zo te horen blokkeert het dier ook al met longeren, dus verwacht dat de zweep niet zal helpen. Advies als dit zal alleen maar resulteren in een afgeranseld paard dat nog steeds niet loopt en een zwaar gefrustreerde ruiter.

Er zijn verschillende dingen die je kan doen en niet alles werkt bij ieder paard. Om te beginnen ga je terug naar de basis en dat zijn stemhulpen. Als het paard met longeren ook al stil staat en nergens meer op reageert, zou ik gaan grondwerken. Op een afgezet stuk werken met het principe van druk (rondzwaaien van de lijn) en stukje stemhulpen daarbij koppelen. Als je nog nooit gegrondwerkt hebt, is het handig om een ervaren persoon eerst te laten helpen. Dezelfde techniek die je daar gebruikt gebruik je later weer met longeren. Je raakt dus nooit het paard met de lijn, je voert alleen de druk achter het paard dusdanig op dat ze gaan lopen.

Al rijdend kan je verschillende dingen doen. Soms helpt het om opzij te sturen. Paard blokkeert en wil niet naar voren, jij stuurt opzij wat een totaal andere beweging is dan recht naar voren dus doorbreek je die focus. En daarna beloon je met je stem en kan je weer rechtdoor sturen.
Andere optie is het geven van ritme. Dit is wat lastig uitleggen, maar werkte uitstekend bij de afgestompte manegeponies waar ik het op geleerd heb. Je kan het met de uiteinden van je teugels doen en je tikt om en op op de schouder. Zoals je wel eens in slechte westernfilms ziet doen. Let op dat je geen rukken in de mond geeft én dat je niet slaat om het slaan. Dit laatste is wel een korte oplossing, ik denk dat je meer hebt aan het terug gaan naar de basis.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:10

Wanneer een paard onder het zadel niet wil bewegen dan heeft het daar een reden voor.
Onbalans, nog niet weten hoe het verstoorde evenwicht te herstellen, gebrek aan kracht, angst, onbegrip.
Het is eerst zaak om uit te vinden waarom om vervolgens aan een oplossing van het probleem te gaan denken.

Friezen zijn in principe gehoorzame, werklustige, niet kwalijk nemende paarden.
Ze zullen van nature eerder beginnen zich met energie van hun probleem te verwijderen.
Wanneer een Fries niet loopt is het slim eerst eens even te gaan onderzoeken waarom....

Meer dan 50% van de omzet in de NL paardenklinieken wordt geleverd door Friezen, dat is wel wat veel, er is dus kennelijk een probleem in dit ras, of dat de Friese meisjes nu welgevallig is of niet.
Ik woon in Zuid Frankrijk, er zijn hier heel weinig Friezen te vinden maar bij de paardenklinieken zien we ze volop.

Arthrose komt bij Friezen al op jonge leeftijd veel voor, het is heel eenvoudig zelf een "voor diagnose" te stellen aan de hand van wat ik hierboven beschreef.
Komt hier niets uit, gelukkig dan maar, volgende onderwerp.

Marije00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:36

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:40

Simpelman schreef:
Wanneer een paard onder het zadel niet wil bewegen dan heeft het daar een reden voor.
Onbalans, nog niet weten hoe het verstoorde evenwicht te herstellen, gebrek aan kracht, angst, onbegrip.
Het is eerst zaak om uit te vinden waarom om vervolgens aan een oplossing van het probleem te gaan denken.

Ze zullen van nature eerder beginnen zich met energie van hun probleem te verwijderen.
Wanneer een Fries niet loopt is het slim eerst eens even te gaan onderzoeken waarom....

Meer dan 50% van de omzet in de NL paardenklinieken wordt geleverd door Friezen, dat is wel wat veel, er is dus kennelijk een probleem in dit ras, of dat de Friese meisjes nu welgevallig is of niet.
Ik woon in Zuid Frankrijk, er zijn hier heel weinig Friezen te vinden maar bij de paardenklinieken zien we ze volop.

Arthrose komt bij Friezen al op jonge leeftijd veel voor, het is heel eenvoudig zelf een "voor diagnose" te stellen aan de hand van wat ik hierboven beschreef.

Bron? Volgens mij is dit dikke onzin. Er zijn wel degelijk friezenkwaaltjes, maar artrose hoort daar niet bij. Dat komt namelijk bij veel oude paarden voor, niet alleen bij friezen en ik heb ook nog nooit jonge friezen met artrose gezien.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:05

Simpelman schreef:

Zou zeggen kom met bewijzen hiervan.

En ook het artrose verhaal klopt niks van. Is altijd heel gemakkelijk om het dan maar Friezenkwaal te noemen. Artrose komt bij een Fries net zo vaak voor als bij een KWPN'er of noem maar op welk ras.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:26