Dressuur met slechtziend paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Holandesa

Dressuur met slechtziend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 00:52

Hallo iedereen,

Ik heb een nieuw paard, een prachtige 7 jarige PRE, ooit APTA gekeurd, klinisch gekeurd maar lang onopgemerkt slechtziend gebleven. Aan beide ogen ziet ze slecht. Er is niets aan de ogen te zien. Het vermoeden is dat ze al jaren, zo niet geboren is met slechtziendheid.
Afijn, ze is nog niet lang onder het zadel maar pakt het super op.
De aanleuning is nog niet constant, begrijpelijk. Maar ze tast ook voorzichtig de rand af, met haar hoofd omhoog om lichtinval te zoeken. Een binnen en buitenbak maakt wel verschil.

Nu denk ik, hoe meer vertrouwen hoe beter ze gaat lopen en ook meer nageeflijk. Maar ik vraag mij af of er mensen zijn die ook een slechtziend of blind paard hebben en dressuur rijden. Ook wedstrijden?
Als het er niet in zit, hoeft het niet. Het is een super fijn paard, zo lief en vol van vertrouwen. Ik ben heel nieuwsgierig.

Je hebt wel visueel gehandicapten te paard maar ook visueel gehandicapte paarden in de dressuurring?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 00:57

[***] heeft een blinde ex manegepony waar ze zelfs het bos mee in kan onder zadel.
Dus het kan denk ik zeker, ik denk dat wel dat je moet gaan grondwerken op een of andere manier.
Dat ze je echt 100% leert vertrouwen dat jij haar weg voor haar uitstippelt.
Misschien haar eens pb'en hoe zij het aangepakt heeft? :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 00:59

Ja hoor! Een vorige stalgenoot had zo'n paard. Volledig blind aan één oog en slechtziend aan het andere. Was inderdaad wel wat voorzichtig onder het zadel en wou alles aftasten, maar d'r eigenaar kon met haar lezen en schrijven. Dat vertrouwen zat erg goed waardoor ze in de drukte op wedstrijd ook gewoon kalm bleef. Zij hebben tot L/M niveau wedstrijd gereden als ik me niet vergis :-)

Murthul

Re: Dressuur met slechtziend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 01:08

Als ik me niet vergis was er op de WEG ook een combinatie waarbij het paard 1 van beide ogen miste, een hoog niveau bereiken is dus zeker mogelijk.

Holandesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 01:33

Ah leuk om te lezen!

Het is een heel mensgericht paard, ze zet geen pas verkeerd. En doet wat meer op de tast en reuk.
Maar kan mij voorstellen dat constante nageeflijkheid niet gemakkelijk is voor een visueel gehandicapt paard.

En springen? Was ik niet van plan, maar wel nieuwsgierig.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 01:38

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 02:17

http://www.ad.nl/ad/nl/1021/Meer-sport/ ... aard.dhtml

En op de WEG was er inderdaad ook eentje, ben de naam even kwijt. Een vriendin van mij had ook een paard dat aan een kant z'n oog miste en aan de andere kant heel slecht zag, hij was ook al rond de 16 dus liep niet meer op heel hoog niveau maar ze reed er gewoon dressuurlessen mee, ging mee naar het bos en deed zelfs af en toe een sprongetje.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 02:26

_Zoe schreef:
http://www.ad.nl/ad/nl/1021/Meer-sport/ ... aard.dhtml

En op de WEG was er inderdaad ook eentje, ben de naam even kwijt. Een vriendin van mij had ook een paard dat aan een kant z'n oog miste en aan de andere kant heel slecht zag, hij was ook al rond de 16 dus liep niet meer op heel hoog niveau maar ze reed er gewoon dressuurlessen mee, ging mee naar het bos en deed zelfs af en toe een sprongetje.

Ik heb het even opgezocht, paard dat op de WEG reed was Santana (v. Sandro Hit) gereden door Minna Telde. Combi uit zweden.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:59

Dressuurwedstrijden met een blind paard heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me ook moeten kunnen.

Mijn vorige paard Marco (helaas in 2005 overleden) is geleidelijk volledig blind geworden aan beide ogen en wij reden ook nog gewoon samen in de bak en in het bos.
Het is inderdaad een kwestie van blind vertrouwen en dan is "alles" mogelijk.

Wij sprongen niet maar dat was meer omdat ik mezelf niet vertrouwde om de afzet op het juiste moment te kunnen bepalen en onnodig risico nemen wilde ik niet doen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:06

mijn paard heeft ook 1 oog, zo geboren, merk er weinig aan, enige lompigheid aan die kant, maar vaak ook aan de andere kant dus of dat komt door het gemis van het oog twijfel ik over.

ik rij western, ik merkte met koeien clinic dat ze als de koeien aan de blinde kant zijn dat ze zich half omdraait om ze te kunnen zien.

en bij de hoefsmid is dat ze aan de blinde kant meewerkt en aan de andere kant de hoefsmid in zijn kont probeert te bijten.

verder op stal en in de wei met rijden nog nooit eigenlijk specifiek iets gemerkt omdat ze aan 1 oog niet ziet

Holandesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 14:08

Ik denk dat het nog 'anders' is, als een paard een oog mist of aan een oog blind is.
Mijn knappe PRE ziet tot ong. een meter, maar niet scherp. De dreigreflex is er nagenoeg niet, aan beide ogen.
In de kliniek konden ze geen trauma ontdekken, geen beschadigingen.. Hoe ze verder in de bak of weide beweegt lijkt het alsof ze het al jaren heeft. Ze zoekt alleen nog wel vaak steun door haar hoofd omhoog te bewegen. Ze ruikt en tast dan de omgeving af. Toch denk ik dat het uiteindelijk wel goed komt met constante aanleuning. We hebben geen haast en leuk om te lezen dat er dus ook gevallen zijn van paarden op hoog niveau.
Dat is geen must voor mij, maar gaaf lijkt het me wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:12

Hier in NL rijd een combinatie Z2 dacht ik uit mijn hoofd, het paard mist 1 oog.
En volgens mij last ik laatst hier iets over een of andere cross, dus springen en niet te zuinig ook, dat gewonnen was door een paard met 1 oog.
Dus alles is mogelijk hoor!!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:14

Iepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:46

Wij hebben ook een paard op de manege die slecht ziet maar gaat verder prima! Er worden ook wedstrijden met haar gereden en buiten is ze ook erg braaf!

Holandesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 21:24

Even een update; met rijden gaat het niet geweldig. In draf snijdt ze de hoeken af en het liefst met haar hoofd schuin gericht op de bakrand. Ik ben niet bang en ook niet bang dat ze gaat staken of bokken.
Het is voor de rest een ontzettend lief dier en stap gaat wel al stukken beter, ook nageeflijk. Maar zodra ik ga draven is het meestal een ramp, ik duw haar zoveel mogelijk weer op de hoefslag maar het lukt niet altijd.
Als er iemand in de hoek staat en ze komt in de buurt dan schrikt ze wel eens opzij maar geen gevaarlijke situaties. Los in de bak galoppeert en bokt ze er lustig op los. Dan stopt ze keurig voor de wanden en als ik in het midden sta en ze komt op me af moet ik 'Ho' roepen dan stopt ze meteen of draait zich om.

Ik denk wel dat het verschil maakt of een paard 1 oog blind heeft of beide slechtziend. En mijn paardje is al, waarschijnlijk, haar hele leven slechtziend. Er is geen trauma in of achter het oog te zien en beide ogen zijn net zo slecht, worden niet beter ook niet slechter.
Een blind paard kan niet schrikken van plotselinge mensen, paraplu's of zoiets en mijn paard ziet wel de schimmen. Makkelijk zal het niet worden vrees ik.

Nu ga ik binnenkort lessen, klassieke dressuur. Misschien komt het uiteindelijk allemaal goed!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:51

Hoi,

Ik heb in dit topic al eerder gereageerd.

Mijn vorige paard is geleidelijk blind geworden aan beide ogen en heeft dus ook lange periodes van slechtziendheid gehad. Wij reden meestal buiten maar ook wel in de buitenbak (luxe van een binnenbak heb ik nooit gehad). Er waren momenten dat ik hem echt volledige vrijheid met zijn hoofd gaf omdat hij dan zelf kon bepalen wat hij nog in welke hoek een beetje kon zien. Dat deed ik als ik merkte dat hij met rijden zijn hoofd ineens onverklaarbaar wilde kantelen, gebeurde niet vaak het kwam wel eens voor.
Over het algemeen genomen merkte ik er eigenlijk weinig van dat hij niet of slecht kon zien maar heel soms dus wel.

Wat ik bij Marco merkte was veel onrust met harde wind. Waarschijnlijk werd het dan te verwarrend voor hem waar alle geluiden vandaan kwamen. Mijn oplossing: niet rijden met storm :)

Succes met lessen en het komt vast allemaal goed.
En soms "moet" je de definitie van goed een beetje aanpassen aan de situatie.

Leuk om een update te lezen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:51

Ik heb een merrie die aan 1 oog blind is en de andere kant slecht ziet.
Ze loopt ZZ dressuur, ZZ vaardigheid, enkelspan, 2span, tandem en 4span (tandem en 4span in de vaardigheid/minimarathon achter in het span, dressuur ook probleemloos voor) en braaf onder het zadel (bixie nivo dressuur en springen, gaat op een pony van 100cm, dus geen ervaren ruiter op haar rug). Het is mijn fijnste wedstrijd pony, altijd een stabiele factor als ik op pad ben, paar weken terug presteerde ze het om op 1 dag 3x 1e te worden, 3 disciplines, 3 verschillende rijders :j .

Het hoeft dus geen groot probleem te zijn, maar ieder paard is natuurlijk anders.

Holandesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 17:45

En Dennis, is jouw pony altijd al slechtziend geweest?

De kliniek denkt wel dat mijn paard al haar hele leven slechtziend of in ieder geval al enkele jaren.
Ze is nu gewoon nog heel onzeker denk ik.

Mooi te lezen van jullie paarden!! Doet mij deugd

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:49

Ik denk dat vertrouwen het belangrijkste is wanneer je paard slecht ziet. Ik zou heel erg aan jullie band werken. Ze moet door jou zekerder worden :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:58

Die van mij heb ik als 3 jarige gekregen, net stamboek opgenomen dus toen in orde. Als 5 jarige is bevestigd dat ze niets ziet aan 1 kant en slecht met de andere kant. Ze is nu 13 en heb alles met haar gedaan, IBOP onder het zadel, dressuur aan de lange teugel, mennen. Ze is zo braaf dat ze ook soms geleent word voor koetsiersbewijs examens, ze is dus ook braaf langs de weg.
Afgelopen weekeind nog minimarathon in het 2span, veel herrie, brug in het parcours, ze neemt mijn jonkie overal zo mee langs.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:02

dressuurpaard van een vriendin heeft 1 oog er uit en is aan het andere oog volledig blind, en die loopt nu geloof ik in het ZZ-licht (voormalig grand prix). dressuur is zeker mogelijk, met de juiste begeleiding en begrip voor hoe het paard 'anders' reageert op dingen.

Holandesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 19:09

Wauw wat een mooie verhalen :) Mijn merrie is APTA gekeurd en de keuringen voor PRE's zijn erg streng. Dat het nooit iemand opgevallen is, is bijna niet voor te stellen want ze botst best snel ergens tegen aan en schrikt van schimmen.

Wel is ze heel lief hoor en ik ben ook niet bang dat ze me er af gooit ofzo, ze stopt eerder dan dat ze ergens voor weg sprint. Ze komt in de bak gewoon naar me toe als ik haar roep en ze vind gefrunnik aan haar lijf ook heerlijk. Ik ben helemaal verkocht aan haar <3

Men vraagt mij wel eens; "wat moet je met zo'n paard? Waarom heb je geen beter paard gekocht?" Maar ik zag haar en dacht; ja dit is het!

xMistyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:54

Paard van een vriendin is volledig blind aan twee ogen en hoewel ze geen wedstrijden rijdt (oud omaatje := ) Kan ze nog alle dressuuroefeningen. Het enige puntje zou zijn is dat ze eventueel kan schrikken van hard muziek dat plotseling aan gaat/iemand die door een microfoon praat. Maar er zijn genoeg paarden die kunnen goed zien en daar ook last van hebben.

Holandesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 20:43

Binnenkort ga ik onder begeleiding buiten rijden, kijken hoe dat gaat. Sowieso met een ander paard durf ik het wel maar ik zal ook wel eens alleen op pad willen.