Het is een Welsh Cob merrie van 11 jaar en is een flinke dominante maar ook een ontzettend lieve tante.
Het kan zijn dat sommigen van jullie ons kennen van dit topic:
EINDELIJK ik heb je gevonden!!
Na de koop van Pom (roepnaam) ging het erg goed. We hebben een zadel speciaal aan laten meten en het rijden was super leuk en het ging dan ook steeds beter.
Zo rond april ging ze steeds meer dwars doen, bokken, weglopen tijdens op en afstappen, wegrennen, ineens stilstaan, enzovoorts.
Dit heeft ze zo'n 2 á 3 weken gedaan, tot ik de DA erbij gehaald had. Het voelde niet goed en het voelde alsof ze pijn had.
Ja hoor, daar gingen we dan... een 'paar weken' niet meer rijden, geen gewicht op de rug; rugblessure!
Langzaam opbouwen met longeren en dan na 5 weken zachtjes aan weer opstappen.
Ik kan je vertellen.. die 5 weken werden zo ongeveer 3 maanden en het longeren kwam zowat mijn strot uit.
Wel hebben we in deze blessure tijd gelukkig wel veel dingen geleerd en ondernomen. Zo hebben we bijvoorbeeld een clinic in Freestyle gevolgd, waar we ontzettend veel van hebben geleerd en toe kunnen passen in onze huidige communicatie.
Ondertussen ben ik (na heel rustig aan opbouwen vanaf 5 minuutjes stappen) weer (bijna) vollop aan het rijden met Pom en het gaat echt super goed.
1 nadeel... het dressuurzadel past niet meer, omdat Promise nu zo veel meer bespiering heeft gekregen dan ze had... in November komt de zadelpasser om het zadel te vermaken tot een goedpassend zadel.
Op dit moment rijden we met een goedpassend westernzadel, waar ook prima mee te trainen valt blijkt maar!!
Dit filmpje is van afgelopen zaterdag en ik ben benieuwd wat jullie voor bruikbare tips voor ons hebben.
Ik wil jullie vragen om in jullie reactie rekening te houden met het feit dat we beiden die 3 maanden niet hebben gereden en dus nog erg zoekende zijn naar de juiste balans.
De acties waar we momenteel aan werken bij Promise:
- Balans vinden met ruiter
- Rechtrichten
De acties waar we momenteel aan werken bij mij:
- alles
- Hulpen verfijnen
- Conditie
- Balans vinden en overdragen naar paard
- Bewustwording bewegingen paard
- Rustig zitten, niet te veel willen doen, paard eigen balans proberen te laten vinden.
We krijgen professionele begeleiding, 3 keer in de 2 weken, daarnaast rijden we nog zo'n 1 á 2 keer (in verband met opbouwen training) en daarnaast longeer ik nog 1 á 2 keer in de week.