Promise weer aan het werk na rugblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

Promise weer aan het werk na rugblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 22:37

Sinds oktober 2013 heb ik mijn aller eerste eigen paardje, genaamd Promise.
Het is een Welsh Cob merrie van 11 jaar en is een flinke dominante maar ook een ontzettend lieve tante.

Het kan zijn dat sommigen van jullie ons kennen van dit topic:
EINDELIJK ik heb je gevonden!!

Na de koop van Pom (roepnaam) ging het erg goed. We hebben een zadel speciaal aan laten meten en het rijden was super leuk en het ging dan ook steeds beter.

Zo rond april ging ze steeds meer dwars doen, bokken, weglopen tijdens op en afstappen, wegrennen, ineens stilstaan, enzovoorts.
Dit heeft ze zo'n 2 á 3 weken gedaan, tot ik de DA erbij gehaald had. Het voelde niet goed en het voelde alsof ze pijn had.

Ja hoor, daar gingen we dan... een 'paar weken' niet meer rijden, geen gewicht op de rug; rugblessure!
Langzaam opbouwen met longeren en dan na 5 weken zachtjes aan weer opstappen.

Ik kan je vertellen.. die 5 weken werden zo ongeveer 3 maanden en het longeren kwam zowat mijn strot uit.
Wel hebben we in deze blessure tijd gelukkig wel veel dingen geleerd en ondernomen. Zo hebben we bijvoorbeeld een clinic in Freestyle gevolgd, waar we ontzettend veel van hebben geleerd en toe kunnen passen in onze huidige communicatie.

Ondertussen ben ik (na heel rustig aan opbouwen vanaf 5 minuutjes stappen) weer (bijna) vollop aan het rijden met Pom en het gaat echt super goed.

1 nadeel... het dressuurzadel past niet meer, omdat Promise nu zo veel meer bespiering heeft gekregen dan ze had... in November komt de zadelpasser om het zadel te vermaken tot een goedpassend zadel.
Op dit moment rijden we met een goedpassend westernzadel, waar ook prima mee te trainen valt blijkt maar!!

Dit filmpje is van afgelopen zaterdag en ik ben benieuwd wat jullie voor bruikbare tips voor ons hebben.
Ik wil jullie vragen om in jullie reactie rekening te houden met het feit dat we beiden die 3 maanden niet hebben gereden en dus nog erg zoekende zijn naar de juiste balans.

De acties waar we momenteel aan werken bij Promise:
- Balans vinden met ruiter
- Rechtrichten

De acties waar we momenteel aan werken bij mij:
- alles :')
- Hulpen verfijnen
- Conditie
- Balans vinden en overdragen naar paard
- Bewustwording bewegingen paard
- Rustig zitten, niet te veel willen doen, paard eigen balans proberen te laten vinden.

We krijgen professionele begeleiding, 3 keer in de 2 weken, daarnaast rijden we nog zo'n 1 á 2 keer (in verband met opbouwen training) en daarnaast longeer ik nog 1 á 2 keer in de week.

samanthaaxx

Re: Promise weer aan het werk na rugblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 22:23

Is er niemand die tips voor ons heeft of iets wilt delen over het filmpje?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:27

Ik denk persoonlijk dat het zadel wat er nu op ligt ook niet lekker ligt.

Ze loopt er naar mijn mening niet helemaal fijn onder.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 22:32

upendo schreef:
Ik denk persoonlijk dat het zadel wat er nu op ligt ook niet lekker ligt.

Ze loopt er naar mijn mening niet helemaal fijn onder.

Even ter verduidelijking voor mezelf; wat bedoel je met 'ze loopt er niet helemaal fijn onder'. Ik kan voor mezelf wel iets bedenken, maar ligt natuurlijk voor iedereen anders

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:37

Ze is voornamelijk heel onrustig in het hoofd.
Zet voor mijn gevoel haar heupen ook wat vast, maar dat kan ik niet helemaal goed zien op de minuut film. :)

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 22:41

upendo schreef:
Ze is voornamelijk heel onrustig in het hoofd.
Zet voor mijn gevoel haar heupen ook wat vast, maar dat kan ik niet helemaal goed zien op de minuut film. :)

Ze is inderdaad nog heel erg zoekende naar een juiste houding. Aan haar hoofd werk ik 0 - 5% aan en er is een duidelijke onbalans te zien in haar hoofdhouding.
Ik wil dat ze eerst over haar lijf goed loopt en de juiste balans vind, voordat ik me met haar hoofd bezig houd.
Promise wordt elke 2 weken behandeld voor haar scheefheid en inderdaad haar vastgezette spieren, wat ze op dit moment erg doet.
Super gezien dus, bedankt voor je heldere blik!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:49

Ik snap wat je bedoelt upendo. Ik denk dat ze zich erg vasthoudt in haar hele lijf en daardoor geen schwung heeft, waardoor het er niet helemaal fijn uit ziet. Je ziet ook dat ze het hoofd kantelt, erg bezig is met haar mond enzo. Maar je bent op de goede weg zo te zien! Probeer wel contact te houden. Ze heeft immers een hand nodig om op te zoeken, om op na te geven.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 08:52

Geryon schreef:
Ik snap wat je bedoelt upendo. Ik denk dat ze zich erg vasthoudt in haar hele lijf en daardoor geen schwung heeft, waardoor het er niet helemaal fijn uit ziet. Je ziet ook dat ze het hoofd kantelt, erg bezig is met haar mond enzo. Maar je bent op de goede weg zo te zien! Probeer wel contact te houden. Ze heeft immers een hand nodig om op te zoeken, om op na te geven.

Dank je wel voor de tip en het compliment! Ik zal er zeker op letten vanavond! Ik herken ook wat je zegt, ik hoop dat dat minder wordt als ze haar balans heeft gevonden met ruiter erop, met longeren is dat namelijk al zo goed als weg en dat had ze eers wel

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:29

Ik zie een paardje die eens flink over de rug 'gereden' moet worden. Het houd helemaal vast waardoor goed en lekker zitten voor de ruiter ook onmogelijk lijkt te worden.

Probeer eens lang en laag te rijden, of eventueel aan de longe met een passoa! Probeer haar lekker los te rijden, want volgens mij kun je genoeg uit deze pony halen! :D

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 17:34

mokzalf schreef:
Ik zie een paardje die eens flink over de rug 'gereden' moet worden. Het houd helemaal vast waardoor goed en lekker zitten voor de ruiter ook onmogelijk lijkt te worden.

Probeer eens lang en laag te rijden, of eventueel aan de longe met een passoa! Probeer haar lekker los te rijden, want volgens mij kun je genoeg uit deze pony halen! :D

Bedankt voor je reactie en je tips! Ik longeer met een hulpmiddel, zo'n touw over haar rug door haar voorbenen heen, daar loopt ze super mee. Alleen onder het zadel is nog een probleem, maar gaat steeds beter, ik zal binnenkort een filmpje plaatsen wanneer ik haar lang en laag rijd, maar heb op dit moment geen filmpje daarvan, ook dan zet ze zich vast omdat ze nog totaal geen balans kon vinden.
Toevallig net lang en laag gereden en gaat steeds beter, ben helemaal happy aan het worden!

We gaan er zeker weten komen, bedankt!