moeite met ontspannen in de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jebo198

moeite met ontspannen in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 19:38

hoi, ik heb erg veel moeite met het ontspannen in de hand,
waardoor het een wedstrijd tussen het paard en mij word wie de sterkste is, wat niet de bedoeling is
ik probeer er elke keer weer opnieuw op te letten, maar betrap me erop dat mijn hand snel weer vast staat en hem begin te kantelen.. en wanneer ik met slof rij is dat nog veel erger, ik mis een pink en dat maakt het er niet gemakkelijker op, en heb het idee dat mijn hand, de functie van de pink wil overnemen, om de grip te behouden, zodat de teugel niet constant glijd.
iemand tips, of oefeningen hoe ik mijn leer ontspannen?

dankje alvast:)

JuliaKamm

Re: moeite met ontspannen in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:44

Ik zou niet meer met slof rijden iig als je dan meer spanning hebt.

Ik heb dit ook met mijn paard en mijn instructeur heeft daar deze tip voor gegeven, ik vraag hem nageeflijk door middel van een beetje druk zetten met mijn handen, als hij wat naar beneden gaat geef jij mee, ook draag ik mijn handen hoog, ik ben lager natuurlijk sterker, maar het paard ook, en bovenin ben jij gevoeliger dus voel je ook hoe je paard loopt.
Ook let ik eerst heel erg op het voorwaarts rijden, en op een gegeven moment is mijn paard erg licht in de hand.

Ook heb ik als tip gekregen om mijn paard eerst op te rekken voor het rijden dan krijg je ook minder spanning.
Er loopt een spier van waar het kopstuk zit, over de rug, onder het zadel, naar de bekken. Als jij je paard lang en laag laat lopen kantelen zijn bekken naar achter, omdat die spier als het ware ook korter word, ga jij jouw paard dan doorrijden zal je merken dat hij met zijn hoofd omhoog gaat.
Als jij hem uiteindelijk lang en laag hebt ( echt op kniehoogte) en door hebt lopen, dan is hij optimaal opgerekt en is hij veel soepeler, en bij mijn paard veel minder spanning. Deze oefening doe ik in alle gangen op beide handen.

En voor het kantelen, als mijn paard naar binnen kanteld, met zijn neus binnen, oren buiten, doe ik mijn buitenhand een klein beetje omhoog, dan loopt hij weer recht.

Mijn paard geeft ook heel erg de aanleiding om te gaan rommelen met je handen, maar als ik deze oefeningen doe word hij onwijs licht in de hand en lekker soepel.

Ik hoop dat je dit snapt en er wat aan hebt :P

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:22

Rijd je paard uitsluitend aan een kontaktteugel.
Dat wil zeggen laat je paard zelf bepalen waar hij zijn hoofd draagt, het enige dat jij doet is hem zo vriendelijk, teder en zcht mogfelijk volgen.
Zo is er voor niemand iets te winnen, op den duur krijgt je paard vertrouwen in je hand en het zal zichg dan vanzelf aanbieden en aanleuning nemen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:26

Wat ik heel leerzaam vond is eens oefenen met iemand anders die die teugels aan de andere kant vasthoudt, alsof hij/zij de mond van het paard is.
En dan de effecten "als mens" voelen van wat er gebeurd als je meegaat met je "paard" of niet.

Als je paard zijn hoofd omhoog doet en jij volgt met licht contact, zoals Simpelman ook zegt, heeft het paard niets om sterker tegen te zijn.
Het paard heeft namelijk alleen maar iets om aan te trekken/hangen als jij terug trekt of hangt.

In aanleuning rijden komt vanuit de achterhand, niet vanuit de voorkant met de teugels.

Voor de rest komen er veel problemen met de hand ook voor vanuit spanning op andere plekken in het lichaam zoals schouders, nek. Dus zorgen voor ontspanning en blijven ademen kan ook helpen.

Je zou kunnen proberen met een zweepje te rijden (vasthouden als presenteerblaadje tussen je duimen met de teugels) zodat je je handen stiller houden. En/of een bandage om je armen zodat je je ellenbogen aangesloten aan je lichaam houdt.
Dit zijn allemaal uiteraard tijdelijke hulpmiddelen om je je een gevoel te geven.
Verder het idee dat je met kuikentjes in je hand rijdt. De kuikentjes mogen niet wegvliegen maar je mag ze ook niet fijn knijpen. En als hun hoofdjes niet recht omhoog staan worden ze misselijk.

ankem

Re: moeite met ontspannen in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:59

Ik heb heel weinig gevoel nog in mijn vingers/handen en daardoor reed ik of met te ver geopende hand of te strak. Ik heb een dikke, brede leren teugel met stops gekocht, waardoor ik meer gevoel bij de teugel kreeg. De teugel is door zijn dikte iets zwaarder, maar dat is wel het enige gewicht dat ik in mijn handen heb.

Verder heb ik gemerkt dat wanneer je rompstabiliteit niet voldoende is, je dit vaak compenseert in je handen. Dus je core heel stevig maken. En je paard goed op het achterbeen zetten.

Wat mij tenslotte erg heeft geholpen is me voor te stellen dat om mijn bovenarmen handboeien zaten en dat ik mijn handen met rechtopstaande vuisten als het ware tegen een muur aan duw of een boodschappenkar wegduw.

Het deels ontbreken van gevoel in mijn lijf kan ik (gelukkig) door middel van visualisaties voor een heel groot deel opvangen.