Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 15:19

Hoi bokkers,

Dit topic is geopend om de beste rijtechnische tips/aanwijzingen die je ooit gekregen hebt met elkaar te delen. Zo kunnen we misschien nog wat van elkaar leren! Hier komt de mijne: vooruit kijken ipv naar mijn paard. Dit zorgde ervoor dat ik ging voelen wat het paard onder mij doet en zo veel beter kan reageren/corrigeren/etc. Brand los!

LOVESUSHI

Re: Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:21

schouders af en toe rollen om ze los te houden in plaats van gespannen. (wel met handen op dezelfde plek)

Je paard kan niet nageven als hij niet vierkant staat of de achterhand er goed onder is.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:21

Bij eventing training, hindernis voorbij kijken niet naar de hindernis blijven staren tijdens het springen

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:24

Uitleg wat "kruis aantrekken" nu eigenlijk is. Jaaaaren geleden geleerd en ik pas het nog steeds toe.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:27

Ipv tenen naar buiten, knieën naar buiten en bekken openen. Ineens had ik geen kapstok voeten meer, ik probeerde namelijk continu te klemmen met mijn knieën en tegelijkertijd tenen naar buiten te draaien (veel spierpijn tot gevolg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:27

Je teugels vasthouden alsof je in elke hand een kuikentje hebt, je mag het kuikentje niet doodknijpen maar het ook niet laten wegfladderen. Voorzichtig zachtjes voelen in je hand dus :)

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:28

Ik heb op vakantie geleerd om ook mijn voeten te gebruiken om te sturen. Superhandig voor mijn verzorgpaarden, de paarden op de manege reageren er toch niet op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:29

Je paard eerst eens leren ontspannen te lopen en op eigen benen voor het het bit netjes aan kan nemen en voor je meer kan gaan vragen.
Ben ik nu dus mee bezig!!!!

Helemaal bij 0 beginnen om het zo maar beter aan te leren!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:30

ik kon mijn bekken niet kantelen, waardoor ik altijd op de 'voorkant' zat (op het kruis dus in plaats van zitbeentjes).

niemand kreeg het mij uitgelegd, totdat de instructrice het in een kinderles tegen een jongetje zei..
en dat jongetje het volgende antwoorde:

ohhhh, dus het is net alsof ik een staart heb en die onder mij door naar voren en omhoog trek.

De instructrice moest er om lachen en vertelde ons die avond het verhaal van dat jochie.

blijkbaar had ik hetzelfde voorstellingsvermogen, want ik 'voelde' direct wat het jongetje bedoelde en sindsdien kan ik mijn beken kantelen.

het is dus geen tip van een instructrice, maar eigenlijk van een 7-jarig jochie

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:31

:'leer paardrijden!!'
nou klinkt dat heel onaardig en dom. maar alleen dan krijg ik een schop onder mijn kont door er dan echt met allee mogelijke moeite mee bezig te gaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:32

Uitgelegd hebben gekregen hoe je je zitbeenknobbels voelt op het zadel en hoe je ze kunt laten rollen als je gallopeert. Mijn houding werd stukken beter. Bekken kantelen dus. Ik ga mee met elena77. :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:34

"ontspan je bovenbenen in galop". Ineens kon ik blijven zitten ipv alle kanten op te stuiteren!

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:34

The better your horse goes backwards and sideways, the better he does everything els +:)+ (Pat Parelli)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:36

Niet op de bel blijven drukken als er open is gedaan :D

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:36

Misschien een beetje vreemd, maar bij mij werkte het! 'Op een fiets kan je controleren hoe hard je gaat, op een paard kan dat ook.' en :'Doe alsof je een bal tussen je benen hebt, als je hem niet tegenhoudt met je been op links, gaat ie naar links en andersom.' Over het begrenzen met mijn buitenbeen.
En ik denk veel te veel en ingewikkeld na. En toen zei mijn instructrice: 'Links is links, rechts is rechts, stoppen is stoppen. Zo simpel is het!' Na dat advies ben ik veel simpeler gaan denken en nu lukt het gewoon!
Ook heb ik veel gehad aan dat ik mijn knieën in het zadel moest drukken, zodat ik mijn onderbenen stiller hield.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:37

Die van Arrabel vind ik echt goed!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:38

"Trots op je paard zitten"

Dus; rechtop, kin omhoog en borst vooruit. :D

Mayflower_

''Denken moet je aan een paard overlaten, die hebben een groter hoofd''. Oftewel rijden met je gevoel. :D

Boompje1985

Ogen dicht en probeer te voelen welk been van het paard naar voren gaat!

Sinds die opmerking naar me hoofd geslingerd kreeg probeer ik elke keer weer even met m'n ogen dicht te gaan zitten en voelen wat m'n paard nu eigenlijk doet!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:39

Mirjam_x schreef:

En toevallig heet ik ook Mirjam!

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:39

Arrabel schreef:
Mirjam_x schreef:

En toevallig heet ik ook Mirjam!

Haha super leuk!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:41

Mirjam_x schreef:
'Doe alsof je een bal tussen je benen hebt, als je hem niet tegenhoudt met je been op links, gaat ie naar links en andersom.' Over het begrenzen met mijn buitenbeen.

Deze ken ik ook, maar dan uitgelegd met hekjes. "Je doet het hekje dicht zodat ze er niet door kan". Daar werd dus mee bedoeld, buitenbeen aanleggen. (dus geen been geven, maar echt "opsluiten".)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:38

Wij hadden een manegepony die altijd ging rennen en dan vol in de rem ging, viel iedereen eraf. Iedereen ging automatisch proberen te remmen en voorover zitten. Mijn instructeur zei dat ik als dat gebeurde moest drijven en achterover zitten en blijven doorgalloperen. De lol was er voor die pony toen snel vanaf. Het is even lastig om niet automatisch te willen gaan remmen als je pony aan de kletter gaat, maar werkt toch het beste

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:25

Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist Tom een belangrijke vraag:

Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:

Always quit at the right moment.

Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

Boxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:31

" Kijken naar de omgeving, gluren naar je paard. "

Ik kijk erg graag naar mijn paard :o