Paard vind evenwicht niet in dalende paden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsu

Paard vind evenwicht niet in dalende paden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 09:06

Ondertussen rijd ik al een tijdje stevige buitenritten met mijn trekpaard. Maar telkens we een dalend pad tegenkomen heeft hij verschrikkelijke moeite zijn evenwicht te vinden. Ik heb altijd schrik dat hij eens gaat vallen en zijn benen zo gaat openhalen. Wat me opvalt is dat hij al het gewicht op zijn voorhand neemt en dan echt met zware stappen probeert verder te lopen. Zijn achterhand vangt helemaal niets op en sloft er maar een beetje achteraan. Er zijn mensen die me zeggen 'ga in zijn nek liggen , dat hij maar eens valt dan zoekt hij tenminste de volgende keer zijn evenwicht' maar dat zie ik helemaal niet zitten! Je paard opzettelijk laten vallen om hem het zo te leren .... Ik stap vaak af tegenwoordig als we een dalende weg opgaan en probeer hem zo te leiden , hopende dat als mijn gewicht eraf is hij het beter doet , maar niets is minder waar.. Hetzelfde probleem blijft. En als hij dan zijn evenwicht verliest wil hij beginnen draven. Wat ook lekker gevaarlijk word.

Ik heb hetzelfde probleem op modderige paden. Daar schuift hij ontzettend en het is al eens gebeurt dat hij geschoven en gevallen is. Gelukkig zonder verwondingen er vanaf gekomen.
Zijn er truckjes die ik kan toepassen om dit te verbeteren ?

BigOne

Re: Paard vind evenwicht niet in dalende paden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:12

Ik weet niet over welk soort paden je rijd maar een paard in goede conditie en dressuurmatig goed gereden en helemaal gezond moet zonder moeite over de blubber en heuveltje op en af kunnen gaan. Maar om er een goed beeld van te krijgen zou je eigenlijk het eens moeten filmen want dan kun je misschien een beter advies krijgen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:14

Ons trekpaard heeft het zelfde probleem als het omlaag gaat.

Ze staat ook nog vierkant op ijzers dus over het asfalt omlaag geeft ook grote glijpartijen.

Merk wel dat het beter gaat als ze het vaker doet.
Asfalt vermijden en in de berm omlaag. Eventueel stappen we af.

Als het dier een beetje schuin te zetten is kan hij/zij ook makkelijker omlaag maar ons paard is rijtechnisch niet zo ver getraind en gaat alleen mee op buitenrit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:15

help hem zijn gewicht naar achteren te verplaatsen door je eigen gewicht naar achteren te verplaatsen. Laat niet de teugels los, maar houd goed contact en leer hem voetje voor voetje naar beneden te gaan. Achteruitlopen is hier ook een goede oefening voor. ze moeten echt gewicht naar de achterhand leren brengen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:17

Ons trekpaard probeert ook aan te draven bergje op en af maar ho is voor haar wel echt ho dus dan komt ze terug.

Om vakantie in Belgisch Limburg had ze er erg veel last van maar die mensen van de B&B hadden zelf 3 Belgen en die hadden het toch langzaam aan geleerd dat ze voorzichtig moeten zijn dus er is hoop!
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 02-09-14 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:17

Goed contact houden en zelf achterover zitten. Uiteindelijk wil het paard zelf ook niet vallen dus zal hij zelf ook wel een manier vinden. Daarnaast is het ook een stukje krachttraining wat misschien nog mist. Als je naar beneden gaat moet het paard immers andere spieren gebruiken dan wanneer het naar boven gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:18

friesam schreef:
Ons trekpaard probeert ook aan te draven bergje op en af maar ho is voor haar wel echt ho dus dan komt ze terug.

Bergop is het juist fijner voor je paard om te draven (of galopperen als het echt steil is).

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:19

Bizzybijtje schreef:
friesam schreef:

Bergop is het juist fijner voor je paard om te draven (of galopperen als het echt steil is).

Maar als de KWPN-er het nog in stap kan met boomwortels of modder moet de tank van 900 kg toch wel echt in draf vind ze zelf omdat het makkelijker is maar ook wat gevaarlijk

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:20

Precies, zet hem eens wat schuin en laat hem dus wat meer zijlings naar beneden lopen. Halverwege recht zetten, paar pasjes achteruit, en de andere kant schuin naar beneden. Zelfs je gewicht naar achter brengen en hem in ieder geval niet door spanning het idee geven dat hij heel voorzichtig op eieren naar beneden moet, omdat het spannend is.

Je kunt dit trainen door hem in de bak (als je in de bak rijdt dan) stelling en schouder binnenwaarts te laten oefenen en hem ook daar al eens een paar pasjes achteruit te zetten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:21

nog even over je eigen gewicht naar achteren. BElangrijk dat je dit vanuit je bekken en heupen doet en dus niet naar achteren gaat hangen.

Nieknollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:22

Het feit dat je paard al het gewicht op de voorhand tilt is heel logisch omdat je naar beneden gaat. Je moet nu alleen je paard leren dat hij niet uit elkaar valt en zijn achterbenen volgen. Deze moeten echt ondertreden. Dit kun je het beste oefenen door heel langzaam naar beneden te gaan. Hoe meer je aan de voorkeur de rem er op houd maar met je been wel vraagt, leert hij zijn achterhand heuvel af er toch onder te plaatsen en compact te blijven. Dit kan echt wel een paar weken tot maanden duren voor dat dit goed gaat. Daarna moet je je paard juist gaan leren om door te stappen maar dat de achterhand niet te veel achter blijft. Bij mijn paard heb ik gemerkt dat het tijd kostte om het te leren omdat het moeilijk en zwaar is en dat ze het daarom willen oplossen door te versnellen, maar nu ze haar lichaam goed kan gebruiken is het ook echt geen probleem meer. Succes

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:23

Gewoon heel vaak doen, dan leren ze het vanzelf (krijgen ze er meer handigheid in en trainen ze hun spieren ervoor). Zelf achterover hangen in het zadel is een goeie tip die hier al gegeven is. Het is makkelijker voor je paard om op de voorhand te lopen en omdat het naar beneden gaat versnel je makkelijker en kan hij aandraven (dus logisch dat hij dat doet). Hou hem dan tegen, maar laat hem verder zelf zijn pad zoeken en hoe hij goed naar beneden kan lopen. Als je hem teveel tegen gaat houden en de teugels strak, dan is de kans groter dat hij struikelt. Als je het gaat mijden, dan leren ze het nooit, dus vaak doen! en niet te bang zijn dat er wat gebeurt, paarden kunnen zelf heel goed nadenken. Mijn paard struikelde vaak over zn eigen benen, toen ik met balkjes ging longeren viel hij er in het begin ook overheen, maar hoe vaker hij het deed, hoe beter het ging. Hij ging zelf leren nadenken wat hij moest doen en werd zich meer bewust van zijn eigen lichaam en hoe zijn 4 benen onder hem werkten......

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 08:34

In bergop ging het best wel goed , alleen op het einde begon hij een beetje te manken.. Dus denk dat ik hem wat overbelast had. Na de bergop was het manken ook weer voorbij.
De paden die ik gedaan heb was vooral op asfalt , daarom ook dat ik uitermate voorzichtig was dat hij niet strompelde. Mijn evenwicht probeer ik inderdaad naar achter te houden om het hem gemakkelijker te maken maar denk dat ik de volgende keren een paar keer zonder zadel en aan de hand ga gaan dat hij dit toch leert. Hij is wel heel voorzichtig (gelukkig) maar bij het rijden neemt hij ook veel op de voorhand. Dit is iets typisch voor trekpaarden blijkbaar. Ze zijn gekweekt om te trekken en zullen dus alles proberen op hun voorhand eerst te doen. In de piste rijd ik daarom vooral overgangen , dat hij leert zijn achterhand ook in werking te zetten.

Oh en filmen is nogal moeilijk.. Maar moest ik de kans krijgen zal ik het proberen.

Gelukkig is hij nog jong en leergierig , dus we gaan ons best doen met de tips die ik al gekregen heb *\o/*