Met of zonder bit ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet overstappen op bitloos?

Ja !
19 (46%)
Nee..
14 (34%)
Wacht er nog even mee ..
8 (19%)

Totaal aantal stemmen: 41

marleen_a_a

Met of zonder bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 20:31

Hoi !
Ik overweeg om bitloos te gaan rijden, maar ik wil graag van jullie weten of jullie dit al verstandig vinden of nog niet.

Ik heb nu ongeveer 9maand een verzorgpaardje. We zijn met vallen ,vallen en nog eens vallen begonnen. Dit las dan aan het zadel en dat is nu opgelost. Sindsdien is ons vertrouwen erg veel beter geworden. Ik durf nu meer (1e sprong voor paard, zonder zadel, 1e wedstrijd voor beiden ) en ik wil eigenlijk wel eens kijken wat nog meer kan.
Nu is mijn twijfelpunt dat ik nog maar weinig ervaring heb (2,5jaar) . We gaan echt super goed vooruit en ik krijg van veel mensen daar ook complimentjes over ( ben ik super trots op) .
Mijn paard is een tuigpaard x draver x kwpn x ? . Ze kan dus wel flink lopen hihi. Ik ben bang dat doordat ik nog zo weinig ervaring heb ik het bitloos mischien niet goed introduceer of dat ze zich er gewoon niks van aantrekt en door denderd. Er word wel met haar gend dus ze reageerd wel goed op stem hulpen. (Paard is 14 jaar , tuurlijk kan ze nog veel leren maar ik weer ook dat het door de leeftijd wel wat lastiger word )

Ik hoop dat jullie voor mij een goede tip hebben (en dat dit niet een of ander discussie punt word over dat met bit slecht is ofzo)

Manon_vdv

Re: Met of zonder bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:34

Wat vind de eigenaar ervan als je overstapt naar bitloos?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:36

Waarom wil je zo nodig over naar bitloos ?
Als jij beter werkt met bit zou ik gewoon met bit blijven rijden..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:39

Hou idd rekening met de eigenaar. Want als ze ermee mennen gebruiken ze vast ook een bit.
Sommige paarden die vooruit zijn, zijn moeilijker te stoppen als ze bitloos gereden worden. Sommige zijn zelfs met bit moeilijk te stoppen. Oa mijn verzorg haflinger.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:44

Bitloos rijden is hartstikke leuk, maar hou er wel rekening mee dat de neus van een paard erg gevoelig is.

Ik wissel met van alles af, watertrens, bitloos, stang en trens zelfs.
Het zit hem allemaal in: hoe leer je een paard jou hulpen aan.

Wat is precies de reden dat je bitloos wilt gaan rijden?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 23:03

Ja zou het zeker met de eigenaar overleggen maar ik begin hier natuurlijk niet over als jullie denken dat ik dit zeker niet moet doen of nog niet kan.
De reden dat ik graag bitloos wil rijden is om te kijken hoe ze hier op reageerd / gewoon voor de afwisseling / om te kijken of ze (zoals ik op veel topics lees) beter gaat lopen . Ze heeft soms echt moeite met linker stelling en ze valt mij te veel naar binnen . Ik ben benieuwd of bitloos haar beter bevalt of niet .
Als er nou echt een groot verschil toont (positief) kan ik helemaal overstappen maar ik kan het ook gewoon als afwisseling doen als ze dit leuk vind. ( ik was ook erg blij met hoe ze zonder zadel gin lopen . Ze is vaak erg moeilijk bij elkaar te rijden en denderd graag door , maar zonder zadel draaft ze zeker veel meer bij elkaar en ook rustiger . Ik heb de hoop dat bitloos ook zo'n verschil toont)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 23:05

De rem zit er (met bit ) wel goed op en ze reageerd ook goed op stemhulpen , dat scheelt wel denk ik

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:06

Als het van de eigenaar mag eerst even kijken hoe het paard erop reageert, neus kan bijv. gevoelig zijn.
Zorg wel dat je het een en ander over bitloos rijden weet en de optoming op de goede manier gebruikt. Daarnaast is er ook nog heel veel variatie tussen de bitten zelf.
Waar rijd je nu mee?

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:09

Ik denk altijd zo: waarom met bit als het ook zonder kan?

Maar aangezien het je verzorgpaard is MOET je het met de eigenaar bespreken en moet deze ook toestemming geven! Misschien wilt hij/zij je ook helpen ;)

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:16

Waarom zou je het niet kunnen? Op internet kan je gelukkig heel veel informatie vinden over bitloos rijden en welk hoofdstel voor jou het beste werkt. En een ouder paard kan nog heel veel leren! Toen ik op t fjord van m'n opa ging rijden was ze 25 en ging ze er altijd vandoor ( ziekte aan ogen dus ze zag bijna niks) maar door vertrouwen en te oefenen liep ze na 2 jaar zonder zadel en hoodstel achter me aan over het strand. En kon ik dus ook alles met haar doen. Maar ik ben niet bitloos met haar gaan rijden omdat ik het niet echt nodig vond, reed altijd met losse teugel en ondanks dat ze me blindelings volgde schrok ze nog wel eens en ging er dan wel vandoor en reageerde ze al bijna niet op het bit.. Maar anders had ik het zeker gedaan, en ik ga het ook doen zodra ik mijn nieuwe paard ga beleren!

Dus ik zou zeggen overleggen en gewoon informatie opzoeken en het doen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:43

anitamarleen schreef:
Ja zou het zeker met de eigenaar overleggen maar ik begin hier natuurlijk niet over als jullie denken dat ik dit zeker niet moet doen of nog niet kan.
De reden dat ik graag bitloos wil rijden is om te kijken hoe ze hier op reageerd / gewoon voor de afwisseling / om te kijken of ze (zoals ik op veel topics lees) beter gaat lopen . Ze heeft soms echt moeite met linker stelling en ze valt mij te veel naar binnen . Ik ben benieuwd of bitloos haar beter bevalt of niet .
Als er nou echt een groot verschil toont (positief) kan ik helemaal overstappen maar ik kan het ook gewoon als afwisseling doen als ze dit leuk vind. ( ik was ook erg blij met hoe ze zonder zadel gin lopen . Ze is vaak erg moeilijk bij elkaar te rijden en denderd graag door , maar zonder zadel draaft ze zeker veel meer bij elkaar en ook rustiger . Ik heb de hoop dat bitloos ook zo'n verschil toont)

Naar binnen vallen heeft niks met een bit te maken. Maar met dat jij het buitenschouder niet genoeg beschermd. Als ze zonder zadel beter draaft, zou ik het zadel na laten kijken. Ook al is het een nieuw zadel een paard veranderd. Bitloos is niet de oplossing voor jouw problemen, denk ik. Zou zorgen voor een goede begeleiding.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:45

Ik doe met mijn paard alles.. Bit, bitloos, halstertje.. Braaf beest :P

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:07

Persoonlijk heb ik het idee dat met bit of bitloos rijden niet al te veel uit mag maken omdat je voornamelijk rijdt op zithulpen en niet op druk in mond of op neus. Het bit is ook geen rem (als het goed is).

Dus ik zou zeggen probeer het gewoon (als de eigenaar het goed vindt) en kijk wat jullie er van vinden.
Hier kun je informatie over bitloze optomingen en meer vinden.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:16

Kijk ook even welk bitlooshoofdstel je neemt. Dit kan ook een groot verschil maken. Zelf rij ik 6 paarden met een bitloos hoofdstel kaakgekruist. Sommigen zijn vroeger met bit gereden en reageren er gewoon goed op. Niet zo goed als op bit maar zeker goed genoeg.
Maar er zijn ook een paar probleemgevallen die gewoon te sterk zijn voor een bitlooshoofdstel. Dan heb ik het over een stal dat buitenritten organiseert en klanten moeten op deze dieren rijden. Dat is gewoon haast onmogelijk of er moet altijd iemand naast lopen om ze de goede kant op te sturen en uit het gras te houden. Als wij ze rijden hebben we er zelfs nog problemen mee en omdat ze zo sterk en niet goed opgevoed zijn moeten we ze met alle kracht uit het gras slepen of het goede pad op. Dit levert ze veel en nare wonden op op hun kaak.
Je moet dus zeker niet denken dat bitloos altijd beter is of dat het zomaar wel even kan. Wees er voorzichtig mee.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 14:43

Ik rij nu met een dikker enkelgebroken bit.
Ik heb op internet idd al veel gelezen en opgezocht maar ik ben bang dat ik het mischien verkeerd aanleer oid.
omdat ik nog niet zo lang rijd kan ikhaar ook nog niet goed op zit rijden. Overgangen wel deels maar gewoon niet helemaal. Het bit is voor mij ook geen rem maar het is meer dat ik niet beter weet dan rijden met bit en dat ik over bitloos weinig weet.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:50

Ik rij op mijn groene paard ook af en toe bitloos (touwhoofdstel van F.R.A.) gewoon voor de afwisseling. Ik merk bij mijn paardje totaal geen verschil met of zonder bit (behalve dat ze met bit iets meer loopt te kauwen).

Verkeerd aanleren kan niet echt.. Je stuurt met je zit, remt met je zit en geeft gas met je benen.. Waar gebruik jij je handen voor waardoor je bang bent dat je het verkeerd aanleert?

Bitloos leer je wel extra op je zit rijden: zwaar zitten is langzamer, naar rechts draaien naar recht en naar links draaien naar links.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:58

Heb je les ?
Anders is dat een tip, les nemen zodat je instructeur je kan begeleiden met de overgang naar bitloos.

Want zoals ik al eerder zei, in mijn ogen zou met of zonder bit rijden niet zoveel verschil uit maken. Maar als je, zoals je zelf zegt, moeite hebt met op je zit rijden is het wel goed om les te nemen om daaraan te werken.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:05

ik mis in je poll de optie: gewoon allebei afwisselen :P

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:37

anitamarleen schreef:

Wat mij betreft denk je dan toch echt verkeerd om. Wie heeft er meer te zeggen over wat er gebeurt met het paard: een paar willekeurige Bokkers of de eigenaar van het paard?

Ik zou als eigenaar op de hoogte willen zijn van zulk soort plannen, hoe goedbedoeld ze ook zijn :) Dan kan de eigenaar je ook vertellen of hij of zij dat wil, en waarom wel of niet. Want wij kunnen je van alles en nog wat aanraden, maar als de eigenaar het niet wil, dan houdt het op. Dus lijkt het mij het handigst om dat eerst maar eens te gaan vragen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 21:40

De eigenaar vind alle dingen eigenlijk hardstikke leuk en ik mocht ook eigenlijk alles wel proberen zolang ik het zelf vertrouw.
Ik heb wel les, maar mijn instructeur is niet bekend met bitloos rijden.
Ik gebruik vooral mijn handen voor het sturen zegmaar. Is maar een klein beetje maar dat is net even dat het duidelijk is wat de bedoeling is. Rijden op mijn zit vind ik nog erg lastig. In stap en gallop kan ik dit wel een beetje maar in draf is dat erg lastig door haar manier van lopen )ze gooit erg hoog op)

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:55

Goed initiatief maar ik zou er toch nog even mee wachten ... Leer eerst goed op je zit en benen rijden, probeer het bit (teugels) zo weinig mogelijk te gebruiken, dan ben je niet meer zo afhankelijk van het hoofdstel en zal bitloos rijden veel beter gaan. Oefen dus best nog een tijdje tot dat goed gaat! Succes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:18

anitamarleen schreef:
De eigenaar vind alle dingen eigenlijk hardstikke leuk en ik mocht ook eigenlijk alles wel proberen zolang ik het zelf vertrouw.
Ik heb wel les, maar mijn instructeur is niet bekend met bitloos rijden.
Ik gebruik vooral mijn handen voor het sturen zegmaar. Is maar een klein beetje maar dat is net even dat het duidelijk is wat de bedoeling is. Rijden op mijn zit vind ik nog erg lastig. In stap en gallop kan ik dit wel een beetje maar in draf is dat erg lastig door haar manier van lopen )ze gooit erg hoog op)

Als jezelf nog niet zo goed kunt rijden, zou ik niet over gaan op bitloos. Eerst er voor gaan zorgen dat je beter de hulpen leert geven. Daarna kun je altijd nog overgaan op bitloos

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:25

Als je nog niet zo goed kan rijden zou ik juist lekker bitloos gaan rijden. Kan je het paard ook niet per ongeluk pijn doen in de mond én je moet wel op andere hulpen gaan vertrouwen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:35

@ PaulinBijoux Bitloos is net zo scherp bij een onervaren ruiter als met bit rijden. En misschien juist nog wel scherper. Omdat die persoon nog niet weet hoe hij om moet gaan met de druk die er op de teugels komen.

@ TS Zou er eerst gewoon voor zorgen dat je een onafhankelijke zit krijgt. En daarna pas beslissen of je met bit of zonder bit wilt rijden.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:18

Hangt een beetje van het hoofdstel af. Als het bijvoorbeeld FRA type 1 is kan je niet zoveel kwaad..