Wie kan mij helpen... ontspanning.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Luna

Wie kan mij helpen... ontspanning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 20:28

Hallo,

Ik zit met een klein probleempje. Mijn paard is echt super braaf, tikkeltje aan de slome kant wat nu eindelijk steeds beter gaat, maar dat nageven...Ik moet der eerst altijd een flinke tijd losrijden en dan pas gaat ze waar meer nageven. Ik maak rustige ophoudingen met mijn buitenteugel, rijd veel figuren en veel tempowisselingen. Ook kan ik iets meer been geven en proberen van voren op te vangen maar het wil me gewoon niet lukken. Gek genoeg tijdens buitenrit kan ze ineens enorm sjouwen en tijdens de les is ze ook veeeeel makkelijker. Maar zodra we weer thuis rijden is het weer 1 drama. Snap best dat ik de grootste fout maak, maar ik zit even met mijn handen in het haar. Na een half uur rijden geeft ze dan eindelijk na en loopt ze goed aan het been, stelling veel beter. op een gegeven moment laat ik haar even haar nek strekken. Wil ik haar oppakken, hoppa weer terug bij af. Wat doe ik toch in hemelsnaam verkeerd???

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:43

Geen ophoudingen gaan geven. Daar geef je juist mee aan dat je paard rustiger moet gaan lopen of zelfs moet gaan halthouden. Daar zijn ophoudingen nl. voor bedoelt. Niet om je paard te laten zakken met zijn of haar hoofd. Je paard loopt op buitenrit duidelijk voorwaartser dan in de rijbak. Daar ligt dus jouw probleem. Ga bezig met de voorwaartse drang. En je zult zien dat je paard ook in de rijbak gaat nageven als je dat voor elkaar hebt.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 20:51

dank je voor de reactie. Haar tempo is juist al enorm verbeterd. Rijd echt veel overgangen en dan vooral de stap en draf. Galop gaat stukken beter, springt nu direct aan ipv een have bak ervoor te moeten gebruiken. Ik ga hier zeker wat mee doen. Dank je

FriesWytske

Re: Wie kan mij helpen... ontspanning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:54

Dat heb ik ook wel eens. En dat komt dan gewoon omdat ikzelf dan niet consequent genoeg ben. En dus net als jij met mijn handen bezig ben ipv met mijn paard gewoon voorwaarts te laten lopen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 06:49

Om na te geven moet je paard eerst aanleuning nemen.
Een paard aanleuning laten nemen is een test voor de ruiter.

Een paard neemt aanleuning aan het bit wanneer het ontspannen is, vertrouwen heeft in zijn ruiter en de omgeving.
Alleen zo kan het namelijk ontspannen....
Met vertrouwen in de ruiter wil ik zeggen dat het paard de ruiter heeft aanvaard als hogere in rangorde en dus respect heeft maar gecombineerd met een voledig vertrouwen.
Vertrouwen krijgt het paard op den duur wanneer het heeft ervaren dat de ruiter acht slaat op zijn gevoelens en wensen, vriendelijk zacht en kalm is en hem help om te begrijpen wat er allemaal van hem gevraagd wordt.

Het paard begrijpt heel goed hoeveel macht een ruiter heeft met het bit en het zal wanneer het geen onvoorwaardelijk vertrouwen heeft in zichzelf een barrière opbouwen om zich te wapenen tegen de macht ervan, het maakt zich hard.

Ontspannen, zal het de hals laten vallen en kontakt zoeken met het bit, waarvan hij als het goed is, begrepen heeft dat dit hem leidt waar hij onzeker is.
Wanneer een paard aanleuning heeft genomen dan geeft het als vanzelf na op het aantrekken van het kruis.
Nageven krijgt de ruiter er als het ware gratis bij.

De eerste tijd, een jaar of zo, rijdt men het paard aan een kontact teugel.
Hier onderhoudt de ruiter een zacht, voorzichtig en gevend kontact met de mond, tot er voldoende vertrouwen is, dan neemt dus het opaard dit over met aanleuning, het vloeit in elkaar over.

Aanleuning is niet de teugels op maat maken en het paard in de krul zetten, aanleuning is een cadeau dat je verdient.