Paard wat hangt op bit..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Paard wat hangt op bit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 19:10

Ons haflinger kan erg hangen in je hand ook al loopt hij bijna M1 we blijven tegen dit probleem aan lopen..
Ik denk een bit probleem net of hij hem vast houd af en toe
Mijn vriendin rijd met dynamisch van sprenger dubbel gebroken watertrens
En ik een correctie watertrens model van sprenger hier hangt hij wel minder op maar mijn vriendin rijd hier liever niet mee.
Ze kan zeg maar niet de hulpen geven met een correctie stang om bit ff los te halen in zijn mond dubbelgebroken rijd voor haar dan fijner.

Ik Vind hem zelf moeilijk nagevelijk te rijden en gevoel dat hij vaak in me hand hangt beeld van buiten af niet te zien zegt lesgeefster

Mijn vriendin heeft heel veel ervaring en veel en verschillende paarden gereden tot m/z niveau gereden ze heeft ons paard binnen een jaar met niet heel veel wedstrijden naar het M gereden rijd super netjes stille hand en reed soms 3 winstpunten in 1 proef..

Voorbeeld waar we tegen aanlopen,,halt houden hangen in je hand en ze mond open doen zeg maar of wijken en dan in ene lijkt wel of hij hem vast pakt en over zijn buitenschouder wegloopt.
Is moeilijk uit te leggen vind ik
Hopelijk krijgen jullie een idee

Maar misschien iemand een bit tip of ander idee..

Lifestyle14

Re: Paard wat hangt op bit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:50

Heb je toevallig geen video ervan.

Je geeft aan dat je lest, wat zegt hij/zei dan ??

Als het paard op het bit hangt is hij niet van achter actief, daar zit de motor !
Dus veel overgangen rijden, voel je dat hij duikt in de overgang rijd je weer weg, dan kom je veel al dus op schijn overgangen uit.

Heel veel overgangen en schijnovergangen dus....
Moeilijk beoordelen zonder beeld maar geheid zal je dat helpen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 20:54

Het is ook heel moeilijk uit te leggen wat ik al zei lesgeefster zit dit dus niet aan de buitenkant maar je voelt het wel heb het ook paar keer aan gegeven en zal volgende keer zeggen stap er eens op.
Ik zal als lukt en me vriendin gaat rijden een video maken morgen
Hij doet zeg maar ze mond open en hangt dan.. Ook al is hij los gereden. Met idd overgangen ect..
Is ook af en toe een lompe haf die echt voor je wil werken

Lifestyle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:59

Zodra JIJ het voelt in de overgang zul je hem van achter bij moeten rijden en de overgang niet terug maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:00

Hangen komt vaak van achteruit, een paard wat niet op het achterbeen wil komen gooit zich op de voorhand, soms gaat een paard dan hangen. Dit dien je van achteruit op te lossen, zodra het paard hangt, actief maken. Het komt echt uit het lijf, niet vanuit de mond. Je kunt ook eens kijken waarom je pony hangt, paarden die vast zitten in het lijf kunnen dat uiten in hangerig worden.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 21:42

Ja klopt maar Hij heeft zijn Lichaam niet mee ouderwets type.. Lichaam zit hij niet vast onderhoud bij de fysio..

Maar waarom doet hij het minder op een correctie stang..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:44

Misschien een mylerbitje proberen? Het kan dat hij te weinig ruimte in zijn mond heeft. Rijden jullie wel met een lichte verbinding? Die van mij gaat giga hangen als ze teveel druk in haar mond heeft.

Lifestyle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:50

Ik zou het toch maar eens gaan proberen, voor je het met bitten gaat oplossen door worden ze niet minder stug van hoor door er vanalles in te gaan hangen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 21:56

Lichte verbinding gaat hij met zijn hoofd in de lucht lopen.. Zie het als kinderen op hem rijden los teugeltje en is het van tralalala
Heb een idee van myler bit liggen een billy allen liggen morgen eens uittesten hij heeft idd niet veel ruimte en loopt met tong vrijheid stang voor de kar super..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:07

Een paard.hoort op licht teugelcontact na te geven. Even je handen laten staan kan best af en toe maar wel daarna gelijk loslaten. Hopelijk brengt een myler verlichting maar ik zou zeggen vergeet het rechtrichten en van achter naar voren rijden niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 06:57

Jullie zij kennelijk bezig lang voordat je paard er lichamelijk en geestelijk aan toe is hem te rijden op een nieveau dat hij nog niet aan kan.
Dat wat hij doet is zijn verdediging hier tegen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 07:15

Tuurlijk simpelman jij weet het beter.. Jou reactie's heb ik al vaker gelezen bij Andere topic over je manier van rijden en hoe het wel moet bedankt voor je advies maar je hebt het wel mis..

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 07:16

Muppett schreef:
Een paard.hoort op licht teugelcontact na te geven. Even je handen laten staan kan best af en toe maar wel daarna gelijk loslaten. Hopelijk brengt een myler verlichting maar ik zou zeggen vergeet het rechtrichten en van achter naar voren rijden niet.

Ik ga straks testen.. Hij heeft idd ook wel een dikke tong klein mondje als hij los is na 30 min of bijna einde van de les :D is hij om door een ringetje te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:21

kiddokids schreef:
Tuurlijk simpelman jij weet het beter.. Jou reactie's heb ik al vaker gelezen bij Andere topic over je manier van rijden en hoe het wel moet bedankt voor je advies maar je hebt het wel mis..

Tsja sorry maar ook hier heeft ie gelijk. Ook al wil je dat niet horen. Een paard wat hangt loopt op de voorhand en dat is iets wat je op dat niveau niet hoort te zien. Het feit dat ie op licht teugelcontact met zijn hoofd in de lucht loopt zegt wel genoeg over de manier van nageeflijk rijden. Ik zou persoonlijk een andere instructrice zoeken die gewoon bij de basis begint.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:34

Even gekopieerd uit een ander topic:

Om na te geven moet je paard eerst aanleuning nemen.
Een paard aanleuning laten nemen is een test voor de ruiter.

Een paard neemt aanleuning aan het bit wanneer het ontspannen is, vertrouwen heeft in zijn ruiter en de omgeving.
Alleen zo kan het namelijk ontspannen....
Met vertrouwen in de ruiter wil ik zeggen dat het paard de ruiter heeft aanvaard als hogere in rangorde en dus respect heeft maar gecombineerd met een voledig vertrouwen.
Vertrouwen krijgt het paard op den duur wanneer het heeft ervaren dat de ruiter acht slaat op zijn gevoelens en wensen, vriendelijk zacht en kalm is en hem help om te begrijpen wat er allemaal van hem gevraagd wordt.

Het paard begrijpt heel goed hoeveel macht een ruiter heeft met het bit en het zal wanneer het geen onvoorwaardelijk vertrouwen heeft in zichzelf een barrière opbouwen om zich te wapenen tegen de macht ervan, het maakt zich hard.

Ontspannen, zal het de hals laten vallen en kontakt zoeken met het bit, waarvan hij als het goed is, begrepen heeft dat dit hem leidt waar hij onzeker is.
Wanneer een paard aanleuning heeft genomen dan geeft het als vanzelf na op het aantrekken van het kruis.
Nageven krijgt de ruiter er als het ware gratis bij.

De eerste tijd, een jaar of zo, rijdt men het paard aan een kontact teugel.
Hier onderhoudt de ruiter een zacht, voorzichtig en gevend kontact met de mond, tot er voldoende vertrouwen is, dan neemt dus het opaard dit over met aanleuning, het vloeit in elkaar over.

Aanleuning is niet de teugels op maat maken en het paard in de krul zetten, aanleuning is een cadeau dat je verdient.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:37

Probeer als hij gaat hangen meteen een overgang te rijden. Dat zal hem dwingen om zijn achterhand te activeren. Hoe vaak per week wordt hij gereden ? Je kunt er ook een buitenrit of springsessie tussengooien. Dit omdat je hierbij met een licht contact je paard actief kunt rijden. Ik merk bij mijn paarden toch dat dit ze net wat actiever maakt en hierbij hun achterhand gemakkelijker gaan onderbrengen tijdens dressuur en het maakt ook het koppie eens leeg.
Ook bij zeer kleine volte/slangenbogen zul je merken dat hij plots wel lichter wordt omdat deze figuren ook meer inzet van de achterhand vragen.
Je zou ipv 1 uurtje te rijden kunnen terugdringen naar 30 min, maar dan constant figuren afwisselen met zijgangen en schakelen. Dus goed op voorhand al de knop omzetten naar "paard actief houden" en hem de kans niet geven om over te gaan naar zijn hangdrafje en meteen corrigeren door overgang of kleine volte als hij dat wel doet.

Simpelman: Jij copy/paste bijna in ieder topic. Ik geloof dat TS heus wel weet hoe een correcte verbinding met het paard hoort te zijn. Enkel is ze hieraan nog aan het werken. Iedereen kan een boek lezen over nageefelijkheid, maar als je M rijdt hoor je dat toch echt wel te weten hoor :=

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:43

Hoe loopt het paard onder dezelfde ruiter als er geen contact op de teugel is? Met het hoofd in de lucht, of met de neus aan de grond?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:37

kiddokids schreef:

Sorry, maar ben het in dit geval wel met simpelman eens. Jullie zijn een stuk van de basis overgeslagen. En daardoor krijgen jullie nu problemen. Doordat je paard gaat hangen op het bit. Dus even een paar passen terug en bezig gaan met de voorwaartse impuls. Als die goed is, loopt je paard meer op de achterhand. En gaat hij dus niet hangen op het bit.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 12:21

ik ga niet in discussie als jullie het niet kunnen zien en voelen vind ik het knap dat jullie zeggen stuk basis overgeslagen is
weet niet iemand op zelfde niveau geeft zelf les heeft precies het zelfde probleem hij doet het ook niet constant net als bij haar..
nogmaals ik kan het niet makkelijk uitleggen..

maar met mijn billy allen bit ging het stukken beter en makkelijker in de aanleuning..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:23

Angela schreef:
Hoe loopt het paard onder dezelfde ruiter als er geen contact op de teugel is? Met het hoofd in de lucht, of met de neus aan de grond?

Hoop dat je hier antwoord op wilt geven?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:38

Joolien schreef:
Hangen komt vaak van achteruit, een paard wat niet op het achterbeen wil komen gooit zich op de voorhand, soms gaat een paard dan hangen. Dit dien je van achteruit op te lossen, zodra het paard hangt, actief maken. Het komt echt uit het lijf, niet vanuit de mond. Je kunt ook eens kijken waarom je pony hangt, paarden die vast zitten in het lijf kunnen dat uiten in hangerig worden.

Dit.

Een bit gaat dit niet oplossen, het is enkel tijdelijk symptoombestrijding totdat je paard weer gewend is aan het scherpere bit en daar op gaat hangen.

Probeer zelf je hand vooruit te houden, rijdt een pasje terug en schakel een paar passen naar voren. Eis reactie, zowel op het terugkomen als op het vooruit gaan. Doe dit tot in de treure, in alle gangen.

Een leuke is ook een paar pasjes van de hoefslag af wijken en vooruit in middendraf en rij veel schouder binnenwaarts om aan de draagkracht te werken.

Zodra hij gaat hangen, dit afbreken door een overgang te rijden, (buiten)stelling te vragen of een figuur te rijden.

Uiteindelijk gaat je paard meer in balans komen op het achterbeen en heeft hij jouw hand niet meer nodig.

Investeer hier de nodige tijd en moeite in, het betaalt zich dubbel en dwars terug.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 29-08-14 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:39

kiddokids schreef:
ik ga niet in discussie als jullie het niet kunnen zien en voelen vind ik het knap dat jullie zeggen stuk basis overgeslagen is
weet niet iemand op zelfde niveau geeft zelf les heeft precies het zelfde probleem hij doet het ook niet constant net als bij haar..

maar met mijn billy allen bit ging het stukken beter en makkelijker in de aanleuning..

Duizend keer hetzelfde probleem horen/zien en je hoeft de individuele combinatie niet eens te zien om zoiets te constateren. En natuurlijk doet ie niet anders bij haar, daar gaat een hele poos aan training aan vooraf voor hij opgericht gaat lopen. Waarom vat je alles toch zo aanvallend op? Het is echt geen schande als er een rijtechnisch probleem is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:40

kiddokids schreef:

Dus denk jij het op te lossen met een ander bit. Kan je zeggen dat ik ook wel eens te maken heb met dit probleem. En dan ga ik gewoon weer een paar pasjes terug in de training. Dus ja, ik durf te zeggen dat er een stukje basis mist.
Mensen willen altijd maar dat het paard zo snel mogelijk in de Z loopt. Zou zeggen gooi die leeftijd van 6 jaar maar omhoog naar 7 of 8. Krijgen ze tenminste de kans om sterker te worden. En willen de mensen wat minder snel.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:46

Misschien niet leuk om te horen/lezen maar ben het wel met de meeste hier eens...
mede dat ik dit zelf ook heb gehad met mijn ruin die ik nu een jaartje heb..
Meneertje was altijd mooi in de krul getrokken maar op eigen benen lopen kon hij niet,dus ging
hij ook giga in mijn handen hangen.

Kost idd veel tijd en training maar rechtrichten en op de achterhand zetten is de
enige echt oplossing in dit verhaal!!
Anders rij je hem alleen maar verder de vernieling in :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:49

Begin weer eens helemaal bij het begin. Rijden met een lange teugel, en dus op je zit(!), zodat hij op zichzelf leert lopen. Als dat weer goed gaat kan je steeds meer erbij pakken. Je moet je paard weer even opnieuw leren wennen aan het bit, en er zelf weer goed mee om gaan.
Nageeflijk rijden vanuit je teugels, (wat je dus doet, gezien je aangeeft met een ander bit moeilijker nageeflijk te rijden) hoor niet. Hij moet het zelf kunnen aanbieden vanuit de achterkant en jij hoeft met je teugels en bit alleen maar voor aanleuning te zorgen.

Succes! Misschien kun je er wat lessen bij nemen?