Houding v/d handen: liggend vs recht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Domenique_94

Houding v/d handen: liggend vs recht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 17:41

Hallo allemaal,

Ik heb me vandaag de vraag gesteld wat nu het verschil is wanneer je met rechte handen rijdt en wanneer je met liggende handen rijdt. Ik weet dat je hoort te rijden met recht handen, met de duim omhoog, maar waarom nou eigenlijk? Ik zie op foto's dat ik toch veel met liggende hand rijdt.
Nu wil ik van jullie eens horen wat het verschil is, rijtechnisch gezien, wanneer je met een liggende of rechte hand rijdt. Maakt het voor je paard uit? Heeft het effect op je hulpen, algemene houding, enzovoort...

Onderbouw je mening!
Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes Domenique

bliver

Re: Houding v/d handen: liggend vs recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:45

Als je je hand recht op hebt kan je beter in de richting van de mond mee veren.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:47

bliver schreef:

zo heb ik het ook begrepen. Met je polsen kan je dan beter mee in de beweging.

Domenique_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 17:48

bliver schreef:

Je beweegt toch met je met je armen mee, niet alleen je hand?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:49

Met liggende handen kantel je het bit ook een beetje, heb ik ooit gehoord..

Domenique_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 17:51

Weidebloem schreef:
bliver schreef:

zo heb ik het ook begrepen. Met je polsen kan je dan beter mee in de beweging.

Wat zijn je eigen ervaringen Weidebloem? Mensen vertellen je namelijk zoveel, maar om dat direct aan te nemen...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:55

Je kunt idd meer mee bewegen vanuit je polsen...en met piano handen heb je ook meer spanning op je onderarm spieren.
Let er maar eens op. Ik heb ook snel de neiging om piano te gaan spelen en mn instructrice wees me daar dus op; verschil in spanning in je onderarm met piano handen, of met duimen omhoog. Ik had in ieder geval duidelijk meer spanning op die spieren met piano handen dan met de juiste handhouding.

Domenique_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 17:58

xxCYNNxx schreef:
Je kunt idd meer mee bewegen vanuit je polsen...en met piano handen heb je ook meer spanning op je onderarm spieren.
Let er maar eens op. Ik heb ook snel de neiging om piano te gaan spelen en mn instructrice wees me daar dus op; verschil in spanning in je onderarm met piano handen, of met duimen omhoog. Ik had in ieder geval duidelijk meer spanning op die spieren met piano handen dan met de juiste handhouding.

Bedankt voor je reactie! Ik ga er zeker eens op letten.
Ik dacht juist dat je met pianohanden de spieren ontspant, want je laat je handen eigenlijk gewoon zakken/liggen. Of zie ik dat verkeerd?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:02

Probeer maar eens het verschil. Hou je handen recht op en strek je armen en buig ze vervolgens helemaal tegen je aan. Ja kan dan nog steeds zonder dat je handen veranderen de teugels vasthouden. Doe ditzelfde eens met je handen plat. Er zit verschil in

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:03

Ik merk heel duidelijk verschil bij mijn paard tijdens het rijden (hij is erg gevoelig). Als ik met platte hand rijd wil hij gaan hangen, of juist erg tegen de hand komen. Hij komt dan in protest tegen je hand.
Zodra ik met rechtopstaande handen rijd, gaat hij zakken en loslaten en blijft hij licht in de hand.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:03

Dat dacht ik ook hoor...tot ik er dus op gewezen werd en beide handhoudingen moest doen en dan letten op wat mijn spieren in mn onderarm deden. En ik merkte toch echt dat idd met piano handen er meer spanning op mijn onderarm spieren zat.

Ben er dus ook meer op gaan letten dat ik de correcte houding heb. Want die piano handjes willen toch er stiekem steeds doorkomen. Gaat wel steeds beter nu.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:08

Maar je wilt niet alleen ontspannen, je wilt in staat zijn om hele fijne signalen te kunnen ontvangen en te kunnen geven. Die kracht komt niet uit je schouders en bovenarmen, die zijn zo veel mogelijk ontspannen, maar wel uit de fijne motoriek van je handen en pols (en dus eigenlijk uit de spieren van je onderarm.)

Als je je hand plat legt kun je die fijne bewegingen niet maken en ook niet goed voelen, wat bij dressuur wel gewenst is. (Bij western, waarbij het meer gaat om een stille hand en pas signaal geven als je wat verandert, is het plat houden van je hand minder ongewenst en ook de manier die je gebruikt als je met 1 hand rijdt.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:10

Dat minieme verschil is imo enkel van toepassing indien je gewicht in je handen hebt. Behalve dat ik het niet voel, heeft een paard daar normaal ook geen last van als je gewoon contact hebt en geen druk.
blijkbaar ben ik ook westernruiter want ik wil ook pas signaal geven als er wat moet veranderen. :+

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:12

Voor de franse revolutie werd aan de adel juist geleerd de hand iets naar binnen te houden.

Dit soort plaatjes kun je tegenkomen in het "handboek voor de koning" geschreven door de hoofd rij instructeur, de ecuyer:

Afbeelding

Maar tijden verkeren. En als ik nu iets doe uit zo'n boek dan loopt iedere instructeur daar over te mauwen, en als hier en daar een leerling de kans krijgt, dan doet ie lekker mee. Dat heet groepsdruk.

Wie weet, als de revolutie niet de adel en hun ritmeesters (die gingen mee omdat ze hoog aanzien hadden bij de adel) onder de guillotine had gebracht, dan hadden we nu allemaal zo gereden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:28

Bij een hand die plat ligt kun je minder fijnere hulpen geven, zo is de vraag (het doorvragen) voor stelling eigenlijk niet mogelijk, daar je daarvoor juist iets de hand de andere kant op vraagt, waardoor je onderarm ligt naar boven komt. De beweging vanuit een platte pols is veels te groot. Ook komt er inderdaad onnodige spanning op spieren in de armen (en vaak ook de schouders) door het plat dragen van de hand. En waar spanning is, is geen doorlaatbaarheid.

Domenique_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 18:47

Bedankt allemaal! Ik ga er op letten, en verschil erin proberen voelen!
Ik heb geen echte dressuur ruiter en rijd voornamelijk lange buitenritten, soms met 1 hand ook, meer naar de westernkant. Dus het doorvragen gebeurt bij mij sowieso niet. Ik laat het paard vaak ontspannen laag lopen met langere teugel. Zou het voor mijn manier van rijden dan nog steeds veel uitmaken?

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:48

Als je piano handen hebt kun je een minder grote ophouding geven als je alleen je pols wilt bewegen. terwijl dat als je je duim omhoog houd je een grotere ophouding kunt geven zonder de rest van je arm te bewegen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:49

Domenique_94 schreef:
Ik heb geen echte dressuur ruiter en rijd voornamelijk lange buitenritten, soms met 1 hand ook, meer naar de westernkant. Dus het doorvragen gebeurt bij mij sowieso niet. Ik laat het paard vaak ontspannen laag lopen met langere teugel. Zou het voor mijn manier van rijden dan nog steeds veel uitmaken?

dan zou ik me er minder druk om maken, maar als jij straks toch ineen dressuurwedstrijdjes wil gaan rijden dan is het heel moeilijk om het te verbeteren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:56

Nee, dan niet echt. Zelf rij ik buiten ook meestal op 1 hand en zonder voortdurend contact. Voor mezelf vind ik het wel zo makkelijk om de dingen echt uit elkaar te houden, dus 2 handen is handen rechtop, want het is een gewoonte die heel lastig is af te leren.

Domenique_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 18:57

bliver schreef:
Domenique_94 schreef:

dan zou ik me er minder druk om maken, maar als jij straks toch ineen dressuurwedstrijdjes wil gaan rijden dan is het heel moeilijk om het te verbeteren

Voor de keren dat ik meer dressuurmatig rijd zal ik er toch op letten. Ik wil sowieso nog wat lesjes volgen omdat je altijd wel wat kan verbeteren! Maar dressuurwedstrijden zal ik nooit rijden haha, daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Domenique_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 18:59

Shadow0 schreef:
Nee, dan niet echt. Zelf rij ik buiten ook meestal op 1 hand en zonder voortdurend contact. Voor mezelf vind ik het wel zo makkelijk om de dingen echt uit elkaar te houden, dus 2 handen is handen rechtop, want het is een gewoonte die heel lastig is af te leren.

Ja precies, ik wil ook een onderscheid maken van buiten rijden op 1 hand of in de bak rijden...

Karen_VM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:04

Zo alles is hier al gezegd, behalve: je handen rechtop houden is voor jezelf ook de meest natuurlijke houding. (Als je wandelt zijn je handen ook "rechtop") Zeker als je met zware paarden op het bit werkt dan is het voor je handen gezonder om deze recht te houden, zo mijd je ook spierpijnen, reuma en slijtage ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:40

Tja, volgens mij is het vooral gewoonte. Net als het links opstijgen..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:06

In je onderarm zitten twee botten vlak naast elkaar die met duim omhoog boven elkaar liggen.
Je kunt beide botten makkelijk voelen vlak achter je pols gewricht.
Druk je met je linkerhand b.v. met je duim op bovenste bot en met je middelvinger op onderste bot en voel je wat er gebeurd als je vanuit je pols je hand naar links en rechts beweegt: dat gaat enorm soepel en losjes, naar boven en naar onder gaat beperkt en minder soepel.
Logisch want beide onderarm botten zitten aan je elleboog vast
Voel ook aan binnenzijde arm wat je pezen daar doen bij openen en sluiten van je hand.

Nu draai je hand naar pianostand en doe je hetzelfde.
Doordat de twee botten nu meer over elkaar heen liggen, blokkeren deze de soepelheid in je pols gewricht in de links en rechts beweging.
Ook je pezen die zorgen voor open en sluiten hand liggen nu schuin gedraaid.
Das de reden van niet met pianohandjes willen rijden.

http://nl.depositphotos.com/13882253/st ... bones.html

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:20

Ik zal wel heel flexibel zijn ofzo. :+ gaat beide even soepel. :+